Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Kamremsbyte

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055

    Kamremsbyte

    Ringde lokala vw meken här hemomkring och ringde och frågade om ett kamremsbyte på min golf gti, 3000 fick jag som prisuppgift.
    Då byter dom bara kamremmen. Hur kan man ens få för sig att inte byta sakerna där i kring?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 015
    Är detta en fråga eller ett påstående?
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Är detta en fråga eller ett påstående?

    Nu förstog jag nog inte riktigt, men jag menar, att inte ens byta remhjul,spännare, vattenpump mm trodde jag togs förgivet på en så pass stor verkstad? vågar ju fan knappt lämna iväg golfen för ngt sådant

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Man byter alltid spännare och vattenpump i samband med rembytet.
    Sen vad den lokala nissen säger är en annan sak.

  5. #5
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 015
    Du frågade ju iofs bara om kamremsbytet, han kanske tog dig bokstavligt? Du kanske skulle frågat om service inkl kamremsbyte?
    Nu vet jag inte exakt hur service proceduren på mk4 ser ut men självklart byter man remhjul och spännare vid kamremsbytet. Ev vattenpumpen med beroende på modell (man byter pumpen på mk4 1,6 16v iaf vet jag).

    Man får ju anta att när han säger endast remmen att han menar remmen OCH allt man byter när man byter remmen dvs remhjul, spännare och vattenpump.

    Jag tycker du ska ringa igen och fråga mer om hur han menar, kan han inte berätta vad dom gör så tycker jag du ska byta verkstad.


    (Såklart hann henrik före... )
    Senast redigerad av Manny den 2007-12-04 klockan 16:40.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Du frågade ju iofs bara om kamremsbytet, han kanske tog dig bokstavligt? Du kanske skulle frågat om service inkl kamremsbyte?
    Nu vet jag inte exakt hur service proceduren på mk4 ser ut men självklart byter man remhjul och spännare vid kamremsbytet. Ev vattenpumpen med beroende på modell (man byter pumpen på mk4 1,6 16v iaf vet jag).

    Man får ju anta att när han säger endast remmen att han menar remmen OCH allt man byter när man byter remmen dvs remhjul, spännare och vattenpump.

    Jag tycker du ska ringa igen och fråga mer om hur han menar, kan han inte berätta vad dom gör så tycker jag du ska byta verkstad.

    Jag frågade, det var endast remmen i material, jobbet kostade 2700:-.
    Men service vill jag inte ha då det inte är aktuellt ännu och nyss gjort=) vill ju bara ha ett kamremsbyte=) Aldrig lämnat bilen till dom och blir nogi nte gjort så heller..
    Ringde en annan innan och fick som svar att dom byter allting som har med remmen att göra,pump, mm . Och det kostade max 5000:- kändes ju som en vettig summa faktiskt tycker ju jag iaf=)

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Du frågade ju iofs bara om kamremsbytet, han kanske tog dig bokstavligt? Du kanske skulle frågat om service inkl kamremsbyte?
    Kamremsbyte MK4 1,8T = Vattenpump ifall kunden inte säger något annat , dvs inte vill ha den bytt.
    Att man byter spännare och rullar är en självklarhet och behöver ej påtalas.

    Sen kan det ju ha blivit missförstånd i kommunikationen , det är ju inte helt uteslutet.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Kamremsbyte MK4 1,8T
    Gäller även de flesta andra modernare VAG snurror , men det var denna puffra frågan gällde därav så nöjde jag mig att nämna den.
    Innan någon hakar upp sig på att jag nämnde en enda motor bland 40-talet andra.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Gäller även de flesta andra modernare VAG snurror , men det var denna puffra frågan gällde därav så nöjde jag mig att nämna den.
    Innan någon hakar upp sig på att jag nämnde en enda motor bland 40-talet andra.
    Japp, det var den den gällde.AUQ om jag inte minns fel.

    Jag frågade ändå, och sa att jag ville ha allting bytt.
    Då visste hon inget pris fick jag som svar typ.
    Tycker ändå det är illa att ens ge ut en prisuppgift utan att isf ens byta ngnting som har med remmen att göra, där tappade man ju förtroendet en bra bit iaf.
    Men nästa verkstad lät bra mkt bättre iaf, nästan lika bra att göra nu väl? bilen är en -01 som gått 9850mil. Jag vågar nog fan inte köra 12000 iaf, vad man hört och sett om vags vattenpumpar=(

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 242
    Kamrems-sats brukar det väl heta när man handlar det som orginaldelar.. och oftast ingår rem och spännare.. men på VWs senare modeller där vattenpumpen är kamrems-driven, så är där också en sådan.. att inte byta spännare eller pumpen på en sådan är ju som konstaterat, jäkligt dumt.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 494
    Frågade hos Rydbergs Motor (auktoriserad VW/Audi-verkstad) i Kalmar i somras och då kostade det ~ 7 000 kr.

  12. #12
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av R.Grönberg Visa inlägg
    Japp, det var den den gällde.AUQ om jag inte minns fel.
    AUQ kom först i slutet av 2002.

    Citat Ursprungligen postat av R.Grönberg Visa inlägg
    bilen är en -01 som gått 9850mil. Jag vågar nog fan inte köra 12000 iaf, vad man hört och sett om vags vattenpumpar=(
    Enligt serviceboken är det bytet vid 18 000 mil. Första gången man kollar den är vid 9 000 mil och därefter var 3 000 mil (till 18 000 mil när man ska byta den som sagt).
    Senast redigerad av Wolfen den 2007-12-06 klockan 17:59.

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Citat Ursprungligen postat av Wolfen Visa inlägg
    AUQ kom först i slutet av 2002.
    AUQ har funnit sen årsmodell 2000 och framåt. Audi TT var väl den första bilmodellen att få den motorn.

  14. #14
    SundH
    Gäst
    Vilken firma är det vi talar om? Bor i närheten så skulle vara kul att veta.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av Wolfen Visa inlägg
    AUQ kom först i slutet av 2002.



    Enligt serviceboken är det bytet vid 18 000 mil. Första gången man kollar den är vid 9 000 mil och därefter var 3 000 mil (till 18 000 mil när man ska byta den som sagt).
    Auq motorn satt org i jahren.

    Lägg till dig på min msn vett ja Sundh så kan vi snacka lite mer.
    mvh
    Senast redigerad av R.Grönberg den 2007-12-06 klockan 19:29.

  16. #16
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Raz Visa inlägg
    AUQ har funnit sen årsmodell 2000 och framåt. Audi TT var väl den första bilmodellen att få den motorn.
    Finns det inte AUQ bara som 180hk?
    Det där med Audi tänkte jag inte på, så det kan stämma att den kom redan 2000
    Senast redigerad av Wolfen den 2007-12-09 klockan 19:48.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av Wolfen Visa inlägg
    Finns det inte AUQ bara som 180hk?
    Det där med Audi tänkte jag inte på, så det kan stämma att den kom redan 2000
    Vet jag inte men min har 180

  18. #18
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av R.Grönberg Visa inlägg
    Vet jag inte men min har 180
    Ja, precis. Importerade du den från Tyskland? 180 hk kom senare i Sverige. Jag köpte min i februari 2003.

    Angående kamremsbytet, självklart tänker jag inte vänta 18 000 mil men så står det i serviceboken iaf. Jag ställer av min under vintern så under året gör jag max 500 mil, oftast mindre. Det skulle betyda att jag skulle byta den först om ca 30 år hehehe men jag hörde att efter 6 år skulle vara rimligt. Vet inte om det stämmer. Det skulle vara bra att höra det från nån som jobbar på VAG.
    Senast redigerad av Wolfen den 2007-12-10 klockan 09:04.

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Bättre att byta den en gång för mycket än att få motorras.

    Prisskillnaden är rätt stor där. =)

  20. #20
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Bättre att byta den en gång för mycket än att få motorras.

    Prisskillnaden är rätt stor där. =)
    Utan tvekan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin