Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 245
    alla motorer/motorstyrningar from motronicen på 1.8t sedan ~99 (e-gas) har momentbegränsande mappar där maxlast och även maxvarvtal begränsas av motorns temperatur(kylvattnets). dvs ingen nyhet å definitivt inget bmw introducerat.


    MickeR, förstår precis vad du menar, anledningen till att VAG började med detta var just för att iom golf 4ans introduktion på marknaden sent -96, så översvämmades verkstäderna av oroliga kunder, som åkte in såfort nålen passerade 90 grader.

    svensson har dock ingen nytta av informationen, även om det för oss entusiaster kan vara intressant.(det går att ändra kurvan i mätarhuset för den som vill).
    funktionen skulle lätt kunna ersatts med 3 dioder i det avseendet.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 501
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    alla motorer/motorstyrningar from motronicen på 1.8t sedan ~99 (e-gas) har momentbegränsande mappar där maxlast och även maxvarvtal begränsas av motorns temperatur(kylvattnets). dvs ingen nyhet å definitivt inget bmw introducerat.
    Det jag menade var att BMW valde att presentera aktuell varvtalsbegränsning visuellt i varvräknaren - exempel om motorn är kall så börjar rödmarkeringen vid 5000 u/min (yxar grovt) för att sedan ändras uppåt med mer värme i motorn. Så fungerade det inte på VW 1,8T 1999 och gör mig veterligen inte nu heller. På VW och i princip alla andra bilar på marknaden är rödmarkeringen visuellt statisk i varvräknaren.

  3. #23
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 323
    Det är ju egentligen en rätt bra sak. Visst vet väl "alla" att man ska köra försiktigare med en kall motor, men det blir ju en lite mer visuell påminnelse om det när man gör på detta viset.

  4. #24
    GTI-nissen
    Gäst
    Man skulle kunna utveckla detta och ta bort alla mätare!

    Hastighetslampa som lyser rött när man kör fortare än tillåten hastighet.
    Varvräknarlampa som lyser rött när man övervarvar.
    Oljetryckslampa som lyser rött när oljetrycket är för lågt. Oj då, det fanns visst redan...
    Vägmätarlampa som lyser rött när det är dags att byta bil.

    Men faktiskt, svensson behöver ju inte alla mätare längre i nuvarande motorer. Vi har ju ingen kylarvätskenivåmätare, tändlägesmätare, oljenivåmätare m.m. Det är ju bara vi nördar som tycker det är kul att övervaka våra motorer.

    Jag har inga mätare framme på min dator som jag tittar på för att se hur den mår under skalet. Så länge den går är jag nöjd.

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 501
    Nej jag håller inte med. Med elbilarna så försvinner vissa mätvärden men så länge jag har konventionella bilar med bensin eller dieselmotorer så vill jag kunna se oljetemperatur och gärna med en dedikerad mätare som kunde få ersätta vattentemperaturmätaren. Då skulle jag slippa bläddra i MFA för att kontrollera oljetemperaturen. Varvräknare känns en aning meningslöst med automatväxlad bil och den är ju på väg bort med början i elbilar och till stor del i hybrider.

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 245
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det jag menade var att BMW valde att presentera aktuell varvtalsbegränsning visuellt i varvräknaren - exempel om motorn är kall så börjar rödmarkeringen vid 5000 u/min (yxar grovt) för att sedan ändras uppåt med mer värme i motorn. Så fungerade det inte på VW 1,8T 1999 och gör mig veterligen inte nu heller. På VW och i princip alla andra bilar på marknaden är rödmarkeringen visuellt statisk i varvräknaren.
    aha, såpass, då misstolkade jag det du skrev, det är ju helt klart både speciellt och lite fränt av dom att göra så med rödmarkeringen och överlämna ansvaret till föraren ist för att motorstyrningen ska gå in å "strypa" =)

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 501
    Ja eller så hade dom kanske både-och Det ena utesluter inte det andra...

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 501
    På både min gamla och nya Passat har jag sett, hört och känt att DSG-växellådan ibland byter växel utan att direkt indikera detta i instrumenthuset. Ungefär som att den vill se om detta verkligen var rätt växel innan den meddelar växelbytet...

  9. #29
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare ( VCDS )
    Inlägg
    1 409
    Jag håller med Marcus om att en Oljetempmätare som visar faktiskt värde hade varit bra.
    och givetvis bör inte en signal till kylvattentempen vara filtrerad *Idioti*

Liknande ämnen

  1. Polo? Varför inte...
    Av Siesta ST i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-07, 22:11
  2. Varför följs inte serviceanvisningarna?
    Av ypzilon i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-31, 16:10
  3. Varför startar inte Golfen?
    Av oxxax i forum VW-forum
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-04-11, 10:30
  4. Däckstuds - Varför?!
    Av JRJ i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 19:47
  5. Varför inga bilder???
    Av jönsson i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 21:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin