GeTIngen Artiklar
Blog M.I.V.W event 2010 (Men in Volkswagen) NL *sammanfattning 25/7*
2010-07-10 av: Faltdach

Men in Volkswagen, Nederländerna 18 Juli 2010.

Då var det åter dags för ett reserepotage/blog från Faltdach VW-resor ute i Europa.

Denna gången kommer jag att besöka en träff nere i Holland. Men in Volkswagen heter klubben som arrangerar denna träff.

OBS! fler bilder från träffen och resan finns finns att kolla på http://www.faltdach.net/

Det hela startade så sent som 2004 då den lilla VW-klubben Men in Volkswagen beslutade att anordna en lite träff på Groenoordhallen i Leiden, Nederländerna. Enligt dem själva anordnade de träffen bara för skoj skull. Tanken va att ordna en enkel träff och se vad det skulle leda till.

MIVW har nu fått ordentlig kultstatus, samt lockar entusiaster från många länder, såsom Tyskland, Belgien, England Frankrike, Österrike, Ungern, Poland och även en del amerikaner som tar den långa flygturen över.

MIVW's måtto är mycket enkelt: skapa en träff med bra ett bra läge, god mat, fin musik och det bästa av de bästa bilar från hela Europa och ... du!

Träffen är i år en endagsträff, belägen på ett gammalt flygfält, Airport Valkenburg nära Leiden, som ligger strax söder Amsterdam alldeles vid havet. Träffen har då enbart en utställning och inga andra aktiviteter. De allra finaste bilarna får äran att ställa ut i en gigantisk flyghangar. Nivån på bilarna som besöker träffen är nog bland de högsta i Europa. Med andra ord, ett säkert kort om man vill se det bästa som Europas VW-scene har att erbjuda! Om man tycker det är för långt att åka ner till Wörtherseetreffen i Österrike kan detta vara ett bra alternativ.

Jag kommer i år att ta färjan ner till Kiel i Tyskland för att senare köra ner till Holland. MIVW har arrangerat ett Hotell-paket för deltagarna även i år. Givetvis kommer jag att bo på detta hotell. Vad man hört är nämligen att det nästan är ett måste att bo på träff-hotellet... Detta för att här kommer man garanterat träffa likasinnade sjukt VW-beroende personer;)

På hotellet arrangeras även dagen innan träffen en stor VIP fest för de deltagare som bor där. Vidare kan sägas att parkeringen kommer vara bevakad, samt att det har ordnats med tvättmöjligheter.

Glöm nu inte att kolla in bloggen dagligen, så du inte missar det senaste från roadtrippen samt att eventuellt se bilder...

Tillsvidare kan ni spana in denna helsköna film från förra årets träff.

M.I.V.W 2009 from Loniek on Vimeo.

Dag 1-2 Göteborg till Kiel, Tyskland

Jag bestämde tidigt att slöa genom att ta färjan från Göteborg till Kiel i tyskland.

Då behövde man ju inte köra så långt... Från Kiel till hotellet i Noordwijkerhout i Holland var det ca 60 mils körande. Min snälla syster som jobbar på Stena Cargo hade förvarnat kaj-förmannen om att jag skulle komma. Jag fick en egen kö för pålastningen:) Detta för att bieln skulle kunna köras ombord utan att mista sitt oljetråg;)

Efter denna fina servicen gick det ju galant att köra ombord. Färjan var överbokad som den bruka vara i dessa semestertider. Mao många semsterfirare som irrade runt på båten. När väl båten lämnade hamnen kom det perfekta vädret för detta.

En svensk sommarkväll som visar sin bästa sida... finns det något bättre? Sol, blå himmel och värme. Det första som slog mig var att det var en djävla massa båtar som flöt omkring i vattnet. Detta trodde jag verkligen inte, trodde faktiskt Göteborg sett sina glansdagar i sjötrafiken... en ack vad fel man kunde ha. Efter denna underbara kväll gick jag och lade mig någorlunda tidigt för att orka med stressen på Autobahn som väntade... Just det..

Testfotade som fasiken med min nya kamera i Taxfree shoppen, för att lär mig lite olika inställningar. Blev mycket flaskbilder där;)

Dag 2. Kiel, Tyskland - Noordwijkerhout. NL

Problemen började direkt i Kiel.... eller om vi säger så här.. varför skall all världens vägbyggen samlas i Kiel centrum? Jag höll nämligen inte på att hitta ur staden trots navigator och alla sk ”omleitung” skyltar för alla vägarbeten. Det tog mig nästan en timme att köra från hamnen till stadsgränsen!  Väl ute på Autobahn flöt det på bra, tills.... jag kom till den första semster-proppen i tyskland. Tunneln under Elbe välkomnade mig med ca 1 och ½ timmes Stau! Efter någon dragit ur proppen, gick det desto snabbare.... tills jag kom till nästa Stau... Det visade sig att det tyska vägverket bestämt sig för att göra hela A1 mellan Hamburg till Bremen till en stor byggplats under högsommaren... här gick det inte fort inte... det syntes om man kollade snittförbrukningen.. under 0.7 L/milen. Och detta på sk Autobahn!

Efter Bremen avtog trafiken då jag lämnade A1 för A28 mot Holand. Senare när jag kom in i Holland var även där trafiken måttlig... tills jag passerade Groningen. Där var det som någon bestämt att släppa ut alla Holländska bilar samtidigt;) Jag tog Holländska A7 och körde den norra leden till Amsterdam, detta för att kunna köra över ”Afsluitdijk” eller vad det nu heter;) Detta är en 3 mil lång vall man kör på. Denna vallen har havet på ena sidan, och en stor sjö på andra... dvs Holländarna fick för sig att vinna ytterligare mark genom att pumpa ut vattnet till havet.

Kom lagom till Amsterdam för att njuta av fredags-rusningen... ahhh vad lite avgaser kan göra gott för själen;) Några få mil senare kom jag så äntligen fram till event hotellet i Noordwijkerhout. Efter jag checkat in parkerade jag bilen på det särskilt reserverade parkeringshuset för alla besökare till MIVW's träff som bor på hotellet.

Genast kom jag i smaspråk med glada Brittter och en och annan Holländare.

Just det ja... lite kända danskar fanns även på plats. Efter en kort runda i garaget känns det verkligen lovande inför träffen. Verkligen hög standard på bilarna som hittills kommit... och det kommer fler och fler vad timmarna går.

Om hotellet kan bara sägas en sak hitintills.. Perfekt!

Detta kanske för rummet jag fått. Vet inte, med det känns nästan som dom gett mig fel rum... men det skiter jag i, för det är enormt sort och superfräscht! Som en normalstor 2:a i storleken..typ;)

Imorgon är inte den stora träffdagen.. den är först på Söndag. Så imorgon får vi se vad man hittar på. Men ni som kollar bloggen får givetvis reda på vad gjort imorgon.. samt att ni kanske kan då även läsa om den stora VIP-festen för oss som bor på hotellet.

Gissa vad som är unikt med denna Brittiska Mk2:a! Skall bli skoj att se,om någon är riktig VW-nörd för att förstå det;)

Nää nu skall jag ner till hotellbaren och ta en Öl med alla VW-tokar... Cya!

Svar på frågan: Golf Mk2 med 16V G60 byggd på en ABF motor..

Dag 3. Noordwijkerhout, NL. Dagen som alla festade...

Så var det Lördag. Efter en fantastisk frukost på detta fantastiska hotell, var det så dags för den stora tvätt och fest dagen. Jag började med att gå till garaget och fick en smärre chock...

Djäklar vad med bilar det kommit till hotellet under natten. Räknade att ca 250 bilar lika frsächa som självaste Heidi Klum stod parkerade i hotellgaraget. Dagen börjar lovande;)

Själv tog jag bilen för en liten kort sightseeing i trakterna runt omkring. Hittade en Schellmack där jag tog och spoalde bort att miljoner flugor och annat småkryp som prydde fronten på bilen. Efter det körde jag till Leiden. Leiden kanske inte är så välkänd som turiststad för oss svenskar. Men efter denna bilfärd samt promenad i centrum kan jag garaantera er en trevlig vistelse om ni nu skulle besöka Leiden. Småmysigt centrum med kanaler och klaffbroar... sa jag småmysig? Leiden är en realtivt stor stad:) Efter Leiden körde jag till Den Haag för att kolla in den nya arkitekturen som finns där... jag tycker husen är superhäftiga. Som att komma till en futuristisk stad.

Efter min lilla utflykt var det åter dags att söka sig tillbaka till hotellet. Nu var det tvättdax igen... Handtvätt samt vaxning utav bilen. Kan säga att jag inte direkt var ensam om att tvätta och vaxa bilen;)

Nu hade det kommit ytterligare bilar till hotellet.

Efter flera timmars putsande och en välbehövlig dusch var det så dags för den stora festkvällen.

Det bästa med denna kväll, var nog att jag inte spenderade en endaste krona för öl eller anna alkoholhaltig dryck.... jag blev nämligen bjuden av alla kändes det som. Varför jag blev bjuden? Jo... inte för att jag är snygg som en del tycker... utan för de flesta tyckte det var häftigt att jag kört ner till träffen ända från Sverige. Tyskarna bjöd mig på öl, sedan var det Holländarnas tur.... lite senare kom britterna och sträckte en flaska i min näve... Och det slutade inte där...

helt plötsligt hör jag någon prata svenska med mig!!!

Döm till min förvåning, när jag hörde vårat modersspråk.... Men nu var det faktiskt en dansk kille som pratade svenska. Han hade nämligen bott i sverige i 6år;) Givetvis fanns det plötsligt en öl i näven igen...:)

Plötsligt var klockan lite väl mycket tyckte jag.. så jag lämnade hotellgaraget där alla festade runt bilarna och gick och lade mig. Imorgon var det ju den stora dagen, och då måste man ju vara någorlunda utvilad.

Dag 4. Valkenburg, NL. Äntligen... träffdagen!

Hotellet hade ordnat så frukostrestaurangen öppnade lite tidigare för oss biltokar. Efter frukosten gick färden till Valkenburg och flygfältet där träffen skulle anordnas.

Väl framme hade det redan börjat bildas kö till träffområdet. Klockan var nu ca 08:00.

Väl framme vid porten visade jag mitt Press kort jag fått utav organisationen.

Men ack vad snopen jag blev... den otroligt förvirrande vakten sa åt mig att ställa mig i kön som alla andra! Då undrar man ju lite om meningen att dela ut presskort...

Efter ca en timme började de så släppa in bilarna in på flygfältsområdet... Plötsligt kom en anna vakt fram till mig och frågade varför jag stod i kön.... han såg nämligen mitt presskort, och sa åt mig att genast köra in!....*suck

Väl inne och parkerad med bilen, träffade jag en utav killarna som håller i träffen. Han var lite lyrisk över hur många som ville komma in på området. Polisen hade sökt upp honom och sa att det var en 7km lång kö till insläppet!!!!!

De som vile kunde anmäla sig för bedömning utav de finaste bilarna i olika klasser. Nu till det fiffiga... De hade ordnat detta elktroniskt. När väl besökarna betalat en liten avgift för detta, fick de själva sätt sig vid en dator och knappa in sina uppgifter. Efter detta hade domarna allt på datorer. Sedan vid prisutdelning när vinnarna presenterades, gjordes detta med alla uppgifter samt bild på bilen som visades på en storbilds-skärm hängande i taket. Måste säga att detta var rätt fiffigt.

Redan vid andra insläppet gallrades bilarna snabbt ut. De som redan anmält sig för show and shine samt beviljats plats inne i en utav de två hangarerna vinkades åt ett håll... de bilarna som de tyckte var fina samt inte föranmälda vinkades till en stor plan mellan de två hangarerna. Resten utav bilarna vinakdes antingen till en klubbyta eller en anmäl uppvisningsplats. Detta sköttes mycket fiffigt!

Nu var det äntligen dags att gå runt och kolla in byggena. Och vilka byggen! Måste säga att jag inte någonsin sett så hög standrad på någon utav alla träffar jag besökt i europa innan. Klassen på besökarna var dubbelt så hög som självaste Wörthersee-treffen!

Jag började att gå in hangaren med de vattenkylda bilarna. Där blev jag fast i ca 2-3 timmar. Djäklar vad mycket fina byggen det fanns att inspektera samt fota. Efter hangaren gick jag ut till de andra fina bilarna som stod mellan de hangarerna. Här jag blev jag fast i ca 2 timmar;) Efter detta gick jag in till hangaren med de luftkylda bilarna. Här fanns det dock inte lika många bilar att spana på, men även här var standarden hög. Jag fick tyvärr ingen tid över till att spana in klubbytan samt den allmäna platsen... dess var ju skitmånga bilar att titta på... ni fattar säkert inte.. men efter ett tag började man faktiskt tröttna lite på den höga standarden:)

Efter kollat in prisutdelningen åkte jag tillbaka till hotellet där jag sitter i skrivande stund.

Har hunnit med en bit mat samt några kalla Heineken i baren....

Skall försöka lägga mig tidigt, för imorgon börjar färden tillbaka till Kiel och väntande färja. Jag kommer dock inte köra samma väg tillbaka utan en 5 mil längre rutt via Osnabruck och Hannover pga alla vägarbeten som fanns på A1 via Bremen.

Skall se om jag orkar skriva någon skit om resan när jag kommit hem...

Tills dess.....

1. Boka in MIVW nästa år om ni vill ha er del utav det bästa som europa bjuder på i VW-scenen.

2. Tänk på att en kall heinken smakar bra mycket bättre än en som är varm!

3. Tänk på att ni kan säkerligen finansiera er resa om ni tar med svenska vägskyltar med älgar på. Tyskarna är som tokiga i dem;)

Blandade bilder från dagen.....

Kan ni gissa vad det sista fotot visar för VW?

Och vinnaren på frågan vilken bil fotot visade blev TheDeadDorkster! Han såg med sina skarpa Norrlandsögon att detta givetvis är en Caddy, och ingen Lupo, Touran eller annan modell från VW.

Dag 5 Nordwijkerhout – Kiel

Måndag morgon var det så dags för bilfärd till Kiel i Tyskland och väntande färja. Resan gick via Amsterdam, Apeldoorn till Osnabrück. Vid Osnabrück valde jag att inte ta den överbelastade A1 norrut, eftersom det var så mycket trafik samt vägarbeten på den. Så jag valde att forsätta österut, genom Westfalen och dess natursköna bergsområden till Hannover. Här tog jag A7 norrut mot Hamburg. Denna omväg är ca 6-7mil längre, men det gick bra mycket snabbare... mindre trafik och bättre vägar. Mellan Hamburg och Kiel stannade jag på ett BK-hak för lite energi-intag. När jag väl kom fram till Kiel, hade jag 5 timmar på mig innan båten skulle gå! Djäklar vad snabbt jag kört;) Svängde in till Cittipark i Kiel och lastade bilen med de obligatoriska flaken och flaskorna efter min lilla europa tripp. När jag väl kört ombord på färjan, kände mig onormal trött, så jag gick och la mig direkt i hytten. Döm till min förvåning när jag sov hela resan hem. (detta skulle visa sig vara början till.....)

Dag 6 Göteborg.

Nu var det redan Tisdag. Färjan började avlastnigen kl 09:00 och jag skulle börja jobba redan kl 09:30! När jag väl skulle köra av båten, hände det som inte fick hända.... bilfan fastnade på rampen;) Efter lite backande och gasande kom jag så loss. Nu var det dags för nästa överraskning.

Den svenska Tullen vinkade in mig. Efter att en knarkhund gått igenom bilen, fick jag grönt ljus. Tips till alla andra som kommer hem från sina semesterresor i Europa. När en tullare frågar var du kommer från, säg inte att du kommer från Holland. Detta ger direkt dig en biljett till vidare undersökning utav bilen:)

Nåja.. efter rampen och tullen... nu kunde väl inget mer hända?

Jo, gissa om detta inte var den dagen jag skulle köpa en trisslott. Även polisen stoppade mig på vägen till jobbet. Alkotest! Och det gick ju bra..... Äntligen kom jag till jobbet.. (kan man skriva äntligen om jobbet?).

Nu skulle det snart visa sig att min trötthet på hemresan, inte berodde på all öl och mat samt överdos utav djävulskt fina VW's. Min trötthet var bara början på skit i magen jag fått under resans gång. Salmonella!!!! Skit osså....

Sammandrag.

M.I.V.W Event är nog den absolut bästa träffen jag besökt genom mina 20 år i VW scenen.

Och lita på mig, jag har besökt det mesta utav det bästa redan. En liten lista på vad som gör detta till den perfekta träffen...

• Träff hotellet. Bättre anpassat hotell för detta får man leta länge efter. Hög standard, fina rum, stoor frukost buffe'. Bra parkerings möjligheter, med tak över bilen.

• Träffområdet. Ett flygfält, med inte en utan två hangarer för de finaste bilarna. Sedan oändliga ytor för bilarna.

• Träff personalen. Måste ge de frivilla i MIVW samt VW Fanatics ett stort beröm för en väl genomförd träff. De var proffsiga samt trevliga.

• Blandingen utav nationaliteter. Det kom till denna träffen bilar från inte enbart Nederländerna, utan även... England, Skottland, Nord Irland, Frankrike, Belgien, Tyskland, Danmark, Polen samt Ungern. (och så lilla jag). Visst hade man redan mycket vänner i den internationella VW scenen, men efter denna helg har den skaran utökats ytterligare!

• Det datoriserade ”Show & Shine” protokollet. Vilken genialisk ide' Detta sparade säkerligen tid för de olika domarna. Samt att prisutdelninge genomfördes proffsigt, då de hade all info samt även bild på bilen att visa upp.

Efter denna lilla sammanställning samt att man faktiskt fick vara med, vill jag uppmana alla Svenskar att ta en allvarlig funderare om att besöka denna träff nästa år. Ni kommer säkerligen inte ångra er! Jag längtar redan till nästa år......

Slut Blog!

P.S. Om påtryckningar finnes, kanske jag kommer lägga upp bilder på min top 5 lista, på de mest faltdaschstiska bilarna enligt mig;)

Kommentera artikeln:
Du måste logga in för att kunna kommentera!