Resultat 1 till 18 av 18
-
2021-02-24, 09:17 #1
- Reg.datum
- feb 2021
- Namn
- Leif Mattsson
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 8
Suzuka 20'' till Tiguan 1.4 TSI CLBM4M 2018
Hejsan!
Jag vill införskaffa Suzuka fälgar (begagnade) till en Tiguan 1.4 TSI CLBM4MT från 2018.
Det är ingen R-Line på den.
Jag har kollat runt lite och min magkänsla säger att det bör funka med måtten 8,5J x 20 ET38 för min modell. Fått bekräftat via olika sidor och ett tveksamt "det bör gå" från Volkswagen själva.
Anledningen jag frågar är att det står att fälgarna kräver R-Line på vissa sidor. Men det kanske menas att man förr enbart kunde få dem via ett R-Line paket? Eller betyder det att de enbart passar till R-Line bilar?
Förvirrad kille
-
2021-02-24, 09:25 #2
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 119
Ja, självklart passar alla fälgar från den generationen av Tiguan, med rätt däckdimension så klart.
Det stämmer att de endast gick att beställa tillsammans med R-line.
-
2021-02-24, 09:29 #3
- Reg.datum
- feb 2021
- Namn
- Leif Mattsson
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 8
Tack Crille82 för svar!
Då känns det något mer betryggande!
Däckdimensionen som jag tittat på bör också fungera när det gäller rullomkrets förändring och liknande!
-
2021-02-24, 12:06 #4
- Reg.datum
- aug 2014
- Namn
- Robert Lagerquist
- Ort
- VAGGERYD
- Inlägg
- 39
Som ovan säger, Suzuka är/var unika för R-Line, och dessutom endast i kombination med sänkningssats.
-
2021-02-24, 16:21 #5
- Reg.datum
- feb 2021
- Namn
- Leif Mattsson
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 8
-
2021-02-24, 16:36 #6
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 119
Att de endast gick att beställa i kombination med sportchassi med sänkning. Handlar om den rent visuella aspekten. Stora hjul (fälgar) med för mycket luft i hjulhusen kan se mindre tilltalande ut.
Senast redigerad av Crille82 den 2021-02-24 klockan 23:59.
-
2021-02-24, 20:50 #7
- Reg.datum
- feb 2021
- Namn
- Leif Mattsson
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 8
Okej! Tack för svar! Får hoppas det blir bra ändå dock : -)
Senast redigerad av vfr den 2021-02-24 klockan 21:05. Anledning: Ingen menig att citera hela inlägget precisi före
-
2021-02-25, 00:00 #8
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 119
Det blir det säkert, snygga fälgar. I värsta fall får du komplettera med sportfjädrar
-
2021-02-25, 05:22 #9
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 2 061
-
2021-02-25, 06:07 #10
- Reg.datum
- feb 2021
- Namn
- Leif Mattsson
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 8
Tack alla för svar! Hjälpte mig väldigt mycket, nu är det bara köra på!
-
2021-02-25, 07:38 #11
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 139
Vaaaa.... det blir ju hur bra som helst. Lågt, brett och stort är alltid det vinnande konceptet
Bilder på mina tidigare Tiguaner. Sänkta med 35mm H&R. På T II 15mm spacers på 20 tums Suzuka. Tror jag var en av de första i världen att sänka T II, hängde på låset hos H&R 2016, fick också en av de första levererade i Sverige. En GTS.
Edit: Vad märkligt, varför kommer inte bilderna i rad? Det är fyra bilder jag har bifogat.Senast redigerad av AndySwede den 2021-02-25 klockan 08:01.
-
2021-02-25, 08:15 #12
- Reg.datum
- feb 2021
- Namn
- Leif Mattsson
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 8
Dina andra fälgar (inte Suzuka) på bilderna såg riktigt snygga ut! Dum fråga, men upplevde du det som natt och dag att sänka bilen?
Senast redigerad av vfr den 2021-02-25 klockan 09:37. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
-
2021-02-25, 08:24 #13
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 139
Jag skulle säga från natt till dag. Eller från dag till natt, vilken man nu föredrar. Absolut mycket bättre fjädringskomfort. Tiguanen upplever jag är stötig med sin korta hjulbas och "off road" sättning på originalfjädrarna. H&R fjädrarna är något progressiva, alltså mjukare till hårdare ju mer de komprimeras. Jag upplevde mycket bättre komfort, mindre stötig. GTS har ju DCC, funkade helt perfekt med H&R.
Sedan ska man komma ihåg att trots sänkningen är fjädringsvägen lång, det är också högt från mark till underrede ändå.
-
2021-02-25, 10:30 #14
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 2 061
Visst är det snyggt med en sänkning, men vill jag ha en sänkt bil så gör jag definitivs inte det med en SUV. Jag älskar att bilen är högre och har bättre markfrigång pga alla dessa fartgupp, kanter, hål i vägar, snö, isklumpar mm mm. Sen oavsett bil så misstänker jag att en sänkning blir bäst med DCC? Saknar faktiskt det ibland på min efter att jag testat en Tiguan med DCC (var för dyrt när jag köpte min).
-
2021-02-25, 10:31 #15
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 421
Fungerade DCC bra med sänkning? Verkar förekomma olika uppfattningar om detta. Hade du fortfarande en vettig skillnad mellan Comfort och Sport? Inga felkoder?
-
2021-02-25, 10:43 #16
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 139
Jag förstår vad du menar, men Tiguanen är trots sänkningen fortsatt mycket högre från marken än "vanliga" bilar, och markfrigången lika så. Ska man använda sin stads SUV i skogen (vem gör ens det...) är sänkning fel väg att gå naturligtvis. Jag uppskattar att det är en rymlig kupé där man sitter upp, och det råkar sammanfalla med nåt som ofta är benämnt som SUV. Familjefraktare borträknat.
-
2021-02-25, 10:50 #17
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 2 061
Det närmaste terrängen jag kommer är nog skogs eller grusväg Men det är grymt skönt att veta att den inte slår i ändå.
Senast redigerad av vfr den 2021-02-25 klockan 12:20. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
-
2021-02-25, 13:43 #18
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 139
På Tiguanen, som är min enda referens till sänkning och DCC, fungerade det alldeles utmärkt. Jag kör inte särskilt "sportigt" och brukade inte använda det läget, men det var absolut skillnad mellan comfort, normal och sport, där jag tycker comfortläget var mjukare med sänkfjädrar än originalfjädrar. En sådan setup skulle jag absolut göra igen.
Hur det fungerar på andra chassin med DCC och sänkning har jag ingen uppfattning om.
Liknande ämnen
-
Nya Tiguan 20/21 på VW's sida
Av MacAllan i forum VW-forumSvar: 3Senaste inlägg: 2020-09-27, 08:32 -
Extraljus på Tiguan -20 med LED strålkastare
Av Sevir i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2020-09-04, 12:21 -
Vibrationer Tiguan 2018
Av oskee i forum VW-forumSvar: 1Senaste inlägg: 2018-10-23, 18:33 -
Dynamisk HiLED Tiguan 2018
Av lstenhoff i forum VW-forumSvar: 7Senaste inlägg: 2018-08-15, 21:48 -
Beställt ny GTI tsi 2018
Av UKL526 i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2017-10-08, 21:50