Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Johan

Generator fel eller batteriet?

Hej, har en B8 passat -17 där batteriet inte verkar bli uppladdat under körning. När motorn går på tomgång med ac å lysen avstängt får jag bara 12.95v vid batteripolerna med multimetern. När jag kopplar in ctek laddaren å mäter blir det 13.3v. Känns också lågt men batteriet laddas åtminstone.

Tror ni det är generatorn som börjar ge upp eller batteriet?

Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Om styrsystemet uppfattar bilen som "lagom" laddat så kan du få lägre utladdning tex vid tomgång. För att testa generatorn sätt på förbrukare såsom fläkt, stolsvärme, rutvärme, belysning och mät på tomgång igen. Då borde den ladda mer om generatorn är ok.

Normalt laddar bilen fullt vid motorretardation vad jag förstått. Annars spar den energi.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Johan
    Tack för ditt svar Peter-C.
    Det du skriver gör följande mer logiskt.

Kopplade in Carley, betalade en årslicens och gjorde en live data på batteriet. Med lysen å ac avstängt, på tomgång ligger laddningen bara på typ 12.6-12.7v. Men vrider jag på lyset till halvljus läge ökar laddningen till 13.3v. Vrider jag av dyker den igen till under 12.7v. Mao så är laddningen obefintlig dagtid när endast varselljusen är igång i Auto läget på vredet.

Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Vad får du om du lägger till bakrutevärme, fläkt, stolsvärme ... tja allt ? Borde väl ladda över 14 v då....

Om så är fallet är det nog batteriet som felar. Det duger ju att mäta m multimeter på polerna vid tomgång .

Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Mex
    Har du bytt batteri utan att adaptera in det?
    Har du kodat bort start/stop?
    Systemet fungerer så här:
    Kalibreras med start/stop, som därför behöver fungera (ibland), speciellt när man bytt batteri.
    Funktionen Recuperation gör att generatorn bara laddar batteriet till 80%, efter det laddar den bara vid motorbroms.

Systemet går att manipulera, till viss grad.. Men att "stänga av" start/stop med att ändra från 7.2V till 12.1V är inte bra!

Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Johan
    Peter-C: då ökade laddningen till 14.4v när värmen sattes igång på sätet. AI svaret på google på symtomen visar på att det ev kan vara laddregulatorn som inte fungerar som den ska. Är det fel på den krävs att det kommer en signal från tex lyset för att generatorn ska ladda. Är den svår att byta tros? Rätt "billig " lösning att testa byta.

Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Johan
    Mex165: batteriet är inte bytt under min ägo sedan 2019. Så det är rätt gammalt. Osäker på dock om det förklarar symptomen att det bara får laddning när olika funktioner är påslagna.

Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Mex
    Då får du kanske informera om motor och miltal..!

Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Johan
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Då får du kanske informera om motor och miltal..!
    2.0Tdi 17800mil

Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Johan
    Var hos lokala verkstaden å frågade ang laddregulator men den är tydligen inbyggd i generatorn på passat så enl honom åker man på att byta allt. ��

Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Som jag har skrivit i post #4 så tror jag att det är batteriet som felar. Det verkar ju vara 8 år gammalt då du får byta det ändå även om det är ngt annat som felar. Köp ett nytt!

Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Många verkstäder har ju utrustning för att kolla hälsan på ett batteri. Att köpa ett eget sådant verktyg kostar 500-1000kr beroende var det inhandlas och duger gott för hobbybruk.

Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Johan
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Enl VARTAs hemsida krävs ingen sådan för min bil när jag söker på deras hemsida.

Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Hmm.... jag tror att det är fel. Finns hur mycket info som helst på nätet om detta.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Behövs ingen adaption om du köper ett batteri med rätt klassning till bilen ifrån tex varta, tudor, yuasa, då det enda som byts ut är textraden med serienr, all laddinfo, spänning, Ah etc är samma.

Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    På de 3 bilar jag bytt batteri, samtliga till samma "EFB" men med annat AH värde. Således har jag ändrat AH värde till det nya. Vad ska det värdet annars vara bra för?
    Övriga värde justerad jag med.

PS Du skriver förvisso att "AH etc är samma" men det är ju ganska vanligt att det ej är lika.
    Senast redigerad av Peter-C den 2025-08-22 klockan 10:56.

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Har du bytt batteri utan att adaptera in det?
    Har du kodat bort start/stop?
    Systemet fungerer så här:
    Kalibreras med start/stop, som därför behöver fungera (ibland), speciellt när man bytt batteri.
    Funktionen Recuperation gör att generatorn bara laddar batteriet till 80%, efter det laddar den bara vid motorbroms.

Systemet går att manipulera, till viss grad.. Men att "stänga av" start/stop med att ändra från 7.2V till 12.1V är inte bra!
    Aha! Idag har jag lärt mig nåt nytt. Jag har programmerat min s/s knapp att minnas sista inställda läget, så jag kör alltid med s/s avstängt. Hur vet jag om min gamla dinosaurie 2017 har recuperation? Står bilen någon vecka när jag använder firmabilen så kommer snabbt felkoder pga svagt batteri, trots att jag kört kanske 150km innan jag ställde in den i garaget. Batteriet bytte jag för två år sedan.

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Byter man inte battertyp eller Ah ser jag ingen anledning att behöva koda in någonting, alltså 1 till 1 om tekniska data är samma?

Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Mex
    Om du inte adapterar det nya batteriet, forstätter den ladda med samma algoritm (som för batteriet som byttes)..!
    Din bil har recurp, bara att jämföra hur mycket den laddar när du kör och motorbromsar...

Liknande ämnen

1. Ladda batteriet - VW Passat 2016 med batteriet bak
    Av jorgenkarls i forum VW-forum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2022-12-10, 12:04
  2. Batteriet i VW Golf
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-01-07, 18:23
  3. Batteriet bak
    Av Mefirst i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-23, 00:34
  4. Drar ur batteriet!!
    Av cnell i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 21:43
  5. batteriet i bagaget? Golf 1
    Av JoeSchmoe i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 20:23

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin