GeTIngen Artiklar
Testade: Nya Scirocco R + TSI180
2014-10-26 av: FixarFarsan.se

Nya Volkswagen Scirocco är här och till Sverige kommer två versioner, båda bensinare. Först en svagare TSI180 och sedan den hundra hästar starkare Scirocco R.

Ställer man nya Scirocco TSI180 bredvid andra vanliga bilar på en stormarknadsparkering så utmärker den sig direkt men glider en Scirocco R upp i rutan bredvid själ den tyvärr showen helt.

Scirocco R har bl.a. ett hungrigt lågt nylle likt Golf R.

Baktill är det mindre skillnader på TSI180 och R, dubbla utblås och dubbla gälar på R. 

Ett R-Line paket för utsidan finns tillgängligt till TSI180 och kostar +21000Kr.

Taklinjen och den avsmalnande karossen är snygg men på bekostnad av utrymmet i baksätet och bakåtsikten.

Oavsett vilken motor man väljer så får man en sportig och rolig bil att titta på och köra.

Ute på kurviga vägar känns Scirocco som en låg och bred Golf med bra grepp både mot vägen och kroppen.

Båda modellerna ger mycket vardagskörglädje men planerar du att åka på klubbens banträffar så är det den 280 hästar starka Scirocco R du ska välja (om du har ekonomin).

Volkswagen säger att Scirocco R är deras sportigaste modell. Jag säger att den låga snygga coupékarossen SER kanske sportigast ut medan Golf R med DSG ÄR deras sportigaste "4 sekundersbil" som dessutom har ett stort lättåtkomligt baksäte och så vintervänlig fyrhjulsdrift som en bonus..

Scirocco acceleration:
TSI180 DSG avverkar 0-100 på 7,6s och R DSG gör samma på 5,5s.

Scirocco grundpriser:
TSI180 från 264' och R från 384' (+14,5' extra för DSG)

Mer omfattande testinlägg:
Scirocco TSI180
Scirocco R (inkl. bantest)
Golf R (långtest inkl. bana)

 


Kommentera artikeln:
Du måste logga in för att kunna kommentera!

Kommentarer:
Antal visningar: 9856
>