Sidan 8 av 16 FörstaFörsta ... 567891011 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 302
  1. #141

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    Gällande val av just Id 4:an så var det designen som avgjorde. Designen liksom växte på mig, liknande känsla som man fått tidigare vid större MK-uppdateringar. Modernare och intressantare design jämfört med Skodan. Skodan har en mer traditionell design (fortfarande snygg). Mycket kritik gällande touchknappar etc men har själv inte upplevt några problem med dem de gånger jag provkört och klämt och känt på ID4:an.
    Ok

    Men Q4an då!, den verkar ju klart bäst, men även klart dyrast och ETT års lev tid på den. Det går ju inte...

    Verkar ju galen lev tid på bilar, min MK8R har 1års lev tid nu i UK.... Verkar gå åt det håller här oxå..

    Vem vill vänta 1år på en Golf?!..

  2. #142

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    MEN man måste komma ihåg att över att 50% av alla i Sverige inte kan ladda hemma/jobb...och kan tycka lite taskigt att man pushar ut elbilar som enda alternativt som gäller för att rädda miljön ..
    Vet inte var den siffran kommer ifrån, men man ska kanske också komma ihåg att alla inte har behov av bil. Gör jag ett antagande om att de som inte har tillgång till laddning hemma bor i flerfamiljshus eller radhus så kan man kanske också anta att en större del av dessa inte har behov av bil.

    Än så länge så finns det ju inget krav på att man måste skaffa elbil, det går utmärkt att köpa bensin, diesel, vätgas eller annat. Men att det för nybilsköp premieras elbilar är väl knappast något konstigt. Även om elbilar idag inte är så effektiva som de i framtiden kommer att bli så är de ju ändå mer miljövänliga än en bil med bensin eller diesel.

    Sen pratas det ju mycket om långa körsträckor, men tittar man på statistik så kördes personbilar i genomsnitt 1100 mil under 2020 (trafa.se). Och det sägs att varannan bilresa i Sverige är under 5 km. Så inte är det väl konstigt att man pushar för elbilar eller laddhybrider.

  3. #143

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Sen pratas det ju mycket om långa körsträckor, men tittar man på statistik så kördes personbilar i genomsnitt 1100 mil under 2020 (trafa.se). Och det sägs att varannan bilresa i Sverige är under 5 km. Så inte är det väl konstigt att man pushar för elbilar eller laddhybrider.
    Nja. Det är en knappt en halvsanning. Den stora sanningen är att biltillverkarna får böta enorma summor om de inte sänker sina tillverkade bilars koldioxidutsläpp, så de är tvingade att tillverka elbilar och laddhybrider. Och köpa utsläppsrätter från t ex Tesla.

  4. #144
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det är ju en kombination. Samhället pushar för elbilar och hybrider av förklarliga skäl, och det tvingar tillverkarna att tillverka elbilar och hybrider. Så det beror på om man ser det från samhällets sida eller från tillverkarna. Båda uttrycken är ju rätt från sitt perspektiv.

  5. #145

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Vet inte var den siffran kommer ifrån, men man ska kanske också komma ihåg att alla inte har behov av bil. Gör jag ett antagande om att de som inte har tillgång till laddning hemma bor i flerfamiljshus eller radhus så kan man kanske också anta att en större del av dessa inte har behov av bil.

    Än så länge så finns det ju inget krav på att man måste skaffa elbil, det går utmärkt att köpa bensin, diesel, vätgas eller annat. Men att det för nybilsköp premieras elbilar är väl knappast något konstigt. Även om elbilar idag inte är så effektiva som de i framtiden kommer att bli så är de ju ändå mer miljövänliga än en bil med bensin eller diesel.

    Sen pratas det ju mycket om långa körsträckor, men tittar man på statistik så kördes personbilar i genomsnitt 1100 mil under 2020 (trafa.se). Och det sägs att varannan bilresa i Sverige är under 5 km. Så inte är det väl konstigt att man pushar för elbilar eller laddhybrider.
    Ja man kan vrida på det där, men de jag läst. De som idag har bil, kan inte 50% ladda hemma.. Så är inte de som cyklar jag tänker på..

    Sen tycker jag man kan vända på det, kör man mindre än 1100mil per år. Så är ju inte drivmedlet mkt i den totala kostnaden för en bil som kostar i snitt 400 000?. Känns som det finns fler elbilar för över 500 än under?

    Men är enkelt som Andreas nedan skriver!, tillverkarna är ju tvingade att göra elbilar för utsläppsreglerna i EU. Annars kan de ju lägga ner, kan ju inte sälja nått här annars..
    Att köpa bensinbil som mig 2021 är ju rent korkat, men även som jag skrivit troligen sista roliga bilen man kan köpa som smäller och har sig. Sen blir det ännu mer orimligt att betala all malus för att elbilsfolk

    Det man hade hoppats att elbilen består ju av betydligt mindre delar än en fossilbil, att den skulle vara mkt billigare att tillverka och sälja.. Men det verkar ju vara långt kvar innan man kan erbjuda en elbil som kan ersätta säg en Golf för 250 000...ID3 är ju nära. Men ändå ca 50% dyrare fortfarande..

    Shit va dyra tillvalen var på ID bilen?!, . Mkt dyrare än på dyra R !.
    Sen 70 000 bort på detta, men rätt galet pris för en 204hk...
    Tur att det finns bra lease på dessa!, kanske inte nån som köper dessa bilar privat?

    Namn:  Skärmklipp.JPG2132323.JPG
Visningar: 2007
Storlek:  46.2 KB
    Senast redigerad av mangewide den 2021-10-29 klockan 15:39.

  6. #146

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Sen tycker jag man kan vända på det, kör man mindre än 1100mil per år. Så är ju inte drivmedlet mkt i den totala kostnaden för en bil som kostar i snitt 400 000?. Känns som det finns fler elbilar för över 500 än under?
    Som jag skrev i mitt första inlägg så tror jag inte potentiella elbilsköpare (som faktiskt räknar på hela kostnaden av ett bilägande) ser ekonomi som en anledning att välja elbil. Då är man blind för många delar av kalkylen.

    Det stycket med mil och resor som jag skrev blev kanske lite frånkopplat resten av inlägget, men anledningen till att jag la till det var många klagar på elbilar och laddhybrider att man inte kan göra den där långa resan på bara el utan att ladda under resa. Försökte visa att de flesta resor som görs är så pass korta att de till och med kan göras med en laddhybrid med inte så lång räckvidd.


    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Det man hade hoppats att elbilen består ju av betydligt mindre delar än en fossilbil, att den skulle vara mkt billigare att tillverka och sälja.. Men det verkar ju vara långt kvar innan man kan erbjuda en elbil som kan ersätta säg en Golf för 250 000...ID3 är ju nära. Men ändå ca 50% dyrare fortfarande..
    Mindre delar och billigare att tillverka? Måhända att drivlinan för en bil med förbränningsmotor nog innehåller fler delar än drivlinan för en elbil, men i övrigt innehåller de ju ganska mycket samma delar. Sen har du batteriet som säkerligen kostar en hel del. Sen är ju elbil fortfarande lite "nytt" och överprisat pga det. (Ja jag vet att Tesla levererat elbilar i snart 10 år, men om vi pratar om bilar med en lite mer "normal" prislapp så är det ju bara ett par år som det funnits modeller att välja).


    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    [...] rätt galet pris för en 204hk...
    Tror det är fel målgrupp för att hästkrafter ska vara en viktig del.

  7. #147

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Ej ID4 relaterat. Men den kanske mest kända sportbilstillverkaren Porsches försäljning hitintills i år.

    "The Porsche Taycan Is Outselling The 911, The Panamera, And The Boxster And Cayman So Far This Year"

    https://www.carscoops.com/2021/10/th...far-this-year/

  8. #148

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    Ej ID4 relaterat. Men den kanske mest kända sportbilstillverkaren Porsches försäljning hitintills i år.

    "The Porsche Taycan Is Outselling The 911, The Panamera, And The Boxster And Cayman So Far This Year"

    https://www.carscoops.com/2021/10/th...far-this-year/
    Nja men kan de inte vara miljöhysterin?. Jag kan välja en Taycan på jobbet, men inte en Polo . Är ju helt sjukt om man ska vara seriös...En 1,5 mille lekbil mot en väldigt billigt och praktiskt bil.....Nja inte Pk att åka en 90h bensin......knas 2.0..

  9. #149

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Som jag skrev i mitt första inlägg så tror jag inte potentiella elbilsköpare (som faktiskt räknar på hela kostnaden av ett bilägande) ser ekonomi som en anledning att välja elbil. Då är man blind för många delar av kalkylen.

    Det stycket med mil och resor som jag skrev blev kanske lite frånkopplat resten av inlägget, men anledningen till att jag la till det var många klagar på elbilar och laddhybrider att man inte kan göra den där långa resan på bara el utan att ladda under resa. Försökte visa att de flesta resor som görs är så pass korta att de till och med kan göras med en laddhybrid med inte så lång räckvidd.



    Mindre delar och billigare att tillverka? Måhända att drivlinan för en bil med förbränningsmotor nog innehåller fler delar än drivlinan för en elbil, men i övrigt innehåller de ju ganska mycket samma delar. Sen har du batteriet som säkerligen kostar en hel del. Sen är ju elbil fortfarande lite "nytt" och överprisat pga det. (Ja jag vet att Tesla levererat elbilar i snart 10 år, men om vi pratar om bilar med en lite mer "normal" prislapp så är det ju bara ett par år som det funnits modeller att välja).



    Tror det är fel målgrupp för att hästkrafter ska vara en viktig del.
    Vet inte om jag hänger med. Men röstar man på miljöpartiet eller tror man att det är billigt att åka elbil?

    Säg att man kör snitt 1100 mil per år..typ 10 000kr i diesel.. Är ju galet liten summa vad en bil kostar??"..

    Så vidhåller att åka elbil med så lite bil är .....jag fattar inte

  10. #150

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är väl ingen som tror att "el-bil" är miljövänligt?

  11. #151

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Vet inte om jag hänger med. Men röstar man på miljöpartiet eller tror man att det är billigt att åka elbil?

    Säg att man kör snitt 1100 mil per år..typ 10 000kr i diesel.. Är ju galet liten summa vad en bil kostar??"..

    Så vidhåller att åka elbil med så lite bil är .....jag fattar inte
    Det jag menade var att det finns de som väljer bil efter andra premisser än vad som är billigast. Man kanske till exempel tycker att det finns en poäng att värna om klimatet, något jag inte tror man måste rösta på miljöpartiet för att tycka. Eller så kanske man inte tycker att avgasknallar är ascoolt utan ser bilen som ett transportmedel och gillar att det är tyst.

    "Elbil med så lite bil....." den fattar inte jag heller 😉 . Argumentet för elbil är väl inte knutet till mil. Eller blir det mer försvarbart om man kör 3000 mil/år än om man kör 1000 mil/år?

  12. #152

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Skojade om miljöpartiet, för är ju bara 4% som gillar dem

    Men jag tror tyvärr 90% som kört elbil "skiter" i miljön tyvärr... I alla fall dem jag känner och jobbar med gör det för de tror det är billigt och tyst..

    Fast att det är så billigt, stämmer ju inte alls i alla fall!. Man måste ju åka bra långt för att verkligen tjäna på elbil. De är ju galet dyra om man ska kunna ersätta säg en V90...Då är det 600k plus som gäller...Och hur många Svenska är redo att betala det?... Medianbilen i Sverige är 100 00!!. Så galet långt ifrån vad en vettig Elbil kostar..

    Sen är ju Servicen på en Id4 dyrare än min Golf...bara med 1kr.. Men knäppt iallafall!

    Har en vän som en en Tesla 3 som kör 6000mil per år!. Där kan vi snacka att det lönar sig att åka el!!. Han spar ca 60 000 kr per år!
    Senast redigerad av vfr den 2021-10-30 klockan 21:52. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #153

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Beror så klart vad man jämför med. En bil i liknande storlek tex Tiguan ligger även den på 500kkr+ om man inte väljer en sneak 150hk bensin vill säga, och den kan man jämföra med en sneak ID4.

    För mig såg jag ingen anledning till att välja Tiguanen framför ID 4 GTX:en.
    Senast redigerad av vfr den 2021-10-30 klockan 21:52. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  14. #154

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    Beror så klart vad man jämför med. En bil i liknande storlek tex Tiguan ligger även den på 500kkr+ om man inte väljer en sneak 150hk bensin vill säga, och den kan man jämföra med en sneak ID4.

    För mig såg jag ingen anledning till att välja Tiguanen framför ID 4 GTX:en.
    Nej precis , blir väll nästan samma pris på dessa efter 70 000 rabatten. Där är ju ID verklgen en smartare val!

    Men har ni tänkte på vilken liten fuling VW börjat med privatleasing på dessa dyra ID bilar?, tror det har tagit detta från Polestar som gör börjad med detta med deras Polestart 2.. Man ska lägga in en kontant insats för att låna bien!!

    Så att man får ner månadskonstanden till 4995 som ser så bra ut i annonserna..Men egentligen är det typ 5500 eller 6000...

    Smart!, och rent av fräckt! . Hört fler som inte tänkt på det när det blivit sugna på ny bil..

  15. #155

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Nu verkar ju en Polare beställa en GTX.. . Så nu vet man allt om denna ....

    Service avtal 3år/ 10 000mil....110kr!!. Det var ju bra!..

    Nackdelen kan inte dra husvagnen pga av den låga dragvikten på 1200kg, där är väll elbilens akilleshäl. Inte många elbilar som har eller har väldigt låg dragvikt.. . Men får ta en en gammal diesel V70 när det ska ut med den, ...Bra för miljön!

  16. #156

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Nej precis , blir väll nästan samma pris på dessa efter 70 000 rabatten. Där är ju ID verklgen en smartare val!

    Men har ni tänkte på vilken liten fuling VW börjat med privatleasing på dessa dyra ID bilar?, tror det har tagit detta från Polestar som gör börjad med detta med deras Polestart 2.. Man ska lägga in en kontant insats för att låna bien!!

    Så att man får ner månadskonstanden till 4995 som ser så bra ut i annonserna..Men egentligen är det typ 5500 eller 6000...

    Smart!, och rent av fräckt! . Hört fler som inte tänkt på det när det blivit sugna på ny bil..
    Den som inte kollar sånt här behöver antagligen en förmyndare.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Nu verkar ju en Polare beställa en GTX.. . Så nu vet man allt om denna ....

    Service avtal 3år/ 10 000mil....110kr!!. Det var ju bra!..

    Nackdelen kan inte dra husvagnen pga av den låga dragvikten på 1200kg, där är väll elbilens akilleshäl. Inte många elbilar som har eller har väldigt låg dragvikt.. . Men får ta en en gammal diesel V70 när det ska ut med den, ...Bra för miljön!
    Det kan ju inte vara nåt problem att bygga bilen så den kan hantera en högre släpvagnsvikt. Sanningen är väl att ingen ska börja gnälla över att räckvidden blir 30 mil, eller kanske 20 för en bil som kostar en halv miljon kronor...

  17. #157

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Den som inte kollar sånt här behöver antagligen en förmyndare.

    - - - Uppdaterad - - -


    Det kan ju inte vara nåt problem att bygga bilen så den kan hantera en högre släpvagnsvikt. Sanningen är väl att ingen ska börja gnälla över att räckvidden blir 30 mil, eller kanske 20 för en bil som kostar en halv miljon kronor...
    Haha så enkelt är det inte, har precis fått ett utlägg med div excell av kollegan!

    Där det visar hur korkat det är att leasa denna elbil. Om man kör lite längre och säg har en 100 000 att lägga in.

    Att leasing kan ligga så lågt som, eller lågt en ID4 GTX med 3500mil kostade över 8000 att privat leasa. Är ju att Firman snor det 70 000 i miljöbonusen och sen ger rätt lite rabatt på bilen.

    Så räkna ordentligt gott folk om ni ska köpa eller hyra en så här dyr bil

    Fast Tesla X har ju 2,5 ton dragvikt och "10"mil range, Så jag tror ändå att det varit smartare att haft säg minst 1600kg som vilken bensinbil som helst. De behöver ju inte skryta hur dålig räckvidd bilen får, det gör ju inte Tesla

    Sen va galet lite rabatt man får på dessa elbilar...en bil för 610 000.....15 000 rabatt....Vi kunde få 30 000 genom jobbet, men motsvarande Passat GTE får vi 90 000..

    Så dåligt med marginal på dessa?

  18. #158

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Troligtvis så ger dom ingen rabatt för dom vet att dom kan sälja fler än dom kan producera närmaste året eller två så då håller dom upp marginalerna istället.
    Senast redigerad av vfr den 2021-11-01 klockan 15:46. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  19. #159
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Ja, troligen är det så.

  20. #160

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Troligtvis så ger dom ingen rabatt för dom vet att dom kan sälja fler än dom kan producera närmaste året eller två så då håller dom upp marginalerna istället.
    Japp troligen, men tror jag har en rätt bra säljare och utryckte att det verkligen har mindre marginal på ID bilarna. Så går inte att ge alls i närheten som andra bilar..

    Sen självklart!, säljer ju som smör!. Så dumt att rea nu!

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-11-13, 14:44
  2. Volkswagen Smista inleder samarbete med Volkswagen Club Sweden
    Av Volkswagen-Smista i forum Volkswagen Smista
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-12, 10:11
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 09:50
  4. Vad kan du om Volkswagen?
    Av Raz i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 22:39
  5. Volkswagen UK
    Av Snuttis i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 20:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin