Resultat 1 till 6 av 6
-
2025-11-26, 17:44 #1
- Reg.datum
- nov 2025
- Namn
- Peter Ljunggren
- Ort
- Lysekil
- Inlägg
- 2
Drar kylarvatten efter reparation
Hej!
Ett skumt problem.
Jag lämnade in min Golf Tdi -13 till Toveks för kamrems och vattenspumpsbyte.
Efter det drar den kylarvatten. Från max-min på ca 30-40 mil, kanske något mindre nu efter 3-400 mil
Jag har lämnat in den hos dem för koll och ingen tryckförlust och inget med läckgas. De sa att det kunde fortsätta ett tag innan all luft var borta i systemet.
Men 400 mil och jag fyller fortfarande på!
Någon som varit ute efter något liknande?
Kan pumpen läcka, men bara när det är igång?
Peter
-
2025-11-27, 09:48 #2
- Reg.datum
- aug 2008
- Namn
- Oscar Mathson
- Ort
- Enskede
- Inlägg
- 271
Kan säkert läcka bara när den är igång och det kan ta rätt lång tid innan alla små luftfickor är borta, men min erfarenhet efter ganska många moderna VW bilar är att om man låter kylvätskenivån ligga på MIN så minskar det inte, har man på MAX så minskar det efter några hundra mil till MIN. Ingen aning varför, kanske det släpps ute lite ånga då och då men desto större luftbubbla i expansionskärlet som kan ta upp variationerna så minskar ångutsläppet till noll. Oavsett håller jag nu min nivå på MIN och det sjunker inte längre.
-
2025-11-27, 19:52 #3
Dieselmotorerna är mer komplicerade att lufta har jag förstått. Lär ha olika slingor för låg och högtemperatur som ska luftas med hjälp av mjukvara. Därför kan det ta lite tid innan det är 100% fritt från luft gissar jag.
Jag har bara bensinbilar med EA888 (bensin 4 cyl 1.8 resp 2.0 Liter) samt EA211. EA888 kan bete sig som Sturebyking skriver, hamnar permanent på lite lägre nivå än man tänkt sig (nära min nivå) men tar ej ytterligare mängd vätska. Har bytt kylvätska på ett antal olika VAG bilar varav 4 st med EA888, dock inga dieslar. Hade inga problem med dem.Senast redigerad av Peter-C den 2025-11-27 klockan 19:59.
Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2025-11-27, 23:49 #4
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 255
Konstrollera rören till dieselvärmaren, speciellt där dom går runt motorn baktill, vid fästet, känt problem att dom rostar där, och brukar börja läcka när någon bytt kamrem å varit där å brytit undan dom.
Ett mindre läckage märks nog mest vid hög temp/tryck.
Defekt/felmonterad pump/skadad packing är ju också alternativ.
Aldrig nått problem att lufta, byter rem å pump på sånna nästan varje vecka utan nå läckage eller bekymmer.Senast redigerad av vfr den 2025-12-04 klockan 20:55.
-
2025-12-01, 11:59 #5
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- per pudas
- Ort
- växjö
- Inlägg
- 856
Kollar du vid samma temperatur varje gång? Nivån skiljer mellan varm och kall.
-
2025-12-03, 18:41 #6
- Reg.datum
- nov 2025
- Namn
- Peter Ljunggren
- Ort
- Lysekil
- Inlägg
- 2
Ja, alltid kall
- - - Uppdaterad - - -
Deras provtryckning/läcksökning borde väl fångat ev. läckage i rör?
Kan pumpen vara defekt på ett sådant sätt att den bara läcker vid gång och inte vid provtryck?
Liknande ämnen
-
Flödesschema kylarvatten 1.8T ( 20 V )
Av 2stroke i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2019-09-05, 10:41 -
Reparation av en Krockskadad VW Golf MK VII Kombi
Av a128 i forum Bilder och VideosSvar: 1Senaste inlägg: 2017-11-29, 17:26 -
Golf TDI -2011 - Drar kylarvatten....
Av Falcor i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2016-11-03, 21:15 -
Reparation bromsservo
Av Cullberg i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2016-04-26, 22:55 -
Byta kylarvatten mk4
Av Cullberg i forum VW-forumSvar: 7Senaste inlägg: 2009-07-26, 18:56




Svara med citat


