Resultat 1 till 4 av 4

Reg.datum
    sep 2025
    Namn
    Daniel Sandberg

Parkeringssensor fram Passat 2016

Jag har en Passat TDI 2016 som jag var med om en mindre krock för nåt år sedan där jag körde in i dragkroken på framförvarande bil, dragkroken gick rakt igenom min kofångare men inga andra skador var jag kunnat se. Efter krocken så slutade ena parkerings sensorn fram att fungera samt den adaptiva farthållaren. Jag plockade bort kofångaren och såg att kabeln till ena p-sensorn var trasig, såg inga andra skador överhuvudtaget gällande kablaget, enbart kabeln som går mellan kabelstammen och sensorn var av, sensorn såg åtminstone hel ut.
    Beställde hem en ny kontakt med tillhörande kablar, kopplade in den exakt likadant som dom var kopplade på dom andra sensorerna men får fortfarande meddelande att ParkAssist inte är tillgänglig.

Kan man kolla på nåt sätt, utan VCDS, att sensorerna fungerar?

Den adaptiva farthållaren funkar fortfarande inte heller, radarn sitter närmare en halvmeter ifrån där skadan skedde och jag ser inget som är trasigt där heller men får felmeddelande i displayen "Front Assist inte tillgänglig"

Nån som har nån bra idé om var man ska börja felsöka?

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Radarn behöver antagligen kalibreras. Låter park assist överhuvudtaget? Långt pip eller reagerar den på olika avstånd?
    VCDS är annars bra för att läsa ut felkoder för båda problemen. För t ex p-sensorerna ser man vilken av dem som eventuellt är trasig.

Jag finns i Sollentuna med VCDS om du vill spara en del tid för manuell felsökning.

Reg.datum
    sep 2025
    Namn
    Daniel Sandberg
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Radarn behöver antagligen kalibreras. Låter park assist överhuvudtaget? Långt pip eller reagerar den på olika avstånd?
    VCDS är annars bra för att läsa ut felkoder för båda problemen. För t ex p-sensorerna ser man vilken av dem som eventuellt är trasig.

Jag finns i Sollentuna med VCDS om du vill spara en del tid för manuell felsökning.

Parkassisten funkar bak men fram är det bara ett utropstecken i displayen.
    Radarn funkade från och till ett tag efter krocken men verkade peka snett innan den la av helt och hållet så en kalibrering låter som ett bra ställe att börja på, om man nu får kontakt med den.

Skulle vara mycket uppskattat att kunna läsa av den med VCDS, när skulle det passa dig att titta förbi?

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Det kan ju vara så att kablaget fram fortfarande är trasigt, eller inte korrekt skarva. Så beter det sig inte om det är fel på enstaka sensor.

Jag skickar pm så bestämmer vi nåt.

Liknande ämnen

1. VW Passat 2.0 TDI 2016 - nya fel
    Av jorgenkarls i forum VW-forum
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2021-02-11, 19:10
  2. Passat Alltrack 2016 - Bromsskivor fram & bak
    Av liexpressway i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-05-07, 17:11
  3. Problem med parkeringssensor
    Av Sallesalva i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-12-10, 17:44
  4. Passat 2016->
    Av P.Hagel i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-06-16, 22:06
  5. parkeringssensor och larmsystem till MK6
    Av steffe_GTI i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-02, 17:20

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin