Resultat 1 till 16 av 16
Ämne: Golf sportcombi keyless?
-
2019-11-17, 17:40 #1
- Reg.datum
- nov 2019
- Namn
- jocke andersson
- Ort
- skara
- Inlägg
- 5
Golf sportcombi keyless?
Har nyligen sålt min V60 -12 som hade keyless och parkeringsvärmare. Har de senaste månaderna letat efter en bil med keyless, parkeringsvärmare och adaptiv farthållare. Då denna kombination är ovanlig på V60 som är ganska klent utrustade överlag, så började jag titta på andra alternativ och landade då på Golf sportcombi. Här är adaptiv farthållare som standard, men då verkar problemet vara att Keyless är väldigt ovanligt?
Jag ser verkligen ett stort värde i Keyless då jag har två småbarn och ofta händerna fulla och inte kan stå och fippla efter nycklarna när jag ska in och ut ur bilen.
Har nu letat i 3veckor och typ funnit 1 Golf som har parkeringsvärmare och keyless utskrivet i utrustningslistan. Kollar framförallt på årsmodell -17. Är det så ovanligt som det verkar med keyless på dessa modeller?
-
2019-11-17, 22:28 #2
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
Keyless är hyfsat ovanligt ja. Parkeringsvärmare är däremot relativt vanligt, åtminstone för att vara en bil i C-segmentet. De flesta konkurrenterna har det ju inte ens som tillval.
-
2019-11-18, 22:04 #3
- Reg.datum
- nov 2019
- Namn
- jocke andersson
- Ort
- skara
- Inlägg
- 5
Tråkigt på Passat verkar det vara mer eller mindre standard, men tycker Passaten känns onödigt stor och klumpig och Golfen känns mer rätt för min del i övrigt. Dessutom har Passaten bara 85% i Euro NCAP och sambon efterfrågar en väldigt krocksäker bil.
Borde ju inte kostat mer än 4000-5000 att adderat keyless på en ny bil -16 eller -17. Synd att alla verkar valt bort detta ypperliga tillval :-( eller kanske ingick det enbart i förarassistanspaketet och för det paketet var väl säkert priset 15000kr...
-
2019-11-18, 22:52 #4
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 2 153
-
2019-11-19, 06:59 #5
-
2019-11-19, 08:06 #6
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 288
Det finns ju en enorm mängd lågprisade snikigt utrustade Golf som agerar tjänstebilar, andrabilar och hyrbilar på begagnatmarknaden. Börjar man rikligt utrusta en Golf dyker plötsligt fler intressanta alternativ upp rent prismässigt.
Nåt som tyvärr tvingande inkluderar keyless är easy open som är en riktigt bra feature. Man fattar inte det förrän man använt det till vardags. I övrigt har jag inget egentligt behov av keyless men det var "nice to have".
-
2019-11-19, 08:29 #7
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
Nej, Passat generation 8 (antar att du menar den) har inte Keyless Access som standard, däremot har den Keyless Go som standard, dvs du behöver inte använda nyckel för att starta bilen, bilen har startknapp. Keyless Access är tillval. Passat är betydligt större än Golf invändigt, korrekt. Den är också garanterat säkrare. Golf generation 7 är en äldre produkt än Passat generation 8 vilket innebär att krocktesterna inte bedöms på samma sätt, dessutom ska man alltid jämföra krocktester inom samma segment, de är inte jämförbara mellan olika segment. I praktiken är Passat det säkrare alternativet, så klart.
Keyless Access till Golf generation 7 kostar 4500 kr som tillval. Det ingår inte i något paket. Förarassistanspaket kostar 12 800 kr till Golf generation 7. Jag hade absolut valt till Keyless Access till Golf, men inte så mycket för öppningen av dörrarna för den klarar jag mig utan, jag hade nöjt mig med Keyless Go, tycker nämligen det känns totalt hedenhös att 2019 stoppa in en fysisk metallbit i ett nyckellås och vrida om för att starta bilen. Dessutom ser interiören totalt daterad ut utan startknapp, anser jag. Keyless Access, alltså dörröppningen, innebär ju annars en rejäl säkerhetsrisk. Det är sjukt enkelt att stjäla bilar utrustade med detta om inte ägaren tänkt till gällande förvaringen av bilnyckeln.
-
2019-11-19, 11:11 #8
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Vad tittar du på för motor till din tilltänkta Golf? Jag hade keyless i min förra 16 Golf Variant och har det nu också i min 19 Golf Variant. Kollar du på en R så har många Keyless men om du tittar på en 1.2TSI så har inga det. Ganska logiskt då de adresserar helt olika kundgrupper.
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2019-11-19, 13:53 #9
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 2 153
-
2019-11-20, 21:43 #10
- Reg.datum
- nov 2019
- Namn
- jocke andersson
- Ort
- skara
- Inlägg
- 5
-
2019-11-20, 21:51 #11
- Reg.datum
- nov 2019
- Namn
- jocke andersson
- Ort
- skara
- Inlägg
- 5
Men Passaten kom ur krocktestet 2014 med enbart 85. Golf 7an kom ur testet 2012 med 94 och då att jämföra med Volvo V60 som också hade 94. Volvo som då alltid legat i framkant gällande säkerhet matchas där av Golfen. Så hur säker är du på att Passaten verkligen är mer krocksäker än Golfen?
-
2019-11-20, 21:56 #12
- Reg.datum
- nov 2019
- Namn
- jocke andersson
- Ort
- skara
- Inlägg
- 5
Själv har jag svårt att se varför man inte vill ha Keyless Access. Visst bor man i Stockholm, Göteborg, Malmö eller annan storstad nära landsgränsen där det själs mycket bilar så förstår jag att man kan välja bort det på risken.
I den stad där jag bor har jag inte hört om några stölde på keyless bilar så inte överdrivet orolig även om man inte kan vara helt säker. Där emot är det riktigt bekvämt när man är van att slippa fippla med nycklar i och ur fickan. Särskilt då om man ofta är och handlar med barnen och händerna fulla. Är man van vill man inte gå tillbaka till manuell nyckelupplåsning....
-
2019-11-20, 22:26 #13
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
Självklart är Passat säkrare än Golf, behöver det ens kommenteras? Passat generation 8 är en nyare produkt än Golf generation 7, dessutom är det en större bil i ett högre segment. Golf hör hemma i C-segmentet och Passat i D-segmentet, att jämföra Golf rakt av med Volvo V60 som tillhör D-segmentet, blir alltså missvisande. Du får så klart välja själv vad du vill krocka i, om jag får välja, väljer jag Passat. Inget fel på Golf, alls, men det finns ju nyanser, eller hur? Tittar du på Passat så kommer det vara lättare att hitta bilar med Keyless Access, men var som sagt noga med att uppmärksamma skillnaden mellan Keyless Go och Keyless Access, där det senare är tillval.
-
2019-11-20, 22:29 #14
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
Behöver absolut inte vara någon storstad, det finns det väldigt många exempel på i Sverige och andra länder runt Östersjön. Men jag förstår vad du menar och håller med. Jag skulle inte bry mig så mycket, jag vill ha Keyless Access, det är förmodligen inte VW Golf dessa ligor kommer för att ta med sig hem till Baltikum.
-
2019-11-21, 00:13 #15
- Reg.datum
- sep 2014
- Namn
- Peter L
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 764
Golf sportcombi keyless?
Är du säker på att det är samma poängsättning 2012 som 2014? 85, 2014 kanske skulle varit 105, 2012?
Har ingen aning, då jag inte studerat krockmetoderna.
Men jag skulle också ”välja” Passaten vid en krock.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion
Skickat med hjälp av Tapatalk
-
2019-11-21, 08:26 #16
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
Riktigt. Euro NCAP:s bedömningssystem förändras ständigt över tid. Därför är inte resultat jämförbara över tid och framför allt måste man jämföra inom respektive segment.
Liknande ämnen
-
Köpråd Golf R Sportcombi
Av Hooloowoo i forum VW-forumSvar: 27Senaste inlägg: 2019-01-21, 10:05 -
Problem med Keyless
Av PassatAlltrack i forum VW-forumSvar: 3Senaste inlägg: 2018-06-25, 22:46 -
VW Golf SportCombi Alltrack
Av jimZon i forum VW-forumSvar: 92Senaste inlägg: 2016-02-06, 15:14 -
Bromsarna på Golf SportCombi Alltrack (Diesel 184hk)
Av jimZon i forum VW-forumSvar: 0Senaste inlägg: 2015-05-20, 15:43 -
Volkswagen Golf Sportcombi 2015
Av -rc- i forum VW-forumSvar: 10Senaste inlägg: 2014-02-28, 00:01