Resultat 1 till 8 av 8

Reg.datum
    feb 2025
    Namn
    Vilhelm P

Golf GTE med 25 000 mil – Fynd eller katastrof?

Hej!

Jag funderar på att köpa en Golf GTE från 2015, men den har rullat 25 000 mil. Jag vet att det är en hel del, men är det ändå ett vettigt köp?

Högvoltsbatteriet byttes på garanti vid 14 600 mil, så det har bara gått 11 000 mil sedan dess. Det känns tryggare, men jag vill gärna höra era tankar om vanliga problem med Golf GTE och vad man bör tänka på vid köp.

Finns det några typiska fel att se upp för?
    Något särskilt jag bör undersöka eller fråga säljaren om?
    Skulle du våga köpa en GTE med så här många mil, eller är det en tickande bomb?

All input uppskattas! Tack på förhand.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Billigaste Golf GTE:n på Blocket. Samtidigt tycker jag inte riktigt priset är rimligt i relation till att du kan få en nyare med betydligt färre mil för, i sammanhanget, ganska lite pengar till.
    Tror att den är knepig att sälja, särskilt när den sen gått ännu mer sen.

Är du säker på att batteriet byttes och inte bara lyftes ned och tätades om? En aktion som Volkswagen utförde kostnadsfritt på vissa GTE:er.

Personligen hade jag nog valt en 2018 som gått runt 15' för en slant till. https://www.blocket.se/annons/1002222187

Reg.datum
    feb 2025
    Namn
    Vilhelm P
    Tack för bra input! Ja, precis, det är nog billigaste som ligger ute just nu. Det låg ute denna ett tag också med liknande miltal och ännu billigare https://www.blocket.se/annons/vastma...o_6/1401637547

Tyvärr vet jag inte om batteriet bara lyftes ned och tätades om, men enligt annonsen byttes det.

Den du skickade verkar rimlig. Känner du till några kända fel på modellen att se upp för?

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Kända fel, nja, har inte ägt någon själv och jobbar inte längre i Volkswagens organisation, så har lite dålig koll.

Men hybrider är ganska komplexa och blir det problem är det få mekaniker som rår på det och kan potentiellt bli dyrt.
    Det blir dyrt att serva GTE i längden.
    Jag har lite svårt att se mervärdet med hybrider och hade hellre köpt en konventionell modell. Den vanliga 1,5 TSI har visat sig fungera bra över tid.

Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Mex
    Hehe, 25000mil..
    Undrar vad en ny "startmotor" kostar..

Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    VW är väl inte det första man tänker på när man talar om högmilad bil! En begagnad bil är aldrig bättre än dess tidigare ägare, allt hänger på graden av service och underhåll. Alla bilar kan rulla i oändlighet om man med envishetet lagar och lagar alla fel som dyker upp!

Oftast så brukar en kalkyl på en så pass gammal bil med många mil ingå att man kan laga och serva själv, allt att anlita allbilverkstäder
    Mycket talar emot en gammal högmil hybrid och elektrisk bil. All service på högspänningsdelar kräver utbildning, dvs inget för gör
    det självaren eller allbilsreparatören. Reservdelar till det elektriska systemet finns bara (i detta fallet) på VAG.
    Tittar man på YT klipp där man jobbar med tex 10 år gamla Teslor så är det ingen vacker syn på högspänningsintallationen. Gravrost, oxidation, vatten i högspännings kontrollboxar etc!
    Sen är det en myt att inte en drivmotor med transmission inte kan gå sönder!

Tyvärr så stick i stäv med miljötänket är nog tyvärr att dessa elektriska fordorn i större grad är av typen "slit och släng"!

Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Håller helt med! Laddhybrider skulle kunna vara det bästa om inte verkligheten fanns. De är dyrare att producera och allt slits och går ju sönder på sikt och laddhybrider är väldigt komplicerade, dubbelt av det mesta i drivlinan. ICE motorn används inte optimalt, alltså krävs tätare oljebyten än på en ren ICE bil. De är även tunga och har mindre lastutrymme. När de går på el släpar de kring med tung teknik (förbränningsmotor, växellåda, bränsle tank osv) som inte används alltså går de inte lika lång som en ren elbil på samma laddade kWh. När de går på kolväten (tex bensin) släpar de kring på den andra tunga tekniken (batteri, konverter, elmotor osv) och drar mer bränsle än en ren ICE bil, chassit bromsar osv är också starkare/tyngre för att klara bilens högre vikt. Jaja man kan återgenerera en viss del el men verkningsgraden är långt ifrån 100%. Laddhybrider är optimerade till förmånsbils användare, kör den dyra laddhybriden (som hade/har vissa skattefördelar och därför blev mindre dyr att leasa för företaget) i 3 eller 4 år, ca 60000km, ladda gärna gratis på jobbet, och eller billigt hemma. Kör tur och retur till jobbet väldigt billigt, längre privata resor går bilen på bensin eller diesel men skit i det. Inte så mycket som går sönder inom 3 till 4 år kanske 60000km, byt till en ny och låt andra eller tredje ägaren stå för de stora problemen.

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Jag är inte särskilt intresserad av att meka i större omfattning och gör alltid någon egen bedömning av utgift kontra värdering på det som ska repareras så jag skulle inte ta i en laddhybrid ens med en radiostyrd tång som har 25.000 mil på vägen.

Vid ett haveri på någon del som omfattar hybridsystemet finns mycket hög risk att reparationskostnaden snabbt överstiger bilens värde. Helt iskall för mig. Men har någon egen tid att nörda ner sig i reparationer på en sådan så varför inte. Om man drivs av utmaningen.

Liknande ämnen

1. ABS-katastrof
    Av Druggie i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2019-08-18, 19:08
  2. Idag gjorde jag ett fynd!
    Av lången i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-18, 16:44
  3. Slarv med service Golf GTI -00 - okej eller katastrof?
    Av andersheterjag i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 19:10
  4. Internetbutiker och julshopping = katastrof.
    Av Henrik.M i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 23:33

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin