Resultat 1 041 till 1 060 av 1215
-
2016-01-17, 19:59 #1041
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- David Jovén
- Ort
- Kungsbacka
- Inlägg
- 425
Tja Johan!
Kul att det går framåt med bygget, fint jobb du gör med bilen
På min gamla Rejsatråd (sid 5 och 6) finns några bilder på hur halvburen i bilen såg ut och hur jag tänkte komplettera den till helbur. Mathias som köpte bilen håller på att färdigställa den nu tror jag. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?...r=asc&start=84
Jag läste mycket på SBF:s hemsida om hur skarvar och liknande skulle utformas. En viktig detalj är att 3-punktsbältet inte får ta i buren någonstans. Jag ställde huvudbågen på den lilla avsatsen som finns precis där kanten på baksätet är.
Lycka till med burbygget!
-
2016-01-17, 21:37 #1042
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
+1 på Davids ^
Bestäm var och hur du ska ha huvudbågen först.
Ska den stå på plattor , ska du ha boxar som höjer den från golvet?
Fråga bara om du undrar något.
Är ju några som tittar i din tråd som byggt några.
Sedan kan du ju alltid fråga Sollebrunn Ulf.
När du måttat in huvudbågen så börjar du framifrån med främre delen av buren.
Jag har satt mina burar ganska nära B-stolpen så man kan sätta en bultad platta att fästa mot stolpen.
Passar rätt bra in imot förhöjningen för baksätet om man vill boxa eller sätta platta mot golv.
Sedan så den nedre strävan i huvudbågen , den ska om man följer SBF fästas mot kardantunnel/avgastunnel.
Men för gatåka eller klubbracing kan man sätta den så man svetsar mot gamla baksätesplåten.
Allt beror på var man sätter huvudbågen.
Jag monterade den senaste uppe på förhöjningen.
Det är en gatbilskompromiss , på klassade bilar ska den monteras mot golv så inte golvet kan tryckas in i kupén.
-
2016-01-18, 08:40 #1043
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Ulf Ericsson
- Ort
- Sollebrunn
- Inlägg
- 283
Johan, här kan du se hur det blir med låda under huvudbågen
-
2016-01-18, 12:52 #1044
Tjena David, kul att se att du fortfarande tittar in här!
Tittar man noga där din huvudbåge möter golvet/hyllan så lutar det åt denna
installation även för min del, då får jag den marginal till bältet som jag tror behövs.
På denna bild ser man att dina bakåtsträvor sitter ganska lågt och att innertaket är kvar.
Detta har jag funderat mycket på, innertakets vara/icke vara samt hur jag enklast svetsar
bakåtsträvornas ovansida samt målar ovansidan av huvudbågen om den är på plats i bilen
med innertaket kvar.
Det borde gå att vinkla hela buren framåt ca 45° eller kanske t.o.m. lyfta ut den (?)
för enklare helsvetsning och målning.
(Bakåtsträvornas ovansida får max sitta 50mm under sidosträvornas underkant, jag kommer ej
ha rör framför huvudbågen, men jämförelsevis borde jag kunna sätta dem i höjd med dina och ändå
anses godkänd vid en eventuell tävling?)
Det står mellan Davids alternativ ovan på hyllan, eller Ulf's alternativ nedan på en box,
Davids har bra marginal till bältet så det verkar vettigast just nu.
Angående tvärsträvan, här står:
Detta rör skall monteras så nära golvet / kardantunneln som möjligt. I
första hand skall detta vara ett rakt rör mellan huvudbågens båda
ben. Om denna montering inte är möjlig får röret vara tvådelat och
monteras i vinkel snett bakåt, samt fäst med en platta
Tack så långt för alla synpunkter!
-
2016-01-18, 14:15 #1045
-
2016-01-18, 15:11 #1046
Snygga men för dyra (om det ska vara rätt kaross)
och även samma anledning som Touran faller bort:
extrasätena för att få 7 platser tar dels upp för stor del av bagaget,
och dels alldeles för trångt/obekväma.
Jag vill helst ha en Caravelle, 8/9 sittplatser plus plats för packning
till alla vid långfärd till fjällen eller husvagnssemester, men sofforna har inte justerbara ryggstöd,
och känns alldeles för mycket buss, det ställer till det en aning.
Ingen modell slår komforten i Chryslern med 2 + 2 pilotstolar + 3-sitssoffa längst bak.
Med Stow n go kan alla fällas för plangolv som är ett stort plus.
Nu svär jag i kyrkan
En sådan här hade jag absolut kunnat tänka mig om bagaget varit större,
här känns knappt värt att försöka få med barnvagn m.m.Senast redigerad av J.L den 2016-01-18 klockan 15:20.
-
2016-01-18, 16:13 #1047
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
OK, förstår. Men det finns en lösning på "Chrysler-problemet"
VW Routan
http://www.blocket.se/ystad/Chrysler....htm?ca=18&w=3
-
2016-01-18, 19:04 #1048
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Patrik Hagel
- Medlemsnr
- 391
- Ort
- Växjö
- Inlägg
- 1 408
Köp INTE en Chrysler..... i know....
-
2016-01-18, 19:44 #1049
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- David Jovén
- Ort
- Kungsbacka
- Inlägg
- 425
Ja lite koll får man allt ha på Golfarna!
Min huvudbåge hade inte kunnat stå längre fram, då hade bältet tagit i vilket som sagt är ett big no-no.
Jag näste alla rör i halvburen och tog ut den ur bilen och svetsade ihop den. Det går men är tight att få ut den.
När det gäller anslutning av rör så finns det ett maxmått hur långt ifrån varandra de får mötas och hur långt från huvudbågens böjar de får sitta.
Sen måste jag också påpeka att så som sidosträvorna sitter på bilden (de är böjda) sitter de INTE idag, det var bara en grej jag funderade på att göra. Det är sämre ur hållfasthetssynpunkt än att ha dem raka.
-
2016-01-18, 20:40 #1050
Bakre burhalvan gick fint att ta ut och helsvetsa klart det sista på garagegolvet. Främre burhalvan är det lite värre med när MacP-stag är på plats, men det gick fint att skjuta bak den så pass att man kunde helsvetsa rör över rutan och MacP-stagen. Jag kommer att montera övre dörrsträvorna så dom blir demonterbara, besiktningsman kan tycka att det blir svårt att ta sig in och ut ur bilen och sätta tvåa om han eller hon känner för det.
Senast redigerad av holyhatten den 2016-01-18 klockan 20:40. Anledning: stava som en potatis
-
2016-01-19, 13:51 #1051
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Taklucka + Innertak
Jag har funderat på att ta bort takluckan (som ju tyvärr är std på 16V). Har kollat lite på olika "sunroof delete" varianter och det som jag fastnat för är de som gör en kolfiberavgjutning av originalet som man sätter fast med vindrutelim mot insidan av takplåten. Då sparar man vikt på rätt ställe och kan få upp huvudbågen längre upp (bättre skydd och längre ifrån islag av huvudet). Innertak är nästa fråga, där tror jag att jag kommer att göra så att jag kapar av innertaket och behåller den främre halvan och kör utan bak (av samma skäl som ovan). Någon som har åsikter om detta?
Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-01-30, 20:22 #1052
Tack, det bådar ju gott, då bör jag kunna göra likadant.
Idag har jag besökt en återförsäljare några mil bort, vi skulle ändå på kalas i närheten,
provsatt 5-6 olika stolar och kom fram till en som passade mig bra,
vi diskuterade även bälten, 4-punkt och 6-punkt.
Jag ska bara kolla upp några detaljer innan beställning av detta.
Efter ett par timmars kalas på badhus var det skönt med lite garagetid.
Huvudbågen har kapats för att börja måtta resterande rör.
Resten av inredningen samt stolarna fick snällt lämna boet ett tag.
Jag placerade huvudbågen på hyllan, som Davids, p.g.a. frigången till 3-p bältet som krävs.
Bakre infästning vid fjädertornet har jag funderat mycket på.
Skulle man kunna rulla infästningsplattorna och sätta dem på fjädertornets insida
och fästa alla 3 rör där, vad har ni att säga om det?
Det känns som att fjädertornet är det som påfrestas allra mest och där man vill styva upp?
Jag har fortfarande inte bestämt om jag ska kapa bort plåten på hyllan för baksätet.
Nästa steg blir att tillverka infästningsplattor, ska rita upp dem i cad och laserskära.
Men blir inte klok på reglerna, om man kan svetsa allt eller om skruv krävs oavsett.
Får läsa på lite mer.
Då hade jag hellre tagit ut innertaket i ett stycke och kört utan, men då blir det helt plötsligt
väldigt skramligt i bilen.
Jag har endast golvmatta, ingen isolering, asfaltmatta eller underredsmassa, men kommer nog ändå
behålla innertaket, skramlet och resonationerna blir jobbiga utan.
-
2016-01-30, 22:19 #1053
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Nackdelen med att sätta bakre burfästet på fjäderbenstornen är att de ju bara är punktade i innerskärmen.
Ska de sitta endast i dem bör man sömsvetsa tornen mot skärmen.
Sedan finns/fanns vad jag förstår det en anledning till att man sätter plattan på innerskärmen.
Det är för att den ska ta upp kraft om man skulle smälla så pass att man trycker allt nedåt.
Då stöttar plattan mot hjulen var tanken för i urtiden
Jag gjorde så att jag satten en förstärkning som var svetsad i både innerskärm och torn.
Sedan bultat rakt igenom så förstärkte man båda och man slipper extra fjädebensstag.
Staget är ju helt onödigt och extra vikt om man har buren.Senast redigerad av Lillen den 2016-01-30 klockan 22:27.
-
2016-01-30, 23:24 #1054
-
2016-01-31, 17:47 #1055GTI-nissenGäst
Här har jag inte kikat på ett tag märker jag... Bra jobbat Johan, du går ju all the way! Tänk bara på att du kommer att använda bilen mer om du behåller så mycket ljuddämpning som går.
-
2016-01-31, 19:51 #1056
Haha tackar Nisse, du vet ju vilken bil jag har som recept
Även om jag aldrig kommer närma mig skicket på din.
Ljuddämpningen har jag inte sett som ett stort problem än så länge, däremot är den väldigt stötig för att åka och köpa
glass, men några nöjesturer blev det allt i somras :-)
-
2016-02-01, 20:58 #1057
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Filip
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 371
Snyggt jobbat och intressant projekt! Keep up the good work.
-
2016-02-02, 12:12 #1058
Medlem 25 år+
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Mikael Rosenqvist
- Medlemsnr
- 892
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 1 399
Fortsätt med detta Johan, tydliga bilder och bra resonemang! Jag väntar tills du svetsat klart så kopierar jag
Jag blir inte heller klok på det här med skruvarna? Behöver man ha dessa? Kan man inte bara svetsa fast buren permanent?Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007
-
2016-02-02, 15:47 #1059
Rören som saknas är beställda av finess.se.
Tack så mycket!
Hehe, det är helt OK
I reglerna står:
Fastsättningsplattan får svetsas fast i chassi/kaross som tillägg till skruvarna.
Så jag kör på skruvar, så får vi se om det även blir helsvetsat.
Förstärkningsplattan svetsas i karossen, T=3mm.
Fastsättningsplattan svetsas i röränden, T=3mm.
iso 8.8 självlåsande skruv genom kaross/förstärkningsplatta/fastsättningsplatta.
Jag har ritat upp delarna.
Och nu ska de laserskäras.
https://youtu.be/pMSyGOoesfM?t=3m21s
-
2016-02-03, 08:02 #1060