Resultat 1 till 13 av 13
Ämne: 1,5 TSI EA211 Evo
-
2016-09-02, 12:43 #1
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 495
1,5 TSI EA211 Evo
8,7 miljoner EA211 motorer producerade t.o.m. 2015
Ny koncern-motor 1,5 TSI EA211 Evo - vidareutveckling av EA211
Byggstart: vecka 45 2016
Tillverkningsorter: huvudsakligen Mlada Boleslav (Skoda Tjeckien), Györ (Audi Ungern), Salzgitter (VW Tyskland), Chemnitz (VW Sachsen Tyskland) med Chemnitz som huvudort.
För insats i modeller från VW, Audi, Seat, Skoda
Erbjuds till att börja med i två effektuttag om 96 kW (130 hk) och 110 kW (150 hk).
VTG-ATL-turbo
Den första bensinmotorn med VTG turbo för produktion i stora antal
EIVC-Miller-cykeln-principen
Common-rail DI 350 bar
Kompression: 12:5
Utvecklad ACT utan komfortförluster
APS-täckta cylinderväggar (Atmospheric Plasma Spray)
Euro 6-ZD
Motorolja 0W-20
http://www.autoblog.com/2016/04/28/v...#slide-3873824
http://www.autofilou.at/2016/04/moto...den-motor.html
Der neue EA211 TSI evo von Volkswagen
https://youtu.be/VrvXbluHtiA
EA211 TSI evo | Der neue Wundermotor von Volkswagen und die Ablöse des TDI?
https://youtu.be/EHvdJt74lG8
-
2016-09-02, 13:43 #2
1,5 TSI EA211 Evo
Momentkurva som en elmotor nästan, rätt imponerande pjäs på pappret.
Nyfiken på vilken prestanda APS-coatingen har ..----------------------------------------------------
Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017
-
2016-09-02, 13:49 #3
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredric Andersson
- Medlemsnr
- 5407
- Ort
- Finspång
- Inlägg
- 951
Fin teknik, men också känslig?
Variabla ledskenor i turbindelen, känns som de kan bli en del problem när/om de börjar kärva efter några år.
-
2016-09-05, 18:24 #4
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- per pudas
- Ort
- växjö
- Inlägg
- 839
Mycket jox för att få en motor på 150-kusar! Bensinmotorn är nog snart uträknad!
-
2016-09-05, 20:46 #5
Mycket intressant.
Jag kör våra bilar på 5w-30 olja (vw 504 00 spec). Tycker den känns tunn men så ska det vara.
Denna går på 0w-20. Kompenseras kanske med ett högre oljetryck.
/Peter
PS Den är säkert den nya bensin-"volym motorn", då syftar jag inte på storleken utan antal tillverkade enheter.Senast redigerad av Peter-C den 2016-09-05 klockan 20:57.
Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2016-09-05, 22:29 #6
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 495
Ja detta ska ju bli den nya basmotorn som ersätter nuvarande 1,4 TSI över tid. Så mycket "jox" vet jag inte om det är. Jag ser det mer som att man uppdaterat komponenter och teknik till senaste generation. De har ju inte tillfört fler komponenter än tidigare om jag förstått det rätt.
-
2016-09-06, 09:17 #7
Inte komponenter i motorrummet, nej. Men däremot bör ju rimligen själva turbon bli lite mer komplicerad med mer rörliga delar. Men det är väl en tidsfråga tills man har lite mer erfarenhet av tekniken och dess svaga punkter. Har vi tur så är själva tekniken tillräckligt beprövad redan för att vara mogen att sättas i serieproduktion, och hålla för det. På sikt tror jag säkert det kan vara en bra teknik. Det är inte svårt att bygga en någorlunda effektstart motor eller en någorlunda snål motor. Det gör VW redan idag. Men det gäller att driva dom två målen mot ytterligare effektivare motorer.
Golf GTI Edition 30 Nr.19
Polo TDI90 -12
-
2016-09-06, 09:24 #8
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 495
VTG-turbo på dieselmotorer har VW använt sedan mitten av 1990-talet. Porsche använder sedan tidigare VTG-turbo på bensinmotorer och det är därifrån kunskapen kommer i det här fallet. Det är bra att kunna nyttja spetskompetens inom koncernen
-
2016-09-07, 12:57 #9
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 495
A New Engine Shows That VW’s Turbo Power is Better Than Ever
http://www.cheatsheet.com/automobile...tml/?a=viewall
-
2016-09-07, 22:04 #10
- Reg.datum
- jun 2010
- Namn
- Andreas
- Ort
- Nättraby socken
- Inlägg
- 2 383
Jag ser i specifikationen att den är byggd för 95 oktan med 10% brännvin dvs. E10 bensin vilket då betyder att motorn är optimerad för ca 97-98 oktan spritfri bensin med tanke på kompressionstalet 12,5:1
det har varit tyst om evt. införandet av E10-bensin i Sverige
-
2016-09-07, 23:35 #11
-
2016-09-08, 08:12 #12
- Reg.datum
- jun 2010
- Namn
- Andreas
- Ort
- Nättraby socken
- Inlägg
- 2 383
Ska tom. gå ryktesvägen att man blandar in 15% i all bensin som säljs i sverige
-
2016-09-08, 08:24 #13
Liknande ämnen
-
Evo Drag battle, Ford Focus RS vs. Golf R.
Av Alle47 i forum Bilder och VideosSvar: 4Senaste inlägg: 2016-07-24, 11:03 -
Tips! Problem med Assa Evo-lås.
Av P-plats.se i forum Off TopicSvar: 2Senaste inlägg: 2008-10-15, 23:54 -
Evo-smiskare!
Av GTI30EDITION i forum VW-forumSvar: 26Senaste inlägg: 2008-01-25, 09:58 -
GTI V Chip vs. Mitsubishi EVO 7
Av JohanGolf i forum VW-forumSvar: 8Senaste inlägg: 2007-10-16, 17:16 -
VW Golf gti W12 650 testad i EVO.
Av Barbapappa i forum VW-forumSvar: 0Senaste inlägg: 2007-09-07, 23:37