Resultat 1 till 20 av 26
-
2020-06-22, 10:46 #1
- Reg.datum
- jun 2020
- Namn
- Jonny
- Ort
- Arnäsvall
- Inlägg
- 12
AC-problem Passat B8 2015
Hej,
Har problem med ACn på min Passat b8 2015. Jag får ingen kyla i kupén.
Har kollat i VCDS men hittar inga felkoder där, mätt tryck på både lågtrycks och högtryckssida men där är trycken samma, 6-7 bar ungefär, dvs kompressorn verkar inte komprimera.
Kollar i VCDS under drift och där ser man varvtal och moment på kompressor (800 rpm och 4 Nm på tomgång).
Har kollat säkringar och de är hela.
Är tacksam för om någon har någon ide på vad som kan vara fel på min Passat.
-
2020-06-23, 09:12 #2
- Reg.datum
- apr 2015
- Namn
- Mex
- Ort
- Norge
- Inlägg
- 1 322
Har denne samma ventil i kompressorn som äldre passat (VAG)?
Isåfall är det bara byta ventil, inte kompressor!
https://www.autodoc.co.no/reservedel...-0-tdi-4motion
-
2020-06-23, 10:38 #3
- Reg.datum
- jun 2015
- Namn
- Henrik R
- Ort
- Växjö
- Inlägg
- 90
Vi hade en konstig grej i vår B8 (2018) i våras. Frugan klagade på att det aldrig blev nån kyla i bilen. Det tyckte jag det var när jag körde... Jag resettade användarinställningarna för hennes användare/nyckel så plötsligt så hoppade kylan igång för henne också. Kan ju vara värt att testa innan värre ingrepp görs i alla fall.
-
2020-06-24, 08:11 #4
- Reg.datum
- jun 2020
- Namn
- Jonny
- Ort
- Arnäsvall
- Inlägg
- 12
Tack för svaren. Testade att köra med andra nyckeln, men det var samma sak. Var också inne på reglerventilen och var nästan inne på att byta den, men var ute och höll på mer med Passaten igår och ser (borde ha sett det tidigare) att kompressorn står still. Kollade då belastning i VCDS 0,5Nm med AC-knappen avstängd, 4Nm med AC-knappen på. Då känns det som att det kan vara kopplingen i remskivan till kompressorn, eller kanske kompressorn själv som gett upp? Kan detta fenomen uppkomma med felande reglerventil?
Tacksam för alla tips man kan få.
-
2020-06-25, 04:44 #5
- Reg.datum
- jan 2014
- Namn
- Stig Magnusson
- Ort
- Gävle
- Inlägg
- 142
-
2020-07-01, 20:31 #6
- Reg.datum
- sep 2010
- Namn
- Lars Ödlund
- Ort
- Visby
- Inlägg
- 603
Detta är precis samma felbeskrivning som jag hade när reglerventilen var kass.
http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...el-Passat-2014
Tipsar om att kolla ordentligt att du får rätt ventil, gå inte bara efter numret på kompressorn som jag gjorde.Senast redigerad av Lasse62 den 2020-07-01 klockan 20:32. Anledning: Stavfel
-
2020-07-02, 07:29 #7
- Reg.datum
- jun 2020
- Namn
- Jonny
- Ort
- Arnäsvall
- Inlägg
- 12
Tack för tipsen, var länge inne på reglerventilen och beställde hem en men innan jag hann få den så hittade felet tillslut (borde ha sett det tidigare), den här säkerhetskopplingen på remskivan hade släppt eftersom "muttrarna" som den kopplingens armar håller i hade blivit glappa och nötta mot kanten, satte tillbaka den och vred muttrarna så att det får nötas mot onött sida av "muttrarna", så fungerar AC:n igen. Ska byta ut dessa. Gissar att det kan bli sådär om man kör med AC:n avstängd för mycket.
Tack för alla tips.
-
2020-07-02, 08:20 #8
- Reg.datum
- apr 2015
- Namn
- Mex
- Ort
- Norge
- Inlägg
- 1 322
Du har ingen bild på vilka muttrar du menar?
https://www.youtube.com/watch?v=kkJtjgLTa8MSenast redigerad av Mex165 den 2020-07-03 klockan 06:53.
-
2020-07-02, 08:29 #9
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 288
-
2020-07-07, 21:47 #10
- Reg.datum
- jun 2020
- Namn
- Jonny
- Ort
- Arnäsvall
- Inlägg
- 12
Här är en bild på remskivan där man ser "muttrarna".
-
2020-08-10, 23:52 #11
- Reg.datum
- jun 2020
- Namn
- Jonny
- Ort
- Arnäsvall
- Inlägg
- 12
Hade tänkt byta ut dessa "muttrar" men hittar de inte någonstans, enligt åf kan man inte köpa delar till kompressorn eller remskiva, hela kompressorn måste köpas.
Är det någon som vet om det verkligen är så?
-
2020-08-11, 07:28 #12
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Henrik Carlqvist
- Ort
- Linköping
- Inlägg
- 590
Om det skulle vara så illa borde du kunna komma lite billigare undan genom att köpa en kompressor från skroten som du plockar reservdelar från.
m v h Henrik
-
2020-08-11, 10:34 #13
- Reg.datum
- sep 2010
- Namn
- Lars Ödlund
- Ort
- Visby
- Inlägg
- 603
VAG säljer normalt inga reservdelar till kompressorerna, tror det finns/fanns remskivor till en kompressormodell i VAG:s reservdelssystem i övrigt bara kompletta kompressorer.
Däremot finns det ett otal säljare av delar på andra marknader.
Ett problem är att det finns ett otal olika kompressorer och tillverkare
-
2020-08-12, 07:47 #14
- Reg.datum
- jan 2014
- Namn
- Stig Magnusson
- Ort
- Gävle
- Inlägg
- 142
-
2020-08-12, 13:28 #15
- Reg.datum
- sep 2010
- Namn
- Lars Ödlund
- Ort
- Visby
- Inlägg
- 603
-
2020-08-12, 21:06 #16
- Reg.datum
- apr 2015
- Namn
- Mex
- Ort
- Norge
- Inlägg
- 1 322
Tömmer du systemet först, bör du byta torkfilter!
Byter du den utan att tömma (med hantlangare) så är det inte mycket gas som hinner ut innan du får in den nya.
-
2020-08-12, 21:27 #17
- Reg.datum
- sep 2010
- Namn
- Lars Ödlund
- Ort
- Visby
- Inlägg
- 603
Problemet med det är att man uppenbarligen inte kan vara säker på vilken ventil som är rätt, jag fick själv fel tre gånger innan jag gav upp och bytte hela kompressorn.
Förutom att det finns tre olika tillverkare av kompressorer så kan två kompressorer med samma VAG nummer ha olika modell på ventilen.
-
2020-08-13, 08:28 #18
- Reg.datum
- apr 2015
- Namn
- Mex
- Ort
- Norge
- Inlägg
- 1 322
Nja, beror nog på vart du handlar ifrån.
Finns också andra nummer än VAG´s på dom.
Dessutom är det olika utformning/fästen på ventilerna, så inga problem att hitta rätt.
Men det är farlig gas som kommer ut, så är man fumlig och inte vet vad man gör.... Lämna det till en verkstad som du vet gör en bra jobb, inte kör sönder bilen och inte lurar dig..!
-
2020-08-13, 11:14 #19
- Reg.datum
- sep 2010
- Namn
- Lars Ödlund
- Ort
- Visby
- Inlägg
- 603
Att det var så enkelt trodde jag också.
Jag har två kompressorer 5N0 820 803 E, Delphi DH5 6 CVC 14.
Det som skiljer är tillverkningsåret, 2012 resp 2014
Reglerventilen är av olika modell trots att toppen ser likadan ut och även resten av ventilen ser vid en snabb titt ut att vara likadan men det som skiljer är grovleken i botten på ventilen och det krävs skjutmått för att mäta.
Kompressorer från Denso verkar vara mer rättfram.
-
2020-08-13, 12:01 #20
- Reg.datum
- apr 2015
- Namn
- Mex
- Ort
- Norge
- Inlägg
- 1 322
Den sista som kom till kompressorn är bakåtkompatibel, passar alltså båda..
Liknande ämnen
-
VCDS Kodning Passat B8 2015-
Av passat_gts i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktygSvar: 50Senaste inlägg: 2023-01-23, 15:11 -
AC problem passat B6/3C
Av znabb i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktygSvar: 0Senaste inlägg: 2016-08-28, 08:45 -
2015 VW Passat (B8) 2.0 TDI (150hp) - DRIVE & SOUND (1080p)
Av Marcus i forum Bilder och VideosSvar: 0Senaste inlägg: 2015-02-16, 09:31 -
AC problem Passat kombi -06
Av nesse86 i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2013-06-05, 13:10 -
AC problem??
Av Fredrick i forum VW-forumSvar: 3Senaste inlägg: 2008-09-29, 22:57