Resultat 1 till 20 av 31
-
2011-08-24, 03:56 #1
- Reg.datum
- aug 2011
- Namn
- Niklas Lönnermo
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 18
Golf Mk1 "GTR1" 8v sugtrim
Tjenare, är ny här på forumet, då jag precis blivit frälst av Vw tack vare en kompis som jag träffade för första gången på länge i midsomras. Han har en tyskad Jetta -83 och vi började snacka om Vw, tog en öl, snacka lite Vw, öl. osv... ja ni vet.
Sagt och gjort, 21 Juli nu i år skaffade jag en liten vit Golf årsmod. 83. Det var av en man i Gävle som hade köpt bilen med tankarna att renovera upp den och få på några breda fälgar med stretchade däck, helskön karl i sina bästa år som var lika tysknörd som min kompis. Tyvärr hade han inte längre plats för bilen, till min glädje får jag ju ändå säga
Jag köpte bilen för en billig peng och lovade att rusta upp den och lägga upp en projekttråd så han fick se bilen.
Så här är den nu, bilen som är döpt efter sin regplåt...
PROJEKTTRÅDEN OM LUJ SOM FÅR MASSAGE!
Helt nyinförskaffad
Det första jag gjorde dagen efter var att beställa detta kit bestående utav coilovers,
GTI-läpp och klarglaslyktor med kors + tillhörande likadana extraljus.
Det kom även hem en hoodbra några dagar senare.
Något sånt här blev det ungefär
Någon vecka senare så förklarade min kompis att "BBS RM, jojo! Det är bland det fränaste som går ha ha på dessa."
Jaja tänkte jag som ville ha breda plåtfälgar.
Som tur var hittade jag ett par BBS RM split fälgar i Falun några dagar senare. Dom hade bara gått 50mil sedan dem köptes nya 1991 för att hans flickvän klaga på att bilen drog för mycket bensin med så breda däck. Jä***r tänkte jag och ringde direkt, åkte direkt också.
Här har ni dessa
Men vadå?
Det här var väl inte så upphetsande?
Tänkte jag när jag väl kom hem.
IN PÅ EBAY!
Hittade ett par 3" breda fälgbanor som jag beställde hem.
Krängde genast av däcken när fälgbanorna kom hem för att testa.
Här ser ni skillnaden
Och på med några smala sulor...
Sen börjar den faktiskt se hyffsad ut.
Men det är inte klart än på långa vägar!
Ett helt ljudsystem ska in, tidiga modellens kofångare ska införskaffas. Hela bilen ska svetsas, tennspacklas och lackas om i orginalkulör + en riktig underredsbehandling. Instrumentpanel ska även bytas till den tidiga modellen.
Och mycket mer!
Häng på i mitt rullande projektSenast redigerad av Luj den 2016-02-23 klockan 22:44. Anledning: Planen ändrad
-
2011-08-24, 08:37 #2mrpeteGäst
Snyggt!
-
2011-08-24, 14:09 #3
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Läckert blir det!
-
2011-08-24, 17:53 #4
Hedersmedlem
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Henrik Hauge
- Medlemsnr
- 4213
- Ort
- Strömstad
- Inlägg
- 2 209
Läckert. välkommen hit. alltid kul med välbevarade ettor =)
Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
Klubbshop ansvarig
2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)
-
2011-08-24, 19:56 #5
Hej och Välkommen hit!
Fortsatt lycka till med bilen! Även om jag tycker den är färdig nu ;-)
Men men, en ny lack får väll gå då!
-
2011-08-24, 20:52 #6
- Reg.datum
- aug 2011
- Namn
- Niklas Lönnermo
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 18
Tackar så mycket
Färdig? Nej nej, det är ju mycket kvar att göra
Mint ska den bli
-
2014-03-02, 18:42 #7
- Reg.datum
- aug 2011
- Namn
- Niklas Lönnermo
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 18
Ändrade planer
Blivande setup
GTI motor (JJ) (köpt)
Planad, portad och mirafräst topp
Extraktorrör från autotech (köpt)
Yamaha R1 förgasare (har hemma)
286 graders kam med 11,2 i lyft (köpt)
Ställbart kamdrev (köpt)
Hårdare ventilfjädrar som klarar över 8000rpm (köpt)
Viktad och balanserad
Matchportad
Sen ska den få en nylack i samma färg och allmänt fräschas upp. Sen har jag lite hemligheter
Förgasarna från Yamaha R1
Nya motorn penslad och uppfräschade cylinderlopp
Uppdukat
Gamla motorn på väg ur just nu
-
2014-03-02, 19:56 #8
Hoppla, det här kommer bli häftigt!
Riktigt kul med ett trådlyft/update efter 2½ år!
-
2014-03-02, 20:42 #9
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Däjmn vilken update.
Det är oftast ett tecken på att man använder mer än sitter på forum.
Blir nog bra.
-
2014-03-02, 22:02 #10
- Reg.datum
- aug 2011
- Namn
- Niklas Lönnermo
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 18
Haha ja det hamnade lite i träda. Var mest koncentrerad på att köra hoj och fixa med den efter att jag satte mig själv i några träd och kasta hojen ut på en åker. Det blev en del att laga på oss båda haha
Men nu är suget tillbaka och till Bugrun kommer jag ha något lite små-unikt att visa upp tänkte jag
-
2014-03-02, 22:18 #11
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Underligt att alla hojåkare får bilintresse efter att ha försökt ta sig själv av daga
Kul att du överlevde iaf.
-
2014-03-03, 12:47 #12
- Reg.datum
- aug 2011
- Namn
- Niklas Lönnermo
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 18
-
2014-03-03, 16:37 #13
- Reg.datum
- aug 2011
- Namn
- Niklas Lönnermo
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 18
Är det någon som vet om jag får flytta själva numret till en annan plats i motorrummet? Vill veta eftersom jag vill bygga ett luftintag till förgasarna här så dom slipper suga varmluft från grenröret
-
2014-03-03, 22:04 #14
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Snygg hoj.
För att få flytta chassienummer måste man kontakta Bilprovningen.
Efter att tekniker sett att det är orginal chassienummer på bilen så får man ok.
Det skall dokumenteras före och efter med bilder.
Men som sagt kontakta dem så får du raka besked!
-
2014-03-03, 23:05 #15
- Reg.datum
- aug 2011
- Namn
- Niklas Lönnermo
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 18
-
2014-03-13, 20:38 #16
- Reg.datum
- aug 2011
- Namn
- Niklas Lönnermo
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 18
Liten update!
Motorn är ur och grejer har kommit hem. Har börjat tvätta rent i motorrum och ska börja kapa för luftintaget nästa vecka.
Godis!
-
2015-11-23, 02:34 #17
- Reg.datum
- aug 2011
- Namn
- Niklas Lönnermo
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 18
Bättre sent än...
UPDATE!
Från ingenstans är jag tillbaka!
Fick förhinder igen, blev så j*vla sugen på en caféracer!
Köpte en cx500 och satte kapen och en jävla massa svetstråd i.
Och det blev såhär.
Men åter till Golfen!
Toppen är på väg ihop för att kolla ventilspel samtidigt som jag har blästrat ur motorrummet för lackering.
Har även fått hem ett litet paket med svarta lister, oljekylarkit, fjäderbensstag fram/bak samt dom svarta stripesen som går längs med sidorna i nederkant.
Sen har jag varit iväg och skaffat en Passat GT 16v växellåda, så jag får konvertera till vajerlänkage.
Åkte till skroten och köpte spakställ från en Golf 3 som jag nu försöker få att passa.
Borrade två hål som överlappade varandra i torpedväggen, får försöka hitta någon tätning som passar.
Nästa steg nu är att få klart toppen och mäta av alla spel, få hem brickor och sätta ihop toppen med bottendelen, som för övrigt också ska ihop.Senast redigerad av Luj den 2015-11-23 klockan 02:40.
-
2015-11-23, 16:10 #18
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredric Andersson
- Medlemsnr
- 5407
- Ort
- Finspång
- Inlägg
- 954
Caféräsern blev jäkligt bra !
-
2015-11-23, 18:38 #19
V5sst blev den det! Och baserad på en gammal vattenbuffel (CX500).
Golf GTI Edition 30 Nr.19
Polo TDI90 -12
-
2015-11-23, 23:20 #20
- Reg.datum
- aug 2011
- Namn
- Niklas Lönnermo
- Ort
- Örebro
- Inlägg
- 18