Resultat 1 till 20 av 26
Ämne: Golf MK3 TDI Syncro
-
2015-12-26, 22:46 #1
- Reg.datum
- dec 2015
- Namn
- Alexander L
- Ort
- Luleå
- Inlägg
- 29
Golf MK3 TDI Syncro
Gör min första tråd här på forumet, har 2 st Golf MK3 Syncro, var av denna var en 1,9TD FWD innan jag satte tänderna i den, tänkte slänga upp lite bilder från mitt projekt
Sådär såg den ut när jag köpte den, satt en 1,9TD motor på 74Hk original. En mycket bra och pålitlig motor ska jag tillägga!
Började med att köpa en donatorbil, en Golf 3 1,9TDI 96. Den har gått 19 000 vilket inte är mycket för en diesel i norrland.
Karossen var helt kass då de mest troligt kört av vägen med bilen! Plocka allt a värde på bilen och plocka ut motorn som ska gås igenom och byggas om för syncro.
Bytte bland annat kamrem, alla packboxar, alla packningar, oljetråg, alla remmar, spännrullar, spridarspetsar, chip i styrboxen, koppling m.m.
Fick svarva om remhjulet till oljepumpen då den hade en skarp kan som hade skadat gamla kamremmen.
Började med att köpa en donatorbil, en Golf 3 1,9TDI 96. Den har gått 19 000 vilket inte är mycket för en diesel i norrland.
Gjorde rent de flesta delarna så som tryckrör och insug m.m.
Även turbon fick sig en genomgång! Där byttes alla lager och tätningar.
När turbon va klar med nya lager och tätningar så tänkte jag att det är ju lika bra att ha något som klarar av att kyla laddluften ordentligt! Så införskaffa mig en ny större intercooler.
Jag svetsa även om alla ljuddämpare som satt original med 2" rör för att enkelt kunna svetsa ihop en nytt system
Efter förra vinterns missöden insåg jag att det är mycket roligare med syncro! Körde fast ett antal gången och sa till mig själv "aldrig igen!"
När snön hade lagt sig så bestämde jag mig för att åka och köpa en syncrolina från en Golf 1,9TDI Variant Syncro! Köpte allt bakom motorn.
Kan ju lika gärna renovera växellänkaget när man ändå håller på!
Kommer lägga upp mycket mer, kan vara av intresse för de med 1,9TDI eller som också vill bygga syncro!
-
2015-12-28, 08:50 #2
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
Intressant och kul med många och bra bilder
-
2015-12-30, 00:59 #3
- Reg.datum
- dec 2015
- Namn
- Alexander L
- Ort
- Luleå
- Inlägg
- 29
Dags för ny uppdatering! Jag plockade fram utväxlingarna på både ASD (fwd) och CTT (awd) för att kunna jämföra. ASD är den högst utväxlade lådan som suttit i en Golf 3, blev längre utväxling på de nyare dieselmotorerna. CTT har längre 1,2,3 men samma 4,5. Dock är det mycket lägre utväxling så jag ställde upp en beräkning på det.
Självklart vill man ju ha lägsta möjliga varv på motorväg så det lättaste är att flytta över slutväxeln från ASD till CTT.
Började med att plocka isär allt och se ur det är konstruerat. Här är ASD-lådan
Och här är CTT (med vinkelväxel)
Började med att plocka bort vinkelväxeln och gjorde rent den.
Nu va det bara att plocka ner lådan och inspektera allt! 5an som är påväg bort
Tog ca 15min så va allt isärplockat och kategoriserat, en mycket simpel låda men pålitlig
Här kan man se skillnaden mellan de två differentialerna. Endast den från CTT har de utgående splinesen för hylsan som kopplar diffen med vinkelväxeln.
Började med att fräsa bort de gamla nitarna från diffen för att få bort kronhjulet. Gjorde samma på båda diffarna i och med att de ska flyttas i mellan.
När alla skallar va borta så var är det bara att pressa ut sprintarna, de är i aluminium så förstår att de har en tendens att gå av på lite trimmade bilar
Svarva även till själva diffen för att slippa obalans
Fick borra upp alla hål med en 16mm pinnfräs (underdimension), det va så att det precis gick att trycka i en 12.9 M16 insex med krage.
Fick sätta dit låga muttrar för att det inte skulle ta i växellådshuset
Nu va det dags för resten av lådan att få sig en genomgång, flera av lagerna i lådan va dåliga så bytte samtliga innan den "nya" diffen och "nya" växelstocken sattes i
Pressa dit nya lager överallt. Beställde från Laitis i Luleå, tog 30dagar i frakt... Beställde samma lager (SKF) från Tyskland, där tog det 36h.
Även vinkelväxeln fick sig nya lager
Nu va det bara att slänga ihop båda lådorna igen så var det klart!
-
2015-12-30, 01:17 #4
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
-
2015-12-31, 13:03 #5
Skoj med ett diesel projekt
Duktig på att skruva verkar du med
Ska du byta ut golvet i bilen till ett ifrån en syncro lr bygger du egna infästningar osv?
-
2016-01-02, 22:07 #6
- Reg.datum
- dec 2015
- Namn
- Alexander L
- Ort
- Luleå
- Inlägg
- 29
-
2016-01-03, 17:37 #7
- Reg.datum
- dec 2015
- Namn
- Alexander L
- Ort
- Luleå
- Inlägg
- 29
Man vill ju inte sitta o såsa runt med 89hk i bilen när man bytt motor! Så jag beställde chip från MaloneTuning Steg 3 Custom. Det ger med min setup ca 155hk och 400Nm. Då är det större spridare, större intercooler, raka rör (mer eller mindre) och bränslekylare. Blir säkert värre turbo och större pumphuvud i framtiden.
Gränsen för kopplingen (den stora 228mm) ligger straxt över 400Nm så om det ska ut mer vrid så måste kopplingen bytas (dyrt!).
Fick börja med att löda bort de gamla chippen och ersätta med hållare så det bara är att trycka i de nya, eller om man vill lätt sätta i original.
Det var extremt pilligt även fast jag har bra utrustning!
En av paddsen gick åt helvete så fick brygga med en kabel men det fungerar lika bra!
Sen va det bara att trycka i de nya chippen, men vill vänt tills att går som det ska först!
När motor plockades ur donatorbilen så plockades även varenda kabel ut ur bilen, målet är att inte behöva skarva en enda kabel i hela bilen. Så nu är det bara att gå igenom allt kablage, laga alla skador och rensa ut det man ska ha.
Motorn börja komma ihop sig så kopplingen är monterad, köpte en LUK, ofta det som sitter original på bilar. Skippade centreringsverktyg och kände lite med fingret så det va jämt runt om.
Såg att det var ganska stor skillnad på downpipesen mellan framhjul och syncro. Dp från syncro har en helt annan form för att vinkelväxeln ska få plats.
Så det va bara att svetsa dit ett nytt flexrör från Biltema! Är exakt samma storlek som original så passa riktigt fint
Så man vet det är tätt
Nästa steg va att fixa generatorfästet som va skrot...
Fick borra ur hålet för spännaren och montera en bussning i mässing, det är dock endast en provisorisk lösning
-
2016-01-03, 18:06 #8
Ja köpte en 228mm 6-puckad sinterlamell samt förstärkt tryckplatta som ska tåla ca600nm på Dalhems till min mk1 turbo för några år sedan. Gav runt 4000kr för det!
Klart värt de men efter några hårda starter på strippen med användande av launchcontrollen så började kopplingen släppa efter, men bara när jag skulle launcha och bygga laddtryck
-
2016-01-04, 00:54 #9
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Mycket fränt bygge.
Syns att de finns lite byggvana ändå.
Det är ju kul så inte allt ska vara bolt on.
Jag köpte en KEP sexpuck på Dalhems.
Till detta en Sachs Performance som klarar 620+Nm.
Detta provtrycktes och sattes mot mitt lättade svänghjul.
Hade jag åkt gata skulle jag LÄTT tagit en fjädrar lamell.
Blir ryckigt , gnälligt och hårt med raceplattan.
-
2016-01-04, 01:19 #10
- Reg.datum
- dec 2015
- Namn
- Alexander L
- Ort
- Luleå
- Inlägg
- 29
Behövs inte allt för mycket för att få upp den motorn i 600Nm så tipset är välkomnat! Den billigaste jag hitta hos Dalhem som klara 600Nm kosta dock lite över 7000kr
Men det är min brukis så den får eventuellt en VNT17/22 i framtiden
Tack! Kul att det märks i alla fall
Jo fjädrat får det definitivt bli! Är brukisen så är snäll mot den i drivlinan
-
2016-01-04, 14:50 #11
- Reg.datum
- dec 2015
- Namn
- Alexander L
- Ort
- Luleå
- Inlägg
- 29
Bytte tråget då det gamla hade slagit i någon stans :| Passade på att föra rent silen till oljepumpen och titta lite hur botten ser ut. Inga avlagringar alls :up: Har även bytt alla packningar och packboxar innan jag monterade kopplingen m.m.
Monterade alla detaljer så som insug, turbo, venvhusvent m.m. Sen åkte växellådan på och den bara ploppa dit, sen va det bara att skruva dit allt
Montera nya DPn för att se så den klarar vinkelväxeln!
Egentligen ska de gå 2 st 1,5" hela vägen bak till bakaxeln, men de orkar jag inte hålla på med på satte en Y-koppling på rören efter kattarna och svetsa dit. Går till 2" vilket borde räcka när det är utan dämpare.
Passade på att renovera drivknuten på vinkelväxelsidan då jag inte vet vilket skick den är i. Va inte speciellt sliten så plocka ner den, gjorde rent allt och tröck i nytt fett.
Dags att plocka ur gamla motorn och montera den nya. Som tur är har man ett helt team med ingenjörer bakom sig som hjälper till!
Motorn är preppad!
Gamla motorn lyfts ur och motorrummet rensas på allt som inte behövs eller kommer vara i vägen.
Rensa på all motorel och bytte drivaxel m.m.
Tryckte i den nya elen och drog ut nya elen till motorrummet innan den nya motorn monterades! Även det nya växellänkaget monterades
.
All el kopplades in och en provstart gjordes!
https://www.youtube.com/watch?v=T3JtifEAtQA
Nu var det bara att montera nya pedalstället (elektronisk gas), hälla i lite vätskor, montera front, hänga upp all el och montera instrumentpanelen.
Sen fick den en provkörning!
https://www.youtube.com/watch?v=GFVNQRk5pdc
-
2016-01-04, 22:07 #12
-
2016-01-06, 14:19 #13
- Reg.datum
- dec 2015
- Namn
- Alexander L
- Ort
- Luleå
- Inlägg
- 29
Kasta in lite ljud i bilen för va trött på originalljudet... Köpte 2st 4" till instrumentpanelen och 2st 6,5" till dörrarna. Båda är av märket Alpine. 6,5" blev SPR-60 (100WRms) och 4" blev SPG-10C2 (45WRms). Till det tog jag ett Massive BX4 (120WRms x 4). Köpte även 2st 10" basar av märket Ampire, verkar funka bra! Till basrana köpte jag ett JL JX1000 steg.
Började med att dra alla kablar genom torpedväggen och i trösklarna. Bytte ut pluspolen för at få dit de nya kablarna.
Montera en 1-4 splitter så jag kan mata alla slutsteg från samma kabel
Satte dit slutstegen med gummifötter för att dämpa vibrationer från väg och motor (har bara bild på ena)
Skruva ihop baslådorna och bytte terminaler till banankontakter (bytte basar efter MDS brann...)
Sen sågade jag ut hål i lastskyddet och monterade baslådorna där i. Fäste de med ordentliga skruv från framsidan. Sen på med skydd så tjejen kan slänga väskan bakom sätet utan att förstöra högtalarna!
Spelar riktigt klart och fint, valde slutna låder för att slippa EPA-dunket... Har använts flitigt som ljudsystem på utefester!
-
2016-01-06, 16:59 #14
- Reg.datum
- dec 2015
- Namn
- Alexander L
- Ort
- Luleå
- Inlägg
- 29
I somras va jag på en skrot i Uppsala och kapade bort röven på en VR6 Syncro. Tog bagage och tank för att montera på dieselgolfen. Va bra mycket mer jobb än jag trodde... Speciellt när det är så mycket dubbelplåt och balkar i balkarna... Men körde av allt, to ca 2st halvdagar.
Började med att kapa av alla fästen lite snyggt så jag får på de på min sen
Självklart hugger skivan i dubbelplåten så kapen slår runt och sätter sig i handleden...
Som tur va så låg det en förbandslåda (VW original =P~ ) i bilen så jag kunde kapa klart skiten
Tog ett tag men när den väl börja lossna så "låna" 8) jag trucken och slet ner det, sen va de bara att kapa den i 2 bitar så jag kunde få hem den och trimma vidare i lugn och ro!
Fick svänga förbi sjukan påvägen hem för att sy ihop det, blev lite panik när de insåg att jag inte känner någon smärta i lillfingret (tröck en nål igenom) och hela vägen ner till skadan =D> Men har läkt fint!
-
2016-01-06, 21:00 #15
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
Oh fy fäan...
-
2016-01-12, 12:06 #16
- Reg.datum
- dec 2015
- Namn
- Alexander L
- Ort
- Luleå
- Inlägg
- 29
Nu va det dags att montera avgassystemet. Började med att titta på kattarna och de va helt igentäppta så slog ut skiten. Det blev en märkbar skillnad i effekt och märkbart mindre svartrök vid fullgas.
Tog delar från originalsystemet och byggde om för att det skulle passa ihop med fästena på min bil samt passa ihop men katalysatordelen
Åkte hem över sommaren och när jag va ute på småvägarna på landet så märkte jag att bomskraften inte räckte till. Satt original 239x12 skivor på (solid). De blev lite för varma så bytte till 239x20 (vent) istället, mycket bättre bromskraft och håller längre! Passa även på att byta bak
Fick meka lite med startmotorn som börjat krångla... Tydligen så va flätan så dålig att den inte fick tillräckigt med ström. Löste det med en jordkabel från en svets då startmotorn jag köpte från skroten hade samma fel...
Pumpen fukta lite så passade på att byta packningarna mellan de 3 huvuddelarna, sen va det torrt igen! Va lite specialverktyg som behövdes för att få isär den
Passade även på att slipa ner och lacka bakluckan. Va lite rostfläckar på den men fick bort alt! Får se hur länge de håller bara
Körde på Biltemas rostskyddsprimer
Sen tog jag bara vanlig sprayfärg på Biltema och klarlack
Ny skylt åker dit så småningom
-
2016-01-14, 13:23 #17
- Reg.datum
- dec 2011
- Namn
- Fredrik
- Medlemsnr
- 4984
- Ort
- Luleå
- Inlägg
- 566
Kul projekt
-
2016-01-15, 16:32 #18
- Reg.datum
- dec 2015
- Namn
- Alexander L
- Ort
- Luleå
- Inlägg
- 29
Efter sommaren var det dags att städa ut förrådet på sånt jag visste jag inte skulle använda. Resten plockade jag med till verkstan där de skulle renoveras och monteras
Sen började jobbeet med att "renovera" och lacka bakvagnen
Började med att plocka av dffhuset och gjorde rent, plockade isär drivaxlarna med
Plockade isär resten och började slipa av all rost och matta färgen
Slängde på några lager med zink
Blanda ihop 2-komp lack. Körde med en Epoxigrund och sen Polyuretan topcoat. Tog ca 7 dagar tills det var genomhärdat. Men är så hårt att jag kan knacka med en hammare utan att det blir märken.
Hängd upp alla delar och täckte med 3 lager Epoxi och 2 lager top coat. Gick knappt att andas även fast jag hade mask och utsug. Är tydligen nått farligt ämne som blir när man sprutar den lacken... Fick torka 2 dygn mellan lackerna.
Efter 5 dygn så var det dags att montera
Fick lite skäll för bromstrummorna som inte va målade! Men fick inte bort tillräcklig med rost för att kunna lacka
Drog nya bromsledningar till de nya bromscylindrarna. Slangarna köpte jag på Biltema. Tog med den gamla och jämförde, slutade med slang fram till en Citroen(?).
Beställde hem lite nya grejer, dämparna fram va tokslut(!) och tallrikarna bak va genomrostade...
Blir nya backar bak, de gamla va het slut de med! Tog 2h och mycket google innan jag fatta hur det skulle sitta ihop... Inte ens nära de som satt original eller de som sitter på FWD axeln
Nya dämpare och fjädrar fram
Fick med massa leder med donatorbilen (TDI) som jag passade på att trycka dit innan jag gjorde en 4-hjulsinställning. Tog knappt 1h att byta alla leder, Golf MK1-3 måste vara bland de mest lättmekade bilar!
Har haft ett stort läkage på motorn över sommaren. Va så mycket att det blev fläckar under bilen om den stod mer än 5min. Så jag plocka ut motorn och kolla hela baksida. Kom fram till att det bara va ventilkåpspackningen (ny) som läckte... Så tog packningssilikon och la dit. Passade även på att tvätta och montera en DEFA blockvärmare på motorn.
Körde värmaren i 3h när vi hade -10C och vred på tändningen
Köpte även syncro original breddare
-
2016-01-16, 01:34 #19
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Använd spissvärta på trummorna så tål det värme med.
Kan en spishäll palla värmen så kan bromstrummor med.
-
2016-01-30, 02:01 #20
- Reg.datum
- dec 2015
- Namn
- Alexander L
- Ort
- Luleå
- Inlägg
- 29
Började med att trimma så balkar och golv va separerade
Jag såg till så att allt passade ihop som det skulle innan nån kapning på bilen gjordes
Sen kapade jag ur reservhjulsbaljan och började jobba mig utåt mot kanterna till det va het rent. Originalbakarna rörde jag inte, utan jag förlängde de bara uppåt med hjälp av balkarna från syncron.
Blev lite delar här och var
När allt var borta så insåg jag att balken höger bak har en lutning inåt mot bilens mitt. Det skapa problem då samma balk på syncro är lodrät. Fick kapa ett spår i balken och slå in den å den blev lodrät!
När allt va trimmat o klart så var det dags att se om golvet passar. Där efter ritades konturen upp och trimmande fortsatte
Sen va de bara att svetsa in nya golvet och balkarna samt grunda med zink och lacka.
Sen var det dags att lyfta bakaxeln på plats!
La karroserikit överallt och underredsbehandla
Slängde på kardanaxel och svetsa fästen för CV-knuten på kardanaxeln
Monterade hållaren till vinkelväxeln samt en ny oljeretur till turbon då original till FWD är annorlunda dragen
Sen va det bara ut o köra i snön!
Blev en provisorisk lösning på avgassystemet hehe
Liknande ämnen
-
Problem drivknutar och hjullager och Golf syncro mk2 Passar drivaxel från syncro mk3?
Av Kangan i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2016-01-09, 13:34 -
Startmotorn död ? Golf mk3 Tdi
Av VWGolIV i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2010-12-13, 10:58 -
Golf 2 td- mk3 tdi?
Av R.Grönberg i forum VW-forumSvar: 0Senaste inlägg: 2010-01-27, 18:46 -
Stötdämpare Syncro - Golf II syncro & Golf III syncro
Av DANLAR i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2008-01-11, 22:08