Resultat 1 061 till 1 080 av 1215
-
2016-02-03, 09:07 #1061
-
2016-02-03, 10:14 #1062
-
2016-02-03, 20:46 #1063
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Skruvtvånget beror på dragande och skjuvande krafter som kan slita loss orginalplåten vid kraftiga smällar.
Då svetsarna endast sitter ute i kanterna och med skruvar fördelar trycket mycket mer.
Kan tyckas överdrivet , men i tävling är det ju förarens säkerhet som styr.
Om man tar en smäll där kraften blir dragande så kan ju plåtarna dra ganska långt innan de tar stopp.
Det kan i sig ge en ganska lång bit buren kan flytta sig innan det tar stopp.
-
2016-02-04, 07:54 #1064
-
2016-02-05, 19:10 #1065
Igår Torsdag var delarna skurna.
Det ser ut att kunna bli bra.
Idag en liten bilresa för att shoppa loss.
Sparco Sprint
Sabelt 6-punktsbälte
Fästen
Bältesöglor
Stolen passade mig bäst av de jag provade, bonus att den ligger bra i pris.
På 4-punktsbälten sitter midjerem ihop med axelrem, så man får trä ut armarna
när man knäppt upp bältet.
Därför blev det 6-punkt, jag tycker om fördelen med att remmarna är var för sig.
-
2016-02-06, 13:50 #1066
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- David Jovén
- Ort
- Kungsbacka
- Inlägg
- 425
Bra val med 6P-bälte, det är mycket lättare att få ett 6P att sitta åt kring höfterna jämfört med ett 4P. Börjar bli gott stuk på bilen nu
-
2016-02-08, 20:37 #1067
Ja det känns som ett bättre val i många avséenden.
Tack ska du ha!
2012 byggde jag om dessa stolsunderreden, kanske ger de en chans till nu
Men det blev inte bra, hamnar för högt, fästplattorna får jag nog skippa.
Bältet tänkte jag från början sätta i burröret mellan fjädertornen, men det blir 80-90cm bakom stol,
man kan korsa dem har jag sett, men smäller man ordentligt töjs bälten 20%, då gör det ont om
axelremmarna töjs över 30 centimer.
Så istället kommer jag antagligen svetsa ett rör mellan huvudbågen strax under stolens hål
för axelremmarna.
Då hamnar bältesfästen ca 15 cm bakom stol.
0-20° nedåtlutning rekomenderas.
Kommer att skippa fästplattorna, svetsa nytt rör enligt det gula och därmed bygga fast lutning på stolen,
kapa bort det rödmärkta röret och bygga nya profiler för att skruva direkt i stolen.
Edit, eller ska man kanske montera stolen med fästplattor direkt i golvet?Senast redigerad av J.L den 2016-02-08 klockan 21:04.
-
2016-02-09, 10:10 #1068
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Roger Lennartsson
- Medlemsnr
- 1298
- Ort
- Karlskrona
- Inlägg
- 64
Trevligt bygge!
För längesedan så hade jag en Golf mk1 där jag monterade passagerarstolen direkt i golvet. Detta gav genast ombesiktning, var tvungen att ha stolen i orginalstolens infästningar. Tror inte den regeln har ändrats......
-
2016-02-09, 12:35 #1069
-
2016-02-09, 23:11 #1070
Idag kom rören från finess.
Dags att börja notcha.
-
2016-02-17, 19:46 #1071
Notchning pågår.
Med vinkelslip, ganska nöjd
Bältessträvan hamnar 32° nedåt från axelhålen, vilket är lite mycket,
så den ska flyttas 10 cm uppåt, får då 8° vilket borde bli lagom.
-
2016-02-17, 21:14 #1072
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Bakåtsträvan borde HELST möta huvudbågen där sida möter tak.
Dvs högre upp än du nu satt den om man ska vara rätt ute.
Detta för att kunna ta upp max moment OM man kör upp å ner.
Dvs där på bild där du knutit ett snöre som hänger på t.ex förarsidan.
Ingen klagan , bara påpekande i rätt anda.
-
2016-02-18, 08:42 #1073
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Ulf Ericsson
- Ort
- Sollebrunn
- Inlägg
- 283
Om du skall ha framdel behöver du flytta upp bakre rören så att främre och bakre möts
-
2016-02-18, 16:08 #1074
Tack för era tips!
Jag tittade på Davids (och många andra på nätet) infästning och tyckte det blev smidig placering
med tanke på svetsning och målning.
Men det kanske inte blir bra då?
Synd om jag får beställa fler rör.
Jag ska inte ha främre del, endast halvbur. (men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden iofs)
-
2016-02-18, 18:55 #1075
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Ulf Ericsson
- Ort
- Sollebrunn
- Inlägg
- 283
Burar som har för låg infästning av baksträvorna blev förbjudna för länge sedan. Man konstaterade att det blev en brottanvisning ovanför infästningen och buren kollapsade. Burarna i gamla V4or hade den typen och alla fick byta ut strävorna.
När du ändå bygger nytt skulle jag rekommendera att du väljer en lösning där du fäster dem så högt du kan, gärna som på min bifogade bild.
-
2016-02-18, 19:23 #1076
Så här ser Davids bakre burhalva ut idag. Markerade ut på bilden var de främre rören möter bågen. Dom är alltså i höjd med baksträvan.
-
2016-02-18, 22:21 #1077
Tack för era synpunkter, jag får nog tänka om.
Jag frågade om detta för en månad sen, hade önskat dessa idéer då, innan jag kapade rören, men men :-)
Jag kan sätta dessa rör högre på huvudbågen om jag lutar den några grader bakåt, (0-10 ska vara godkänt), men det känns som en kompromiss.. (?)
Edit.
Jag borde kunna använda dessa felaktiga rör till ena strävan i krysset, den tvådelade.
Då borde rören räcka.Senast redigerad av J.L den 2016-02-18 klockan 22:54.
-
2016-02-19, 08:10 #1078
Det är alltid lättare att kommentera ett redan utfört/påbörjat jobb än att komma på alla dom synpunkterna utan att titta på något som redan finns. Tyvärr är det så i många sammanhang. Du hade iaf inte kommit så långt med ihopsättning och allting.
Trevligt och se att det går framåt!Golf GTI Edition 30 Nr.19
Polo TDI90 -12
-
2016-02-19, 09:19 #1079
-
2016-02-19, 09:43 #1080
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007