Resultat 1 till 2 av 2
-
2026-06-29, 18:16 #1
Dunkande framvagn, Polo 6R
Har nyligen fått problemet på Polo R WRC 2014 (generation 6R) att det dunkar/smäller hårt från höger fram när man kör över "skarpa" störningar såsom fartgupp, små hål i asfalten och brunnslock som inte ligger helt jämt med vägbanan, även i ganska låg hastighet. För övrigt går bilen rakt, inget känns löst, inga onormala vibrationer, och vid kurvtagning eller vid mjukare kompressioner i vägen upplevs heller inget konstigt.
Har provat lyfta upp höger fram och kollat runt, kännt och skakat på allt för att försöka hitta nåt glapp nånstans, men hittar inget uppenbart, allt känns fast.
En del grejer har bytts ut de senaste åren så de borde man kunna utesluta:
-Länkarmar inkl. bussningar, 1 år gamla (Meyle HD, med solid bakre gummibussning a la Golf R32/Audi TT)
-Bussningar till krängningshämmarinfästning, 2 år gamla (Powerflex polyuretan)
-Krängningshämmarlänkar byttes för några år sen (Meyle HD med överdimensionerade kulleder)
Googlar man på liknande problem så är topplagringen till fjäderbenet nåt som ofta nämns. Mina lagringar är bilens original som flyttades över när jag bytte till coilovers för ett antal år sen så skulle väl inte vara konstigt om en sån blivit dålig, så det är väl det jag misstänker nu. Har provat kolla under huven när bilen står på marken och jämföra höjden på vänster respektive höger "tallrik" och med ögonmått tycker jag det ser likadant ut. Eventuellt att den högra kanske sticker upp en millimeter mer än den vänstra då.
Tänkte fråga er med lite mer mekvana om det finns nåt knep för att verifiera ifall det är topplagringen som är dålig?Kör Polo R WRC -14
Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95
-
2026-07-17, 14:45 #2
Uppdatering.
Hade loss fjäderbenen och bytte topplagringarna nu i veckan. Axiallager, gummilagring och muttern som håller ihop fjäderbenet, samt även plastdistansen under axiallagret, allt originaldelar.
Gummilagringarna hade inte helt oväntat sjunkit ihop några millimeter under årens lopp, så det var bra att dom blev bytta. Skicket var dock samma på båda sidor så detta förklarade inte dunkandet från högersidan. Och efter provkörning kunde jag konstatera att det problemet kvarstår.
Misstänker dock nu att det är höger stötdämpare som är boven. Den har inte uppvisat något uppenbart läckage (det är Bilstein coilovers med upside down monotube-insatser, mitt antagande har varit att om en sån läcker så skulle man se det vid kolvstångens infästning i botten av "hylsan"), men jag har ju inte det mest tränade ögat. Båda dämparna bjöd på bra med motstånd i kompression när jag tryckte ihop dom, hade dock bara loss en dämpare i taget så fick inte chansen att jämföra dom sida vid sida. Men returslaget på högersidans dämpare var klart långsammare.Kör Polo R WRC -14
Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95
Liknande ämnen
-
ljud i framvagn
Av kapten-lars i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2009-12-15, 16:02 -
Skilnad framvagn GTI och GLS Mk1 -83
Av T08R i forum VW-forumSvar: 1Senaste inlägg: 2008-06-03, 00:32 -
Oljud framvagn mk4
Av gti8v i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2007-10-20, 14:18 -
Problem med framvagn..
Av Mr.Jetta i forum VW-forumSvar: 3Senaste inlägg: 2007-08-10, 09:45 -
Ljud i framvagn!