Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2025
    Namn
    Peter Ljunggren
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    2

    Drar kylarvatten efter reparation

    Hej!

    Ett skumt problem.

    Jag lämnade in min Golf Tdi -13 till Toveks för kamrems och vattenspumpsbyte.
    Efter det drar den kylarvatten. Från max-min på ca 30-40 mil, kanske något mindre nu efter 3-400 mil

    Jag har lämnat in den hos dem för koll och ingen tryckförlust och inget med läckgas. De sa att det kunde fortsätta ett tag innan all luft var borta i systemet.

    Men 400 mil och jag fyller fortfarande på!

    Någon som varit ute efter något liknande?
    Kan pumpen läcka, men bara när det är igång?

    Peter

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    271
    Kan säkert läcka bara när den är igång och det kan ta rätt lång tid innan alla små luftfickor är borta, men min erfarenhet efter ganska många moderna VW bilar är att om man låter kylvätskenivån ligga på MIN så minskar det inte, har man på MAX så minskar det efter några hundra mil till MIN. Ingen aning varför, kanske det släpps ute lite ånga då och då men desto större luftbubbla i expansionskärlet som kan ta upp variationerna så minskar ångutsläppet till noll. Oavsett håller jag nu min nivå på MIN och det sjunker inte längre.

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 290
    Dieselmotorerna är mer komplicerade att lufta har jag förstått. Lär ha olika slingor för låg och högtemperatur som ska luftas med hjälp av mjukvara. Därför kan det ta lite tid innan det är 100% fritt från luft gissar jag.

    Jag har bara bensinbilar med EA888 (bensin 4 cyl 1.8 resp 2.0 Liter) samt EA211. EA888 kan bete sig som Sturebyking skriver, hamnar permanent på lite lägre nivå än man tänkt sig (nära min nivå) men tar ej ytterligare mängd vätska. Har bytt kylvätska på ett antal olika VAG bilar varav 4 st med EA888, dock inga dieslar. Hade inga problem med dem.
    Senast redigerad av Peter-C den 2025-11-27 klockan 19:59.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 255
    Konstrollera rören till dieselvärmaren, speciellt där dom går runt motorn baktill, vid fästet, känt problem att dom rostar där, och brukar börja läcka när någon bytt kamrem å varit där å brytit undan dom.
    Ett mindre läckage märks nog mest vid hög temp/tryck.

    Defekt/felmonterad pump/skadad packing är ju också alternativ.

    Aldrig nått problem att lufta, byter rem å pump på sånna nästan varje vecka utan nå läckage eller bekymmer.
    Senast redigerad av vfr den 2025-12-04 klockan 20:55.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    856
    Kollar du vid samma temperatur varje gång? Nivån skiljer mellan varm och kall.

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2025
    Namn
    Peter Ljunggren
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    2
    Ja, alltid kall

    - - - Uppdaterad - - -

    Deras provtryckning/läcksökning borde väl fångat ev. läckage i rör?
    Kan pumpen vara defekt på ett sådant sätt att den bara läcker vid gång och inte vid provtryck?

Liknande ämnen

  1. Flödesschema kylarvatten 1.8T ( 20 V )
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-09-05, 10:41
  2. Reparation av en Krockskadad VW Golf MK VII Kombi
    Av a128 i forum Bilder och Videos
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-11-29, 17:26
  3. Golf TDI -2011 - Drar kylarvatten....
    Av Falcor i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-11-03, 21:15
  4. Reparation bromsservo
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-04-26, 22:55
  5. Byta kylarvatten mk4
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 18:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin