GeTIngen Artiklar
M.I.V.W. 2012
2012-10-14 av: Faltdach

M.I.V.W. 2012 – Still Going Strong!

Efter den stora uppslutningen med Svenskar förra året till M.I.V.W. Event i Holland, väntade jag och många andra att detta året skulle locka än mer Svenskar ner till paradiset i Holland.

Men ack så fel man kunde ha...

I år var vi bara 4 bilar, dvs 7 personer som gjorde resan ner.

Hela helgen där nere försökte vi som reste i år, fundera ut varför så lite Svenskar följde med i år.

Många förslag om varför, pratades om.. men vi kom nog aldrig fram till ett svar.

Nåja, nu skall vi prata om självaste M.I.V.W. Eventet istället.

Resan ner startade som tidigare år tidigt i Malmö för vidare bilande genom Danmark och Tyskland för att slutligen komma till Holland. Även detta året körde vi över Afsluitdijk.

För er som fortfarande inte vet vad detta är, kan det sammanfattas med en över 3 mil lång motorväg med hav på båda sidor. Resan ner till träff hotellet gick bra i år, samt något snabbare. Dock tyckte den Tyska Polizei utanför Bremen om att sinka oss lite... Jo, de stoppade oss.

De verkade inte tycka om att man tejpat bilen med blå tejp för alla insekter och vägsmuts. Efter 30 minuters snack lät de oss åka... utan böter! Varför vi nu skulle få det iofs...

Polizei tyckte in om den blå tejpen...

Nere på träffhotellet i Noordwijkerhout började man ana vad som skulle ske i år. Redan när vi kom ner på Fredag kväll, hade redan fler bilar kommit till hotellet än vad som kom totalt förra året.

Och när vi gick in i entren på Hotellet mötte oss en vacker syn. En utav de finaste gammal bubblorna man någonsin skådat stod innanför entren. Detta kan bara betyda att vi skall få se ännu mer ögongodis denna helgen...

Beetle som väntade oss i Hotell entren...

Efter incheckning samt snabbdusch var det så dags för en snabbgenomgång i hotellgaraget för att se vad som fanns där i år. Den första bilen att stanna upp vid var Oliver Verheijs vrålsnygga Jetta med en kromad motor som glänste starkare än både sol och måne... Bredvid Olivers fina Jetta stod även en fin Golf Mk1 cab tillhörandes Twan Niemeijer. Även den bilen fick en genomgång av ögonen... som redan nu började svida av allt fint man skulle få se under helgen.

Oliver Verheijs (NL) otroligt bearbetade och vackra Jetta...

Twan Niemeijers (NL) Golf M3 cab som måste vara världens snyggaste i sitt slag...

Efter en bit bit mat i restaurangen var det så dags för ett slutvarv i hotellgaraget. Då träffade man på ännu fler kamrater, samt nya man lärde känna. Vår räddande ängel från Wörthersee resan var där. Om ni inte förstår vad som menas med räddande ängel, föreslår jag att ni läser vår blogg från Wörthersee i år. Efter fotande och snackande hägrade sängen för en god natts sömn.

Folierad Audi med luft, en trend som satt sig...

Nu var det Lördag morgon.

Efter en gigantisk hotellfrukost, där allt och lite till fanns att välja på...

var det dags för mig att tvätta min bil. Efter tidigare år på träffhotellet, visste jag att det var en fördel att göra detta tidigt på lördag morgonen. Sagt och gjort.. när jag kom till spolplattan var jag först! Jippi.. ingen kö ;)

Vid närmande av slutet på tvätten kom den andra bilen insvängande på plattan samtidigt som min reskamrat Erik vaknat ur sängen ;)

Lee Morgans (GB) vackra Scirocco med detaljer man först inte märker, men när man gör det.... wow!

Efter tvätt och otaliga pratstunder med lika ivriga VW entusiaster, var det dags för oss svenskar att åka på en liten sightseeing runt bygderna.

Efter uppsittning i Daniels nya Golf ED35 styrde vi till Noordwijk aan Zee för strandragg och en bit mat. När vi väl kom fram, upptäckte vi att vi inte var direkt ensamma om samma planer. Vi hittade inte en endaste ledig parkeringsplats i hela orten! Vi letade säkerligen över 45 minuter...

Prydligt parkerad Buss i Noordwijk aan Zee...

Därför tog vi och körde till en större ort i närheten, Leiden. Detta gjorde vi för att bunkra upp med vatten och annat drickbart till morgondagens träff. Vi hade fått förvarnat att termometern skulle gå upp till otroliga 35 grader nästa dag.

Efter den logistiska bunkringen styrde vi så bilen åter mot Noordwijk aan Zee

Nu gick det bättre att hitta en parkeringsplats, dock inte så fort.. men efter tag hittade vi en ledig plats. Nu på med strandtofflor...

Efter det obligatoriska besöket på den otroligt vackra sandstranden och ett snabbt strandragg, styrde vi våra fötter till strandpromenaden för en bit mat.

När vi väl satt oss i skuggan (jo det var 30 grader varmt) pustade vi ut med en bit mat och kall dryck. Efter ett tag på restaurangen började man märka att solen tagit på våra krafter... inte för att vi brända eller så, utan för vårat snack. Dvs, vi skrattade så fort någon öppnade munnen, samt att alla meningar slutade antingen med ”-Du måste flytta på dig”, eller ”Dansa Pausa!”...... Ja, vi var ordentligt trötta pga värmen ;)

Italiensk Hingst! Golf R med Audi A7 fälgar. Bilen körs Static!

Efter maten och drycken piggnade vi dock till så pass att vi orkade ta oss tillbaka till hotellet. Och nu hade det kommit ännu mer bilar! Det var så mycket bilar att de stod lite varstans på hotellområdet.

BenGee's (CH)  Golf Mk V som troligen ingen sann VW själ missat att kollat in...

Efter lite vila på rummet gick vi så ner till garaget för att fota lite innan den stora garagefesten drog igång. Jo, ni läste rätt.. Garagefest! Denna hålls alltid kvällen före den stora dagen på hotellets garage, så även i år. Mycket bilar, mycket trevligt folk, lite alkohol samt personer som vet när man skall sluta dricka. Vad mer kan man begära för en trevlig kväll?

Lee Morgans (GB) Skönhet fångad på bild...

Oliver Verheijs (NL) Krom porr under motorhuven...

Söndag, den stora träffdagen...

Vips så var det frukost den stora dagen som i Söndag, eller dagen då M.I.V.W. Event hålls.

Detta året var vi inte lika tidiga som andra år. Detta resulterade i att vi fick stå i kö när vi väl kom fram till Valkenburg flygfält där den stora träffen håller till. Men vi skall vara glada att vi kom den tiden vi gjorde, pga att de som kom lite senare än oss fick stå ännu mer i kö...

K70 kärlek...

Nytt för i år var att de inte selekterade ut bilar efter insläppet, utan alla fick ställa sig blandat inne på området.

Nu var klockan ca 9 på förmiddagen och det var redan 30 grader varmt! Detta märktes då min 1 liters vattenflaska var slut redan efter 45 minuter. Varmt var det!

Om årets träff...

Den var större än störst! Försökte minnas om jag varit på en endagsträff med mer bilar samlade.. Och svar på den frågan blev ett Nej. Vi vet inte hur många tusen bilar det var i år... men gissningsvis tror vi på mellan 4000-5000!

Eftersom termometern steg upp till 35 grader denna dag, var man rätt trött i kroppen efter några timmars fotande och alla pratstunder med VW vänner man lärt känna under åren ute i Europa.

Därför var det perfekt att vi samlades för en matbit alla vi svenskar. Och tro det eller ej, vi hittade skugga... Vi hittade en perfekt plats upp på den stora scenen. Och samtidigt som vi började äta började Ron ”BigRon” Huijzer med sina intervjuer med speciellt utvalda byggen, uppe på scenen.

Den första bilen han granskade var en av mina favoritbilar på hela träffen. En Golf Mk1 i mintkondition samt med en en sällsynt BergCup motor, rullandes på ännu mer sällsynta BBS fälgar med negativ fälgbana. Ren Porr i mina ögon ;)

Ron ”BigRon” Huijzer (NL)  intervjuar på scenen....

Vid 15 tiden var vi totalt slutkörda i kroppen efter värmen, samt att man kollat på bilar så ögonen blödde... därför begav vi oss tidigt tillbaks till Hotellet. Detta måste varit den varmaste bilträffen jag besökt under de senaste 20-åren.

Bussar.. kan man inte få nog av....

FelgenOutlets rullande arbetsfordon med  Messer hjul....

Efter en liten Power napp på rummen satte vi oss åter i Daniels Golf ED35 för att denna gången åka ner till Den Haag för att ta oss till Scheveningen och dess strandpromenad. Killarna blev mäkta imponerade hur stor, lång samt bred denna promenad med tillhörande strand är. Nu smakade maten verkligen bra. Givetvis vädrade vi våra munnar med att prata om vad vi upplevt under resan. Och det var inte lite....

Denna Oettingermotor är en raritet.. och den är kromad i denna vackra Golf Mk1...

Måndag, hemresan...

Måndag morgon styrde vi våra bilar för hemfärd tillbaka till Sverige och dess pyttesmå bilträffar ;)

Resan gick som en dans, tills Viktors flickvän ringde mig strax efter Amsterdam och frågade om vi kunde snällt stanna på första bästa plats... Sagt och gjort. Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad det var för fel på deras bil, men det var inget allvarligare då vi bestämde oss för att köra vidare efter vi kollat upp felet. Så var vi på väg igen... dock bara för ett kort ögonblick. Nu var det Daniel som fick felmeddelande på sin bil. Bilen sa att hans däcktryck var fel... Givetvis stannade vi för att kolla detta. Tror dock bestämt att vi även här inte hittade något fel. Timmarna gick äntligen felfritt på Autobahn tills våra magar började kurra... Efter en inbromsning på ett Subway körde vi sanbbt upp till Heiligenhafen för att fylla bilarna till bristningsgränsen med fulöl och annat gott ;)

Nu var vi så gott som hemma.... Dvs... finns inget mer att skriva om resan.

Sammanfattning...

Minus-

Dålig uppslutning med Svenskar i år.

På gränsen till för mycket folk och bilar på träffhotellet i år.

Svårt att hinna med alla fina bilar på träffen då de inte stod på en plats.

Värmen... Den var på gränsen till olidlig. Tur det finns AC!

Plus+

Vädret, sol och blå himmel.

Mycket bilar att titta på.

Mycket folk att prata med.

Trevligt ressällskap gällandes alla Svenskar.

Då är frågan.. skall man resa ner till M.I.V.W. 2013?

Nä, jag tror faktiskt inte det. Träffen har blivit lite för stor, och börjat tappa sin charm som den har haft alla år innan. Enligt mig var 2010 fortfarande det bästa året i M.I.V.W's historia.

OBS! Detta är min personliga uppfattning och inte rådfrågad med de övriga Svenskar som reste med i år.

Jesper Nissen (DK) från Blans Society med sin vackra....

Brian Christensen (DK) också han från Blanz Society, här med sin Up med luftfjädring...

Mer bilder.....

VeeGeek ---> http://www.veegeek.com/apps/photos/

Daniels Prembergs bilder ----> https://plus.google.com/photos/110601068538685051891/albums/5779217653779209537?banner=pwa

Slut reportage.....

Kommentera artikeln:
Du måste logga in för att kunna kommentera!