Resultat 1 till 18 av 18
Ämne: DSG-beteende
-
2020-01-14, 09:08 #1
- Reg.datum
- jun 2015
- Namn
- Henrik R
- Ort
- Växjö
- Inlägg
- 90
DSG-beteende
Har ganska nyligen blivit med DSG i "nya" bilen. En 2018 Passat 190TDI 4-motion 4500mil. 7-växlade "nya" lådan.
Nu till frågan. När man nästan stannar helt (~3-5km/h) så fortsätter lådan att ha 2an i och slirar ganska länge på den innan ingrepp. Är det normalt beteende på dessa lådor?
Jag tycker det vansinnigt irriterande när man ska iväg då det tar så lång tid innan bilen svarar på gas att det gärna blir gummibandseffekt sen när lådan väl greppar.
Ska lämna in bilen för felsökning av detta och lite andra "nybils garanti"-grejer... bland annat lågt ställda halvljus (Led low), surr i drivlinan (nåt skevt är misstanken, bromsskiva?) samt att jag tycker vänstra torkarbladet går emot A-stolpen vid konstant drift.
Någon som känner igen övriga grejer så får ni gärna säga till om det är något man kan förvänta sig kan täckas av nybilsgarantin.
-
2020-01-14, 12:35 #2
- Reg.datum
- jun 2014
- Namn
- Henrik Lind
- Ort
- Nyköping
- Inlägg
- 215
Jag har egentligen ingen aning men jag misstänker att segheten är ett normalt beteende för din bil.
På nästan vartenda biltest som man läser som handlar om en nyare bil från Volkswagen koncernen så klagar man på segheten iväg från stillastående och framför allt om det handlar om en dieseldriven bil. Grundproblemet verkar ligga i avgasreningen, att motorn håller igen på uteffekten tills dess att avgasreningen kommit upp i effektivitet för att ta hand om utsläppen som bildas vid gaspådraget.
-
2020-01-14, 14:22 #3
- Reg.datum
- jan 2019
- Namn
- Thomas R
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 50
Har samma sak på min Passat 2016 med DSG6 så "problemet" verkar ligga längre bakåt i tiden. Har märkt att i Sport-läget så händer det inte så.
-
2020-01-14, 15:03 #4
- Reg.datum
- jun 2015
- Namn
- Henrik R
- Ort
- Växjö
- Inlägg
- 90
-
2020-01-14, 15:07 #5
- Reg.datum
- jan 2019
- Namn
- Thomas R
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 50
-
2020-01-16, 16:20 #6
- Reg.datum
- jun 2015
- Namn
- Henrik R
- Ort
- Växjö
- Inlägg
- 90
Haft bilen inlämnad hos VW ÅF Atteviks idag. Ingen åtgärd på någonting. "Allt som det ska" var svaret. Bra att ha det loggat hos dem innan nybilsgarantin gått ut. Om det är problem med att oljudet kvarstår i "drivlinan" när sommardäcken åker på (de skyllde på dubbdäcken) så får de ta in bilen igen. Även DSG-lådan var precis som vanligt... men även här är det ju skönt att de har en notering om att jag faktiskt påpekat detta om det blir problem.
Halvljusen får man väl ställa upp själv, för även de sa de var helt ok. Jag tycker de står väldigt lågt.
Jag klagade även på ett felmeddelande om att Sign assist har begränsad funktionalitet. Fick höra att det endast funkar på bilar med navigation (vilket min bil saknar). Är det verkligen så att man inte kan koda in detta på en bil utan nav? Det funkar ju som det ska, förutom ett felmeddelande som dyker upp efter någon minuts körning...
-
2020-01-16, 17:49 #7
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 354
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2020-01-16, 17:50 #8
- Reg.datum
- jun 2015
- Namn
- Henrik R
- Ort
- Växjö
- Inlägg
- 90
Aaah, tack för förklaringen. Då förstår jag att man kan få felmeddelande. Nu behöver jag ut och koda in funktionen igen för att de inaktiverade delar av det så det ger fel direkt nu.
-
2020-01-16, 19:06 #9
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 143
Det där beteendet i kombination med s/s är nästan livsfarligt när man ska över en trafikerad korsning och en anledning att permanent stänga av s/s.
-
2020-01-16, 19:26 #10
Min beter sig likadant, Arteon med DSG 7..segdrar på 2an..bättre i sport/indläge.. förra passat b8an jag hade med DSG 6 var bättre vid låga hastigheter.
-
2020-01-16, 22:51 #11
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Daniel
- Ort
- Gällivare
- Inlägg
- 355
Har ägt en 2018 Passat GTS och en 2016 Golf alltrack TDI. bägge velade slira iväg på 2 om man inte stod blixt stilla med bilen. Sega som fan att få iväg, brukade växla ner manuelt till 1:an. Golfen var 6vxl och Passaten 7vxl.
Har nu en 2020 Passat GTS och den är helt annan! Växlar mycket mjukare och inte att den vill starta och slira på 2:an.
-
2020-01-17, 10:19 #12
- Reg.datum
- jun 2015
- Namn
- Henrik R
- Ort
- Växjö
- Inlägg
- 90
Börjar oftare och oftare köra "helt manuellt läge" med växelspaken åt höger och växla med paddlarna istället... sjukt tråkigt.
Något jag noterat på nya bilen (mot min "gamla" 2012 TDI 170 manuell) är att partikelfilter regenereringen går oftare. Det är väl kanske generellt mer som fångas där. Men DSG-lådan växlar upp så himla tidigt i normal och eco-läge så lär ju det inte göra saken bättre.
-
2020-01-18, 20:16 #13
- Reg.datum
- sep 2019
- Namn
- Calle Carl
- Ort
- Norrköping
- Inlägg
- 42
-
2020-01-20, 00:46 #14
- Reg.datum
- aug 2017
- Namn
- Johan
- Ort
- Stockhohlm
- Inlägg
- 273
-
2020-01-27, 02:02 #15
- Reg.datum
- jun 2018
- Namn
- Lasse Skoglund
- Ort
- Borlänge
- Inlägg
- 135
Jag har eller hade samma problem eller ja problem kanske det inte är men jag har en 2013 med samma låda men 6 växlad dårå. Men efter att jag har skrämt upp min kärra med ett effekt steg så slipper jag det där o sen så har man mycket mer effekt.
-
2020-01-27, 11:27 #16
- Reg.datum
- sep 2019
- Namn
- Calle Carl
- Ort
- Norrköping
- Inlägg
- 42
Ja, möjligt. Men vår bil kör en regen nästan på milen 30 mil efter senaste slutförda. Oavsett körmönster.
Jag får för mig att den gör underhållsregen för att minska risken för att hamna i ett läge där filtret är fullt och behöver sotas ur akut men körmönstret då för tillfället endast är korta sträckor . Inget vetenskapligt belägg för detta dock
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
-
2020-01-27, 11:40 #17
- Reg.datum
- jul 2019
- Namn
- Andreas VCDS VCP
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 2 143
Det sitter tryckmätare som mäter före och efter filtret. Mängden sot beräknas också beroende på körmönstret. Med VCDS kan man läsa mängden (beräknad) sot i gram och jag antar att det värdet används för att beräkna när regenereringen behöver ske.
Att man upplever den regenererar "ofta" kan bero på att man har körmönstret korta sträckor, ofta med kallstart. Då hinner den inte regenerera färdigt och startar därför igen inom kort. Helt klart är väl att hårdare utsläppsregler bidrar här, det fastnar mer sot.
-
2020-01-27, 16:37 #18
På bensinarna tror jag en regenerering utförs vid varje 200 mil.
Liknande ämnen
-
Dsg transporter.
Av Danne213 i forum VW-forumSvar: 3Senaste inlägg: 2016-10-04, 15:34 -
Dsg
Av Goffe4:a i forum VW-forumSvar: 7Senaste inlägg: 2015-08-28, 10:28 -
Lustigt beteende på ESP.
Av Foppson i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2015-04-06, 07:18 -
GTI 7 DSG "versus" GTI 6 DSG
Av Peter-C i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2013-10-06, 23:34 -
DSG vs. manuell
Av Emil i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2007-05-08, 07:18