Resultat 641 till 660 av 1029
-
2014-07-04, 11:18 #641
Sry farre! Var Matte som skrev i inläggey ovan att det vart en barnlek å få ur den effekten ur en 1.9.. ville bara säga att det inte är en barnlek.. såfall får han bevisa det och inte bara sitta och säga/skriva hur lätt det är.. så vitt jag vet har han vart en bra bit ifrån dom siffrorna i dom motorer han byggt
-
2014-07-04, 14:08 #642
- Reg.datum
- jul 2012
- Namn
- Farre
- Medlemsnr
- 5079
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 594
Jag vet att det är inte barnlek!
Har byggt själv motorer och vet hur svårt är att komma upp i effekt över 500hk under 2L och att allt lirar som det ska samt att det kostar!
Det ska inte bevisas nåt med min snurra förutom att det måste vara ca 350 hk
resten är upp till honom om har nån annan projekt på gång, men tvivlar inte det lilla minsta på att han inte skulle klara av det
Borde ändra titeln på tråden till "allmänna trimm skolan" eftersom alla verkar ha åsikter om bygget men bara få som bygger!
-
2014-07-04, 20:40 #643
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 239
no shit Sherlock.. du, milberg OCH lillen.. fram me huggtänderna!
DITT första turbobygge, ja, med missmatchad turbo och duktigt med ketchup, men den rörde ju på sig den å emellanåt, synd att du inte behöll den och skaffade en vettig turbo ist =D
det är just det, BARA, om man förstår en motors natur och väljer komponenter som flödar därefter.
jag jobbar med rörsystem, pumpar och flöden dagligen, och har varit med och fingrat vid trimning av 50+ motorer, samt mappat flertalet av dom + många därtill, och sett hur saker och ting hänger ihop och fungerar både i teorin och i praktiken.
16v toppen flödar en hel del, och det finns gott om potenta turboaggregat att välja på idag, sen är det bara att tanka E85 och mata på laddtryck och tändning, med ett riktigt soppasystem och tändsystem förståss, så får man ut sin toppeffekt.
utöver det så handlar det om att få till ett brett register och så bra körbarhet som möjligt, men toppeffekt är absolut inget problem med dagens högflödande toppar och E85 som bränsle.
titta på tex lumpans motor, som i stort sett blev "ihopslängd" på 2 veckor, där egentligen inget är uträknat, avstämt eller planerat för att lira ihop, den lämnar utan tvekan 600whp.
med en uträknad motor byggd från grunden så är det nada problem.
nog om det, vi ska inte kludda ner Farres tråd här, det är bara att slå en signal om du undrar nått, du har numret.
Pryttlarna har anlänt, snart skall Rallyen vässas på ytterligare =)
-
2014-07-09, 09:04 #644
sn00k nått du kommer ihåg ? https://www.youtube.com/watch?v=Do9Z...ature=youtu.be
-
2014-07-09, 11:52 #645
- Reg.datum
- maj 2009
- Namn
- Erik Lundberg
- Ort
- falun
- Inlägg
- 16
Norpan körde, var en Mitsu 3000GT.
Klassiker,
-
2014-07-09, 12:18 #646
- Reg.datum
- jul 2012
- Namn
- Farre
- Medlemsnr
- 5079
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 594
Vad fan har denna video med min tråd att göra??
Starta eget tråd!!!!!!!
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
2014-07-09, 21:38 #647
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 239
årtal runt 2001.. det är min första ihopslängda turbospis 1.8l 8v x-flow med MHI td04hl-15g snurra, nerknycklad i en golf 2 16v.. första kvällen ut ur garaget och iväg på svartrace.. och smiskar en Mitsubishi 3000GT som bänkat 450whp samma dag.. trots smält gaswire, hängd gas och skjuten packning mellan turbo och grenrör... 0.7 i ladd.. hej va det går..!
tidlösa kommentaren där vid 1:02.. "tänk, fan va ja hade skrattat om golfen tog det!".. en av arrangörerna som säger det, OCH filmar.. då dom "lottat" oss emot den värsta bilen på plats, efter att någon "stuckit ut hakan" på deras streetrace-forum.
..men sluta kluddra i farres tråd nu, finns i garaget, på facebook eller luren, kom förbi eller skicka där.Senast redigerad av Sn00k den 2014-07-09 klockan 21:45.
-
2014-07-09, 22:17 #648
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 239
Jahapp.. upp till bevis!
Nya turbon imonterad igår kväll och lite mer flipprande på datorn efter det.. nu laddas det ~1.55bar och bilen spinner bitvis på 2an och torr asfalt, trots främre peloquin-diff.. det sparkar på heeeelt ok!
283hp och 356Nm.. stannade mätaren på.. uppmätt i dynapack, på hjulen, en av årets varmaste dagar med 32grader i skuggan.
lågt räknat ligger drivlineförlusterna i en syncro på ~17%, vilket ger ~341hk och 429Nm på vevaxeln.
(341 - 17% = 283hp, 429 - 17% = 356Nm)
tittar man tillbaka på det tidigare bromspapperet så säger det 60hp förlust vid 6000rpm, vilket ger ~283 + 60= 343hp på veven.
Senast redigerad av Sn00k den 2014-07-09 klockan 22:35.
-
2014-07-09, 22:21 #649
- Reg.datum
- jul 2012
- Namn
- Farre
- Medlemsnr
- 5079
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 594
Nu är vi där !
Kommer även att effekt mäta på samma bänk som förut!
Så att man får en klar bild på skillnaden.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
2014-07-10, 00:55 #650
- Reg.datum
- maj 2009
- Namn
- Erik Lundberg
- Ort
- falun
- Inlägg
- 16
Vadan denna skillnad i vridmoments-kurvan?
Som gatbil betraktat är hade jag klart föredragit den förra karaktären/kurvan.
-
2014-07-10, 08:13 #651
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 239
mycket av det är en synvilla då bilden visar hjuleffekten, samt att det var duktigt varmt vid bromsningen, det skiljer kanske ca 500rpm mellan aggregaten, där det tidigare byggde upp laddtrycket mjukt, medans billethjulet som synes bara vevar till och lägger sig på 1.55bar.. körbarheten är långt ifrån tråkig =)
den skillnad som är syns nog tydligare om/när den blir bromsad i samma bänk sen.Senast redigerad av Sn00k den 2014-07-10 klockan 08:19.
-
2014-07-10, 12:11 #652
- Reg.datum
- maj 2009
- Namn
- Erik Lundberg
- Ort
- falun
- Inlägg
- 16
mja, synvilla köper jag inte.
Förra turbon har du 300nm/3500rpm, nya bänkningen 187nm/3500 omräknat med 17%.
förra vid 4000rpm 330nm, nya turbon 280nm vid 4000rpm omräknat.
Det tror jag inte bara är värme, är det inte bara kompressorhjulet ni bytt?
Med samma storlek på turbinhjul så tycker jag det verkar konstigt med sån skillnad. Jag bytte ju till 3mm större kompressor och 1mm större turbin, och den vakna precis lika snabbt som mindre turbon.
Ja håller med, ska bli kul att se den andra bänken med. Inte ofta man får se skillander på bänkar så tätt på! spännande.
Kul att ni nådde ert mål iaf.
-
2014-07-10, 15:10 #653
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 239
syftade mest på formen på kurvan, då den ser lite skum ut jämfört med andra grafen.
du bytte mellan 2 billethjul, visst?
här är det ett original gjutet 6+6 hjul, och numera ett 11-blads billethjul i GTX-stuk, med lite ändrade vinklar.
hade du däremot satt ett 6+6 hjul i din snigel, ev med extended-tip som KKK kör, så hade den också vaknat märkbart tidigare, OCH flödat mindre på toppen, hehe =)
det stämmer helt klart att vridet i mellanregistret är något lägre.. vid 3500 så är det ~210Nm jämfört med 295ish tidigare, och vid 4000 är det ~290Nm jämfört med 330ish tidigare.
vid 4250 är det samma/lika däremot, och vid 4500 är det helt ombytta roller.. 340ish innan och 390ish nu.
det skiljer som sagt lite i hur hjulen bygger upp trycket.. det vanliga hjulet bygger tryck väldigt linjärt och mjukt, medans det nya verkar bygga mer progressivt, det ligger å myser på ~0.3bar redan vid 1700rpm och sen lite högre upp så bara svänger det till och lägger sig på 1.55, det håller dock i rejält mycket bättre på toppen =)
tycker också det ska bli skojjs att se en jämförelse mellan olika bänkar, osäker på vad JRM kör för något, men Dynapacken är ju inte direkt känd för att vara missvisande, den känns som mer eller mindre standard vid mätning på 4-hulsdrivet idag.
hursomhelst så går den riktigt fint efter väg där den får sin rätta luftgenomströmning.
det känns som att ICn börjar bli lite i klenaste laget i denna högsommarvärme, men hur ofta är det såhär varmt i sverige..??
vi behåller den pga standard-look och att det räcker som det är nu.. just rallyens IC har ett 3" öra med en väldigt skarp och platt 90-graders knix på, som inte direkt är nån hit flödesmässigt.Senast redigerad av Sn00k den 2014-07-10 klockan 15:17.
-
2014-07-14, 21:11 #654
- Reg.datum
- jul 2012
- Namn
- Farre
- Medlemsnr
- 5079
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 594
Golf Rallye "RALLYE 16v turbo"
Idag lyckades jag byta fjäderben lagringar
Ingen har bytt dem på 23 år
Det sitter fk coilovers men de ska bytas ut mot kW eller nån annan kvalité kit!
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
2014-07-16, 10:01 #655
- Reg.datum
- jul 2012
- Namn
- Farre
- Medlemsnr
- 5079
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 594
Bak bromsar uppgradering besällda delar!
Beställde adaptrar från tyskland
som kommer att tillåta mina org vent framskivor att monteras bak tillsamans
med golf 4 r32/leon cupra ok!
-
2014-07-16, 23:23 #656
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Larsson Thomas
- Ort
- Söderhamn
- Inlägg
- 57
Läckert, vart ifrån beställde du dom?
-
2014-07-17, 00:07 #657
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 239
växlade några mail med en av dom som tog fram dom, för ~4-5 år sedan, och nu verkar dom ha kommit igång med produktionen på riktigt, då jag såg att en av snubbarna i numera säljer dom på tyska ebay i 2 olika format, en för 280mm 4/100 skiva(G60), och en för 280mm 5/100 skiva(tidiga VR6 med pluschassi).
länk: http://www.ebay.de/itm/Bremssattelad...-/230931463381
-
2014-07-17, 00:11 #658
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Larsson Thomas
- Ort
- Söderhamn
- Inlägg
- 57
-
2014-07-17, 01:25 #659
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 239
ah, jag missade att kasta in länken, sorry! =)
du kan hitta dom via ebay.com och få allt utom beskrivningen på engelska, och priset angivet i både euro och svenska kr också, om det underlättar.
http://www.ebay.com/itm/Bremssattela...item35c4967cd5
-
2014-07-17, 08:47 #660
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Larsson Thomas
- Ort
- Söderhamn
- Inlägg
- 57
Liknande ämnen
-
Eftersnack - Lunda 17 April 2010 - Drivers Cup
Av SixPs i forum TräffarSvar: 15Senaste inlägg: 2010-04-27, 23:17 -
Golf 1 med porsche v8
Av 2.0 8v i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2009-01-21, 20:29 -
Vattenproblem med Golf Rallye!
Av Rafari i forum VW-forumSvar: 8Senaste inlägg: 2009-01-21, 14:01 -
Borttagna sidolister mk2, vad sägs om detta?
Av JettaGTS i forum VW-forumSvar: 13Senaste inlägg: 2007-11-06, 22:06