Resultat 1 till 20 av 23
Ämne: Golf generation 9
-
2025-07-11, 21:58 #1
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 501
Golf generation 9
Golf generation 9
- 2028?
- SSP
- BEV
- 800V
-
2025-07-12, 07:06 #2
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 2 169
Den skulle behövts senast 2026. Mk8 har ju dessutom finns i många år nu.
-
2025-07-13, 20:23 #3
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 501
Generation 8 kommer att få en ytterligare teknisk uppdatering innan det är dags för nästa generation.
-
2025-07-13, 20:33 #4
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 2 169
2028, då är mk8 9 år gammal, det är länge mot andra Golfar som skiftat efter 4 - 5 år. Det är bara mk1 som fanns i 10 år. Cabarna har jag ingen koll på alls.
-
2025-07-13, 20:53 #5
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 501
Varför tycker du att det är negativt att den blir nio år gammal om den fortfarande står sig i konkurrensen? Jag vet ingen C-segmentsbil som erbjuder en bättre helhet, vet du? För dig som kund är det snarare mycket positivt med långa serier eftersom det ger en bra grund till en frodig eftermarknad, större volymer på delar - bättre pris etc. Den som har en Golf generation 8 från 2019 kommer fortfarande kunna köpa reservdelar år 2038... (2028 + 10 år...) Som kund skulle jag vara ängslig gällande modeller som tillverkas i korta serier.
Passat generation 8 blev hela nio år gammal och är fortfarande mycket populär som begagnad
-
2025-07-14, 01:07 #6
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 2 169
Jag tycker absolut inte det är negativt, tvärtom.
Jag kan tänka mig att det är marknaden som förväntar sig nya modeller oftare för att konkurrenterna byter.
Nackdelen för bilhandlarna är kanske att kunderna håller i sina bilar längre när det ändå inte finns något nytt att byta till?
Det du skriver om reservdelar tror inte många känner till. Jag hade i varje fall inte en aning om det.7Senast redigerad av candyweiss den 2025-07-14 klockan 08:31. Anledning: Stavfel
-
2025-07-14, 08:23 #7
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / ID3*
- Inlägg
- 1 990
Tror detta blir intressant, jag vet inte hur VW tänkt ( eller detta bestämdes ju när allt skulle vara el )
Men att Golfen blir helt el är väll en av de mest korkade man kan göra. Gillar man Golfen som är ,en lagom ICE bil som klara det mesta. Så är jag övertygad att 90% inte är sugna på att köpa en elgolf. Men allt vad detta innebär..
Vw kommer ju släppa Id1 och 2, Där ID2 kommer var en galet bra komplements till ICE Golfen. Känns som att göra en el Golf är ju inget som saknas i detta segment..
Men man har ju förstått nu att alla vill inte ha el, och förlänger Mk8 längre bort nu...
Nu låter jag Negativ, men skulle aldrig kunna tänkte mig byta ut min Mk85R mot en El variant av denna *
MEN jag ska ha en ID2 GTI!, men den ska jag byta ut min utmärkta id3 nästa är är tanken!
Så jag gillar elbilar, men nån måtta för det ju för F.n vara ��
Id2 är fan ingen liten bil.
Senast redigerad av mangewide den 2025-07-14 klockan 08:54.
-
2025-07-16, 10:10 #8
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 501
Vilka är konkurrenterna till VW Golf då? Hur många finns det kvar och vad har de att erbjuda? Opel Astra?
Många C-segments halvkombi har utgått... Kvar är mest en deg av trista "mellan-SUV-modeller", den ena hemskare att köra än den andra...sorry för raljerandet
VW Golf säljer bäst i sin klass och jag tror snarare att än fler direkta konkurrenter kommer att utgå med tiden eftersom volymerna blir mindre för denna typ av bilmodell. Samtidigt kommer Golf att uppdateras för att hänga med i utvecklingen.
-
2025-07-16, 10:25 #9
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 501
Självklart kommer alla som söker en bruksbil av typen C-segments halvkombi som VW Golf att vilja ha den helt elektrisk. Med undandag för udda specialmodeller som GTI och R, men det är så små volymer så det spelar ingen större roll, det kan man kompensera på annat sätt.
Det finns så många argument för en elektrisk Golf så man vet knappt var man ska börja och var man ska sluta, argumenten för en bensindriven Golf är närmast noll, är det hackandet från DSG-lådan eller surrandet från 1,5 litersmotorn när den går i 2-cylinderläge som nostalgikerna kommer sakna?
- Emissionsnorm Euro 7 kommer att göra rökbilar ännu dyrare, troligen dyrare än motsvarande elbil, vilket börjar synas redan nu.
- Rökbilarna behöver tankas med icke-europeisk energi som blir dyrare och dyrare med tiden...
- Rökbilarna kräver mer service än elbilarna...
- Rökbilarna släpper ut giftiga avgaser bland människor i europeiska storstäder som kämpar med dålig luftkvalitet...
Samtidigt laddas en elektrisk Golf med europeisk energi som bidrar till att stärka europeisk ekonomi, en energi som är billigare än importerad energi och som laddas i ett fordon som är oerhört mycket mer energieffektivt... Det säger sig självt att det är mycket smartare på alla sätt.
Jag har ägt en e-Golf modell 2018, det var utan tvekan den bästa Golf jag ägt (har ägt många Golfar...), den direkta gasresponsen och smidigheten var en fröjd för körupplevelsen. Samtidigt som bilen alltid var kall eller varm i kupén beroende på årstid... En smart bil. Sannolikt den bästa bruksbil jag haft. Saknar den. Då 2018 var inte tekniken helt redo vad gäller räckvidd och laddning, men idag är det inga problem. Nya Mercedes CLA har en WLTP räckvidd på 778 km och en laddeffekt på 320 kW... Även om VW Golf får några lägre siffror på detta så är det långt mer än vad gemene Golf förare normalt sett behöver. Så argumenten för något annat än en helelektrisk Golf är nära noll...
Däremot kommer rökbilar fortsätta att utvecklas och säljas ett tag till för mindre utvecklade marknader, utanför Europa.
-
2025-07-16, 12:18 #10
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / ID3*
- Inlägg
- 1 990
Fast tror ändå att VW inte behöver göra om Golfen till ren El, de har redan många elbilar i pipelinen som kommer komplettera ICE Golfen och Passaten..
Sen ser man ju på försäljningen att det är ju ingen som driver på att Euro7 kommer, det känns som den kommer utholkas mer och mer. När alla stora Bilmärken i Europa, säger att man inte tror på bara elbilar...
Bara se på Audi som verkligen går i spetsen inom VW koncernen, och dessa bilar ska ju säljas inom Europa är ju tanken. Går ju inte att exportera till USA så bra längre...
Audi är inte ensamt om att tänka om kring elbilssatsningen. Marknaden är svagare än beräknat och bland annat Porsche sneglar på bensinbilar igen.
https://teknikensvarld.expressen.se/...nningsmotorer/
Sen försäljningen i Sverige, är ju inte direkt en raket på elbilar fortfarande.. Enda som kan få igång det, är ju ännu en gång med Orimliga subventioner som kanske är på gång.
Totalt registrerades 24 292 nya personbilar i april, vilket är en ökning med 10,5 procent jämfört med samma månad förra året. Hittills i år har personbilsregistreringarna ökat med cirka 7 procent. Den geopolitiska osäkerheten och hot om handelshinder har ännu inte satt avtryck i nyregistreringarna av personbilar, men industrins behov av stabila och långsiktiga förutsättningar är fortsatt stort. Andelen laddbara bilar uppgick till 63 procent. Av dessa var 35 procent elbilar och 28 procent laddhybrider. Laddhybriderna ökade med 19 procent jämfört med april 2024 och har hittills i år en ökning med 14 procent.
- Förklaringen ligger i avsaknaden av effektiva styrmedel för elbilar. Samtidigt har laddhybriderna blivit mer attraktiva genom längre räckvidd än tidigare, teknikutveckling och lägre inköpspris än elbilar, säger Mattias Bergman, VD för Mobility Sweden.Senast redigerad av mangewide den 2025-07-16 klockan 12:44.
-
2025-07-17, 14:48 #11
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 501
Det ser ut som att du tolkat justeringarna av elektrifieringen fel. Målet är fortfarande densamma, men vägen dit kommer att ta lite längre tid än tidigare planerat - övergångstakten har justerats, främst pga minskad köpkraft inom EU pga krig/inflation, trögare kunder än förväntat, billigare olja än förväntat (det är tillfälligt för att knäcka Ryssland...) m.m. Därför förlänger man livslängden på befintliga förbränningsmotormodeller och plattformar en tid. Till det kommer en mer differentierad drivline flora för att kunna täcka alla marknader rätt, för mindre utvecklade marknader som USA, Kanada och Sydamerika behövs förbränningsmotorn längre än inom EU där det kommer vara ganska döfött att försöka sälja förbränningsmotorbilar i volymsegment runt 2035. Elbilen kommer bli billigare eller kosta lika mycket som motsvarande förbränningsmotorbil i inköp men straffbeskattas ej och kommer med oerhört mycket lägre driftskostnader. En no-brainer, att köpa något annat i volymsegmentet vid den tiden kommer vara ett grovt självskadebeteende... Om det ens finns något rimligt att köpa, för volymerna för förbränningsmotorbilar minskar och då stiger priserna och till sist fasas modellerna och tekniken ut, steg för steg.
- Det är EU som beslutar och inför emissionsnorm Euro 7, inte biltillverkarna, de ska bara rätta sig efter reglementet.
- Den lilla minimarknaden Sverige är i sammanhanget ointressant, lägg ingen vikt vid vad som händer här. Men för din information så är flertalet bilar som sålts i Sverige 2025 elbilar på tio-i-topp-listan, se nedan:
Modell,Antal
1. VOLVO XC60, 9 722, laddhybrid
2. VOLVO EX/XC40, 5 026, elbil/rökbil
3. VW ID.7/ID.7 TOURER, 4 518, elbil
4. TESLA MODEL Y, 3 033, elbil
5. VOLVO S/V60, 2 680, laddhybrid
6. VOLVO EX30, 2 636, elbil
7. KIA EV3, 2 484, elbil
8. SKODA KODIAQ, 2 468, laddhybrid/rökbil
9. VW ID.4, 2 421, elbil
10. SKODA ENYAQ, 2 240, elbil
- Det är redan beslutat att Golf generation 9 kommer att bli en elbil i EU, baserad på SSP-plattformen (Rivian assisterad mjukvaruutveckling). En förbränningsmotorversion baserad på uppdaterad MQB kommer att produceras i Mexiko för mindre utvecklade marknader. Golf har alla förutsättningar att bli en helt fantastisk elbil. Som laddhybrid är den däremot chanslös, idag kostar Golf generation 8 laddhybrid från 492 200 kr samtidigt som Tesla Model 3 kostar från 484 990 kr (i stort sett fullutrustad)... Det är där man behöver komma in i matchen och vinna och en elektrisk Golf blir perfekt om det görs rätt.
Jag ser att du tar upp Porsche... Porsches problem är att deras förbränningsmotorbilar har blivit ointressanta på deras största marknad, Kina - samtidigt som deras elbilar inte distanserar kinesiska konkurrenter tillräckligt mycket för att kunna försvara prislappen. Så att snegla på bensin är en kortsiktig lösning, den långsiktiga lösningen för att överleva är så klart att bli ännu vassare på elbilar.
-
2025-07-17, 17:43 #12
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 2 169
Hybrider räknar inte jag som elbilar och en sak är säker för min del, nästa bil blir en elbil. Kanske 2026 eller 2027, man vet ju inte när inbytespriset på bensinaren börjar rasa?
-
2025-07-18, 09:48 #13
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 501
Hybrid är inte elbil
Hybrid är en rökbil med svag elmotor och pyttelitet batteri. En laddhybrid har däremot betydligt större batteri och oftast mycket starkare elmotor, men det är fortfarande ingen elbil, det är så att säga det sämsta av två världar med enorm komplexitet och många möjliga felkällor, dessutom oljeservice varje år/1500 mil, på ett ungefär. En kortsiktig lösning. Jag har väldigt svårt att förstå vem som köper en laddhybrid år 2025... För kan du ladda laddhybriden så kan du ladda elbilen... Volvo:s två laddhybrider på 10-i-topp-listan för försäljning i Sverige 2025 är utgående modeller...
VW ID.7 Tourer för 599 900 kr kommer sannolikt att jobba sig uppåt i listan under året!
Från och med 1 januari 2027 utvidgas EU:s system för handel med utsläppsrätter till att omfatta även vägtransporter och byggnader, vilket kallas ETS 2. Då kommer energi som släpper ut CO2 att bli märkbart dyrare...
-
igår, 06:55 #14
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / ID3*
- Inlägg
- 1 990
Men som sagt pendla och och ha tappat livsgnistan då elbilen fantastiskt!
. Kommer alltid ha en elbil själv, men vill man ha lite kul i livet.
Så är det ju en Riktig jävla RÖKAR bil alla vill ha!, ( är hemskt att Tesla folk har helt efterblivet börja slänga med detta fina ord som satt det skulle vara nått negativt
)
Rökarbil är ju nått man alltid stävat efter, och då har man ju inte refererat till avgaserna. Utan en fräck och jäklar snabb Leksak!
.men min point vill "jättekul". Så nsvårt elbil..kolla på RIMAC...kan ju inte sälja bilarna....
Men ID2 GTI där har vi lösningen snart!
Senast redigerad av mangewide den igår klockan 07:03.
-
igår, 14:11 #15
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 501
Varken Koenigsegg eller Rimac har någonting alls med volymbilar, bruksbilar som Volkswagen att göra, dvs ännu en gång drar du in något helt icke-relevant i diskussionen
(men jag håller med Christian i hans resonemang, det är helt rätt för hans typ av kunder) Försök för guds skull att hålla dig till ämnet, det kan väl inte vara så svårt?
Att du tycker att elbilar är för de som vill pendla och har tappat livsgnistan är enbart din egen personliga uppfattning, som du så klart får ha, men det har absolut ingenting med verkligheten utanför Magnus liv att göra, framför allt är det ingenting som Volkswagen bryr sig om, de vill ju sälja bilar och överleva, tjäna pengarDe kan inte förlita sig på vissa medelålders mäns gamla fastrostade uppfattningar om vad som är en attraktiv bil, det skulle vara en tråkig återvändsgränd...
Jag som gammal medelålders man tycker att min nuvarande elbil med råge är det absolut roligaste att köra som jag ägt. Den är en ren fröjd att köra, njutning. Jag längtar till att köra den, så livsgnistan är starkare än på längeObservera, man kan tycka olika
Min e-Golf var absolut roligare att köra än andra Golfar jag ägt, GTI osv, i alla fall avseende drivlina. Tänk om chassit vore som en GTI, men det är ju inte elbilsteknikens fel utan ett val som Volkswagen gjorde då, fullt förståeligt.
Hur som helst, kanske för att återgå till ämnet, VW Golf generation 9, så tror jag att den kan bli en helt fantastisk bil som eldriven, om VW tillsammans med Rivian gör det rätt. Det skulle äntligen kunna bli en VW som jag vill köpa, igen! Tills dess står mitt inköp av ny VW på paus, tyvärr...
-
igår, 14:37 #16
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 2 169
Du får såklart tycka vad du vill om SUVár, men jag älskar att köra min Tiguan och det gör jag fortfarande efter 9 år.
Tror inte jag är ensam om att gilla SUVár? På mitt jobb står måånga av olika modeller och fabrikat.
Jag var ute och testade en Skoda Elroq 85 nyligen och den var riktigt trevlig att köra och den ligger än så länge närmast vad jag vill ha. Hade den haft längre räckvidd och lägre pris så hade den fått närmare 10 stjärnor.
Vet du om Tiguan tillverkar något i samma storlek som elbil, alltså som en Elroq?
-
igår, 14:56 #17
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 501
Hur lång räckvidd behöver du för att vara nöjd?
Ett av flera problem med SUV-karossen är att de har högre luftmotstånd (aerodynamik) än lågbyggda karosser och på det sättet motarbetar den egenskap många tycker är så väldigt viktigt med elbil, de sista kilometrarna räckvidd…
VW ID.4 är väl något mindre än Skoda Enyaq men kanske något större än Elroq…
-
igår, 15:07 #18
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 2 169
ID4 är för stor. Tiguan och Elroq har perfekt storlek enligt mig. ID4 gillar jag ändå inte alls, dessutom som sagt för stor.
Jag vill ha en räckvidd på ca 80 mil som jag har i Tiguanen. Verkliga mil blir runt 60 mil.
-
igår, 15:16 #19
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 501
800 km blir nog svårt med SUV för de pengarna. Mycket effektiva sedaner som Tesla
Model 3 och Mercedes CLA har en räckvidd WLTP på drygt 700 km, men då är de som sagt mycket energieffektiva och med utmärkt aerodynamik. Nyfiken fråga, varför måste du ha en räckvidd på 800 km? Flera nya elbilar som Mercedes, Porsche, Zeekr m.fl. snabbladdar med toppeffekt på mellan 320-400 kW. Men även VW/Skoda MEB med de senaste uppdateringarna håller en relativt stabil laddkurva… Det kryllar av snabbladdare så laddning är ju inget problem numera.
-
igår, 15:26 #20
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 2 169
800 km WLTP - 25 % = 600 verkliga km. Sen ska man ladda 10 - 80 % för att sköta batteriet - 30 % = 420 km. Sen förbrukar man dessutom mer batteri på vintern i kyla. Batteriets SoH blir ju också sämre efterhand, säg att batteriet tappar 10 % första 10 000 milen.
Så ett WLTP på 800 km hade varit perfekt.
Liknande ämnen
-
Golf generation 8
Av Marcus i forum VW-forumSvar: 1576Senaste inlägg: 2023-06-05, 10:39 -
ET frågor Golf generation 7
Av Marcus i forum VW-forumSvar: 9Senaste inlägg: 2017-03-12, 09:35 -
Generation VW Golf - kampanjen från lanseringen av Golf generation 4
Av Marcus i forum Bilder och VideosSvar: 0Senaste inlägg: 2016-09-21, 09:38 -
VW Golf - generation 8
Av Marcus i forum VW-forumSvar: 1Senaste inlägg: 2014-12-05, 11:44 -
VW Golf generation 6 avslöjad!
Av Marcus i forum VW-forumSvar: 64Senaste inlägg: 2008-10-12, 01:17