Resultat 1 till 20 av 22
-
2025-03-12, 17:23 #1
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- per pudas
- Ort
- växjö
- Inlägg
- 836
VW Automatlådor
Är lite i taget att köpa en annan bil och VW är en av flera märken som kan vara tänkbara.
Men vis efter min tidigare VW Golf 5 TSI så ska jag göra min hemläxa bättre !
Nåväl, till min fråga: Finns det någon VW personbil, femton år eller nyare som har konventionell automatlåda?
Om så, fram till vilken årsmodell etc.
DSG och olika varianter av remdrift ala´ DAF går fet-bort i min bok!
-
2025-03-13, 08:24 #2
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 488
VW Touareg
-
2025-03-13, 10:45 #3
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 140
Per. Som jag ser hur du resonera i allmänhet så föreslår jag att du köper ett annat bilmärke än Volkswagen. Kanske en Toyota, ej hybrid, från 2011.
Förtydligande. All "gammal skit" och ibland även "ny skit" krånglar och har egenheter, oavsett bilmärke.
Till saken hör att just Golf 5 TSI, av flera anledningar, är bland det sämsta som tillverkats på 2000-talet.
-
2025-03-13, 11:16 #4
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 293
-
2025-03-13, 13:06 #5
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 140
Till saken hör att även konventionella automatlådor krånglar i längden, då blir det ofta dyrare än att byta kopplingspaket eller Mechatronic i en dubbelkopplingslåda.
Köp en bil där växellådan servats, vilket sällan har gjorts, om det inte är en Mercedes, de har i alla fall vett på att rekommendera en oljebytesintervall.
-
2025-03-13, 13:28 #6
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 488
Min rekommendation är en bil som inte har ett flertal växlar framåt, om det ryms inom budget.
-
2025-03-13, 16:04 #7
- Reg.datum
- aug 2014
- Namn
- Robert Lagerquist
- Ort
- VAGGERYD
- Inlägg
- 58
DSG är ju överlägset, jag har kört en Tiguan 2017 20.000 mil utan problem.
-
2025-03-13, 16:24 #8
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- per pudas
- Ort
- växjö
- Inlägg
- 836
citat Marcus: "Min rekommendation är en bil som inte har ett flertal växlar framåt, om det ryms inom budget."
Jag vet inte vad du menar med "inte har ett flertal växlar framåt" men mistänker att du åsyftar en steglös automat (CVT, remdrift, rem-johan etc) som defacto har ett oändligt antal utväxlinga både fram och bakåt! Om så: Nej med undantag för möjligen Subarus CVT lådor som ju ska vara något bättre än andras CVT lådor, som man tydligen ska hålla sig borta från!
citat crille82 "Till saken hör att även konventionella automatlådor krånglar i längden, då blir det ofta dyrare än att byta kopplingspaket eller Mechatronic i en dubbelkopplingslåda"
Jo det vet jag, men jag har ägt många automatare med minimalt strul, trotts många mil och tveksam service med minimala problem, strul som jag trotts allt enkelt fixat själv!
Men i slutändan gillar jag av flera anledningar att köra en bil med konventionell automat!
citat: "Per. Som jag ser hur du resonera i allmänhet så föreslår jag att du köper ett annat bilmärke än Volkswagen"
Alla bilmärken har sina fel och brister och är inte designade för ett evigt liv, dock kan man ju höja ett ögonbryn över många tekniska lösningar, som exempelvis den sista inovationen inom motorteknik, en kamrem och oljepumprem som arbetar i oljebad!
Iom att detta är ett VW forum så har mina resonemang koppling till företagets produkter, inte resonemang i allmänhet!
Och ja, jag tittar på andra märken också, för mig är inte bilar en religon!
-
2025-03-13, 20:07 #9
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 241
Golf 4 finns ju med en "normal" automatlåda som faktiskt funkar riktigt bra, nån varvtalsgivare som ger upp emellanåt, men dessa sitter utifrån med en skruv, så det är minimalt med underhåll.
Dock ganska daterade bilar som inte växer på träd idag.
En tiguan med totalt överdimensionerad DQ500-växellåda skulle ju kunna vara något(DSG-växellåda ifrån bla TTRS, som klarar 1000Nm+, fast ihopparad med en alldeles för klen motor).
-
2025-03-13, 20:14 #10
- Reg.datum
- jun 2010
- Namn
- Andreas
- Ort
- Nättraby socken
- Inlägg
- 2 381
Äldre golf V 1.6 Fsi men även vanlig 1.6 stenåldersmotor utan direktinsprutning borde finnas med konventionell automatlåda
troligen svårt att hitta vettiga exemplar i dessa tider
-
2025-03-13, 21:00 #11
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 140
Eftersom han efterfrågar max 15 år gammalt så faller ju Golf 4 och 5 bort. Golf 4 var dock en riktigt bra modell medan 5 var en riktig skitmodell.
Vill man ha en riktigt bra minde bilmodell i den lägre prisklassen är en välvårdad Golf 4 ett bra köp. Knepigt att hitta en med automat dock. De flesta 20-25 år gamla bilarna börjar bli rejält buskiga.
-
2025-03-13, 21:29 #12
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- per pudas
- Ort
- växjö
- Inlägg
- 836
Max 15 år var väl mer en tillhöftad siffra, mest för att innan var det ju bara vanliga automatlådor som gällde.
För mig är det snarare ett plus om bilen är äldre! Snyggare, mindre onödig skitutrustning, enklare att laga och serva, speciellt om det är bakhjulsdrivet! Körde innan en över tjugo år gammal Mercedes 320 CLK, underbar bil som bara flöt fram. En ratt, en spak, ett ljusvred, ett par knappar, helt analog inredning! Tyvärr fick den skrotas pga för långt gången rost. körde den i sex år med endast en bränslepump som fick bytas pga att original inte tål ens 10% etanol blandning i bensinen!
-
2025-03-14, 07:33 #13
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 293
Alla bilar behöver akut vård ibland, även en Merca tydligen. Det är bara att hacka i sig.
Sen undrar jag hur kul det är att köra runt i en tre eller fyrväxlad automat? Men det kanske funkar om man håller sig ifrån landsvägar och motorvägar.
-
2025-03-14, 07:35 #14
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 488
Nej, jag menar inte CVT, du klargjorde redan från början att CVT inte var intressant. Jag menar givetvis en elbil. Betydligt enklare mekanik och oerhört mycket färre rörliga delar. Ett stort steg framåt för en bilägares "Peace of mind". VW ID.3, ID.4. Bra, rimliga bilar.
- - - Uppdaterad - - -
- VW Passat generation 6 fanns med 6G-Tiptronic (momentomvandlare) till motoralternativen 1,6 FSI 115, 1,8 TSI 160, 2,0 FSI 150 och 2,0 TFSI 200. Men de flesta är troligen upprostade och skrotade.
- VW Tiguan generation 1 fanns med 6G-Tiptronic (momentomvandlare) till motoralternativen 1,4 TSI 150, 2,0 TDI 140, 2,0 TSI 170 och 2,0 TSI 200 - t.o.m. juni 2010. 2,0 TSI 180 hade 6G-Tiptronic från oktober 2011 till april 2012.
- VW Jetta generation 6 för den nordamerikanska marknaden fanns med 6G-Tiptronic till motoralternativen 2,0 MPI 113 och 2,5 170.
- VW Jetta generation 7 för den nordamerikanska marknaden fanns med 8G-Tiptronic till motoralternativen 1,4 TSI 150 och 1,5 TSI 158.Senast redigerad av Marcus den 2025-03-14 klockan 09:10.
-
2025-03-14, 11:58 #15
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- per pudas
- Ort
- växjö
- Inlägg
- 836
citat AndySwede: "Sen undrar jag hur kul det är att köra runt i en tre eller fyrväxlad automat? Men det kanske funkar om man håller sig ifrån landsvägar och motorvägar"
Har du överhuvudtaget kört en bil med en tre/fyra växlad automat, eller har du ovanligt höga anspråk på underhållande körupplevelser i landsvägsfart?
Som jag ser det så hänger körbarheten på motorn! Viss skillnad att köra en exempelvis Ford Granada 3,0 automat eller en Taunus 1,6 automat i landsvägsfart!
Men senare generationer av automatlådor med lockup converter funkar även mindre motorer bra i landsvägsfart vill jag påstå.
Vill tacka för alla svar i tråden!
-
2025-03-14, 12:02 #16
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 140
Sammanfattningsvis är det få Volkswagenmodeller, undantaget Touareg, som har konventionella automatlådor. Vad som fanns och fortfarande finns på den Nordamerikanska marknaden är orelavant för frågeställningen.
-
2025-03-14, 12:29 #17
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 488
Generellt ja absolut, men det händer att vissa bilar exporteras från Nordamerika till Europa, exempelvis VW Jetta. I och för sig ska man nog vara extra fundersam gällande dessa bilar... Men jag tänkte att eftersom trådstartaren verkar väldigt bestämd med vad det ska vara för någon teknik så skulle han ju kanske kunna spana efter en 2,5 liters USA Jetta med momentomvandlare...likt den här från Mobile.de
-
2025-03-14, 13:28 #18
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 293
-
2025-03-14, 18:16 #19
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- per pudas
- Ort
- växjö
- Inlägg
- 836
Ja så kan det vara med äldre automater utan lockup. Men man får ha i åtanke också att äldre bilar från 60-80 talet ofta kan vara hårt ansatta av mer eller mindre kunniga hemmekare som bytt motorer, lådor, bakaxlar etc. Exempel Saab 99 och första generation 900 med 3 stegare där antalet varianter på växellådor, convertrar, primärväxel, slutväxel är mycket stort.
Samma givetvis med Volvo 140, 240, tidiga 740, Mercedes, BMW, Jaguar mm! Jag har själv kört både Volvo 140 och Saab 99 som knappast gått att få upp i 100km/t, trotts maxvarv i motorn!
-
2025-03-14, 21:45 #20
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 293
Och du letar efter en upp till 15 år gammal bil som inte ska ge dig några som helst tekniska problem...
Liknande ämnen
-
Var hitta utväxling på automatlådor?
Av nimbus i forum VW-forumSvar: 0Senaste inlägg: 2009-06-07, 09:27