Resultat 1 till 12 av 12
Ämne: Problem med RNS510
-
2019-11-28, 18:52 #1
- Reg.datum
- sep 2010
- Namn
- Lars Ödlund
- Ort
- Visby
- Inlägg
- 583
Problem med RNS510
Passat 2015
Huvudenheten stänger av sig själv helt random, ibland efter 2 minuter, ibland efter 30 minuter, den går att starta direkt igen.
Ibland när man tar ur nyckeln så slocknar skärmen men radion etc. går fortfarande, sätter man i nyckeln och vrider till radioläge går det inte att stänga med strömbrytaren, den enda som händer är att skärmen släcks.
VCDS visar inget.
-
2019-12-25, 12:21 #2
- Reg.datum
- sep 2010
- Namn
- Lars Ödlund
- Ort
- Visby
- Inlägg
- 583
Svarar mig själv :-)
Tydligen ett vanligt problem och ett dyrt sådant.
Reparation kostar från 3000 upp till 10000:- och en ny enhet upp till 25000:- (Hos VAG)
Min fråga är om en beg RNS 510 med en något senare revision (något år nyare) behöver kodas in i bilen eller inte?
VCDS finns :-)
-
2019-12-25, 15:12 #3
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 145
Behöver inte kodas in, men se till att du får med stöldskyddskoden. Tror den behövs när den byter bil.
Tipsar dig dock om att köpa nåt annat istället då den är riktigt utdaterad. Kolla på eftermarknadsgrejer, finns kinaskräp och riktigt bra grejer. Kolla på Zenec till exempel, du får så mycket mer för pengarna.
-
2019-12-25, 17:24 #4
- Reg.datum
- sep 2010
- Namn
- Lars Ödlund
- Ort
- Visby
- Inlägg
- 583
Hej!
Har kikat på Zenec E-2050, det lilla problemet är att den inte stöder MFD+ info fullt ut samt manövrering av Webasto, dessutom fick jag inga kloka svar på huruvida den är kompatibel med original backkamera.
-
2019-12-26, 00:03 #5
- Reg.datum
- apr 2017
- Namn
- Berndt Nilson
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 6
-
2019-12-26, 07:51 #6
- Reg.datum
- sep 2010
- Namn
- Lars Ödlund
- Ort
- Visby
- Inlägg
- 583
Ok!
Vilket artikelnummer har den?
Den som sitter i bilen har … 686 E
-
2019-12-26, 11:40 #7
- Reg.datum
- apr 2015
- Namn
- Mex
- Ort
- Norge
- Inlägg
- 1 303
Kan man få köpa den? Vore kul och se om den kan repareras..
Har du Dynaudio och sådant, så måste den kodas..Senast redigerad av Mex165 den 2019-12-26 klockan 12:25.
-
2019-12-26, 12:45 #8
Är det en 686 E är det inte så lätt att hitta en nyare version, det är nämligen en av de sista revisionerna (med bl.a. annat SSD-disk), dessutom indikerar 6:an på slutet att enheten har inbyggd DAB/DAB+ vilket inte är jättevanligt (motsvarande revision utan DAB/DAB+ heter 680 R).
Här är en lista på olika revisioner: https://www.my-gti.com/3983/volkswag...mware-versions
Det finns dock även en 686 H (https://i.imgur.com/hmIdKmW.jpg) men jag har inte kunnat hitta desto mer info om denna. En teori jag har är att 686 H tekniskt sett är en 686 E i Skoda Columbus-utförande som blivit ombyggd med VW-frontpanel i fotot ovan.
Det finns ju diverse firmor ute i Europa som reparerar dessa enheter (man skickar hela enheten alternativt moderkortet).
Byter du till en bättre begagnad så behöver du som sagt få med stöldskyddskoden, sedan ska det bara vara plug-n-play. Dock kan du behöva koppla upp dig med VCDS eller motsvarande och likställa kodningen med kodningen från din gamla enhet för att få alla eventuella tillvalsfunktioner att funka såsom backkamera, backsensorer, Dynaudio, röststyrning, AUX-ingång etc.
Huruvida RNS 510 är utdaterad kan man ju diskutera. Visst, den har inte Carplay/Android Auto som moderna enheter har, och även de nyare revisionerna är rätt långsamma vid uppstart och när man bläddrar i menyerna. Dock så får den fortfarande årliga uppdateringar (kartorna för 2020 släpptes nyligen) och den bibehåller ju förstås all originalfunktionalitet som är rätt fint att ha: man får en massa info i MFD såsom telefonfunktioner, navigation, kompass, radiostation och artist/låt/album när man kör media-in eller streamar över Bluetooth (t.ex. Spotify). Sedan har man ju också fullt stöd i huvudenheten för alla andra funktioner såsom backkamera, backsensorer, media-in, mikrofonen i takpanelen, Climatronic-kontroll i skärmen beroende på bilmodell, dödräkning vid navigation etc. OEM-integrering är svårt att slå, dock verkar ju Zenec vara bra på detta, frågan är om de verkligen stöder allt.Kör Polo R WRC -14
Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95
-
2019-12-26, 15:17 #9
- Reg.datum
- apr 2017
- Namn
- Berndt Nilson
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 6
-
2019-12-26, 22:10 #10
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 145
-
2019-12-27, 11:37 #11
- Reg.datum
- sep 2010
- Namn
- Lars Ödlund
- Ort
- Visby
- Inlägg
- 583
-
2019-12-27, 11:43 #12
- Reg.datum
- sep 2010
- Namn
- Lars Ödlund
- Ort
- Visby
- Inlägg
- 583
Ok!
Då bör det funka med en ...686 H för det är just en sådan jag fått tag i.
Får återkomma om hur det gick.
Säkrast att skriva ner hur den är kodad innan m.a.o.
Och beträffande Zenec, nej som jag skrev innan så stöder den inte MFD+ fullt ut, det kändes som att det var lite för mycket som fattades och den är ju inte gratis heller, mellan 6-7 tkr kostade den modell jag tittade på.
Sedan fick jag info om det kunde vara svårt att få plats med adaptrarna bakom enheten utan att såga i plasten + att det fanns problem med uppdatering av kartmaterialet, hur sant eller inte har jag ingen aning om, men att det inte är VAG anslutningar och att adaptrar krävs stämmer ju.
Liknande ämnen
-
Mute med backkamera RNS510
Av Cullberg i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktygSvar: 0Senaste inlägg: 2015-11-09, 21:15 -
Problem med lås, låskista bytt, Golf 5/6, problem kvarstår...
Av joredsso i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2015-01-23, 18:19 -
RNS510 backkamera problem
Av Berka i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktygSvar: 7Senaste inlägg: 2013-09-20, 06:24 -
Vanligt med problem med motorkuddarna på en Polo -04?
Av Maktbas i forum VW-forumSvar: 3Senaste inlägg: 2010-11-25, 21:35 -
Problem med RNS510 på ny GTI Mk6
Av Sigge i forum VW-forumSvar: 11Senaste inlägg: 2009-11-14, 00:22