Resultat 1 till 10 av 10
Ämne: Golf generation 9
-
2025-07-11, 21:58 #1
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
Golf generation 9
Golf generation 9
- 2028?
- SSP
- BEV
- 800V
-
2025-07-12, 07:06 #2
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
Den skulle behövts senast 2026. Mk8 har ju dessutom finns i många år nu.
-
2025-07-13, 20:23 #3
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
Generation 8 kommer att få en ytterligare teknisk uppdatering innan det är dags för nästa generation.
-
2025-07-13, 20:33 #4
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
2028, då är mk8 9 år gammal, det är länge mot andra Golfar som skiftat efter 4 - 5 år. Det är bara mk1 som fanns i 10 år. Cabarna har jag ingen koll på alls.
-
2025-07-13, 20:53 #5
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
Varför tycker du att det är negativt att den blir nio år gammal om den fortfarande står sig i konkurrensen? Jag vet ingen C-segmentsbil som erbjuder en bättre helhet, vet du? För dig som kund är det snarare mycket positivt med långa serier eftersom det ger en bra grund till en frodig eftermarknad, större volymer på delar - bättre pris etc. Den som har en Golf generation 8 från 2019 kommer fortfarande kunna köpa reservdelar år 2038... (2028 + 10 år...) Som kund skulle jag vara ängslig gällande modeller som tillverkas i korta serier.
Passat generation 8 blev hela nio år gammal och är fortfarande mycket populär som begagnad
-
2025-07-14, 01:07 #6
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
Jag tycker absolut inte det är negativt, tvärtom.
Jag kan tänka mig att det är marknaden som förväntar sig nya modeller oftare för att konkurrenterna byter.
Nackdelen för bilhandlarna är kanske att kunderna håller i sina bilar längre när det ändå inte finns något nytt att byta till?
Det du skriver om reservdelar tror inte många känner till. Jag hade i varje fall inte en aning om det.7Senast redigerad av candyweiss den 2025-07-14 klockan 08:31. Anledning: Stavfel
-
2025-07-14, 08:23 #7
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
Tror detta blir intressant, jag vet inte hur VW tänkt ( eller detta bestämdes ju när allt skulle vara el )
Men att Golfen blir helt el är väll en av de mest korkade man kan göra. Gillar man Golfen som är ,en lagom ICE bil som klara det mesta. Så är jag övertygad att 90% inte är sugna på att köpa en elgolf. Men allt vad detta innebär..
Vw kommer ju släppa Id1 och 2, Där ID2 kommer var en galet bra komplements till ICE Golfen. Känns som att göra en el Golf är ju inget som saknas i detta segment..
Men man har ju förstått nu att alla vill inte ha el, och förlänger Mk8 längre bort nu...
Nu låter jag Negativ, men skulle aldrig kunna tänkte mig byta ut min Mk85R mot en El variant av denna *
MEN jag ska ha en ID2 GTI!, men den ska jag byta ut min utmärkta id3 nästa är är tanken!
Så jag gillar elbilar, men nån måtta för det ju för F.n vara ��
Id2 är fan ingen liten bil.
Senast redigerad av mangewide den 2025-07-14 klockan 08:54.
-
idag, 10:10 #8
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
Vilka är konkurrenterna till VW Golf då? Hur många finns det kvar och vad har de att erbjuda? Opel Astra?
Många C-segments halvkombi har utgått... Kvar är mest en deg av trista "mellan-SUV-modeller", den ena hemskare att köra än den andra...sorry för raljerandet
VW Golf säljer bäst i sin klass och jag tror snarare att än fler direkta konkurrenter kommer att utgå med tiden eftersom volymerna blir mindre för denna typ av bilmodell. Samtidigt kommer Golf att uppdateras för att hänga med i utvecklingen.
-
idag, 10:25 #9
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
Självklart kommer alla som söker en bruksbil av typen C-segments halvkombi som VW Golf att vilja ha den helt elektrisk. Med undandag för udda specialmodeller som GTI och R, men det är så små volymer så det spelar ingen större roll, det kan man kompensera på annat sätt.
Det finns så många argument för en elektrisk Golf så man vet knappt var man ska börja och var man ska sluta, argumenten för en bensindriven Golf är närmast noll, är det hackandet från DSG-lådan eller surrandet från 1,5 litersmotorn när den går i 2-cylinderläge som nostalgikerna kommer sakna?
- Emissionsnorm Euro 7 kommer att göra rökbilar ännu dyrare, troligen dyrare än motsvarande elbil, vilket börjar synas redan nu.
- Rökbilarna behöver tankas med icke-europeisk energi som blir dyrare och dyrare med tiden...
- Rökbilarna kräver mer service än elbilarna...
- Rökbilarna släpper ut giftiga avgaser bland människor i europeiska storstäder som kämpar med dålig luftkvalitet...
Samtidigt laddas en elektrisk Golf med europeisk energi som bidrar till att stärka europeisk ekonomi, en energi som är billigare än importerad energi och som laddas i ett fordon som är oerhört mycket mer energieffektivt... Det säger sig självt att det är mycket smartare på alla sätt.
Jag har ägt en e-Golf modell 2018, det var utan tvekan den bästa Golf jag ägt (har ägt många Golfar...), den direkta gasresponsen och smidigheten var en fröjd för körupplevelsen. Samtidigt som bilen alltid var kall eller varm i kupén beroende på årstid... En smart bil. Sannolikt den bästa bruksbil jag haft. Saknar den. Då 2018 var inte tekniken helt redo vad gäller räckvidd och laddning, men idag är det inga problem. Nya Mercedes CLA har en WLTP räckvidd på 778 km och en laddeffekt på 320 kW... Även om VW Golf får några lägre siffror på detta så är det långt mer än vad gemene Golf förare normalt sett behöver. Så argumenten för något annat än en helelektrisk Golf är nära noll...
Däremot kommer rökbilar fortsätta att utvecklas och säljas ett tag till för mindre utvecklade marknader, utanför Europa.
-
idag, 12:18 #10
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
Fast tror ändå att VW inte behöver göra om Golfen till ren El, de har redan många elbilar i pipelinen som kommer komplettera ICE Golfen och Passaten..
Sen ser man ju på försäljningen att det är ju ingen som driver på att Euro7 kommer, det känns som den kommer utholkas mer och mer. När alla stora Bilmärken i Europa, säger att man inte tror på bara elbilar...
Bara se på Audi som verkligen går i spetsen inom VW koncernen, och dessa bilar ska ju säljas inom Europa är ju tanken. Går ju inte att exportera till USA så bra längre...
Audi är inte ensamt om att tänka om kring elbilssatsningen. Marknaden är svagare än beräknat och bland annat Porsche sneglar på bensinbilar igen.
https://teknikensvarld.expressen.se/...nningsmotorer/
Sen försäljningen i Sverige, är ju inte direkt en raket på elbilar fortfarande.. Enda som kan få igång det, är ju ännu en gång med Orimliga subventioner som kanske är på gång.
Totalt registrerades 24 292 nya personbilar i april, vilket är en ökning med 10,5 procent jämfört med samma månad förra året. Hittills i år har personbilsregistreringarna ökat med cirka 7 procent. Den geopolitiska osäkerheten och hot om handelshinder har ännu inte satt avtryck i nyregistreringarna av personbilar, men industrins behov av stabila och långsiktiga förutsättningar är fortsatt stort. Andelen laddbara bilar uppgick till 63 procent. Av dessa var 35 procent elbilar och 28 procent laddhybrider. Laddhybriderna ökade med 19 procent jämfört med april 2024 och har hittills i år en ökning med 14 procent.
- Förklaringen ligger i avsaknaden av effektiva styrmedel för elbilar. Samtidigt har laddhybriderna blivit mer attraktiva genom längre räckvidd än tidigare, teknikutveckling och lägre inköpspris än elbilar, säger Mattias Bergman, VD för Mobility Sweden.Senast redigerad av mangewide den idag klockan 12:44.
Liknande ämnen
-
Golf generation 8
Av Marcus i forum VW-forumSvar: 1576Senaste inlägg: 2023-06-05, 10:39 -
ET frågor Golf generation 7
Av Marcus i forum VW-forumSvar: 9Senaste inlägg: 2017-03-12, 09:35 -
Generation VW Golf - kampanjen från lanseringen av Golf generation 4
Av Marcus i forum Bilder och VideosSvar: 0Senaste inlägg: 2016-09-21, 09:38 -
VW Golf - generation 8
Av Marcus i forum VW-forumSvar: 1Senaste inlägg: 2014-12-05, 11:44 -
VW Golf generation 6 avslöjad!
Av Marcus i forum VW-forumSvar: 64Senaste inlägg: 2008-10-12, 01:17