Resultat 1 till 18 av 18

Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas

Vad kan ni om Golf Cross 1.4 TSI 140hk DSG 2008?

Jag har hittat en VW Golf Cross 1.4 TSI 140hk DSG 2008 för 499000 hos en bilhandlare som ser fin ut på bild!
    Men även om en bild säger mer än tusen ord, så säger det inte allt! Så jag undrar om ni kan hjälpa mig?

Är det den ursprungliga turbo+kompressor konstruktionen med motorkod BMY i denna?
    Är det bara BMY som har turbo+kompressor, eller finns andra motorkoder på turbo+komressor motorn?
    Om så vad skiljer motorkoderna dom emellan?
    DSG lådan i dessa, är det den bättre eller sämre varianten av DSG låda?

Bilen har gått dryga 17000 mil, så reparationshistorik och servicehistorik är ju extra viktigt att kolla upp!

Har ännu inte tittat och provkört bilen IRL, men jag vill förbereda mig lite, då motor/växellådor är en smärre gjungel
    som jag inte vill gå vilse i för att hitta den ruttna bananen !!

Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Om det inte är en BMY spis så är det stort sett samma motor med samma underhålls och servicefri kamkedja

Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    499000???

Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    499000 kr? En nolla för mycket hoppas jag?

Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Givetvis blev det en nolla för mycket. Tack för påpekandet!

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Jag citerar mig själv från en frågeställning på samma tema från dig för ett par månader sedan.

"Per. Som jag ser hur du resonera i allmänhet så föreslår jag att du köper ett annat bilmärke än Volkswagen. Kanske en Toyota, ej hybrid, från 2011.

Förtydligande. All "gammal skit" och ibland även "ny skit" krånglar och har egenheter, oavsett bilmärke.

Till saken hör att just Golf 5 TSI, av flera anledningar, är bland det sämsta som tillverkats på 2000-talet".

Sammanfattningsvis, känslig motor, växellåda, rostkänslighet, AC-kompressor mm.
    Visst kan detta enskilda exemplar vara fint, men risken att råka ut för en omfattande reparation som gör den ovärd att reparera är överhängande.

Om man skall vara cynisk har bilen för länge sedan passerat den tekniska livslängd den konstruerats för.
    Senast redigerad av Crille82 den 2025-05-29 klockan 02:42.

Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Prislappen kanske gör att man inte lägger benen på ryggen för att köpa, men nog borde det ha lite kvar att ge innan det är dags för skrotpressen

Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Min tråd var inte en frågeställning rörande bilköp i största allmänhet, utan "Är det den ursprungliga turbo+kompressor konstruktionen med motorkod BMY i denna?" samt vilken typ av DSG som sitter i aktuell bil.

Att jag kikar på just en BMY Golf beror på den enkla anledningen att jag redan har en Golf 5 TSI 145hk med BMY motor med sträckt kedja, krökta ventiler, bucklig kaross!
    Anledningen till att den inte skrotats är att jag av personliga skäl inte vill skrota den. Tanken är att den skulle kunna fungera som en donatorbil, då skicket är gott för övrigt! Därav frågeställningen då jag vill att det mesta ska passa dom emellan.

Sen vill jag inte hålla med om att Golf 5 TSI "av flera anledningar, är bland det sämsta som tillverkats på 2000-talet".
    Bortsett från kedjan som rasat tre gånger på 16ooomil, så har det varit en extremt pålitlig bil med minimala reparationer! En HP bensinpump, någon magnetventil, ett bromsok, minimalt med rost är allt under ca 15 år!

Sen är ju en annan faktor att när motorn väl fungerar så är det en underbar maskin, mjuk och fin gång, med nästa diesel vrid på lägre varv, och en duktig spets på högre motorvarv!

Men det stämmer rörande teknisk livslängd, man kan ju misstänka att det ligger i någon form av plan som startades med TSI motorerna. Detta är ju inte slutet på galenskaperna, många biltillverkare har ju tagit stafettpinnen vidare, idag har vi något som kallas "våt kamrem". Vilket innebär en gummirem som löper i motoroljan inne i mototblocket! Givetvis lovas "lifetime" hållbarhet och tystare gång! Jo tyst lär det bli, alla vet ju hur bra gummi blir när det utsätts för olja!

Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Motorblocket ska vara samma oavsett om det är en BMY eller CAVD, det som kanske skulle kunna skilja mest är är om högtryckspumpen sitter med 3 eller 2 skruvar
    det man kan kika på när man öppnar pannrumsluckan är just fäste för HT-pump och oljefilter (insats eller patron) Golf MK6: har patron

lådan om det är en BMY är troligen en med våtlammeller

Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Tack!
    Det är ju i första hand dom kostsamma komponenterna som jag tänker på som, generator, AC pump, kompressor, turbo, HP etc.

Det ser ut som att bilen ifråga har BMY då bokstavskombinationen finns i bilen produktkod. Där borde man nog även kunna se variant av DSG! Ska kolla upp det.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    CrossGolf (Golf Plus) 2008 1,4 TSI 140 är MKB BMY och DSG6 DQ250 våtlamell.

Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Tack för inputs och svar!

Jo det mesta talar för bilen ifråga, nybytt kamkedja, våt-DSG, inte allt för många mil, snygg inredning.
    Men lite tråkiga stenskott, tröskellister som sitter på trekvart, oljedroppar under motorn.

Men min son fick mig att strunta i bilen med orden "bara en idiot gör om samma misstag flera gånger och förväntar sig ett bättre utfall för varje gång" !!

Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Åk och kika på den,provkör, pruta, köp !!!

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Pruta funkar dåligt numera när bilhandlarna är från annan kultur.
    Förhandla om priset så förstår de vad du säger.

Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    man kan fråga om en uppsättning med vinterhjul ingår

Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    AndySwede: "Pruta funkar dåligt numera när bilhandlarna är från annan kultur"
    Bilen står på en av stadens äldre bilhandlare som förr sålde nya bmw och och exlusivare beg brittiska bilar som Morgan, Jaguar etc, samt annat lite speciellt.
    Idag är det bara beg bilar som gäller.
    Men då jag inte springer i bilaffärer ofta, och inte har några övriga branchkontakter så har jag inte en aning om vad det är för folk som har affären i dag.
    Dock undrar jag över påståendet " pruta funkar dåligt numera när bilhandlarna är från annan kultur".
    Är det inte nästan enbart i bil och fastighetsaffärer där det i Sverige tillämpas prutning?
    På frågan om det fanns något att göra på priset sa säljaren ja!

Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    merinfo.se kan ge viss indikation om vem som innehar firman :
    https://www.merinfo.se/foretag/Hjalm...6/2k2nmoi-iz1v

Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Tror nog att dom flesta idag känner till att företagsinformation är ofentlig information och finns lätt tillgänglig på nätet.

Min tråd handlade om vilken motor och växellåda en specifik bil har, och inget alls om vilken som säljer bilen i fråga.
    Min avsikt var inte att ifrågasätta bilaffären som säljer bilen. Därför valde jag att inte tala om vem säljaren var.

Liknande ämnen

1. Köpråd Golf 1.4tsi 140hk 2012?
    Av Mex165 i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2021-02-04, 20:42
  2. Brisk tändstift i Golf 5 TSI 140HK?
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-04-18, 19:09
  3. Byte av kylvätska Golf TSI 1,4 140hk
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 21:12
  4. Fakta golf mkV TSI 140hk
    Av Golf-power i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 14:23
  5. Chiptrimshjälp/råd: Golf 5 TSI 140hk
    Av henkan89 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-31, 17:27

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin