Resultat 81 till 100 av 156
Ämne: V-tech programvaror
-
2008-09-01, 14:53 #81
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Thomas Thuresson
- Medlemsnr
- 3263
Det intressanta med denna fråga var att om man tar ut denna effekt med orginal hårdvara, så stressar man sönder turbon...
Då är det ju intressant att veta om effekten uppnås med "overboosting" eller om den alltid är tillgänglig mm mm
Om de informerar kunderna att man ligger på de minimala marginalerna som man gör med steg1 extrem, eller hur man kommunicerar detta...
.
-
2008-09-01, 16:08 #82BWOGäst
Det du för Martin är helt klart en givande diskussion, har jag inget emot men när man ger sig tusan på att försöka smutskasta och tjafsa om smådetaljer, hörsägen, rena gissningar och i vissa fall kränkande beskrivningar går man för långt, det har ju redan resulterat i en låst tråd samt att en moderator fått kicken. Jag tycker att vtech har svarat bra på våra frågor, tror inte att någon annan trimfirma ens skulle bry sig om att svara på våra frågor på ett forum. Jag är intresserad av deras steg 1 och tror att det är kanon, tror att de vet vad de sysslar med, tycker mig se en övertro på vissa tyska tuners, jag kommer att prova iallafall, om det går sönder, ja då får jag väl betala och bita i det sura äpplet. Under tiden det fungerar rastar jag alla andra steg 1 och även vissa steg 3
-
2008-09-01, 16:22 #83
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- anri52
-
2008-09-01, 17:00 #84
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Lars Höstner
-
2008-09-01, 17:05 #85
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jerker
Som kund är det rimligt att få reda på vad man sysslar med.Om det finns utförliga tester och så vidare.Det finns alltid en anledning till att firmor som MTM,Oettinger,Hohenester,ABT störst i tyskland på trim till VAG bilar kör med goda marginaler.Hos tex ABT behåller man nybils garanti även med trim,å så undrar folk varför det är så dyrt med vissa trim!Det ska hålla att köras hårt.Och det har dom väldigt noga provat ut på bla Autobahn och diverse Banor i Tyskland innan det släpps till kund.
Senast redigerad av wolfbane1967 den 2008-09-01 klockan 17:09.
-
2008-09-01, 17:17 #86VWR18Gäst
Samtidigt är det ju ett företags namn och framtid på spel, ingen vill ju tappa förtroende innan motsatsen är bevisad.
Företaget i fråga satsar ju enorma resurser för att vinna, tror inte dom har råd att släppa nått helt värdelöst heller.
-
2008-09-01, 17:36 #87GTI30EDITIONGäst
Vänta nu.. hur ska man kunna "sätta dit" någon genom en diskussion på forumet?
Om man ställer en fråga så förväntar man sig ett vettigt svar som går att backa upp, med fakta och utförliga tester, det anser jag som mera seriöst, eller?
Kan man dessvärre inte backa upp detta, då är det gissningslekar.. och
det anser inte jag som seriöst.
-
2008-09-01, 19:50 #88
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Lars Höstner
Han har ju svarat på era frågor i den mån han kan (semester mm)...varför denna hets? Sticker det så i era ögon att nån anser sig själv ha en bättre produkt än den du har eller vad är det frågan om?
Som nån ovan nämde så är det ändå ett företag som ni öser skit och anklagelser över...har NI några hårda fakta på vad en DSG låda pallar?
-
2008-09-01, 22:06 #89GTI30EDITIONGäst
Svar på fråga 1: Jag tror inte någon känner någon hets.
Svar på fråga 2: Är det någon som öst skit över någon firma, det tror
jag inte, jag försöker fortfarande ta in så mkt info jag kan från olika
firmor, dvs jag håller en öppen dialog.
Svar på fråga 3: Det finns alltså bilar i England som ställt på vridet över
400Nm och upplevt en slirande DSG låda plus att den missar växlar vid
hårda accelerationer, och det är bilar för gatbruk, inte tävlingsbilar.
Om man räknar efter vad en DSG låda kostar, så känns det spontant som
att man uppgraderar lådan innan man trimmar vidare från en steg 3 trimning. (vilket man alltid gör när man trimmar mer extremt, och det gäller det mesta i motorväg, stakar, kolvar you name it.. )
Bara som ett exempel, titta på Foffa´s snabba Bora, jag tror nog att han lagt ner en hel del tid och pengar för att få en vass bil, kan tänka mig att det sitter en hel del fina delar i den bilen som inte är orginal.
Om detta är sandlåda eller "hårda fakta" som du skrev, får nog var och en
fundera över.
-
2008-09-01, 22:16 #90
Tycker det är kul att åka med lite noname chip när man har en lite billigare bil..
Har åkt Passat 97a med Powerchip, gick riktigt bra och var mycket roligare att köra...
Åker nu Passat 01a med V-tech, går nog inte riktigt lika bra på fullgas, men går mycket trevligt på mellanvarv...
Är ganska säker på att dessa små firmor kanske laddar på lite mer än dom dyrare firmorna som lägger sig riktigt safe....
Men som sagt innan så slits ju grejer hårdare när man trimmar, oavsett hur lite man gör det så ökar ju slitaget när man utnyttjar det...
Sedan vill ju INGEN som köpt något dyrt erkänna att det han köpt är sämre än något billigare allternativ.....
Har kört en Skoda Octavia Mk2 RS med V-tech steg ett och kan intyga att den gick riktigt bra, inget konstigt alls med motorgången utan bara mer kraft hela tiden..
-
2008-09-01, 22:18 #91
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
-
2008-09-01, 23:19 #92jonisGäst
Martin
Tack för att du håller bra standard på frågorna.
Vi brukar alltid fråga våra kunder vad syftet med trimningen är, hur ska bilen användas.
När det gäller hållbarheter på DSG lådorna är detta något som diskuterats mycket på olika forum.
Varför vissa stoppar vid 360 eller 400 nm finns det olika andledningar till.
Tittar man på amerikanska forum noch engelska där revo och andra aktörer finns har dom mer vrid.
(tänk på att ta deras vrid x 1.36 för att få nm.)
Det rullar sedan några år tillbaka flera 2.0 tdi 190 hk / 450 nm med DSG lådor som fortfarande mår bra.
Trots vissa av ägarna kör blackrace med dem..
Vi berättar alltid för kunden vad vi anser man bör byta när man siktar på olika effekter.
Ofta får vi in kunder som vill ha absolut max effekt ur den hårdvara han har.
Detta är inget vi rekommenderar men ibland gör vi det kunden vill ha,
Nu talar vi inte om några steg 1 chips utan mer specialprogram.
-
2008-09-01, 23:24 #93
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Thomas Thuresson
- Medlemsnr
- 3263
-
2008-09-01, 23:40 #94jonisGäst
Thomas.
Vårt vanliga steg 1 finns kvar och ger 245 hk samt 360 nm.
Dock erbjuder vi nu ett steg för dom som vill ta ut mer hk.
270 hk och 440 nm
Vem har sagt att vi inte har någon marginal?
Vi har jobbat hårt med våra program och tagit fram steg som passar våra kunder.
Nästa steg är med downpipe:
285 hk samt 450 nm
Du jämför med andra svenska företag som inte har valt att satsa mer tid på TFSI motorn.
Tittar man dock runt lite i Europa finns det andra som erbjuder liknande program som vårt extreme 1.
Finns även andra som tar ut runt 400 hk.
Bara för att vi bor i Sverige behöver vi väl inte begränsa oss till vad andra svenska trimföretag gör?
Vi har valt att satsa hårt på TFSI för vi tror att denna motor är en av dom bästa att jobba med.
Jag tror inte det dröjer länge innan andra Svenska företag kommer att inse detta och följer efter oss.
Jag tycker att det är mycket bra att vi för en dialog runt detta och hoppas att fler kommer att inse att TFSI har stor potential.
Jag kör en bil som har 300 hk och 470 nm som bruksbil –till och från jobbet.
Vill jag kan jag köra den på 0.65-0,70Trycker jag ner gasen kommer kraften direkt utan att den blir svårkörd.
Nu när bensinen är dyr tycker jag att detta är det bästa av 2 världar.
Snål och effektfull!Senast redigerad av jonis den 2008-09-01 klockan 23:43. Anledning: stavning..
-
2008-09-01, 23:58 #95
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
Utan att vara speciellt intresserad alls.....
Men det var ju lite samma sak genemot REVO förut.
Dåliga vibbar från folk på forum.
Och jag vet egentligen inget om detta men man måste ju reflektera över hur folk framför sina saker och åsikter här ibland , har ju funnits trådar tidigare åxå med liknande tendenser , förutom dessa Vtech-trådar!
-
2008-09-02, 00:05 #96
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Thomas Thuresson
- Medlemsnr
- 3263
Det handlar inte om hur mycket tid man lägger ner utan enkel matematik, en viss turbo flödar en viss mängd luft/syre... Jag har skrivit det förr och jag skrivet det igen man kan inte trolla fram effekt. Mer effekt = mer syre in i motorn = högre varv på turbon. Loggar ni/era kollegor på HQ, turbovarvtal och cylidertryck, det skulle vara intressant att se dessa.
En obesvarad fråga också: uppnås denna effekt(270hk/440Nm) med hjälp av overboost eller finns den kontinuerligt tillgänglig?
.
-
2008-09-02, 11:15 #97BWOGäst
DSG story goes on...
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3800181
"Reference mk5 R32 DSG.
Re: 350nm max
This is the programmed limit, controlled by clutch pressure. If any more torque is applied, the input clutch will simply slip. This 'saves' the gearbox.
Max actual capability: ~650nm with ZERO hardware mods.
(~475lbft)
-Jeffrey Atwood"
Kommentarer någon?
-
2008-09-02, 11:29 #98GTI30EDITIONGäst
-
2008-09-02, 12:42 #99JWOGäst
-
2008-09-02, 13:08 #100
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn