Resultat 1 till 20 av 30
-
2018-02-13, 17:13 #1
Bromskylkanaler Audi RS3 2018 + Insugs mod Golf 7
För någon månad sedan köpte jag dessa OEM delar på Motor Halland, vår lokala VW åf. Passar MQB fordon (tex Golf 7 GTI och R). Finns inlägg i annan tråd som rör ämnet. Det nya i denna tråd är OEM reservdels nummer som är 8V0 407 811 och 8V0 407 812.
Man kan med fördel klippa av plaststyrrännan som kommer ut ur det stora runda hålet i länkarmen med c:a 10 mm. I övrigt passar de bra. Buntband ingår.
Kostnad 156:- /st gör 312:- inkl moms över disk. Den dagens klipp kändes det som!
Går bra ihop till mina GTI Club Sport S/R PP skivor + klossar som monterades i somras på R:en.
/PeterSenast redigerad av Peter-C den 2018-02-18 klockan 00:54.
Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2018-02-15, 09:48 #2
- Reg.datum
- okt 2016
- Namn
- Alexander B
- Medlemsnr
- 5413
- Ort
- Barcelona
- Inlägg
- 141
Kan passa på att tipsa om: 5Q0129849 för er med original insug i Golf GTI / R, Seat Leon Cupra, Octavia RS mfl (1.8tsi och 2.0tsi) MQB-plattformen.
Normalt suger insuget luft genom vänstersida av grillen (sett framifrån), problemet är att det är öppet bakåt så luftflödet även går in i motorn. Under fart är det ett icke problem men vid rödljus etc kommer insuget att suga lika mängd luft från motorn som utifrån = heat soak. 5Q0129849 täpper till flödet från motorn.
-
2018-02-15, 10:30 #3
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
-
2018-02-15, 13:03 #4
- Reg.datum
- okt 2016
- Namn
- Alexander B
- Medlemsnr
- 5413
- Ort
- Barcelona
- Inlägg
- 141
-
2018-02-15, 13:26 #5
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
-
2018-02-18, 01:13 #6
Locket är väl bra p.g.a. att det ökar luftflödet till luftboxen. Öppningen ger dock en del kylning till motorrummet som man blir av med om man monterar locket. Vet inte om det har någon betydelse.
Ikväll gjorde jag justeringen som Magnus syftar på. Borde ge betydligt mer luftflöde på förarsidan till luftboxen och med bibehållen kylning av motorrummet på passagerarsidan.
Det var inte svårt. Tog loss luftkanalen ovanför kylaren. Borrade några hål för att ha något att gå efter. Använde därefter en ”Dremmel” med tunn kapskiva samt liten fräs för att ta bort önskat material. Finliret med att jämna till ytorna utfördes med en vanlig fil + lite mattsvart spray.
Sista bilden visar grillen (på förarsidan) som på R har en bra luftspalt där luften först går uppåt innan den träffar den nya hålen. På GTI har jag förstått att man måste gör ventilationshål i översta grillflänsen då den ligger väldigt nära huven.
Se denna genväg där det tydligt framgår vad jag menar avseende GTI:
http://www.golfmk7.com/forums/showpo...postcount=1841
På min bil finns ett CTS intake men principen är den samma för OEM luftbox.
/PeterSenast redigerad av Peter-C den 2018-02-18 klockan 18:56. Anledning: ny genäg
Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2018-03-07, 22:09 #7
Uppdatering om rörande hur nyöppnade luftkanalen funkar vid tvätt med trycktvätt samt körning i regn/snöväder. Har inte kört så mycket förutom lite de senaste dagarna.
Tvätt – Inga synliga spår av vatten i luftboxen (öppen CTS).
Regn - Inga synliga spår av vatten i luftboxen.
Snöväder – Smältvatten i boxen efter 10 km i kraftigt snöväder. Luftfiltret var nog torrt. Snö som har 10% av densiteten av regnvatten är lätt och yr upp under den vinkelräta svängda luftströmmen under huven in i intaget. Har idag satt fast ett ”insektsnät” i nylon mellan sektionerna i hopp om att det ska slå sönder snöflingorna. Det gör inget om det blir 100% igensatt eftersom den gängse luftvägen fortfarande är aktiv.
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2018-03-07, 22:42 #8
Hedersmedlem
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias Henriksson
- Medlemsnr
- 4270
- Ort
- Halmstad
- Inlägg
- 742
Snygg lösning, hoppas att det funkar
Mattias Henriksson
Golf R -14, Volvo V90 T6 Recharge -24
-
2018-03-08, 06:54 #9
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
-
2018-03-08, 20:52 #10
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Vad tror ni om detta grabbar?, nått som kör nått annat eftermarknads?
https://www.stertman.se/motor/18349-...ill-turbo.html
-
2018-03-08, 23:08 #11
Köpte CTS motsvarighet hos Stertman.
http://www.ctsturbo.com/cart/product...pe-4881-0.html
http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...ilter&p=228323
Var ungefär samma pris som för Forge alternativet. Liten förbättring kan du säkert märka av.
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2018-03-09, 06:24 #12
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Har också CTS varianten.
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2018-03-09, 06:50 #13
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
-
2018-03-09, 07:24 #14
-
2018-03-10, 09:07 #15
Hedersmedlem
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Henrik Hauge
- Medlemsnr
- 4213
- Ort
- Strömstad
- Inlägg
- 2 209
För mig blir det ett r600 innsug komplett med rör turboinlet och muffler delete.
https://www.racingline.com/vwr12g7r600
Inhandlat och monterad av svwat tuning i norrköping.
Bra dokumenterade flöden och lagom oem look.
Skickat från min FRD-L09 via TapatalkStyrelsen - Volkswagen Club Sweden
Klubbshop ansvarig
2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)
-
2018-03-10, 10:08 #16
-
2018-03-10, 12:00 #17
Jag har blandat lite. Turbo Muffler Delete och inlet från Burger tuning http://www.burgertuning.com/vw_audi_...ntake_kit.html
och R600 från Racingline
-
2018-03-10, 12:53 #18
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- anri52
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 837
-
2018-03-10, 13:03 #19
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- anri52
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 837
R600 Insug rekommenderar de flesta stora tuners i Europa
speciellt i samband med uppgraderad turbo men andra Insug
funkar säkert lika bra, vet också personer som kör med sport panelfilter
I oem boxen med över 510 hk och det funkar hur bra som helt även det.
-
2018-03-13, 19:22 #20
- Reg.datum
- dec 2017
- Namn
- Peter
- Ort
- Linköping
- Inlägg
- 9
Jag beställde 90graders-böjen från KolbenKraft idag, 1000kr med frakt just nu. Hade hemma en tidigare version som tyvärr var feltillverkad och inte passade, inga konstigheter att byta och jag fick en liten kompensation. Hoppas denna passar bättre. Är också inne på ett R600 senare i vår.
https://kolbenkraft-tuning.com/produ...r-ea888-gen-3/
Liknande ämnen
-
VW Golf MK2 OEM+ Agressive Stance - Elmia 2017
Av veniib i forum ProjektforumSvar: 211Senaste inlägg: 2017-05-28, 21:18 -
Audi RS3 vs. VW Golf R
Av Marcus i forum Bilder och VideosSvar: 6Senaste inlägg: 2015-08-06, 20:34 -
Audi RS3 (typ 8V)
Av Marcus i forum Old - VAG-ForumSvar: 6Senaste inlägg: 2015-04-29, 09:19 -
OEM-tillverkare av kamrem- och kamkedjedetaljer till VW?
Av CCN i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2014-12-27, 18:49 -
Montera OEM Xenon - VW Bora - kopplingshjälp!
Av Maha i forum VW-forumSvar: 0Senaste inlägg: 2010-03-03, 15:15