Resultat 61 till 80 av 302
Ämne: Volkswagen ID 4
-
2021-10-21, 21:43 #61
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Fast man skryter om att det är ju typ 50% mindre komponenter i en elbil, och hela motorpaket ryms ju i väska och är tanken att vara 99% underhållsfritt..
Sen självklart kommer ju elproblem bli mer vanliga, men blir inte så så mkt skita ner sig. Håller på med mkt Elrep inom jobbet, och jäklar man gör ju 70% rep genom mjukvara och byter moduler nuförtiden.. Mot förut när man lödde om komponenter..mm..
En hybrid måste ju vara en mardröm!, det 2 sämsta av 2 olika bilar = Aningen Dyrt/jobbigt att felsöka reparera
Men jag tycket ändå att det är helt knas att en Elbil ska kosta 5000 att serva.
-
2021-10-21, 21:53 #62
Håller helt med dig, Mange. Både om hybrider och servicekostnaderna.
Golf GTI Edition 30 Nr.19
Polo TDI90 -12
-
2021-10-22, 08:44 #63
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Kollegorna som plockat ut Passater GTE är lagom glada. Är ju bara 1500mil och 1 år service, så måste in nu 2ggr per år..
Så de kommer aldrig ha hybrider igen.,, rätt kul att behöver byta olja efter 300mil ( är va det ligger på i snitt på 1500mil rull..), men som sagt är ju 99% kallstarter på dem, så verkar behövas...men är ju inget vidare smidigt..
-
2021-10-22, 10:38 #64
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 139
Elbilar är inte mindre "skitiga" än andra bilar
Sen är ju så att det ofta handlar om väldigt tidskrävande jobb och dyr utrustning som krävs för att reparera eller byta komponenter, t.ex. att "släppa ner" batteripaketet.
Det här med att man tycker att det är dyrt att serva bilar behöver vi inte diskutera mer. Det finns som sagt en förklaring på det, det är indirekt vad marknaden efterfrågar.
Att det skulle krävas "mindre service" på en elbil var Tesla som drog igång, sen är det bara för andra tillverkare att följa efter och försöka skapa samma illusion.
En hybrid är väldigt komplicerad, det stämmer. Personligen skulle jag inte våga äga varken en hybrid eller elbil efter att garantin gått ut.Senast redigerad av Crille82 den 2021-10-22 klockan 10:43.
-
2021-10-22, 10:56 #65
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
De goda kollegorna kanske inte är läskunniga? För serviceintervallet för laddhybriden är ingen hemlighet utan det är något de känner till vid bilvalet. Om det är så jobbigt att lämna bilen på en ytterligare service och dricka lite kaffe under tiden så kunde de valt en traditionell Passat istället, bensin, diesel? Jaså inte det, kanske var den ekonomiska förmånen med laddhybriden rätt OK ändå...
Senast redigerad av Marcus den 2021-10-22 klockan 11:22.
-
2021-10-22, 11:04 #66
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
Antar att du menar laddhybrid (PHEV)... Toyotas "självladdande"
hybrider (HEV) uppfattar jag som förhållandevis driftsäkra, otroligt populära som taxi världen över. En laddhybrid är så klart mer komplicerad.
För mig personligen är laddhybrid jättebra. Kan köra i stort sett allt lokalt på el och är samtidigt obegränsad på långfärd. OCH slipper den helt orimliga fordonsskatten som gäller för traditionella bilar. Som staten beter sig blir det en folksport att "lura" systemet så mycket som möjligt
-
2021-10-22, 11:13 #67
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 139
Javisst, köra en laddhybrid på el när man vardagspendlar är inga fel i sig. Jag menar att jag själv inte skulle köpa en halvgammal med risken det innebär.
-
2021-10-22, 12:16 #68
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Tänka man behöver ju inte kladda med oljor mm som en bensin/diesel bil..
Sen behöver man väll knappt byta bromsar på dem?, de har ju tom trumbromsar bak på 3.2 ton tunga GTX..Helt galet
Ja precis det är galet komplicerade både el och hybrid. Man kan ju lätt säga att Bosse Bildoktor Mekonomen verkstad är utdöd inom 10år tyvärr..
- - - Uppdaterad - - -
Jo, det har dem. Men inget som ÅF skryter om att bilen ska in minst 1 gång per år, Det blir ju helt knas när man har 1 år och både inspektion och oljeservice . Om man inte får dem tajmade. Så blir det att hänga på Verkstaden mkt..
Sen görs ju inte dessa bilar över en Fika, sist var det nån konstigt Mjukvaruppd som inte en stora Möller i Uppsala hade utrustning till...och fick åka 7 mil till Sthlm....
Sen är det ju 110% bara den ekonomiska tjänstebil fördelarna att man tar en GTE... Vissa har ju inte ens orkat plockat fram sladden...haha..
Kör man som säljare med många mil som dessa, så måste man ändå köra 95% på bensin
Så kör en 2ton tung 150hk bensin, är ju miljövänligt...Senast redigerad av mangewide den 2021-10-22 klockan 12:27.
-
2021-10-22, 13:07 #69
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
Det föreligger ändå ett visst mått av ansvar på kunden att ta reda på vad man väljer, produktens egenskaper och vad det innebär, inget unikt för bilvalet. Men man har ju i det här fallet med dina kollegors laddhyrbridval tydligen ändå satt sig in i vilka ekonomiska egenskaper och förmåner produkten har...
Jag finner det inte särskilt svårt att ta reda på vilket serviceintervall som gäller.
Mjukvaruppdateringen har inte med det fasta oljebytesintervallet att göra.
Ja, självklart har valet av laddhybrid med ekonomi att göra. (visst kan det vara trevligt att inte släppa ut emissioner lokalt, men det är nog en egenskap som ändå väger ganska lätt för de flesta) Vad skulle det annars handla om? Vore inte europeisk och särskilt svensk bränsle- och fordonsbeskattning som den varit och är så skulle jag och säkert många med mig gärna köra sexcylindrig treliters bensinmotor hela dagarna. Eller härligt orrande VR6. Hur kul som helst, men jättedyrt vid pumpen, bland annat. Europa hade inte behövt dieselmotorer, om inte bränslebeskattningen varit så hög. Se på USA och vad man väljer där. Hade det inte varit för EU:s tro på att CO2 är världens fiende nummer ett så hade allt varit annorlunda. Det är ekonomi.
Allt kokar ner till ekonomi. Överallt.
Sen är det inte så att Passat GTE endast har 150 hk när batteriet är "tomt", den har fortfarande kraft för att som normal hybrid stödja TSI-motorn tillfälligt under acceleration, för att öka effektiviteten.
-
2021-10-22, 13:38 #70
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 2 153
Oj, vad mycket tråden handlar om TS frågor
-
2021-10-22, 13:51 #71
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 139
En erfaren kollega stod och plockade ner skitiga plastskydd under en elbil när jag gick förbi i verkstaden förut. Sade spontant att vissa hävdar att det är mindre skitigt att skruva med elbilar än andra. Svaret blev -De ljuger, skratt
Grejen är den att under och i hjulhus där man ofta skruvar är det minst lika skitigt på en elbil. Snarare har en elbil ännu mer plastskydd som samlar skit.
Åter till vad tråden handlade om, ID.4 GTX
-
2021-10-22, 14:07 #72
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Haha, ja men inte så skit
. Jo jag vet, galet mkt plast som täcker allt nu.. Men säg att han behöver inte riva ner ett varm och skitigt avgasrör etc!
Men seriöst , måste väll ha blivit mer finlir i mecket generellt med elbilarna?. Så upplever jag det i min, man står ju inte i en oljig overall längre
- - - Uppdaterad - - -
Fast hade de köpte en Diesel som 99% gjorde innan, så kom det 120mil på en tank. Nu så drar ju 150 bensinaren bra med sås när man ligger och gasar i motorväg, men moms på skyltarna
¨
Men GTE är ju grym om man harvar runt stan mest!, annars är jag lätt tveksam
Åter till GTX, har ni fått svar varför Service är lika dyr som min som har en 200kr liter olja som byts?..
-
2021-10-22, 14:31 #73
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
Öhh, ja? Varför valde de inte TDI denna gång också då? Kan det vara att de trots allt orkat sätta sig in i de ekonomiska egenskaperna som laddhybridprodukten erbjuder och gjort bedömningen att det totalt sett ändå är ett bättre val, ekonomiskt? Trots vissa nersidor. Som sagt, dina kollegor hade säkert gärna kört V8 bensin i motorvägsfart, om det hade varit ekonomiskt möjligt. Hade de arbetat i USA hade det varit ekonomiskt möjligt. Var och en gör väl vad den kan för att få ut så mycket som möjligt till så liten kostnad som möjligt, under det ekonomiska system och de ekonomiska förutsättningar man verkar. Typ.
Personligen tycker jag att laddhybrid har tillräckligt starka ekonomiska incitament för att jag ska kunna acceptera nackdelarna jämfört med en TDI eller TSI, samtidigt som jag får fördelarna jämfört med elbil (överlägsen frihet/mobilitet, höghastighetsprestanda, biltyp etc).
-
2021-10-22, 14:39 #74
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Filip
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 371
Åter till ID4 GTX...
Vinterdäck, ÅF hänvisar till 255 bak och 235 fram. Men har läst att många ägare kör 235 både fram och bak i hopp om längre räckvidd.
VW hänvisar till att dimensionerna hänger samman med belastningskoder, dvs maximalt tillåten belastning på däcken.
Så ID4 med 77kwh batteri måste ha olika bredd fram och bak.
Någon som redan beställt vinterdäck/fabrrikat i samband med beställning av bil?
-
2021-10-22, 14:59 #75
-
2021-10-22, 16:22 #76
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Filip
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 371
Hmm, när jag bad om att få Hakka dubb så svarade ÅF att de kan inte garantera vilket märke det blir då de inte vet vad som finns att tillgå vid leverans. Får prata med Möller igen om detta.
@MickeR, jag tolkar din spec som att du får 235 runt om.
-
2021-10-22, 16:29 #77
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 288
-
2021-10-22, 16:34 #78
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 139
Det finns ju en viss poäng i att det är fler kontroller och tar längre tid att serva en elbil. Skador på högvoltssystemet är potentiellt livsfarligt.
Sen, fina lokaler tror jag nog de flesta bilköparna förväntar sig. Vem vill köpa en svindyr kapitalvara i risig lokal av en luffare?
-
2021-10-22, 17:18 #79
-
2021-10-22, 17:19 #80
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 2 153
Liknande ämnen
-
Volkswagen Sarajevo d.o.o. - Vor 20 Jahren: Das Volkswagen-Werk in Sarajevo
Av Marcus i forum Bilder och VideosSvar: 0Senaste inlägg: 2018-11-13, 13:44 -
Volkswagen Smista inleder samarbete med Volkswagen Club Sweden
Av Volkswagen-Smista i forum Volkswagen SmistaSvar: 0Senaste inlägg: 2015-03-12, 09:11 -
Volkswagen Passat 16VG60 VWM Limited ..( Volkswagen Motorsport )
Av jetta_GT i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2011-01-03, 08:50 -
Vad kan du om Volkswagen?
Av Raz i forum Off TopicSvar: 13Senaste inlägg: 2010-06-17, 21:39 -
Volkswagen UK
Av Snuttis i forum VW-forumSvar: 1Senaste inlägg: 2010-01-05, 19:37