Resultat 1 till 15 av 15
-
2024-09-16, 20:41 #1
Varför Elbilsförsäljningen stagnerar i UK
Här följer ett intressant reportage om varför man inte endast ska överväga Elbilar som alternativ för att minska utsläppen.
Regelverket som det pratas om i videon är unikt för UK. EU länderna har andra regelverk. Vad som är gemensamt mellan UK och Eu är att målen och bonus/malus påföljderna är orimliga!
I övrigt är det ytterst relevant även för oss i SE det Harry Metcalfe säger!
https://youtu.be/DwUDR8WTTKQ?si=uXkWzcMo_WlKCy2GGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2024-09-18, 08:34 #2
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Henrik Carlqvist
Jag tar mig friheten att försöka flytta över diskussionen hit från den andra tråden...
Ja, det är en global utveckling politiskt driven av den globala gröna vänstern.
Den som lever får se. Jag befarar att det bara inom ett fåtal mandatperioder kommer ske ett lappkast mot någon annan teknik, det har hänt förr.
Även det där med eldrivna bilar har tidigare varit små obetydliga paranteser i bilhistorien. Marknaden såg förbränningsmotorn som tekniskt överlägsen.
Omställningar är kostsamma, ju oftare vi beslutar oss för att ställa om desto mer förlorar vi. För de stackare som senast gick på det där med miljödieslar blev det kostsamt när nästa politiska lappkast kom.
I videon ovan drivs tesen att marknaden blivit lite mättad när det gäller dem med möjlighet att ladda billigt hemma. De som bor i lägenhet är hänvisade till dyra publika laddstationer. Grundproblemet med el är dock att det inte är någon energikälla, det är bara ett väldigt effektivt sätt att transportera energi och ett mindre effektivt sätt att lagra energi. Någonstans skall denna energi produceras och i Europa och resten av världen sker en stor del av energiproduktionen med hjälp av fossila bränslen som ger oss planerbar elproduktion i samma ögonblick som elen efterfrågas.
Även om vi skulle välja att ladda våra bilar enbart dagar då det blåser gynnsamma vindar produceras mycket av vår el från "svenska" vindkraftparker av utländska bolag.
Ja, bilägande är dyrt. En betydande del av kostnaden med att äga bil är dock värdeminskningen. Ju dyrare bil, desto högre värdeminskning. Historiskt har man sett det som ganska normalt att en bil tappar ca 20% av sitt kvarvarande värde varje år vilket blir ungefär detsamma som att den halverar sitt värde på 3 år.
Detta "slutdatum" är som sagt helt och hållet ett politiskt beslut som tvingar fram en kostsam omställning som inte passar alla.
Jag håller med om att hybridbilar är lite av det sämsta av två världar. Icke desto mindre finns det marknader där de blivit populära då de tar bort en del av svagheterna med elbilar. För att tillgodose dessa marknader tillkännagav nyligen Volvo att de planerar producera plugin-hybrider: https://carup.se/volvos-elbil-med-be...trem-rackvidd/
m v h Henrik
-
2024-09-18, 09:37 #3
Definitionsmässigt så är ju egentligen BMW i3 med REx en EREV så det är ingen helt ny tanke.
Golf GTI Edition 30 Nr.19
Polo TDI90 -12
-
2024-09-18, 09:42 #4
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
Ja, det är en global utveckling politiskt driven av den globala gröna vänstern.
Ekonomi är drivkraften. Som i så mycket annat.
Den som lever får se. Jag befarar att det bara inom ett fåtal mandatperioder kommer ske ett lappkast mot någon annan teknik, det har hänt förr.
Även det där med eldrivna bilar har tidigare varit små obetydliga paranteser i bilhistorien. Marknaden såg förbränningsmotorn som tekniskt överlägsen.
Omställningar är kostsamma, ju oftare vi beslutar oss för att ställa om desto mer förlorar vi. För de stackare som senast gick på det där med miljödieslar blev det kostsamt när nästa politiska lappkast kom.
I videon ovan drivs tesen att marknaden blivit lite mättad när det gäller dem med möjlighet att ladda billigt hemma. De som bor i lägenhet är hänvisade till dyra publika laddstationer. Grundproblemet med el är dock att det inte är någon energikälla, det är bara ett väldigt effektivt sätt att transportera energi och ett mindre effektivt sätt att lagra energi. Någonstans skall denna energi produceras och i Europa och resten av världen sker en stor del av energiproduktionen med hjälp av fossila bränslen som ger oss planerbar elproduktion i samma ögonblick som elen efterfrågas.
Även om vi skulle välja att ladda våra bilar enbart dagar då det blåser gynnsamma vindar produceras mycket av vår el från "svenska" vindkraftparker av utländska bolag.
Ja, bilägande är dyrt. En betydande del av kostnaden med att äga bil är dock värdeminskningen. Ju dyrare bil, desto högre värdeminskning. Historiskt har man sett det som ganska normalt att en bil tappar ca 20% av sitt kvarvarande värde varje år vilket blir ungefär detsamma som att den halverar sitt värde på 3 år.
Detta "slutdatum" är som sagt helt och hållet ett politiskt beslut som tvingar fram en kostsam omställning som inte passar alla.
Jag håller med om att hybridbilar är lite av det sämsta av två världar. Icke desto mindre finns det marknader där de blivit populära då de tar bort en del av svagheterna med elbilar. För att tillgodose dessa marknader tillkännagav nyligen Volvo att de planerar producera plugin-hybrider:
Volvo V60 T6: 635 000 kr
Tesla Model 3: 513 000 kr
Audi A5 Avant Proline TDI quattro: 560 000 kr
VW Passat R-Line 1,5 TSI 150: 506 800 kr
Tesla Model 3 Dual Motor: 603 170 kr
BMW 320i Xdrive: 513 500 kr
VW Passat R-Line 1,5 eHybrid: 608 800 kr
Tesla Model Y: 554 170 krSenast redigerad av Marcus den 2024-09-18 klockan 12:24.
-
2024-09-18, 22:16 #5
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Henrik Carlqvist
Nej, jag menar politiska krafter som Al Gore, Allians 90/De gröna och GroenLinks. Jag har inget emot att Kina och Elon Musks Tesla gör sitt bästa för att ta fram produkter som gör livet bättre för oss. Det som jag vänder mig emot är när politiska krafter med morot och piska driver sin befolkning mot de produkter som de valt att gynna.
Den gröna vänstern är som sagt global och morötterna och piskorna handlar inte bara om bonus och malus för att påverka konsumenterna. Det handlar också om politiskt satta kvoter och slutdatum för vissa typer av bränslen. Dessa beslut står hela EU bakom.
Det där med elbilar är inte någon nyhet. Har du möjligen läst Kalle Anka som barn? Farmor Anka kör en Detroit Electric som är en elbil. Henry Ford hade planer på en elektrisk T-ford: https://www.macsmotorcitygarage.com/...ctric-model-t/
Då liksom nu var det något som hela EU stod bakom:
https://www.youtube.com/watch?v=w8r2xnITnqA
Då liksom nu satte politikerna sjunkande krav på utsläppen som till sist inte blev praktiskt möjliga att realisera. Den kreativa lösningen som såväl VW som andra tillämpade blev att bygga bilar som kunde visa goda test-resultat trots att de faktiska utsläppen behölls på mer realistiska nivåer.
Jag ser helst att de som vill använda en teknik betalar för den.
Problemet är att samma gröna vänster som pressar fram elektrifieringen av transportsektorn skrotar reaktorer i förtid.
Enligt https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ konsumerar Sverige denna ganska ljumma höstdag ca 14 GW med el. Hur stor batterikapacitet tror du då att det skulle krävas för att lagra vindkraft från en blåsig vecka till en mindre blåsig vecka? Om man skulle nöja sig med att lagra el för en vecka till en blygsam konsumtionsnivå som dagens så skulle det krävas ett par TWh batterilagring. Batteriet i en elbil har en kapacitet på ca 70 kWh. I Sverige finns det knappt 400 elbilar. Batterikapaciteten för alla Sveriges elbilar blir då på totalt ca 400*70 = 28000 kWh = 28 MWh. För att lagra el för en veckas förbrukning skulle det krävas batterikapacitet motsvarande närmare 30 miljoner elbilar. Men visst, om vindkraften bara skall stå för halva vår elproduktion skulle det räcka med batterikapacitet motsvarande 15 miljoner elbilar...
Vindkraften har tvingat oss att bygga batteriparker, men dessa batteriparker förmår inte lagra el i veckor eller dagar, de är bara avsedda att hålla 50 Hz stabilt i elnätet när asynkrona elproducenter som vindkraft kommer och brusar i elnätet. Dessa stabila 50 Hz krävs för att hålla uppe överföringskapaciteten i våra elnät. Efter att några sådana batteriparker byggts för att kompensera för de förlorade stora tunga roterande massorna i reaktorernas turbiner har överföringskapaciteten gått upp vilket gett oss lite lägre elpriser i södra Sverige och mycket högre elpriser i norra Sverige.
Det känns lite onödigt att köpa en hel bil för att hjälpa till att balansera elnätet. Mer lämpat vore nog den typ av batteripaket som ofta säljs tillsammans med solcellsanläggningar, då kan man vakna med en fulladdad bil på morgonen.
Även jag skulle helst se en elproduktion som främst bygger på planerbar kraft som kärnkraft och vattenkraft. Sen kan man komplettera med lite vind-el och lite sol-el. Problemet nu är att samma gröna vänster som pressar på elektrifieringen av transportsektorn skrotat reaktorer i förtid. I Tyskland hade man som plan att komplettera vindkraft med fossil gas de dagar det inte blåser. Med facit i hand vet vi att det inte var någon bra plan, men det var åtminstone en plan. Här i Sverige har vi i stället kombinerat skrotning av reaktorer med ambitionen att elektrifiera transportsektorn och storstilade planer på produktion av grönt stål.
Idag används vattenkraften för att balansera den lite mer slumpmässiga elproduktionen från vindkraft. Att bygga ut med mer vattenkraft är svårt, men det finns storstilade planer på mera vindkraft. Redan idag är vindkraftens kapacitet lika stor som vår vattenkraft de dagar som det blåser gynnsamma vindar. Vad skall vi balansera vindkraften med när den byggts ut för att täcka behoven för grön stål-tillverkning?
Elbilar har fördelar och jag önskar att alla själva skall få göra avvägningen mellan fördelar och nackdelar. Den som bara väljer att dansa efter politikernas pipa kommer bli besviken den dag nästa politiska lappkast kommer.
Om man ens kan köpa den bil som man vill ha med förbränningsmotor. Den gröna vänstern har förvandlat bilmarknaden till en planekonomi med allt vad det innebär av kö-system och svarta marknader.
Det där med reduktionsplikt är ännu ett politiskt instrument att styra pöbeln dit man önskar.
Jag skulle hellre se en industri som strävade efter att producera det som marknaden bedömer som bäst i stället för att tvingas anpassas till politiska lappkast.
Människor har olika förutsättningar. En del bor i villa och använder bara bilen för kortare shopping-turer, då är en elbil perfekt. Andra bor i lägenhet, dagspendlar många mil och åker på husvagnssemester ännu mera mil, då är en dieselbil perfekt. Många elbilsägare är väldigt nöjda, men det finns också före detta elbilsägare som gått tillbaka till bil med förbränningsmotor.
Listpriser och inköpspriser är luriga, särskilt på en politiskt styrd marknad.
m v h Henrik
-
2024-09-18, 23:06 #6
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
Den gröna vänstern är som sagt global och morötterna och piskorna handlar inte bara om bonus och malus för att påverka konsumenterna. Det handlar också om politiskt satta kvoter och slutdatum för vissa typer av bränslen. Dessa beslut står hela EU bakom.
Det där med elbilar är inte någon nyhet. Har du möjligen läst Kalle Anka som barn? Farmor Anka kör en Detroit Electric som är en elbil. Henry Ford hade planer på en elektrisk T-ford:
Då liksom nu var det något som hela EU stod bakom:
Jag ser helst att de som vill använda en teknik betalar för den.
Batteriet i en elbil har en kapacitet på ca 70 kWh. I Sverige finns det knappt 400 elbilar. Batterikapaciteten för alla Sveriges elbilar blir då på totalt ca 400*70 = 28000 kWh = 28 MWh. För att lagra el för en veckas förbrukning skulle det krävas batterikapacitet motsvarande närmare 30 miljoner elbilar. Men visst, om vindkraften bara skall stå för halva vår elproduktion skulle det räcka med batterikapacitet motsvarande 15 miljoner elbilar...
Det känns lite onödigt att köpa en hel bil för att hjälpa till att balansera elnätet. Mer lämpat vore nog den typ av batteripaket som ofta säljs tillsammans med solcellsanläggningar, då kan man vakna med en fulladdad bil på morgonen.
Elbilar har fördelar och jag önskar att alla själva skall få göra avvägningen mellan fördelar och nackdelar. Den som bara väljer att dansa efter politikernas pipa kommer bli besviken den dag nästa politiska lappkast kommer.
Jag skulle hellre se en industri som strävade efter att producera det som marknaden bedömer som bäst i stället för att tvingas anpassas till politiska lappkast.
Människor har olika förutsättningar. En del bor i villa och använder bara bilen för kortare shopping-turer, då är en elbil perfekt. Andra bor i lägenhet, dagspendlar många mil och åker på husvagnssemester ännu mera mil, då är en dieselbil perfekt. Många elbilsägare är väldigt nöjda, men det finns också före detta elbilsägare som gått tillbaka till bil med förbränningsmotor.
Jag äger själv en Passat TDI men jag valde min elbil när jag körde till Kroatien och Italien i somras. Mycket roligare, snabbare, billigare. Ca 500 mil blev det, underbart, både på Autobahn och i italienska bergspass med en gasrespons som man alltid önskat sig - explosiv. Höll 160-180 km/h på Autobahn där det var möjligt, gick hur bra som helst. Enda tråkiga var att vanliga bilar inte alls hängde med om jag ville "rejsa" lite, endast M-bilar, AMG-bilar och RS-bilar samt så klart Porsche hängde på, resten är totalt utslagna
Jag förstår inte allt det här snacket om politik, skit i det och njut av den nya tekniken istället som ger roligare bilar, lägre kostnader etc. och hjälp mig förstå varför du så gärna vill tanka den där snordyra oljan som OPEC prissätter och som din bil sedan slösar bort samtidigt som den producerar lokala utsläpp som ger en tråkigare stadsmiljö? Vill du betala? Eller den dyra oljeservicen... Jag har alltid älskat bilar och allra mest VW och alla dess modeller... och även VW blir roligare med eldrift. Jag har haft en VW elbil, den var roligare att köra än andra vanliga VW bruksbilar. Härlig gasrepons, rapp och effektiv. Med andra ord, både rationella och emotionella skäl talar för att bruksbilen ska vara elektrisk.
-
2024-09-19, 19:31 #7
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Henrik Carlqvist
Naturligtvis är man tvungen att foga sig efter politiska beslut, men man måste också vara medveten om att med nya mandatperioder kommer det nya styren och varje nytt styre kommer ha ambitionen att sätta sin egen prägel på världshistorien. Ju större sådana ambitioner desto tvärare lappkast.
Det finns fortfarande potential att uveckla bättre batterier. Det skulle inte skada om de vore lättare, billigare, mer snabbladdade och trevligare att släcka om de börjar brinna.
Så kan man se det. Själv ser jag det som att det är viktigare hur vi röstar i EU-valet än hur vi röstar i riksdagsvalet. Vad man hittar på utanför EU har vi ytterst begränsade möjligheter att påverka.
Det var du som skrev att vi behöver lagra icke planerbar elproduktion i batterier. Jag försökte då förklara hur stora batterier det skulle krävas för att lagra icke planerbar elproduktion. I praktiken bedömer jag det inte som praktiskt möjligt, då tror jag mer på pumpkraftverk, men vi har inte förutsättningar heller för att bygga pumpkraftverk så att det skulle räcka för den planerade vidareutbyggnaden av vindkraften.
Men hur användbar är då denna "bonus" med en elbilsflotta som främst laddas hemma under nätterna när elförbrukningen är som lägst? Eller menar du att elbilsförare skall uppmuntras att upplåta sina batterier som nätbalanserare inkopplade på snabbladdare när de är på resande fot?
En del av denna överksottsenergi kan användas till att värma kupen. Min bror som har elbil åker i kall kupe med imma på rutorna på grund av räckviddsångest.
Tänk om det ändå vore så väl att elbilen på egna meriter skulle favoriseras av marknaden. Då skulle det inte behövas någon bonus eller malus och man skulle inte behöva tvinga på biltillverkare kvoter för förbränningsmotorer eller några totala stopp-datum. Allt skulle bara lösa sig av sig självt utan behov av några politiker som lägger sig i.
Jag vill inte på något vis missunna dig att njuta av din elbil. Jag önskar bara att alla själva fick välja vilken bil de skall köpa.
m v h Henrik
-
2024-09-19, 23:56 #8
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
Naturligtvis är man tvungen att foga sig efter politiska beslut, men man måste också vara medveten om att med nya mandatperioder kommer det nya styren och varje nytt styre kommer ha ambitionen att sätta sin egen prägel på världshistorien. Ju större sådana ambitioner desto tvärare lappkast.
Hur som helst, mandatperioder har ännu inte ändrat på den inriktning som politiken i världen tagit, utvecklingen framåt är fastslagen. Bortsett från politik är det inte heller troligt att utvecklingen skulle backa ändå, trädgårdsmaskiner är idag till stor del elektriska, liksom mycket annat som förut drivits med förbränningsmotor. Till det kommer att ekonomi är den starkaste drivkraften. Klimatmålen handlar väldigt mycket om ekonomi.
Jag försökte då förklara hur stora batterier det skulle krävas för att lagra icke planerbar elproduktion.
Men hur användbar är då denna "bonus" med en elbilsflotta som främst laddas hemma under nätterna när elförbrukningen är som lägst? Eller menar du att elbilsförare skall uppmuntras att upplåta sina batterier som nätbalanserare inkopplade på snabbladdare när de är på resande fot?
En del av denna överksottsenergi kan användas till att värma kupen. Min bror som har elbil åker i kall kupe med imma på rutorna på grund av räckviddsångest.
Jag hade ingen räckviddsångest med min gamla e-Golf heller, den hade en räckvidd på minst ca 200 km även vintertid. Så långt kör jag aldrig i vardagen. Men den hade för litet batteri och för långsam laddning för längre resor. Som tur är har det hängt mycket sedan 2014 när e-Golf lanserades och 2018 när den uppdaterades. Till skillnad från förbränningsmotorbilar var den helt oberörd av stark kyla, direkt och kraftfull värme i kupén osv med sin värmepump.
Tänk om det ändå vore så väl att elbilen på egna meriter skulle favoriseras av marknaden. Då skulle det inte behövas någon bonus eller malus och man skulle inte behöva tvinga på biltillverkare kvoter för förbränningsmotorer eller några totala stopp-datum. Allt skulle bara lösa sig av sig självt utan behov av några politiker som lägger sig i.
Du har rätt i att det kanske inte behövs något stoppdatum, för det kommer att lösa sig ändå, av ekonomiska skäl. Kunderna kommer inte köpa de där dyra bilarna som behöver tankas med dyr OPEC olja när det finns billigare bilar som laddas med europeisk energi som gör framdriften billigare med mer pengar kvar i privata ekonomin och nationella ekonomin, förutom alla andra uppenbara fördelar. MEN, nersidan är att det skadar europeisk industri att inte ha tydliga spelregler. All fördröjning är av ondo. Herbert Diess som var ledare för Volkswagen försökte få Volkswagen gruppen att förstå detta. Men det blev ändå för lite, för sent. Konkurrenterna i Kina och USA har slipat på sina vapen... Det kommer bli ett brutalt blodbad...dessvärre...
Jag vill inte på något vis missunna dig att njuta av din elbil. Jag önskar bara att alla själva fick välja vilken bil de skall köpa.
-
2024-09-20, 23:31 #9
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Henrik Carlqvist
Jag ber om ursäkt att jag bara smiter ifrån diskussionen som jag uppskattar, men jag har beslutat att ta en paus från detta forum. Detta beslut beror inte på dig, diskussionen har varit respektfull och givande. Inläggen har dock varit långa och krävt en hel del tid för research. För tredje dygnet på raken drabbades jag nu av ett felmeddelande att jag blivit utloggad och hela det inlägg som jag spenderat närmare en timme på att skriva är borta! Sannolikt har problemet något att göra med de problem med cookies i firefox som jag rapporterat om i en annan tråd. Dock vill jag ändå poängtera att jag inte heller har någon bitterhet mot någon webmaster eller forumansvarig, jag har full respekt för utmaningen att hålla liv i den tekniska plattformen till ett forum som detta och jag sitter absolut inte i någon position att kritisera det arbetet då jag inte ens är betalande medlem i klubben.
Vid mitt första försök att svara på detta inlägg spenderade jag lång tid på att med årtal ta fram när olika bränsleslag som etanol, diesel, biogas och el fick beslut som gynnade dem och när det började komma beslut som missgynnade dem. Det har svängt mycket bara de senaste 20 åren. Den tidshorisonten kan jämföras med medelåldern på mina bilar som är drygt 40 år. Denna långa lista började med år 2003 då EU började favorisera biodrivmedel och slutade med år 2024 då klimatbonusen togs bort för biogas- och el-bilar samt lagen som ekonomiskt straffar hushåll med höga effekt-toppar (de som laddar elbil hemma) med högre nätavgifter.
Återigen vill jag dock poängtera att jag inte vill missunna dig att vara nöjd med din elbil, jag har inte heller något emot elbils-tekniken som sådan. Det enda som jag är kritisk till är politikens vilja att styra sin befolknings produktval. Jag föredrar när ingenjörer tävlar med förbättrad teknik.
Min förhoppning är att de tekniska problemen med forumet skall lösa sig och att jag en dag skall hitta tillbaka hit. Till dess önskar jag er alla lycka och framgång!
m v h Henrik
-
2024-09-21, 00:27 #10
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
Jag råkade ut för samma sak i en annan tråd, det jag skrivit var borta. Har faktiskt aldrig hänt mig tidigare, var med mobilen (Android) och Chrome.
Ändra: Mod får gärna ta bort detta inlägget.Senast redigerad av candyweiss den 2024-09-21 klockan 22:11.
-
2024-09-21, 21:37 #11
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
Bränslen som etanol, biogas, diesel m.m. har varit nödvändiga milstolpar på vägen mot en mobilitet som inte genererar utsläpp av CO2 + andra för människor och natur problematiska emissioner. Det har varit de bästa tekniska möjligheter vi haft just då. Men målet har hela tiden varit att minska utsläppen, till sist till noll. Det är naturligt att utvecklingen utforskar olika möjligheter på vägen mot den bästa lösningen. Sådant förekommer i teknikutvecklingen i stort. Och i all teknikutveckling finns det gott om människor som är skeptiska och som väljer att se problem istället för möjligheter.
Anno 2024 är det ändå så att ingenjörer globalt kommit fram till att den batterielektriska tekniken är den mest lämpade att bygga vidare på, den mest ekonomiska, den mest skalbara, den mest lönsamma. Världens största bilmarknad, KINA - har gjort sitt teknikval. Den marknad som alla är beroende av, framför allt de europeiska biltillverkarna. I USA tar de batterielektriska biltillverkarna över efter de gamla jättarna. Tesla, Rivian m.fl. Volkswagen investerar STORT i Rivian, den amerikanska BEV tillverkaren. Volkswagen investerar i den Kinesiska BEV tillverkaren Xpeng, Audi investerar i och köper teknik av kinesiska SAIC. I desperation köper man t.o.m. en hel BEV plattform. Varför gör man allt detta? Jo, för att man precis som dessa tillverkare vet vad utvecklingen är på väg mot och vad som behövs, men man lyckas inte lösa det själv, framför allt inte i det tempo som krävs. Man har gjort för lite, för sent.
Vi är i en brutal omställning. Det är i det racet vi står i och på endera vis måste hänga med. Industrin är givetvis inget vi kan förbise i det. Hela Europa är byggt på det. Hur ska vi skapa tillväxt i Europa om inte genom en stark innovativ industri? Då kan vi inte stå och säga att vi gärna vill ha bilar som man driver med OPEC-olja, för att vi tycker det är mysigt. Fakta är att vi i Europa blir fattigare. Det är en trend som behöver vändas innan vi blir förpassade till att vara en u-lands kontinent. Bilen är i det ingen produkt. Det är en industri, som skapar välstånd.
Läs denna rapport från EU om du inte redan gjort. För ämnet rykande färsk sedan någon vecka och omtalad inom hela EU. Vi som älskar Volkswagen och Volkswagens bilar kan bara hoppas att Volkswagen snabbt hinner lägga förbränningsmotortekniken bakom sig, lägga det i ett eget bolag, sälja till utvecklingsländer medans det går osv.
https://commission.europa.eu/documen...r%20Europe.pdf
-
2024-09-21, 22:22 #12
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
Volkswagen måste ju komma med något som är bättre eller i varje fall likvärdigt med det vi har idag, men så är det ju tyvärr inte. Låt oss köra med våra fosilbilar så länge vi vill, sen byter vi naturligtvis till det som finns hos bilhandlaren. Bara det är vettigt inköpspris, bra räckvidd, möjlighet att ladda/tanka mm, då hade jag kanske redan haft en elbil idag?
Jag känner relativt många som kör elbil idag, och det är på grund av billig el hemma. Ingen har köpt elbil för miljöns skull och dom flesta är överens om att elbilarna är åt helsike för dyra. Alla som kör elbil har "bra" inkomst.
-
2024-09-22, 12:55 #13
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
-
2024-09-22, 19:22 #14
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
Den enda som snackar om miljön här är du
Jag har dussintals gånger upprepat att det handlar om ekonomi. Ekonomi är drivkraften i nästan allt. Men självklart är det bättre för din närmiljö och dina medmänniskor om du kör elbil genom kvarteret när barnen är på väg till skolan än att du kallstartar din rökbil, en kall morgon i november...
Du får köra med din rökbil så länge det är möjligt, det finns inget slutdatum för det. Blandar du ihop olika saker? Slutdatum för rökbilar handlar om försäljning av nya bilar. Däremot kommer förbudszonerna för rökbilar att blir större och fler, tankstationerna färre, etc.
-
2024-09-22, 21:44 #15
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
Rökbil? Något nytt löjligt ord du lärt av någon liten unge
Liknande ämnen
-
Spiralfjäderbrott, varför?
Av Blåbäret i forum VW-forumSvar: 31Senaste inlägg: 2020-02-22, 09:35 -
Varför vattentemperaturmätare?