Resultat 81 till 100 av 104
-
2017-05-22, 09:01 #81
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Monterat
Fick tillbaka bilen i fredags efter service + montering av 034 insert och Clubsport S frambromsar. Har inte kört jättemycket än, men en kort recension av resp produkt:
*034 Motorsport insert:
Vilken skillnad! Helt idiotiskt att jag haft denna liggande lös i 4 månader....borde suttit på bilen från fabrik. Hela drivpaketet sitter plötsligt fast, gasrespons, växlingar mm sker utan att en gele-känsla är inblandad. Sååå bra! Och inte det minsta mera NVH. Kan rek 110%. Har inte kunnat testa om framhjulshoppen kvarstår då det inte varit sådana förhållande än där det brukar uppstå. Återkommer map detta.
*Clubsport S frambromsar:
Originalbromsar på R har en (enligt mig) puckad setup, lätt tryck på bromsen ger en kraftig initial bite (svårt att dosera mjukt), sen om man trycker hårdare händer inte mycket mera förrän man tryckt rejält mkt mera.
Clubsport S bromsarna är inte alls så. De är helt linjära, bromseffekten är helt beroende på pedaltryck så de är kan doseras mycket exaktare. De kräver betydligt mycket mera pedaltryck, för någon som är van vid svenssonbilar så känns de nog som att de tar lite dåligt, men är man bara med på att man får trycka lite på pedalen så är de ett klart lyft. Har inte testat om de har bättre uthållighet. Verkar också som de dammar lite mindre än original
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2017-05-22, 12:21 #82
Hedersmedlem
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Henrik Hauge
- Medlemsnr
- 4213
- Ort
- Strömstad
- Inlägg
- 2 209
Får la bli att beställa ett sådant insert då tror jag.
Jag tycker med att dom dammar ganska lite. Kul att du tyckte bromsarna var bättre, då var det inte en dum uppgradering i allafall då. Jag hann ju aldrig tästa originalen fullt ut innan jag bytte.
Jag skall iväg på mantorp på tisdag så då får dom bekänna färg på banlörning/ konbana.
Skickat från min FRD-L09 via TapatalkStyrelsen - Volkswagen Club Sweden
Klubbshop ansvarig
2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)
-
2017-05-22, 21:20 #83
Varifrån köpte du inserten?
-
2017-05-22, 21:44 #84
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2017-05-22, 21:53 #85
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
-
2017-05-22, 22:13 #86
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
4minuter tog det att montera inserten. Lossa en skruv, ett par slag med gummiklubba, skruva dit skruven igen. Klart! Tar längre tid att ta upp/ner bilen på lyften.
Tänkte byta skivor bak också och då blir det S beläggen där med. Original skivor bak verkar ju vara tillverkade av mjukost, ser ju 10 år gamla ut efter 10 månader. Rena skräpet.Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2017-06-10, 08:33 #87
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Nu har jag kört några hundra mil och kan rapportera att framvagnsstudsen är nästan borta med inserten
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2017-06-11, 12:41 #88
- Reg.datum
- jun 2011
- Namn
- Andreas
- Ort
- Mölndal
- Inlägg
- 156
Fasiken, blir nog till att beställa insert. Har visserligen lärt mej att komma runt problemet, men vid regn är det ju direkt störande hur lätt det hoppar.
Tycker du fortfarande bromsarna dammar mindre än innan?
Blir nog att beställa s-skivorna och beläggen till hösten hur som helst för min del. Ska plåga slut på orginalen först på ringen i sommar bara haha
-
2017-06-11, 12:44 #89
-
2017-06-13, 03:20 #90
Hedersmedlem
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Henrik Hauge
- Medlemsnr
- 4213
- Ort
- Strömstad
- Inlägg
- 2 209
Körde 20 varv på mantorp nu i helgen och det var knappt nått på fälgarna. Dammar bra mycket mindre än original ja.
Skickat från min FRD-L09 via TapatalkStyrelsen - Volkswagen Club Sweden
Klubbshop ansvarig
2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)
-
2017-06-13, 06:47 #91
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
-
2017-06-13, 09:10 #92
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
I ETKA står det att beläggen och skivorna måste användas tillsammans. Sen hur man värderar detta är upp till var och en.
Det som jag tycker känns konstigt är att man köper en bil för knappt 400k och sen skall man snåla 4k på något som är relaterat till bromsarna på en prestandabil. Jag tycker det jag rimmar dåligt.Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2017-06-13, 10:07 #93
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
-
2017-06-13, 10:54 #94
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Belägg + skivor kostar 6040kr inkl moms och jag betalade ca 1800kr inkl moms för montering på VW. Baserat på detta så torde det vara ca 4k billgare att göra samma sak utan skivorna (en hel del av jobbet för att byta klossar ingår ju vid byte av skiva så extrakostnaden arbete för att byta skivorna samtidigt är låg)
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2017-06-13, 11:14 #95
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Jaha, det var ju bra pris. Det är ju inte vad man får betala i sthlm hos VW
.
Men man kan ju inte betala 4k för att byta beläggen bara.
Som sagt det är billigt vilket fall som helst!. Kostar skivor och belägg 6040:- efter typ klubb rabatten?
-
2017-06-13, 11:22 #96
-
2017-06-13, 19:19 #97
Detta märkte jag i helgen då jag testade GTI Clubsport i konbanan på Bug Run. Clubsporten ska tydligen ha exakt samma originalbelägg som R, ska tydligen vara samma skivor också eller eventuellt en annan revision.
I Clubsporten skulle det räckt med att smeka bromspedalen lite, jag gjorde ju ett normalt tryck och höll på att flyga genom rutan.
Fint att det finns en original uppgradering som passar rakt av, och som till och med ser sportig utKör Polo R WRC -14
Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95
-
2017-06-14, 10:49 #98
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2017-06-19, 23:47 #99
-
2017-06-20, 07:57 #100
Liknande ämnen
-
Mickes Golf 2 16V Långstidsprojekt...
Av MickeR i forum ProjektforumSvar: 952Senaste inlägg: 2025-02-06, 10:02 -
BORA Variant / GOLF Variant , Vad är skillnaden... ?
Av 2stroke i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2011-02-21, 09:43 -
Vilken modell är att föredra? Golf 3 Variant, Passat Variant 95-97?
Av Freiholtz i forum VW-forumSvar: 18Senaste inlägg: 2009-06-03, 01:14 -
Golf Variant, facelift?
Av henriks i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2008-06-06, 14:06 -
Golf 3 variant
Av Myzqo i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2008-03-07, 15:40