Resultat 421 till 440 av 1577
Ämne: Golf generation 8
-
2020-09-18, 10:41 #421
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 483
GT TSI 140 var inte instegsversion av Golf generation 7, men hur som helst, att bilarna blir dyrare är ju inte särskilt konstigt med stadigt ökande krav från både myndigheter och kunder. Högre myndighetskrav på säkerhet och assistanssystem, högre krav på emissionskontroll, högre krav på minskade CO2-utsläpp + kundkrav på komfort, uppkoppling, effektivitet, utrustning och prestanda. För att nämna en del. Mycket vill ha mer!
Instegsversionen av Golf generation 8 i september 2020 kostar 236 900 kr.
-
2020-09-18, 10:56 #422
Precis så är det; myndighetskrav samt att konsumenten hela tiden har högre krav på vad som ska ingå. Det är inte riktigt så att marginalen på bilar har blivit bättre; däremot spelar självklart valutakursen in men det är normalt en cyklisk komponent som man får slå ut över tid.
Själv tycker jag att man får otroligt mycket för pengarna i en modern bil.Senast redigerad av vfr den 2020-09-19 klockan 07:52. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
----------------------------------------------------
Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017
-
2020-09-18, 10:58 #423
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Jo men 50% höjning på 7 år är rätt saftigt, känns som var går gränsen?!. Kostar en Mellan motor Golf 430 om 10år?
Skrev fel på insteg modell. Mk8 insteg är en 3-cyl 1L med manuell låda... för 236... Så klent insteg fanns inte på Mk7an, men visst gick Golfen för en bit under 200 i pris..
Min som jag köpte är 1.4 med DSG. Den börjar på 299 nu på Mk8 gick på 229 ich på mk7an...
Jaja mkt siffror..., men bara att snacka med en ÅF som jag gjort förra veckan. De tycker oxå det blivit dyrt, de har ju knepigare at sälja en hyffsad utrustad 150häst för 350k...mot en typ 295 för Mk7 på slutet...
Sen kan man ju även säga att alla Märken inom VW har blivit väldigt lika ( för lika för jag pratade med en Skoda ÅF ). Golfen är ju inte mkt billigare än en A3 och SKodan är ju bara nån tusenlapp billigare än en Golf...
Så jag tycker Audi just nu är det mest prisvärda alternativet( mest premium, när man änsdå ska betala stora summor som det nu har blivit)..
Senast redigerad av mangewide den 2020-09-18 klockan 11:04.
-
2020-09-18, 11:10 #424
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 286
Man kan ju köpa en Dacia från 110tkr. En Duster från 140. Åtminstone Duster verkar ju står sig hyggligt i olika tester.
https://www.dacia.se/?ds_rl=1254422&...E&gclsrc=aw.ds
-
2020-09-18, 11:17 #425
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 483
Instegsversionen av Golf 7 var "klenare", den hade 1,2 TSI 105 med 105 hk och 175 Nm. Instegsversionen av Golf 8 har 110 hk och 200 Nm, dessutom betydligt mer utrustning.
Jag får det till en 28 % prisökning på 8 år, men då ingår bland annat Klimatanläggning med 3-zons temperaturreglering och manöverpanel även bak, Parkeringssensorer fram och bak, Digital cockpit med fullt digitala instrumenttavlor, Innerbackspegel automatiskt avbländande, Regnsensor, Ambientbelysning utvändigt med belysta dörrhandtag, Bluetooth handsfree med induktiv laddningsfunktion, Car 2X - bil till bil-kommunikation, Centrallås "Keyless-Go" utan stöldskyddslåsning, Digital radiomottagning DAB+, Elektronisk differentialspärr XDS, Filhållningsassistent "Lane Assist", LED-bakljus, LED-huvudstrålkastare, varselljus med LED signatur, ljusflöde 540 lumen, Navigation Discover Media, Ratt, multifunktion, läderklädd, uppvärmbar, Trådlös App-Connect, Trötthetsvarnare, Vägmärkesidentifiering...med mera.
Instegsversionen av Golf 7 var i princip naken i jämförelse med detta - och det är utrustning som kunderna ändå vill ha. Frågan är om Golf finns kvar om tio år? Lär bli dyr i så fall om den ska klara CO2-kraven, snarare heter volymmodellerna ID.3 och ID.4...
Har ingenting annat i din värld blivit dyrare över tid? Boende, mobiltelefon etc?
-
2020-09-18, 12:18 #426
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Philip
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 230
Jag vill ändå ge Mange lite stöd här, priserna rusar iväg med bra fart just nu samtidigt som det inte är uppenbart att produkten blivit bättre.
Av det som kommit fram hittills verkar det ju snålats både här och där på nya MK8, samtidigt som priserna stiger. Mycket av den nya utrustningen som är standard kostar sannolikt inte nämnvärt mer att montera. Har svårt att tro att digital instrumentering skulle vara dyrare än traditionella mätare t.ex.
Men många här verkar ju positiva till att få betala dyrt för MK8 med full malus-skatt, så den riktigt intressanta frågan är väl om någon faktiskt har lagt en beställning?
-
2020-09-18, 12:34 #427
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 483
Då har du nog missförstått i alla fall mig, jag tycker inte det är roligt att betala mer, men man måste ju ändå vara ärlig gällande orsaken till att priserna ökar, eller hur? Fordonsskatten har ju exempelvis överhuvudtaget ingenting med Volkswagen att göra, däremot kan man konstatera att Volkswagen kanske gör mer än alla andra traditionella biltillverkare för att du ska få möjlighet att slippa eller minska Malus-delen, de rampar upp elbilstillverkningen kraftigt (köp av elbil kanske ger 70 000 kr i bonus nästa år, så man måste ju se helheten) och erbjuder fler laddhybrider. Vilket ger mig som kund fler val, vill jag betala malus eller få bonus? I Sverige har bilar länge varit tämligen billiga, inte minst VW, men den svenska valutan har tappat i värde och det har nu fått fullt genomslag.
Med kommande avgasreningskrav Euro 7 kanske de ökade kostnaderna för avgasrening hamnar på ca 2000 EUR per bil. Det innebär att mindre bilar som VW Polo blir totalt olönsamma, de kommer att utgå, det är jag tämligen säker på. Sammantaget myndighetskrav, löntagarkrav och kundkrav m.m. gör att biltillverkarna kämpar med lönsamheten. Och alla vill betala mindre? Men man vill ha mer i lön, så klart. Du skriver att det snålats in på Golf 8, OK - om man inte gjort optimeringar, då hade ju bilen kostat ännu mer. Det var väl det du inte ville? Och hade man inte gjort sådana optimeringar, då hade den troligen inte varit lönsam och helt enkelt avvecklats, hej då Golf. Det var väl inte det någon ville? VW Pkw har en jämförelsevis låg marginal i branschen. Ska du göda marginal ska du köpa Porsche. Men det är en helt annan sak.
Prisskillnaden mellan Golf GT 1,4 TSI 140 DSG 2012 och Golf 1,5 eTSI 150 DSG 2020 är 25 % på 8 år.
-
2020-09-18, 13:06 #428
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 483
En referens, bra eller dålig, bedöm själv:
iPhone 5 2012 5995 kr
iPhone 11 2020 9195 kr
= 35 % prisskillnad
-
2020-09-18, 21:10 #429
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 483
Volvo V60 2012 236 000 kr
Volvo V70 2012 251 900 kr
Volvo V60 2020 357 000 kr = + 34 %
Volvo V90 2020 399 900 kr = + 37 %
-
2020-09-18, 22:36 #430
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
-
2020-09-19, 11:08 #431
Fast det är dyrt att utveckla bilar nu för tiden. Andelen mjukvara/elektronik sväljer allt större del av utvecklingskostnaderna samtidigt som konsumentkraven och lagkraven ständigt ökar. Man kan tycka vad man vill om det men det är ett faktum. Vi är i början av ett teknikskifte där kraven på säkerhet, uppkoppling och miljö helt kommer att dominera. Du kommer att få räkna med betydligt dyrare bilar framöver än vad du nu ser - men samtidigt säkrare, miljövänligare och mer anpassade till det samhälle som växer fram.
Skickat från min iPhone med Tapatalk----------------------------------------------------
Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017
-
2020-09-21, 08:16 #432
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Det är väll därför man går mot el för att det går inte att motivera förbränningsmotor om man ska klara att utsläpps krav.
Sen som ID flottan, så har man 30% mer marginal på vinst på en sådan redan..
Har en bekant som jobbar med försäljning, det har blivit galet lite marginal på nybilar..man går back tom på vissa modeller. Sen kan man tjäna mer på att serva en bil än sälja en ny... Det är på beggat man tjänar pengarna... Därför det ploppat upp så galet mkt företag som "köper din bil"
Var förresten och provkörde en ID3 i helgen!, vill man ha en bil A till B.. Så lease på 3500:- för en sådan galet bra och billigt!. Skulle man lätt ta än en mk8 1L instegsbil!
-
2020-09-23, 07:29 #433
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Nu kan man bygga GTE mk8!, även vanliga hybriden. Var väldigt liten prisskillnad på dessa
Ska bli kul att provköra!, och se hur stor skillnad denna är på GTIn. Den förra modellen var lite av ett sömnpiller. Men denna med samma effekt med el, kan nog vara riktigt pigg i stan!Senast redigerad av mangewide den 2020-09-23 klockan 09:49.
-
2020-09-25, 11:30 #434
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 483
Att man inte har så stor marginal på nya bilar men desto mer på begagnat, eftermarknad och service är inget nytt för någon som är intresserad av bilbranschen, får jag hoppas. Så har det varit under många år, så just det har precis ingenting med prissättningen av VW Golf 8 att göra.
ID-bilarna har enorma investeringar i produktutveckling och produktionsanläggningar att tjäna in innan det överhuvudtaget kan bli tal om någon marginal på totalen. I detta nu behöver förbränningsmotorbilarna finansiera transformationen. Och fullständigt självklart fasar man ut förbränningsmotorbilarna mot elbilar för att klara CO2-kraven och vara relevanta på marknaden.
-
2020-09-25, 12:17 #435
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 286
-
2020-09-25, 12:49 #436
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 483
Inte säker på att jag förstår vad du menar. Marginal på ett nybilsköp är mindre än mycket annan försäljning i bilbranschen. VW Pkw har en marginal på ca 1,7 % per bil, runt 4000 SEK per bil på ett ungefär. VW Pkw har en tydligt lägre marginal per bil än flera andra biltillverkare, PSA tjänar mer på sina bilar. VW Pkw behöver absolut få upp sin marginal för att orka med transformationen till ett komplett elbilsprogram.
-
2020-10-06, 17:29 #437
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Så har VW Sverige lyckats igen att få ett Grymt pris på VW GTIn!
354 900:-!, tror det är billigast igen i Europa?!... Svårt att jämföra exakt vad som ingår.
Men kan säga att GTIn i Svenska specen har aldrig varit så bra utrustad från början, Navigator Pro, trådlös app connect, 3-zom klimat, vägmärkesindetifierning mm...
Kul och Grattis till ni som ska köpa!, kan inte var mkt dyrare än 150hk R-line med liknande spec nu..
-
2020-10-06, 17:55 #438
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredric Andersson
- Medlemsnr
- 5407
- Ort
- Finspång
- Inlägg
- 954
Var hittar du svenskt pris på GTI?
Konfiguratorn är inte uppdaterad.
-
2020-10-06, 18:17 #439
-
2020-10-06, 18:21 #440
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Liknande ämnen
-
ET frågor Golf generation 7
Av Marcus i forum VW-forumSvar: 9Senaste inlägg: 2017-03-12, 09:35 -
Bränsleförbrukning Golf R generation 7
Av Peter56 i forum VW-forumSvar: 10Senaste inlägg: 2016-12-31, 12:34 -
Generation VW Golf - kampanjen från lanseringen av Golf generation 4
Av Marcus i forum Bilder och VideosSvar: 0Senaste inlägg: 2016-09-21, 09:38 -
VW Golf - generation 8
Av Marcus i forum VW-forumSvar: 1Senaste inlägg: 2014-12-05, 11:44 -
Golf GTI generation 7 - modellvideo
Av Marcus i forum Bilder och VideosSvar: 0Senaste inlägg: 2013-07-20, 08:23