Resultat 141 till 160 av 302
Ämne: Volkswagen ID 4
-
2021-10-29, 08:13 #141
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
-
2021-10-29, 13:48 #142
- Reg.datum
- sep 2017
- Namn
- Fredrik
- Ort
- Huddinge
- Inlägg
- 81
Vet inte var den siffran kommer ifrån, men man ska kanske också komma ihåg att alla inte har behov av bil. Gör jag ett antagande om att de som inte har tillgång till laddning hemma bor i flerfamiljshus eller radhus så kan man kanske också anta att en större del av dessa inte har behov av bil.
Än så länge så finns det ju inget krav på att man måste skaffa elbil, det går utmärkt att köpa bensin, diesel, vätgas eller annat. Men att det för nybilsköp premieras elbilar är väl knappast något konstigt. Även om elbilar idag inte är så effektiva som de i framtiden kommer att bli så är de ju ändå mer miljövänliga än en bil med bensin eller diesel.
Sen pratas det ju mycket om långa körsträckor, men tittar man på statistik så kördes personbilar i genomsnitt 1100 mil under 2020 (trafa.se). Och det sägs att varannan bilresa i Sverige är under 5 km. Så inte är det väl konstigt att man pushar för elbilar eller laddhybrider.
-
2021-10-29, 14:00 #143
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 288
-
2021-10-29, 14:18 #144
Det är ju en kombination. Samhället pushar för elbilar och hybrider av förklarliga skäl, och det tvingar tillverkarna att tillverka elbilar och hybrider. Så det beror på om man ser det från samhällets sida eller från tillverkarna. Båda uttrycken är ju rätt från sitt perspektiv.
Golf GTI Edition 30 Nr.19
Polo TDI90 -12
-
2021-10-29, 14:23 #145
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Ja man kan vrida på det där, men de jag läst. De som idag har bil, kan inte 50% ladda hemma.. Så är inte de som cyklar jag tänker på..
Sen tycker jag man kan vända på det, kör man mindre än 1100mil per år. Så är ju inte drivmedlet mkt i den totala kostnaden för en bil som kostar i snitt 400 000?. Känns som det finns fler elbilar för över 500 än under?
Men är enkelt som Andreas nedan skriver!, tillverkarna är ju tvingade att göra elbilar för utsläppsreglerna i EU. Annars kan de ju lägga ner, kan ju inte sälja nått här annars..
Att köpa bensinbil som mig 2021 är ju rent korkat, men även som jag skrivit troligen sista roliga bilen man kan köpa som smäller och har sig. Sen blir det ännu mer orimligt att betala all malus för att elbilsfolk
Det man hade hoppats att elbilen består ju av betydligt mindre delar än en fossilbil, att den skulle vara mkt billigare att tillverka och sälja.. Men det verkar ju vara långt kvar innan man kan erbjuda en elbil som kan ersätta säg en Golf för 250 000...ID3 är ju nära. Men ändå ca 50% dyrare fortfarande..
Shit va dyra tillvalen var på ID bilen?!, . Mkt dyrare än på dyra R!.
Sen 70 000 bort på detta, men rätt galet pris för en 204hk...
Tur att det finns bra lease på dessa!, kanske inte nån som köper dessa bilar privat?
Senast redigerad av mangewide den 2021-10-29 klockan 14:39.
-
2021-10-29, 16:00 #146
- Reg.datum
- sep 2017
- Namn
- Fredrik
- Ort
- Huddinge
- Inlägg
- 81
Som jag skrev i mitt första inlägg så tror jag inte potentiella elbilsköpare (som faktiskt räknar på hela kostnaden av ett bilägande) ser ekonomi som en anledning att välja elbil. Då är man blind för många delar av kalkylen.
Det stycket med mil och resor som jag skrev blev kanske lite frånkopplat resten av inlägget, men anledningen till att jag la till det var många klagar på elbilar och laddhybrider att man inte kan göra den där långa resan på bara el utan att ladda under resa. Försökte visa att de flesta resor som görs är så pass korta att de till och med kan göras med en laddhybrid med inte så lång räckvidd.
Mindre delar och billigare att tillverka? Måhända att drivlinan för en bil med förbränningsmotor nog innehåller fler delar än drivlinan för en elbil, men i övrigt innehåller de ju ganska mycket samma delar. Sen har du batteriet som säkerligen kostar en hel del. Sen är ju elbil fortfarande lite "nytt" och överprisat pga det. (Ja jag vet att Tesla levererat elbilar i snart 10 år, men om vi pratar om bilar med en lite mer "normal" prislapp så är det ju bara ett par år som det funnits modeller att välja).
Tror det är fel målgrupp för att hästkrafter ska vara en viktig del.
-
2021-10-29, 18:20 #147
- Reg.datum
- mar 2011
- Namn
- Oskar Lindberg
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 313
Ej ID4 relaterat. Men den kanske mest kända sportbilstillverkaren Porsches försäljning hitintills i år.
"The Porsche Taycan Is Outselling The 911, The Panamera, And The Boxster And Cayman So Far This Year"
https://www.carscoops.com/2021/10/th...far-this-year/
-
2021-10-29, 19:21 #148
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
-
2021-10-29, 19:27 #149
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Vet inte om jag hänger med. Men röstar man på miljöpartiet eller tror man att det är billigt att åka elbil?
Säg att man kör snitt 1100 mil per år..typ 10 000kr i diesel.. Är ju galet liten summa vad en bil kostar??"..
Så vidhåller att åka elbil med så lite bil är .....jag fattar inte
-
2021-10-29, 21:20 #150
- Reg.datum
- apr 2015
- Namn
- Mex
- Ort
- Norge
- Inlägg
- 1 322
Är väl ingen som tror att "el-bil" är miljövänligt?
-
2021-10-30, 16:14 #151
- Reg.datum
- sep 2017
- Namn
- Fredrik
- Ort
- Huddinge
- Inlägg
- 81
Det jag menade var att det finns de som väljer bil efter andra premisser än vad som är billigast. Man kanske till exempel tycker att det finns en poäng att värna om klimatet, något jag inte tror man måste rösta på miljöpartiet för att tycka. Eller så kanske man inte tycker att avgasknallar är ascoolt utan ser bilen som ett transportmedel och gillar att det är tyst.
"Elbil med så lite bil....." den fattar inte jag heller 😉 . Argumentet för elbil är väl inte knutet till mil. Eller blir det mer försvarbart om man kör 3000 mil/år än om man kör 1000 mil/år?
-
2021-10-30, 17:16 #152
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Skojade om miljöpartiet, för är ju bara 4% som gillar dem
Men jag tror tyvärr 90% som kört elbil "skiter" i miljön tyvärr... I alla fall dem jag känner och jobbar med gör det för de tror det är billigt och tyst..
Fast att det är så billigt, stämmer ju inte alls i alla fall!. Man måste ju åka bra långt för att verkligen tjäna på elbil. De är ju galet dyra om man ska kunna ersätta säg en V90...Då är det 600k plus som gäller...Och hur många Svenska är redo att betala det?... Medianbilen i Sverige är 100 00!!. Så galet långt ifrån vad en vettig Elbil kostar..
Sen är ju Servicen på en Id4 dyrare än min Golf...bara med 1kr.. Men knäppt iallafall!
Har en vän som en en Tesla 3 som kör 6000mil per år!. Där kan vi snacka att det lönar sig att åka el!!. Han spar ca 60 000 kr per år!Senast redigerad av vfr den 2021-10-30 klockan 20:52. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
-
2021-10-30, 20:46 #153
- Reg.datum
- mar 2011
- Namn
- Oskar Lindberg
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 313
Beror så klart vad man jämför med. En bil i liknande storlek tex Tiguan ligger även den på 500kkr+ om man inte väljer en sneak 150hk bensin vill säga, och den kan man jämföra med en sneak ID4.
För mig såg jag ingen anledning till att välja Tiguanen framför ID 4 GTX:en.Senast redigerad av vfr den 2021-10-30 klockan 20:52. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
-
2021-10-31, 08:28 #154
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Nej precis , blir väll nästan samma pris på dessa efter 70 000 rabatten. Där är ju ID verklgen en smartare val!
Men har ni tänkte på vilken liten fuling VW börjat med privatleasing på dessa dyra ID bilar?, tror det har tagit detta från Polestar som gör börjad med detta med deras Polestart 2.. Man ska lägga in en kontant insats för att låna bien!!
Så att man får ner månadskonstanden till 4995 som ser så bra ut i annonserna..Men egentligen är det typ 5500 eller 6000...
Smart!, och rent av fräckt!. Hört fler som inte tänkt på det när det blivit sugna på ny bil..
-
2021-11-01, 06:56 #155
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Nu verkar ju en Polare beställa en GTX..
. Så nu vet man allt om denna ....
Service avtal 3år/ 10 000mil....110kr!!. Det var ju bra!..
Nackdelen kan inte dra husvagnen pga av den låga dragvikten på 1200kg, där är väll elbilens akilleshäl. Inte många elbilar som har eller har väldigt låg dragvikt... Men får ta en en gammal diesel V70 när det ska ut med den, ...Bra för miljön!
-
2021-11-01, 07:04 #156
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 288
Den som inte kollar sånt här behöver antagligen en förmyndare.
- - - Uppdaterad - - -
Det kan ju inte vara nåt problem att bygga bilen så den kan hantera en högre släpvagnsvikt. Sanningen är väl att ingen ska börja gnälla över att räckvidden blir 30 mil, eller kanske 20 för en bil som kostar en halv miljon kronor...
-
2021-11-01, 08:35 #157
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Haha så enkelt är det inte, har precis fått ett utlägg med div excell av kollegan!
Där det visar hur korkat det är att leasa denna elbil. Om man kör lite längre och säg har en 100 000 att lägga in.
Att leasing kan ligga så lågt som, eller lågt en ID4 GTX med 3500mil kostade över 8000 att privat leasa. Är ju att Firman snor det 70 000 i miljöbonusen och sen ger rätt lite rabatt på bilen.
Så räkna ordentligt gott folk om ni ska köpa eller hyra en så här dyr bil
Fast Tesla X har ju 2,5 ton dragvikt och "10"mil range, Så jag tror ändå att det varit smartare att haft säg minst 1600kg som vilken bensinbil som helst. De behöver ju inte skryta hur dålig räckvidd bilen får, det gör ju inte Tesla
Sen va galet lite rabatt man får på dessa elbilar...en bil för 610 000.....15 000 rabatt....Vi kunde få 30 000 genom jobbet, men motsvarande Passat GTE får vi 90 000..
Så dåligt med marginal på dessa?
-
2021-11-01, 14:36 #158
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mats Karlsson
- Ort
- Vänersborg
- Inlägg
- 1 668
Troligtvis så ger dom ingen rabatt för dom vet att dom kan sälja fler än dom kan producera närmaste året eller två så då håller dom upp marginalerna istället.
Senast redigerad av vfr den 2021-11-01 klockan 14:46. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
-
2021-11-01, 14:47 #159
Ja, troligen är det så.
Golf GTI Edition 30 Nr.19
Polo TDI90 -12
-
2021-11-01, 15:06 #160
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Liknande ämnen
-
Volkswagen Sarajevo d.o.o. - Vor 20 Jahren: Das Volkswagen-Werk in Sarajevo
Av Marcus i forum Bilder och VideosSvar: 0Senaste inlägg: 2018-11-13, 13:44 -
Volkswagen Smista inleder samarbete med Volkswagen Club Sweden
Av Volkswagen-Smista i forum Volkswagen SmistaSvar: 0Senaste inlägg: 2015-03-12, 09:11 -
Volkswagen Passat 16VG60 VWM Limited ..( Volkswagen Motorsport )
Av jetta_GT i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2011-01-03, 08:50 -
Vad kan du om Volkswagen?
Av Raz i forum Off TopicSvar: 13Senaste inlägg: 2010-06-17, 21:39 -
Volkswagen UK
Av Snuttis i forum VW-forumSvar: 1Senaste inlägg: 2010-01-05, 19:37