Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Kamremsbyte

  1. #21

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Sören Arvidsson
    Ort
    Essunga
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Bättre att byta den en gång för mycket än att få motorras.

    Prisskillnaden är rätt stor där. =)
    så tänkte jag med när ja hade min corsa gsi.. 2k mil sen rasade skiten.. måttligt förbannad var jag då.. 10 ventiler drog sin sista suck och när jag konfronterade firman som bytt hur den kunde rasa efter så få mil sa han att en sten fastnat i kamdrevet och gnagt på remmen..

    behöver jag säga att jag inte har med han att göra igen och att jag enbart anlitar seriösa firmor även om det kanske kostar en slant mera..

    har iof inte att skit att göra med vw men dock en tankeställare.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av zchnygg Visa inlägg
    så tänkte jag med när ja hade min corsa gsi.. 2k mil sen rasade skiten.. måttligt förbannad var jag då.. 10 ventiler drog sin sista suck och när jag konfronterade firman som bytt hur den kunde rasa efter så få mil sa han att en sten fastnat i kamdrevet och gnagt på remmen..

    behöver jag säga att jag inte har med han att göra igen och att jag enbart anlitar seriösa firmor även om det kanske kostar en slant mera..

    har iof inte att skit att göra med vw men dock en tankeställare.
    Nu har jag bestämmt mig.
    Jag ska byta remmen själv. Får bli ringa vag och beställa alla grejer ngn dag runt jul.

  3. #23

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Det skulle betyda att jag skulle byta den först om ca 30 år hehehe men jag hörde att efter 6 år skulle vara rimligt. Vet inte om det stämmer. Det skulle vara bra att höra det från nån som jobbar på VAG
    En enkel jämförelse.....hur bra är ett 30-år gammalt bildäck , trots att du bara kör få mil per år?

    Svaret är : Däcket är torrt , hårt och har tappat all sin spänst...dvs det torrspricker.
    Så även en kamrem , den torkar sönder.
    Därav är det både mil och års intervaller och man byter efter det som inträffar först.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Angående bytesintervall 18000 mil så kan väl tillägas att VAG ändrade till 12000 omjag inte minns fel?!

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486

    Glöm inte...

    Citat Ursprungligen postat av R.Grönberg Visa inlägg
    Nu har jag bestämmt mig.
    Jag ska byta remmen själv. Får bli ringa vag och beställa alla grejer ngn dag runt jul.
    Tänk på att byta bultarna till motorfästet som måste demonteras, 7 st totalt. Inte kul att tappa motorn...

    En liten parantes är att jag bytte kamrem på gammelbilen häromveckan. Då hade den suttit där i 13000 mil och 21 år! Det var bättre förr... ;-)

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    [QUOTE=T-mek;26759]Tänk på att byta bultarna till motorfästet som måste demonteras, 7 st totalt. Inte kul att tappa motorn...
    QUOTE]

    Hur stor är risken att 7st bultar går av?=)

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Samtidigt? -Väldigt liten...

    Men om du tittar på hur motorfästet är konstruerat så hänger motorn i 2 respektive 3 bultar. Om den ena går av, vad blir belastningen på den/de kvarvarande då??? Jag hade inte sagt något om jag inte hade sett det hända själv...

    Hur gör du när bromsarna är dåliga? Byter du eller kör du vidare och hoppas att du inte kommer att behöva stanna snabbt? :-)

  8. #28
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av T-mek Visa inlägg
    Samtidigt? -Väldigt liten...

    Men om du tittar på hur motorfästet är konstruerat så hänger motorn i 2 respektive 3 bultar. Om den ena går av, vad blir belastningen på den/de kvarvarande då??? Jag hade inte sagt något om jag inte hade sett det hända själv...

    Hur gör du när bromsarna är dåliga? Byter du eller kör du vidare och hoppas att du inte kommer att behöva stanna snabbt? :-)
    Fy fan rent ut sagt... Menar du att vanliga standardbultar mattas ut? Man blir ju galen. Jag ska aldrig byta min Passat och min Corrrado. Nyare VW har ju helt knasiga problem. Ingenjörskonst? Nä.. Felbyggt och underdimensionerat. Usch!.. Får utslag.

  9. #29
    Finn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av T-mek Visa inlägg
    Samtidigt? -Väldigt liten...

    Men om du tittar på hur motorfästet är konstruerat så hänger motorn i 2 respektive 3 bultar. Om den ena går av, vad blir belastningen på den/de kvarvarande då??? Jag hade inte sagt något om jag inte hade sett det hända själv...

    Hur gör du när bromsarna är dåliga? Byter du eller kör du vidare och hoppas att du inte kommer att behöva stanna snabbt? :-)
    Jag har aldrig nånsin bytt skruvarna till motorfästet. Slöseri me pengar å byta dom. D e väl inte sträckbultar som håller motorfästet så vitt jag vet.

  10. #30

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Finn Visa inlägg
    Jag har aldrig nånsin bytt skruvarna till motorfästet. Slöseri me pengar å byta dom. D e väl inte sträckbultar som håller motorfästet så vitt jag vet.
    Jag vill minnas att dom faktiskt är det....om man ska tolka replitteraturen.
    Dom ska moment dras endast 1 gång.....jävligt hårt.
    Dvs ska bytas varje gång dom lossas om man ska vara riktigt noga.

    Håller säkert för att dras flera ggr.....men jag refererar bara till vad jag läst mig till , sen får var och en bedömma själva hur dom vill göra. (Kostar trots allt inte en förmögenhet att byta om man är osäker).
    Senast redigerad av Henrik.M den 2007-12-11 klockan 19:30.

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 495
    Byts dessa bultar om man gör kamremsbyte på en av VW auktoriserad verkstad?

  12. #32

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Byts dessa bultar om man gör kamremsbyte på en av VW auktoriserad verkstad?
    Rekomendationen är som sagt att göra det , men sen om det alltid är nödvändigt är ju upp till var och en att bedömma & att det alltid rekomenderas är inte så säkert det heller.
    MEN om vi säger att jag som kund vet att motorfästet varit lös ett antal ggr pga av div rembyten eller annan form av reparation....så skulle jag byta dom.

    Kostar ju som sagt inte många kr per bult.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin