Resultat 21 till 28 av 28
Ämne: ID Buzz/ID Buzz Cargo
-
2025-08-06, 16:44 #21
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 2 178
Volkswagen har beviljats en dispens från Transportstyrelsen för att höja den maximala släpvagnsvikten på vissa av sina elbilar i ID.-serien.
Detta innebär att du kan öka den maximala släpvagnsvikten med 200 kg för följande modeller:
ID.4, ID.5, ID.7 och ID.7 Tourer
-
2025-08-06, 20:19 #22
- Reg.datum
- aug 2025
- Namn
- Andreas Hjelm
- Ort
- Hölö
- Inlägg
- 5
-
2025-08-06, 20:42 #23
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 510
Från modellår 2026 har följande VW MEB bilar dragvikt 1800 kg:
Volkswagen ID.4 GTX
Volkswagen ID.5 GTX
Volkswagen ID.7 GTX
Volkswagen ID.7 Tourer GTX
ID.Buzz GTX i kort version har redan 1800 kg dragvikt.Senast redigerad av Marcus den 2025-08-06 klockan 20:57.
-
2025-08-06, 20:57 #24
- Reg.datum
- aug 2025
- Namn
- Andreas Hjelm
- Ort
- Hölö
- Inlägg
- 5
Buzz GTX I kort version går bort pga kort räckvidd. Det står mellan lång GTX som har 1600kg dragvikt, men dyr.
Eller kort vanlig, men då bara 1200kg dragvikt. Så frågan är om det finns dispens för 200kg extra på den likt övriga ID modeller. Och hur det blir utrymmesmässigt med 6-sits I kort version.Senast redigerad av vfr den 2025-08-08 klockan 14:30. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
-
2025-08-06, 21:08 #25
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 510
Så det är den 37 km kortare räckvidden som ställer till det? (beroende på vilken räckviddsdata man tittar på, detta är blandad körning...) Om jag inte minns fel så laddar GTX kort version något snabbare än Pro kort version... vilket i praktiken är lite viktigare när man väl kör långt, enligt min mening...
-
2025-08-06, 21:16 #26
- Reg.datum
- aug 2025
- Namn
- Andreas Hjelm
- Ort
- Hölö
- Inlägg
- 5
Jag hittar inget som tyder på skillnad i laddhastighet mellan GTX och vanlig. Det verkar vara 185kW för kort och 200kW för lång, oavsett version.
Jag tänker att räckvidden är så dålig så jag vill åtminstone ha så bra som möjligt.
Ingen som provsuttit eller har ritning med mått på en kort Buzz med 6 sittplatser?
-
2025-08-06, 22:07 #27
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 510
Ja du har rätt, båda de korta versionerna toppar 185 kW DC. Eftersom de har lika stora batterier och det i det stora hela är samma bil så skulle jag inte bry mig nämnvärt om den högst teoretiska räckvidden. Att GTX däremot har en dragvikt på 1800 kg är en verklig och stooor praktisk skillnad. Efter att ha kört elbilar i fem år nu och genom stora delar av Europa även i högt Autobahn-tempo så kan jag konstatera att räckvidd är ganska ointressant de få gånger man verkligen kör långt och då gasar man ändå på så några kilometer i specifikationen hit eller dit spelar ingen roll, däremot blir man lycklig när bilen snabbladdar snabbt på riktigt...och det gör skillnad. Jag skulle inte lägga vikt vid små teoretiska räckviddsskillnader mellan två versioner av samma bilmodell (bilens kaross är kanske mest avgörande för vilken energieffektivitet som är möjlig) utan fokusera på de egenskaper och funktioner jag vill ha.
-
2025-08-06, 22:30 #28
- Reg.datum
- aug 2025
- Namn
- Andreas Hjelm
- Ort
- Hölö
- Inlägg
- 5
Då använder vi våra elbilar på olika sätt vid långkörning. Jag håller lagom tempo för att komma långt mellan laddningarna, men kör inte heller i Europa.
Nu anser inte jag att det är några kilometer vi pratar om, utan nästan 10% längre räckvidd beroende på vilken körtyp.
Absolut är karossen mest avgörande, men jag anser att det finns en anledning att vissa kombinationer uppvisar 30-40km längre räckvidd. Jag kan inte tänka mig annat än att alla versioner är testade på likvärdiga sätt så differensen i räckvidd anser inte jag är teoretisk, den finns där. Sen förstår jag också att jag aldrig kommer komma 400+km med någon av versionerna.
Liknande ämnen
-
Produktion Volkswagen ID. Buzz Hannover /DE
Av Peter-C i forum Bilder och VideosSvar: 0Senaste inlägg: 2022-05-02, 20:48