Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Volkswagen har beviljats en dispens från Transportstyrelsen för att höja den maximala släpvagnsvikten på vissa av sina elbilar i ID.-serien.
    Detta innebär att du kan öka den maximala släpvagnsvikten med 200 kg för följande modeller:
    ID.4, ID.5, ID.7 och ID.7 Tourer

Reg.datum
    aug 2025
    Namn
    Andreas Hjelm
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Vad menar du med att uppgradera dragvikten?
    På övriga ID modeller kan man genom intyg från VW och en registreringsbesiktning höja dragvikten 200kg. Detta görs genom att använda en beräknad max lutning om 8% istället för det vanliga 12%.
    Har dock aldrig läst någonstans att detta kan göras på Buzzarna.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Från modellår 2026 har följande VW MEB bilar dragvikt 1800 kg:

Volkswagen ID.4 GTX
    Volkswagen ID.5 GTX
    Volkswagen ID.7 GTX
    Volkswagen ID.7 Tourer GTX

ID.Buzz GTX i kort version har redan 1800 kg dragvikt.
    Senast redigerad av Marcus den 2025-08-06 klockan 20:57.

Reg.datum
    aug 2025
    Namn
    Andreas Hjelm
    Buzz GTX I kort version går bort pga kort räckvidd. Det står mellan lång GTX som har 1600kg dragvikt, men dyr.
    Eller kort vanlig, men då bara 1200kg dragvikt. Så frågan är om det finns dispens för 200kg extra på den likt övriga ID modeller. Och hur det blir utrymmesmässigt med 6-sits I kort version.
    Senast redigerad av vfr den 2025-08-08 klockan 14:30. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Så det är den 37 km kortare räckvidden som ställer till det? (beroende på vilken räckviddsdata man tittar på, detta är blandad körning...) Om jag inte minns fel så laddar GTX kort version något snabbare än Pro kort version... vilket i praktiken är lite viktigare när man väl kör långt, enligt min mening...

Reg.datum
    aug 2025
    Namn
    Andreas Hjelm
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Så det är den 37 km kortare räckvidden som ställer till det? (beroende på vilken räckviddsdata man tittar på, detta är blandad körning...) Om jag inte minns fel så laddar GTX kort version något snabbare än Pro kort version... vilket i praktiken är lite viktigare när man väl kör långt, enligt min mening...
    Jag hittar inget som tyder på skillnad i laddhastighet mellan GTX och vanlig. Det verkar vara 185kW för kort och 200kW för lång, oavsett version.
    Jag tänker att räckvidden är så dålig så jag vill åtminstone ha så bra som möjligt.
    Ingen som provsuttit eller har ritning med mått på en kort Buzz med 6 sittplatser?

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ja du har rätt, båda de korta versionerna toppar 185 kW DC. Eftersom de har lika stora batterier och det i det stora hela är samma bil så skulle jag inte bry mig nämnvärt om den högst teoretiska räckvidden. Att GTX däremot har en dragvikt på 1800 kg är en verklig och stooor praktisk skillnad. Efter att ha kört elbilar i fem år nu och genom stora delar av Europa även i högt Autobahn-tempo så kan jag konstatera att räckvidd är ganska ointressant de få gånger man verkligen kör långt och då gasar man ändå på så några kilometer i specifikationen hit eller dit spelar ingen roll, däremot blir man lycklig när bilen snabbladdar snabbt på riktigt...och det gör skillnad. Jag skulle inte lägga vikt vid små teoretiska räckviddsskillnader mellan två versioner av samma bilmodell (bilens kaross är kanske mest avgörande för vilken energieffektivitet som är möjlig) utan fokusera på de egenskaper och funktioner jag vill ha.

Reg.datum
    aug 2025
    Namn
    Andreas Hjelm
    Då använder vi våra elbilar på olika sätt vid långkörning. Jag håller lagom tempo för att komma långt mellan laddningarna, men kör inte heller i Europa.
    Nu anser inte jag att det är några kilometer vi pratar om, utan nästan 10% längre räckvidd beroende på vilken körtyp.
    Absolut är karossen mest avgörande, men jag anser att det finns en anledning att vissa kombinationer uppvisar 30-40km längre räckvidd. Jag kan inte tänka mig annat än att alla versioner är testade på likvärdiga sätt så differensen i räckvidd anser inte jag är teoretisk, den finns där. Sen förstår jag också att jag aldrig kommer komma 400+km med någon av versionerna.

Liknande ämnen

1. Produktion Volkswagen ID. Buzz Hannover /DE
    Av Peter-C i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2022-05-02, 20:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin