Resultat 1 till 13 av 13

Reg.datum
    aug 2025
    Namn
    Johan

Problem med Backkamera / Parkeringssensorer - Passat Alltrack 2012 B7 DSG

Ny på forumet och har hittat liknande problem men inte riktigt samma som jag upplever.

Har alltså en Passat Alltrack från 2012 (B7) med DSG-låda.

Parkeringssensorer + Backkamera fungerade båda i början av sommaren, men slutade fungera tvärt under semestern. Felet är konsistent, dvs det verkar inte vara något glapp som gör att det enbart fungerar ibland.

Det som händer är att knappen för P-sensorerna (P) börjar blinka och det piper när man lägger i backen (eller trycker på knappen) och inget händer på skärmen (där backkamera + sensorer skall visas).

Har gjort kontrollen att filma sensorerna och sedan lyssna på filmen, och där verkar det som att alla sensorer fungerar (jag hör det knackande ljudet på filmen på alla sensorer fram + bak), vilket leder mig att tro att det är något med backkameran som inte fungerar, eller eventuellt kablaget.

Finns det något enkelt sätt att felsöka kameran? Går det att koppla ur den?

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Är det inte just B7 som har problem med att det läcker spolarvätska från brustna slangar i bakluckan? Demontera klädseln på insida baklucka. En andra misstanke kan vara kabelöverföringen vid luckan, alltså kabelbrott.

Reg.datum
    aug 2025
    Namn
    Johan
    Jo, jag har läst att det verkar vara ett vanligt problem med läckande spolarvätska. Dock fungerar all övrig elektronik, inklusive backsensorerna bak. Så då skulle det enbart vara backkameran… Allra enklast vore om det gick att stänga av backkameran och bara köra sensorerna. Använder knappt kameran ändå. Går det att köra enbart sensorer utan kamera?
    Senast redigerad av vfr den 2025-08-04 klockan 15:24. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Absolut. Antagligen behöver backkameran mjukvarumässigt kodas bort så den inte blockar skärmen med mörker.
    Det kan jag högst troligt hjälpa dig med om du inte känner någon annan som har lämpligt diagnosverktyg.

Reg.datum
    aug 2025
    Namn
    Johan
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Absolut. Antagligen behöver backkameran mjukvarumässigt kodas bort så den inte blockar skärmen med mörker.
    Det kan jag högst troligt hjälpa dig med om du inte känner någon annan som har lämpligt diagnosverktyg.
    Jag införskaffade Biltemas felkodsläsare för VAG och fick då B107C14 (Park assist speaker, open circuit/short circuit to ground) :Namn:  ParkAssistError.jpg
Visningar: 126
Storlek:  944.3 KB

Efter lite googlande har jag kommit fram till att det verkar finnas två sådana speakers en fram och en bak, men jag vet inte vilken som är trasig och vet inte var de sitter någonstans. Hur går jag vidare?

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Med ett lite vassare diagnosverktyg står antagligen om det är fram eller bak. Men det hörs ju om inte annat. Bak sitter den i c-stolpen på höger sida, alternativt bakom klädseln vid höger hjulhus.

Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Mex
    Säkert metallspån i den bakre..

Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Är det vanligt? Varför blir det så?

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Vid reparationsarbeten av plåt t ex, eller om nån borrat kanske. Högtalaren har naturligtvis en magnet som kan attrahera små järnfilsspån och högtalarmembranet får en begränsad funktion.

Dock framgår ju inte av TS fråga om det finns problem med att backsensorerna inte låter. Det har precis ingenting att göra med en svart display.
    Senast redigerad av AndySwede den 2025-08-05 klockan 20:56.

Reg.datum
    aug 2025
    Namn
    Johan
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Vid reparationsarbeten av plåt t ex, eller om nån borrat kanske. Högtalaren har naturligtvis en magnet som kan attrahera små järnfilsspån och högtalarmembranet får en begränsad funktion.

Dock framgår ju inte av TS fråga om det finns problem med att backsensorerna inte låter. Det har precis ingenting att göra med en svart display.
    Som jag skrev i första inlägget har jag testat backsensorerna genom att filma dem och sedan lyssna på filmen (metoden hittade jag på youtube) och alla backsensorer fungerar (ger ifrån sig klickande ljud) så jag tror inte att det är fel på dem.

Men, ja, det är backsensorernas funktion jag är ute efter. Skärmen visar aldrig varken backkamera eller sensorbilden som det är nu. Med en trasig högtalare verkar det inte gå att använda backsensorerna.

Har nu lyckats plocka bort den bakre högtalaren som jag misstänker är trasig. Den främre är troligtvis den som låter när jag får felmedelandepipet.

Namn:  BuzzerPosition.jpg
Visningar: 87
Storlek:  730.5 KBNamn:  Buzzer.jpg
Visningar: 79
Storlek:  147.3 KB

Nu blir det till att invänta beställd reservdel.

Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Mex
    Ta isär den blå kontakten och se om det är korrosion.
    Har det kommit vatten på kameramodulen, är det bara att koppla ur kontakterna från den också..

Testa högtalaren med ett 1.5V batteri..
    Senast redigerad av Mex165 den 2025-08-06 klockan 14:43.

Reg.datum
    aug 2025
    Namn
    Johan
    Har nu installerat beställd reservdel Namn:  NewBuzzer.jpg
Visningar: 37
Storlek:  581.0 KB 122 SEK på Amazon.

Både backkamera och parkeringssensorer fungerar nu som vanligt igen!

Tack för inspel och input!

Med vänlig hälsning,
    Johan

Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Mex
    Så bra.. Då vet vi att kristallkulan fortfarande fungerar...

Liknande ämnen

1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2023-06-21, 08:01
  2. Backkamera Passat Alltrack 2016
    Av dboc i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2020-04-30, 11:45
  3. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-04-11, 14:46
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-08-15, 14:54
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-10-21, 09:43

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin