Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 495

    1,5 TSI EA211 Evo

    Namn:  banner.jpg
Visningar: 2016
Storlek:  21.3 KB
    8,7 miljoner EA211 motorer producerade t.o.m. 2015

    Ny koncern-motor 1,5 TSI EA211 Evo - vidareutveckling av EA211
    Byggstart: vecka 45 2016
    Tillverkningsorter: huvudsakligen Mlada Boleslav (Skoda Tjeckien), Györ (Audi Ungern), Salzgitter (VW Tyskland), Chemnitz (VW Sachsen Tyskland) med Chemnitz som huvudort.
    För insats i modeller från VW, Audi, Seat, Skoda
    Erbjuds till att börja med i två effektuttag om 96 kW (130 hk) och 110 kW (150 hk).
    VTG-ATL-turbo
    Den första bensinmotorn med VTG turbo för produktion i stora antal
    EIVC-Miller-cykeln-principen
    Common-rail DI 350 bar
    Kompression: 12:5
    Utvecklad ACT utan komfortförluster
    APS-täckta cylinderväggar (Atmospheric Plasma Spray)
    Euro 6-ZD
    Motorolja 0W-20

    Namn:  vw-ea-211-tsi-evo-002-1.jpg
Visningar: 1833
Storlek:  69.5 KBNamn:  vw-ea-211-tsi-evo-003-1.jpg
Visningar: 1678
Storlek:  38.2 KBNamn:  vw-ea-211-tsi-evo-004-1.jpg
Visningar: 1594
Storlek:  55.4 KBNamn:  vw-ea-211-tsi-evo-005-1.jpg
Visningar: 1627
Storlek:  38.7 KB

    http://www.autoblog.com/2016/04/28/v...#slide-3873824
    http://www.autofilou.at/2016/04/moto...den-motor.html

    Der neue EA211 TSI evo von Volkswagen
    https://youtu.be/VrvXbluHtiA

    EA211 TSI evo | Der neue Wundermotor von Volkswagen und die Ablöse des TDI?
    https://youtu.be/EHvdJt74lG8

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 802

    1,5 TSI EA211 Evo

    Momentkurva som en elmotor nästan, rätt imponerande pjäs på pappret.

    Nyfiken på vilken prestanda APS-coatingen har ..
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    951
    Fin teknik, men också känslig?
    Variabla ledskenor i turbindelen, känns som de kan bli en del problem när/om de börjar kärva efter några år.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    839
    Mycket jox för att få en motor på 150-kusar! Bensinmotorn är nog snart uträknad!

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 260
    Mycket intressant.

    Jag kör våra bilar på 5w-30 olja (vw 504 00 spec). Tycker den känns tunn men så ska det vara.
    Denna går på 0w-20. Kompenseras kanske med ett högre oljetryck.

    /Peter

    PS Den är säkert den nya bensin-"volym motorn", då syftar jag inte på storleken utan antal tillverkade enheter.
    Senast redigerad av Peter-C den 2016-09-05 klockan 20:57.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 495
    Ja detta ska ju bli den nya basmotorn som ersätter nuvarande 1,4 TSI över tid. Så mycket "jox" vet jag inte om det är. Jag ser det mer som att man uppdaterat komponenter och teknik till senaste generation. De har ju inte tillfört fler komponenter än tidigare om jag förstått det rätt.

  7. #7
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 323
    Inte komponenter i motorrummet, nej. Men däremot bör ju rimligen själva turbon bli lite mer komplicerad med mer rörliga delar. Men det är väl en tidsfråga tills man har lite mer erfarenhet av tekniken och dess svaga punkter. Har vi tur så är själva tekniken tillräckligt beprövad redan för att vara mogen att sättas i serieproduktion, och hålla för det. På sikt tror jag säkert det kan vara en bra teknik. Det är inte svårt att bygga en någorlunda effektstart motor eller en någorlunda snål motor. Det gör VW redan idag. Men det gäller att driva dom två målen mot ytterligare effektivare motorer.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 495
    VTG-turbo på dieselmotorer har VW använt sedan mitten av 1990-talet. Porsche använder sedan tidigare VTG-turbo på bensinmotorer och det är därifrån kunskapen kommer i det här fallet. Det är bra att kunna nyttja spetskompetens inom koncernen

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 495
    A New Engine Shows That VW’s Turbo Power is Better Than Ever
    http://www.cheatsheet.com/automobile...tml/?a=viewall

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Nättraby socken
    Inlägg
    2 383
    Jag ser i specifikationen att den är byggd för 95 oktan med 10% brännvin dvs. E10 bensin vilket då betyder att motorn är optimerad för ca 97-98 oktan spritfri bensin med tanke på kompressionstalet 12,5:1

    det har varit tyst om evt. införandet av E10-bensin i Sverige

  11. #11
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare ( VCDS )
    Inlägg
    1 409
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Jag ser i specifikationen att den är byggd för 95 oktan med 10% brännvin dvs. E10 bensin
    vilket då betyder att motorn är optimerad för ca 97-98 oktan spritfri bensin med tanke på kompressionstalet 12,5:1

    Det har varit tyst om införandet av E10-bensin i Sverige
    ...och tur är väl det !
    Jag vill då inte ha E10 Bensin.
    En jävla skit soppa för alla 2-Takts motorer.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Nättraby socken
    Inlägg
    2 383
    Ska tom. gå ryktesvägen att man blandar in 15% i all bensin som säljs i sverige


  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 802
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Ska tom. gå ryktesvägen att man blandar in 15% i all bensin som säljs i sverige

    Går rykten att det egentligen är chokladmouse i också.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

Liknande ämnen

  1. Evo Drag battle, Ford Focus RS vs. Golf R.
    Av Alle47 i forum Bilder och Videos
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-07-24, 11:03
  2. Tips! Problem med Assa Evo-lås.
    Av P-plats.se i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 23:54
  3. Evo-smiskare!
    Av GTI30EDITION i forum VW-forum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 09:58
  4. GTI V Chip vs. Mitsubishi EVO 7
    Av JohanGolf i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 17:16
  5. VW Golf gti W12 650 testad i EVO.
    Av Barbapappa i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 23:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin