Resultat 1 till 10 av 10
Ämne: Passat B7 ECU
-
2025-06-29, 22:39 #1
- Reg.datum
- nov 2023
- Namn
- Sandro Smailagic
Passat B7 ECU
Hej,
Jag har en Passat B7 från 2011 med CFGB-motor, DSG och 4Motion.
ECU (och ev andra delar) har lagt ner och varken auktoriserad firma eller folk som håller på med tuning/programmering har kunnat få ECU att funka, varken genom att klona den till en likadan eller lösa immo off på en ny.
Har fått rådet att byta ut hela ECU-kittet med ECU, CCM, elv och nycklar från en motsvarande bil. Min fråga till er som gjort detta, vad är viktigt att få till, ska man gå efter originaldelsnummer på respektive del, måste även mjukvara stämma eller räcker det med att träffa en bil med samma motor, växellåda samt 4Motion?
Har fått så många olika svar på detta från olika människor i branschen och skulle gärna vilja få svar från något som verkligen vet hur noggrant det är med detta så att jag slipper skicka delarna fram och tillbaka och testa mig fram.
Data från min original ECU
03L 907 309 N part number
0 281 016 374 Bosch number
03L 906 018 BF module part number
-
2025-06-30, 10:39 #2
- Reg.datum
- apr 2015
- Namn
- Mex
Har gjort detta ett par gånger. Du kan försöka hitta ecu med samma SW också. Då HW inte alltid är specifik för den modellen..
-
2025-06-30, 13:17 #3
- Reg.datum
- nov 2023
- Namn
- Sandro Smailagic
-
2025-06-30, 21:56 #4
- Reg.datum
- apr 2015
- Namn
- Mex
Ser inte ut som att varken du eller verkstäderna runt omkring dig har någon vidare kunskap, när det gäller detta. Så då får du hitta allt från samma bil, annars är du lika långt..
-
2025-06-30, 23:48 #5
- Reg.datum
- nov 2023
- Namn
- Sandro Smailagic
Jag kanske var otydlig men det är det som är tanken, ALLT från samma bil. Därav min fråga, hur noga måste det vara?
Räcker det med en enbart samma HW eller både HW och SW eller räcker det med att bara hitta samma motorkod oavsett HW och SW? Vad behöver jag tänka på vid beställning?Senast redigerad av vfr den 2025-07-01 klockan 09:54. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
-
2025-07-01, 16:21 #6
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
Mex är kung på detta, men det jag gissar är att ecu sedan behöver programmeras för att funka med immon så det är inte bara koppla in en annan.
Ecu i din bil är ökänd för att bli fuktskadad, så jag antar att alla andra felkällor är uteslutna så som kabelbrott,oxiderade kontakstycken och trasiga säkringar?
-
2025-07-01, 19:03 #7
- Reg.datum
- nov 2023
- Namn
- Sandro Smailagic
Tack för svar. Tänkte att jag skulle försöka hålla mig kort och bara få svar på min fråga men här är hela storyn:
Bilen ville en dag bara inte starta för förra ägaren. Den kördes in till auktoriserad VAG verkstad i Sölvesborg. Där dömdes gamla ECU-n ut och kunden fick välja mellan en virgin ECU för 15-18 000 SEK eller att ta med en egen motsvarande begagnad. Han valde det senare och verkstaden försökte med ODIS men lyckades inte.
Jag köpte bilen och vad en kille jag känner göra en immo off. Han läste ur den gamla och sa att stora delar av eeprom var nollade men att han kunde mixtra ihop en ny version. Efter ett antal försök så är alla felkoder nu borta med immo och liknande men bilen startar ändå inte. Inte överhuvudtaget, inte ens en sekund för att dö.
Så antingen lyckades inte immo off fullt ut eller så finns det fler fel på rattlåset eller något annat. Genom VCDS kan man testa relät till pumpen men utan VCDS vill pumpen inte gå.
Därav mitt förslag att byta ut hela immodelen i bilen, dvs ECU, elv, CCM och nycklarna för att inte krabba mer med detta. Och då min fråga, vad måste jag träffa rätt gällande versioner av delar från en annan bil. Hur noga måste det vara om man byter ut precis allt? Räcker motorkod, låda och drivning eller måste varenda siffra stämma på varenda komponent?
-
2025-07-02, 06:55 #8
- Reg.datum
- apr 2015
- Namn
- Mex
Kabla pumpen till batteriet och se om den startar. ELV (rattlåset) är väl den enda modulen som "inte" kan manipuleras.
-
2025-07-02, 12:43 #9
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
Finns det felkoder? Eller pekar de på att #1 inte kommunicerar med de andra modulerna.
-
2025-07-02, 12:59 #10
- Reg.datum
- nov 2023
- Namn
- Sandro Smailagic
Har inte tillgång till bilen just nu då jag är iväg ett par dagar men killen som grejade med ECU-n säger att det nu inte finns några felkoder men att han inte hör bensinpumpen. Han hör relät klicka med VCDS men inget han gör får den att reagera.
- - - Uppdaterad - - -
Ska testa detta så får jag är tillbaka vid bilen, är iväg ett par dagar på kortare semester.