Resultat 221 till 240 av 591
-
2020-04-22, 12:01 #221
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 288
När bilen är begagnad har någon vanligtvis redan skaffat vinterdäck och då får man se till att de ingår. Rockan hade gått 1700 mil på 8 månader så jag kan lätt köra hela avtalsperioden (två år i detta fall) och kommer inte behöva byta varken sommar eller vinterdäck. Det får nästa ägare göra
En service kommer behöva göras under perioden som kostar cirka 2400kr tack vare serviceavtalet, 99kr per månad.
Jag kör ganska lite så 1000 mil om året räcker för mig. Det många missar på (har jag sett i annonser på t.ex Blocket) är att man tar i med körsträckan i avtalet. Effekten av det är att man betalar en för hög månadskostnad om man inte nyttjar det. Mina "övermil" kostar 6,50kr så om jag eventuellt drar över med t.ex. ett par hundra mil om året är det ändå betydligt billigare för mig än om jag skulle valt nästa intervall i avtalet som är 1500 mil per år.
Sedan gäller som vanligt att pruta. Privatleasing av nybil med treårskontrakt är nog omöjligt att deala med, men begagnat absolut. Det har jag gjort för andra gången nu
Vem som får köra bilen styrs som vanligt av hur den är försäkrad. Det har ingenting med privatleasingen att göra.
Kanske en moderator ska starta en ny tråd för detta intressanta ämne och flytta inläggen?
-
2020-04-22, 14:24 #222
- Reg.datum
- jan 2018
- Namn
- Stefan Söderholm
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 49
Intressant med att privatleasea begagnat, är ju inget VW skyltar med än, men det går alltså att deala med ÅF precis som jag misstänkt
Hur pass ny måste bilen vara för att det ska vara intressant enligt din erfarenhet?
-
2020-04-22, 14:32 #223
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 2 153
-
2020-04-22, 19:54 #224
- Reg.datum
- sep 2014
- Namn
- Peter L
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 764
Vad har ni gjort med er Volkswagen idag?
Hur är det med garanti och reparationer vid beg.privatleasing?
Kan man köpa till, eller är det som att äga?
Gissar att, går det sönder så får man pynta?
Och att man inte kan välja att inte laga, då bilen skall lämnas tillbaka ”som den var vid leverans”.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion
Skickat med hjälp av Tapatalk
-
2020-04-22, 20:19 #225
- Reg.datum
- aug 2008
- Namn
- Oscar Mathson
- Ort
- Enskede
- Inlägg
- 260
Bytt bränslefilter på min Passat Tdi 2015 5200mil. Satt ett kortare filter från fabrik. med bokstaven B i slutet av samma VW artikelnummer 5Q0 127 177, lite skumt... Körde bränslepumparna mha OBDeleven efter. När jag bytte filtret märkta jag att slangen som matar filtrerhuset från tanken inte så så bra ut vi slangklämman. verkar som att klämman gjort så att vulkningen mellan ytterhölje och cord släppt men det lägger ine (ännu). Slangen är "bockad/special" och går inte att köpa löst, finns bara i ett kitt med klämmor, slangar och nån slags bränsledämpare för 1500SEK!
-
2020-04-23, 08:23 #226
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 288
Den första jag hade var en 3 år gammal Polo med kontrakt på ett år, en precis återtagen privatleasing. Snabbt fixat eftersom jag var "mellan bilar" och hade hastigt och lustigt sålt min Tiguan GTS. Praktisk bil på alla sätt men inte den komfort jag önskade och en Polo av förra generationen har ju ingen speciell utrustning ens som tillval. Vinterdäck följde och hade inget behov av service så det var billiga mil.
Min nuvarande T-Rock är nåt helt annat. Pluspaket, bränslevärmare, app connect, we connect. Jag har skrivit i någon annan tråd om den trecylindriga 1,0 TSI motorn som är överraskande trevlig. Kontrakt på två år med denna. Vinterdäck ingår samt serviceavtal.
Jag har en säljare jag gjort några affärer med nu, det underlättar kanske men de kan inte göra så jättemycket utan att dra ned byxorna för personen i det glasade hörnrummet. Och det har ju hänt honom några gånger nuPrutade cirka 300kr/månad på denna. Jaävligt mycket privata skattade pengar. För handlaren syns det inte ens på 25e decimalen.
När jag förhandlar vill jag att alla ska känna sig nöjda och fått sitt. Hur mycket jag än prutar vinner handlaren mest ändå så det vill jag ha en del av, annars är jag inte nöjd och då är min säljare inte nöjd. Roligast är nästan när vi slutligen kommit överens om en månadskostnad och ska precis "skaka hand" säger jag att jag vill ha full tank, tygmattor, lastbågar eller nåt annat som är så trist att köpa. Det funkar alltidAldrig att jag skulle åka ur hallen på ångorna och behöva tanka fullt för egna pengar.
- - - Uppdaterad - - -
Exakt så. Högre pris i bilhallen = högre leasingkostnad. Mer utrustning - högre pris. Man betalar ju som sagt för värdeminskningen i förskott.Senast redigerad av AndySwede den 2020-04-23 klockan 08:41.
-
2020-04-23, 08:35 #227
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 288
Man leasar den som den är uttagen. Saknas förlängd fabriksgaranti kan den inte köpas till efteråt. Det kan man ju inte som privatperson heller om man köper bilen. Samma för serviceavtal, kan inte tecknas när bilen är begagnad. Man tar över det som finns på bilen.
Saker som behöver repareras utanför eventuell garanti betalas av leasingtagaren, precis som man skulle gjort om man ägde bilen.
Samma gäller skicket på bilen. Har du ägt den och säljer eller byter in den kontrolleras skicket. Det som anses onormalt slitage med tanke på mil och ålder förlorar bilen i värde. På privatleasingen accepteras "normalt slitage" vid återlämnandet, är det onormalt blir man debiterad för åtgärd, dvs ungefär liknande du skulle fått i avdrag på värderingen om du säljer eller byter in en ägd bil. Det finna ganska väl beskrivet i VAG koncernen vad normalt och onormalt slitage innebär vid besiktningen.
Det jag förvånats över är att "normalt slitage" efter vanligtvis tre år enligt VAGs kriterier skulle för mig vara helt oacceptabelt. Fälgskrap, dörruppslag, småmärken utvändigt och invändigt är helt normalt och ger ingen åtgärd. Mina ägda bilar ser ut som nya efter fem år, men det säger väl mer om mig kanske.
-
2020-04-23, 09:11 #228
Det är riktigt smidigt att privatleasa såklart. Fasta kostnader och inget att oroa sig över. Fint sätt att kunna åka i helt ny bil. Kan tilläggas att jag sköter om bilar väl, låter inte barnen sitta med smutsiga kläder, tvättar varje vecka i stor sett MEN trots det här fick jag klagomål när jag skulle lämna tillbaka Tiguanen.
Bromsar bak var rostangripna (gick igenom besiktningen utan anmärkning med bra bromsvärden) samt anmärkning på oljeläckage (kostnad 16 000 kr). Bromsarna bak fick jag byta (6500 kr) för att de inte hade använts tillräckligt samt så visade det sig att oljeläckage var gammalt, någon form av "svettning" som kan uppstå. Dock fick jag "bevisa" och kontakta egen verkstad för att få rätt. Kanske i samband med lång körning med husvagn förra sommaren. Har privatleasat tidigare men känns som att handlarna har blivit extremt nitiska när det gäller att lämna tillbaka bilar. Valet föll därför på en lättare begagnad, får utvärdera och återkomma.
-
2020-04-23, 10:25 #229
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 2 153
-
2020-04-23, 10:38 #230
- Reg.datum
- sep 2014
- Namn
- Peter L
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 764
Vad har ni gjort med er Volkswagen idag?
-
2020-04-23, 12:33 #231
- Reg.datum
- mar 2019
- Namn
- Roger Z
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 75
Andyswede: Hur stor handlare är du inne och förhandlar med?
-
2020-04-23, 13:17 #232
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 288
Volkswagen Stockholm. Denna ÅF är väl störst i stan gissar jag. Olofsson och andra har inte i närheten av så många anläggningar.
Jag och samma säljare (ingen jag har någon personlig relation till på något sätt) har nu gjort vår fjärde affär ihop. En ovanlig typ enligt min erfarenhet som faktiskt lyssnar, kommer med egna förslag och anstränger sig för att leverera och göra kunden nöjd. Han identifierade snabbt att jag inte är en vanlig kund och anpassade sig direkt efter det. Därför återvänder jag och jag skickar fram nya kunder till honom eftersom han faktiskt kan rekommenderas. Sedan får var och en deala efter förmåga, det lägger jag mig inte i överhuvudtaget.
-
2020-04-23, 15:23 #233
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 288
Så är det antagligen, men det finns faktiskt en ganska utförligt beskriven bedömningskriterie på 36 sidor som man som konsument kan luta sig mot om åf gör en egen bedömning man inte är till freds med. Scrolla ned till frågor och svar.
https://privatleasing.volkswagen.se/...yAAEgLhnPD_BwE
-
2020-04-23, 18:24 #234
Blev lite bättre fitment..
Sänkning samt spacers monterade..
Senast redigerad av walkmann den 2020-04-23 klockan 19:28.
-
2020-04-24, 09:51 #235
-
2020-04-24, 15:07 #236
- Reg.datum
- sep 2017
- Namn
- Jonas
- Ort
- Sthlm
- Inlägg
- 36
Idag böt jag vindruta på min Passat Alltrack, hoppas denna håller längre än 80 mil, som den förra.
-
2020-04-24, 15:37 #237
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 2 153
Hur lång tid tar det inklusive kalibrering?
-
2020-04-24, 17:11 #238
- Reg.datum
- sep 2017
- Namn
- Jonas
- Ort
- Sthlm
- Inlägg
- 36
-
2020-04-24, 19:18 #239
-
2020-04-25, 10:32 #240
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 288
Liknande ämnen
-
Coilovers Polo GTI-11. Vad har jag gjort fel?
Av gurkan11 i forum VW-forumSvar: 3Senaste inlägg: 2016-08-29, 23:50 -
Vad gör Ni för att minimera Er förbrukning på Era bilar?!?
Av Lilla_Vargen i forum VW-forumSvar: 64Senaste inlägg: 2012-08-18, 21:50 -
Skruvkompressor. Tomgångsproblem. Ni som gjort liknande, hur har ni gjort?
Av Glader60 i forum VW-forumSvar: 13Senaste inlägg: 2009-03-20, 14:54