Resultat 1 till 15 av 15
-
2015-01-24, 17:36 #1
VW / Audi/ Skoda /Seat 2.0/1.8 TSI EA888 gen 3
Teknisk information för den som orkar läsa igenom det eller spara det till annat tillfälle. Mycket intressant!
Hittade informationen via golfmk7.com.
https://docs.google.com/file/d/0B6_Q...Z2s/edit?pli=1
https://docs.google.com/file/d/0B6_Q...V2s/edit?pli=1
EDIT: Roade mig med att lusläsa de bägge dokumenten. Det är inte enkelt att utveckla förbränningsmotorer kan man påstå utan att överdriva. En reflektion är att tex värmen kommer ganska snabbt i min EA888 bil. Vattenkylningen av grenröret bland annat är förklaringen. Kylsystemet som helhet är ju väldigt avancerat, ökad kylning av toppen vid "full load" för att minska knackningsbenägenhet. Så även oljekylningen av motorn elektriskt triggad via sprinklers. Bara det gör att man inser vikten av en bra/riktig och ren olja.
/PeterSenast redigerad av Peter-C den 2015-01-25 klockan 18:31. Anledning: EDIT
Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2015-01-24, 19:21 #2
Hedersmedlem
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias Henriksson
- Medlemsnr
- 4270
- Ort
- Halmstad
- Inlägg
- 742
Då var kvällen räddad
Mattias Henriksson
Golf R -14, Volvo V90 T6 Recharge -24
-
2015-01-24, 20:15 #3
- Reg.datum
- maj 2011
- Namn
- Tobias Eriksson
- Ort
- Järna
- Inlägg
- 148
De äldre av denna ea888 typ är en riktig skitmotor. Om jag någonsin ska ha en bensinmotor igen, så kommer det bli en äldre som har kamrem och inte är en lågfriktionsmotor sin drar olja.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
2015-01-24, 20:47 #4
Vad är det som är dåligt med dom? Nog får man ju räkna med att de äldre också drar en viss mängd olja. Undrar bara eftersom jag länge var inne på att köpa en Scirocco GT 2.0 med just EA888, men i slutändan blev det Polon med den äldre EA113. Lite synd tyckte jag eftersom EA888 ju ska vara bättre optimerad och snålare.
Kör Polo R WRC -14
Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95
-
2015-01-24, 20:54 #5
- Reg.datum
- maj 2011
- Namn
- Tobias Eriksson
- Ort
- Järna
- Inlägg
- 148
De drar som som sagt olja. Det är kamkedja på den. Konstruktion överhuvud taget är dålig. Tex, jag tätade ett läckage vid tändstifts hål. Fick riva loss vakuumpump, högtryckspump, spårkilrem, svängningsdämpare, kamkedja kamaxelöverfallskåpan (ventilkåpan) och kamaxlar för detta jobb. Varför inte ha en simpel ventilkåpa med gummipackning istället?
Nu blir det plasttråg och fler lättviktsmaterial för att få ner vikt och låg friktion för att spara bränsledroppar och spara på miljön
Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
2015-01-24, 21:11 #6
Tobbetdi, håller absolut inte med dig. Hade EA888 i en GTI 2010, körde 4 år 7500 mil med bilen utan problem. Den var steg1 chippad nästan hela tiden. Alla motorer drar en viss mängd olja. Minskar inte oljenivån så spär motorn på med bränsle vilket är skadligt för motorn. Då får man byta oftare
.
Nyss nämnda GTI drog några deciliter mellan oljebytena som utfördes med 1000 mils intervaller, antingen av mig själv eller aukt. verkstad. Dessutom var den bensinsnål.
Kamkedjeproblem är vanligt på 1.4 /1.6 bensinmotorerna har jag förstått. För mig är det okänt avseende EA888.
Avseende plasttråg så är det inte något problem med det, sparar vikt. Vill man ha aluminiumtråg så finns det som eftermarknads option. Vet ej om plåttråget passar fr tidigare EA888 (hade det på GTI:n).
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2015-01-24, 21:15 #7
- Reg.datum
- maj 2011
- Namn
- Tobias Eriksson
- Ort
- Järna
- Inlägg
- 148
Det är iaf mer strul med de längsmonterade motorerna som sitter i Audi skulle jag nog ha nämnt tidigare också. Så några här lär inte märka några större bekymmer.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
2015-01-24, 21:16 #8
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Johnsson
- Medlemsnr
- 5059
- Ort
- Sollentuna
- Inlägg
- 1 052
Min drar då ingen olja = 0.5 liter på 500 mil...Snål och pigg. Finns BETYDLIG sämre motorer, även inom VW familjen...
Fredrik
-
2015-01-25, 09:14 #9
- Reg.datum
- jun 2011
- Namn
- Lasse
- Ort
- Åkersberga
- Inlägg
- 198
Det sitter det ju även insprutare i insugningsröret också! Då kanske koksproblemen på ventilerna försvinner....
Senast redigerad av lasholm den 2015-01-25 klockan 10:46.
-
2015-01-25, 10:13 #10
-
2015-01-25, 15:46 #11
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
Intressanta dokument, tack
-
2015-01-25, 18:35 #12Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2015-01-30, 22:58 #13RavenGäst
Jag kan tycka att det är förvånande att min förra golf med 1.8tsi ea888 gen2? Var betydligt snålare än nuvarande Seat med Cjxb motorn. Skiljer säkert 0.15l/mil.
-
2017-09-18, 12:48 #14
- Reg.datum
- dec 2007
- Namn
- Patrik L
- Ort
- Söder om Stockholm
- Inlägg
- 749
Lyfter en gammal tråd... Tillhör motorkod CJSA168771 EA888 gen3? Kan inte hitta just den koden i några listor även om jag misstänker att det är EA888, får ju lite träffas om man googla CJSA och EA888
-
2017-09-18, 15:24 #15
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
Ja, 1,8 180 CJSA är en EA888 generation 3.
Liknande ämnen
-
Stående VW/Audi/Seat träff i Malmö på onsdagar kl 18!
Av firefreak i forum TräffarSvar: 285Senaste inlägg: 2018-09-03, 16:16 -
1,2 TSI 86/90 hk Aud/Skoda/VW ?
Av Marcus i forum Old - VAG-ForumSvar: 2Senaste inlägg: 2013-02-07, 12:45 -
SKODA inleder tillverkning av nya gasmotorer för VW, Skoda, Audi
Av Marcus i forum Old - VAG-ForumSvar: 0Senaste inlägg: 2012-12-12, 12:38 -
Samma hjulupphängning på Passat, Audi A6 och Skoda Superb?
Av GTI G60 i forum VW-forumSvar: 6Senaste inlägg: 2010-06-07, 19:17 -
skillnad på 16v Vw och Seat topp?
Av Palm i forum VW-forumSvar: 10Senaste inlägg: 2009-05-29, 22:37