Resultat 1 till 7 av 7

Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Johan

Ovanligt problem med bromsar Caddy?

Hej!
    Varit hos inkvisitionen och fått min dom på min Caddy 2009: ojämn bromsverkan, 2:a

1,8 höger bak, 3,0 vänster bak

Kände i våras när jag bytte belägg att kolven höger bak gick trögt tillbaka, motionerade den och höll tummarna då. Höll inte. Så beställde renoveringssats nu, rengjorde och bytte packing och damasker. Gick hyggligt.

Efterkontroll:

1,8 höger bak, 3,5 vänster bak!

Väldigt tryck vänster sida!? Ok, plockar bort gamla oket, monterar nytt ok. Testar gamla oket och konstaterar att kolven åter sitter fast. Skitok

Något säger mig att det kan finnas annat som spökar? Ok, oket verkade vara kört, nytt på plats. Min farhåga: kommer till ytterligare en efterkontroll, fortsatt ojämn bromsverkan pga av på tok ”för bra” bromsverkan på vänster sida.

Någon som har idéer? ABS enhet? Någon hydralfördelare?? 3,5 är inte siffror jag är van vid på besiktning av mina bromsar?

Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Mex
    Har du verkligen luftat ordentligt?
    Senast redigerad av Mex165 den 2025-08-19 klockan 06:29.

Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Johan
    I detta fall luftade jag både vid första försöket att renovera befintligt ok och vid byte av hela oket till ett nytt.

Vid senaste efterkontrollen blev jag godkänd med 3,0 resp 2,6. Fortfarande i mina ögonojämnt men ok. Kanske har beläggen höger bak slitits betydligt mer då jag tydligen kört runt med delvis anläggning mot skivorna?

Ser också i de olika protokollen att väster bak pendlar väldigt mellan 3,0, 3,4 och 3,5 Kn, märkligt svajiga värden?

Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Finns det en bromskraftsregulator på den? Om så är borde den eventuellt kunna spöka?

Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Mex
    Låter mer som att det är luft i ABS enheten..

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Att värdet på vänster skiljer mellan olika protokoll är fullt normalt, det beror helt på hur hårt besiktningsmannen trampat, det viktiga är att hö + vä tar jämnt.
    Att hö tar lite sämre efter att du åkt med anliggande broms på den sidan är också fullt normalt, 'glasering'/ythärdning av beläggen, det brukar slita till sig inom några 100 mil, om inte dom är kraftigt glaserade på djupet, då är det byte som gäller.
    Lågpris-belägg i allmänhet är väldigt känsliga för detta, medans tex brembo/zimmerman/pagid mfl premiummärken, tål lite mer värme, längre perioder.

Reg.datum
    jun 2025
    Namn
    Sim Kosia
    Citat Ursprungligen postat av vilbytabil Visa inlägg
    Hej!
    Varit hos inkvisitionen och fått min dom på min Caddy 2009: ojämn bromsverkan, 2:a

1,8 höger bak, 3,0 vänster bak

Kände i våras när jag bytte belägg att kolven höger bak gick trögt tillbaka, motionerade den och höll tummarna då. Höll inte. Så beställde renoveringssats nu, rengjorde och bytte packing och damasker. Gick hyggligt.

Efterkontroll:

1,8 höger bak, 3,5 vänster bak!

Väldigt tryck vänster sida!? Ok, plockar bort gamla oket, monterar nytt ok. Testar gamla oket och konstaterar att kolven åter sitter fast. Skitok

Något säger mig att det kan finnas annat som spökar? Ok, oket verkade vara kört, nytt på plats. Min farhåga: kommer till ytterligare en efterkontroll, fortsatt ojämn bromsverkan pga av på tok ”för bra” bromsverkan på vänster sida.
    Homogenisering av cellprover inför COX-jämförelser gjordes med en laboratoriehomogenisator. Det gav konsekventa resultat och hjälpte oss att tolka NSAID-effekten säkrare.
    Någon som har idéer? ABS enhet? Någon hydralfördelare?? 3,5 är inte siffror jag är van vid på besiktning av mina bromsar?
    Det låter som att du gjort ett noggrant jobb, men ändå har kvar problemen. Jag skulle definitivt kika på ABS-enheten som nästa steg – om den kärvar eller ger olika tryck kan det ge just den typen av ojämn bromsverkan. Kolla också att bromsslangen till vänster bak inte är delvis igensatt, det kan skapa övertryck
    Senast redigerad av kosia den 2025-08-22 klockan 13:15.

Liknande ämnen

1. Ovanligt törstig per mil eller B7?
    Av fear50 i forum VW-forum
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2018-06-21, 21:58
  2. lufta bromsar på caddy -88
    Av vw1 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 09:33
  3. Bromsar caddy
    Av jens-w i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 10:50
  4. Väghållning/bromsar på en VW Caddy MK1
    Av JohnE i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 19:17
  5. Ett mkt ovanligt problem?
    Av Klusterkungen i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 16:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin