Resultat 1 till 20 av 55
-
2018-06-21, 22:44 #1
- Reg.datum
- mar 2011
- Namn
- Oskar Lindberg
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 313
Golf TSI 110hk eller 150hk?
Hej
Ska nu byta min pendlarbil Audi A3 2014 122hk TFSI till en Golf då priset är mycket bättre , då jag anser att de har samma komfort.
Mina krav är, DSG, Led-lampor(bra lyse), värmare, tonade rutor.
Vad har ni för åsikt angående vilken motor jag ska välja samt utrustning?
Skaffade en ny Passar i höstas så måste uppgradera till automat även i pendlarbilen... 😁
-
2018-06-22, 01:29 #2
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 139
Värmare finns inte till TSI 110. GT TSI 150 tycker jag är orimligt prissatt i förhållande. Hade hellre valt Alltrack TSI 180 eller ännu hellre Tiguan Executive som är mer prisvärd.
Vad menar du förresten med att "då priset är mycket bättre"? Önskad Golf kostar ju dubbelt så mycket som din A3 är värd.Senast redigerad av Crille82 den 2018-06-22 klockan 01:42.
-
2018-06-22, 08:06 #3
- Reg.datum
- nov 2017
- Namn
- Joel Pennerborn
- Ort
- Köping
- Inlägg
- 87
Skulle satsa på den nya 1.0 3cyl motorn som enligt ryktena ska vara en pärla och snål på riktigt. Funkar bäst med dsg men ska du ha led lampor och lite extra utrustning så drar priset iväg. Beg marknaden ser dålig ut för 1.0 motorn med mycket utrustning. Ska du handla nytt är man uppe runt 220tkr utan vinterdäck och värmare.
-
2018-06-22, 08:24 #4
- Reg.datum
- mar 2011
- Namn
- Oskar Lindberg
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 313
Vill ha en snål bil som i perioder kommer gå korta sträckor. En ny Golf är billigare en ny A3:a. (Förstår att det blir dyrare att byta bil)
Ja precis 226kkr med led/tonade rutor. Men utan extra rabatt på det.
En tiguan hamnar på ca280-290. (Men då kan man få värmare och värme i vidrutan!) Men endå 50kkr För den lilla bilden som är tänkt att åka fram och tillbaks till jobbet med. Åker annars en Passat Sportscombi 2018.
-
2018-06-22, 08:37 #5
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredric Andersson
- Medlemsnr
- 5407
- Ort
- Finspång
- Inlägg
- 954
Just nu är det kampanj på Golf GT.
TSI1.0 DSG = 222400:-
TSI1.5 DSG GT med kampanj = 250400:-
GT Kampanj:
- Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt
- Klimatanläggning, 2-zons Climatronic
- Sportchassi samt Servostyrning, Servotronic Sport
- R-line exteriör/interiör
- Lättmetallfälgar 17 tum Sebring
- Förlängd nybilsgaranti 1 år, maximalt 9 000 mil
- Pluspaket (LED-strålkastare, regnsensor, ljussensor, automatiskt avbländbar innerbackspegel, parkeringssensorer fram och bak, ytterbackspeglar med nedvinklingsfunktion passagerarsida.)
Golf GT med kampanjen verkar klart mest prisvärd.
edit: missade att även Golf TSI1.0 har kampanj.Senast redigerad av Fredrix den 2018-06-22 klockan 09:42.
-
2018-06-22, 10:06 #6
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 139
Jo men du har ju bl.a. värmare som krav och med den kravspecen du har så hamnar man på över 250' netto. Tycker personligen det vore galet att betala lika mycket för en Golf 1,5 TSI DSG som en Tiguan 2,0 TSI DSG 4M. En Tiguan Executive uppfyller dina utrustningsönskemål och del till, kostar från ca. 260' netto.
Sen skall man inte glömma att det finns stor potential att uppdatera 2.0 TSI om man vill det (250-300 hk och 400 nm+) ;-)Senast redigerad av Crille82 den 2018-06-22 klockan 11:34.
-
2018-06-22, 11:57 #7
- Reg.datum
- mar 2011
- Namn
- Oskar Lindberg
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 313
Precis en 1.0 DSG kostar 205kkr. 223kkr med ledljus klimatanläggning etc. (något teknikpaket).
Sen går den ju dock inte att få med värmare, men det kravet kan jag kanske vika mig för.
Är det stor skillnad på Led och orginal lamporna?
Tiguanen är fin, men tycker den blir lite för törstig då jag egentligen inte behöver 4M.
Men blir att överlägga många gånger till.
-
2018-06-22, 12:24 #8
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 139
Tänk på att ett par dl per mil gör väldigt liten skillnad för den totala ägandekostnaden. En klen motor går bara snålt vid högst moderat körstil, i realiteten kan en större motor gå lika snålt eller snålare. Hur mycket kör du per år?
Att göra avkall på värmare om man vant sig och använder det är inte kul.
Har inte gjort någon direkt jämförelse mellan Golfs Halogen- och LED-strålkastare, men tycker Halogen är helt OK. Många tycker att VW:s LED-strålkastare generellt är sådär, särskilt helljuset.
Har kört Golf SC TSI 110 en del, bl. a. en 95-mila tripp på en dag med en liten lätt släpkärra. Höll förvisso högt tempo, men då drack den över 0,9 l /mil. Även utan släpkärra får den klena motorn jobba hårt för att hålla tempo.Senast redigerad av Crille82 den 2018-06-22 klockan 12:30.
-
2018-06-23, 12:45 #9
- Reg.datum
- mar 2011
- Namn
- Oskar Lindberg
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 313
Ja jag har ju värmare på den andra bilden, vilket är fantastiskt.
Bilden kommer gå runt 1400-1800mil per år så inte så mycket, frun min kommer att köra den i perioder med 1mil(från)+1mil(till) sträckor, därför jag vill ha bensin.
Funderar faktiskt på en Gold Alltrack då de väldigt prisvärda i jämförelse 270kkr med det jag behöver och mer därtill.
-
2018-06-23, 15:29 #10
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 139
Fast då är det ju Alltrack TDI 184 som gäller.
Golf Alltrack TDI 184 + dragpaket, rattvärme och parkeringsvärmare = 296000:- brutto (ca. 278´ netto)
Tiguan 2,0 TSI 180 Executive + dragpaket, sportstolar (ergoActive) = 297500:- brutto (ca. 279´ netto)
En Golf Alltrack 1,8 TSI 180 med värmare går säkert att hitta begagnad, men den motorkombinationen i Alltracken är förvånansvärt törstig kan jag intyga.Senast redigerad av Crille82 den 2018-06-23 klockan 15:34.
-
2018-06-23, 15:49 #11
- Reg.datum
- jun 2017
- Namn
- Stefan
- Ort
- Skåne
- Inlägg
- 2 154
-
2018-06-23, 16:01 #12
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 139
-
2018-06-23, 21:12 #13
- Reg.datum
- mar 2011
- Namn
- Oskar Lindberg
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 313
Tiguanen bör vara ännu mer törstig med den motorn då det är en större bil (högre och mindre dynamisk).
Ska bygga lite bilar och se
Edit:
Verkar inte finnas värmare till Tiguanen, endast på GT-modellen.
-
2018-06-23, 21:15 #14
- Reg.datum
- jun 2010
- Namn
- Andreas
- Ort
- Nättraby socken
- Inlägg
- 2 371
var var ute och åkte en runda genom Sverige (och Norge) för några veckor sedan Min Golf Tsi122 från 2009, lyckades jag köra strax under 0,5L/milen 3 tankningar i rad, bilen har gått över 14.000mil och katalysatorn bortmonterad
-
2018-06-23, 21:44 #15
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- Marcus
- Ort
- Västra Götaland
- Inlägg
- 76
-
2018-06-23, 21:45 #16
- Reg.datum
- mar 2011
- Namn
- Oskar Lindberg
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 313
ahha tack!
-
2018-06-23, 22:21 #17
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 139
-
2018-06-23, 22:41 #18
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredric Andersson
- Medlemsnr
- 5407
- Ort
- Finspång
- Inlägg
- 954
Dock verkar TSI180 och TSI220 för Tiguan inte dela samma hårdvara?
Teknikens väld skrev vid test av Tiguan TSI220:
"Motorn i TSI 220 är samma bas som TSI 180, det vill säga samma cylindervolym på 1 984 kubikcentimeter, men avsevärt omarbetad på bland annat motorblock samt topplock, insug, turbo och motorns styrenhet."
http://teknikensvarld.se/provkorning...220-gt-623825/
ABT ger:
2,0 TSI 132 kW (180 HP), 320 Nm to approx. 159 kW (216 HP) 360 Nm
engine code: CZPA
2,0 TSI 162 kW (220 HP), 350 Nm to approx. 213 kW (290 HP), 420 Nm
engine code: CHHB
-
2018-06-23, 23:08 #19
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredric Andersson
- Medlemsnr
- 5407
- Ort
- Finspång
- Inlägg
- 954
Nu spelar inte fordonsskatten kanske så stor roll på totalkostnaden för ett nybilsköp.
Men eftersom den är en andrabil/pendlingsbil kanske det ändå är intressant.
Årsskatt efter 1/7
Golf TSI110 DSG 1426:-, efter tre år 360:-
Golf TSI150 DSG 1918:-, efter tre år 426:-
Tiguan TSI180 6832:-, efter tre år 1570:-
Golf Alltrack TDI184 5906:-, efter tre år 3034:-
-
2018-06-24, 00:18 #20
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 139
Stämmer att det ofta skiljer på hårdvaran även om blocket är detsamma, turbo, laddluftkylare osv. Säkert så i detta fallet också. Dock anger flera etablerade trimfirmor likvärdig effekt och vridmoment på 180- och 220-hästaren.
Vad jag ville belysa är att 2,0 TSI 180 och 1,8 TSI 180 är helt olika motorer.
Liknande ämnen
-
Golf 1.6 tdi eller TSI 122?
Av onealex i forum VW-forumSvar: 1Senaste inlägg: 2015-10-07, 15:00 -
Kamrem eller kedja tsi-motorer, Golf Plus
Av salmiakboven i forum VW-forumSvar: 10Senaste inlägg: 2014-07-07, 18:21 -
1,6 FSI eller 1,4 TSI
Av Henke04 i forum VW-forumSvar: 11Senaste inlägg: 2012-03-23, 08:48 -
Golf 150hk eller 180hk!
Av supra77 i forum VW-forumSvar: 3Senaste inlägg: 2010-03-24, 16:28 -
110hk eller 115hk?
Av BALAN i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2008-11-24, 13:04