Resultat 21 till 40 av 515
Ämne: Golf R 2014 i Sverige
-
2013-10-19, 11:47 #21
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Christofer Bäckstrand
- Ort
- Hammarö
- Inlägg
- 1 139
Håller med, provsatt den på IAA för en månad sen. Men priset är som sagt åt skogen för högt, en rejäl höjning som DPC säger.
En basutrustad R kostar brutto 375400:-, en S3 SP med avplanad multiratt kostar 388300:- och en 5-dörrars M135 med xenon och farthållare kostar 386900:-. Även om nu Golf R har något mer standardutrustning och billigare extrautrustning än S3 och M135 så skall den enl. min mening ha minst 10% lägre grundpris för att över huvud taget vara ett alternativ. Grundpriset borde rimligtvis ligga i storleksordningen 340-350000:-.
Dynaudio kommer högst sannolikt gå att välja till, likaså DCC-chassi som inte heller "finns". Som vanligt är Volkswagens konfigurator pinsamt dåligt uppdaterad...Senast redigerad av Crille82 den 2013-10-19 klockan 14:12.
-
2013-10-20, 07:09 #22
- Reg.datum
- aug 2007
- Namn
- Daniel
- Ort
- Södertälje
- Inlägg
- 1 111
-
2013-10-20, 07:12 #23
- Reg.datum
- aug 2007
- Namn
- Daniel
- Ort
- Södertälje
- Inlägg
- 1 111
Jag håller helt och hållet med i resonemanget. I första hand handlar prissättning om egenskaper och där Golfen är i framkant, men även varumärke betingar en peng. Att Golfen är nästan lika dyr som motsvarande Bmw med sexcylindrig motor är ambitiöst av VW. Ska bli spännande att se hur försäljningen kommer att gå. R VI sålde bra och det var 140 personer som köpte bilen osedd vid introduktionen (inkl undertecknad).
-
2013-10-20, 16:58 #24
Branding, visst bör en VW vara billigare än en Audi eller BMW, det tycker folk i allmänhet. Nu är R inte billigare vilket vi förvånas över. Tycker också att de tagit till några tiotusenlappar för mycket.
En S3 är ju ännu dyrare än en R fast den inte sticker ut särskilt mycket mot en A3 (som är en mycket trevlig och snygg modell). För mig så går Audi och VW in under samma label så jag värdesätter inte priskillnaden, bara en extrautgift....
I den Tyska konfiguratorn kan man välja DCC med inte Dynaudio. Får väl kolla upp det imorgon. DCC är ju inte fel.
Det är inget glasklart case direkt, men det är alltid roligt med lite olika infallsvinklar.
Daniel, jag tar ditt råd på fullaste allvar. Ska justera specen lite och sova på saken!
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2013-10-21, 17:03 #25
- Reg.datum
- dec 2010
- Namn
- mats
- Ort
- kalmar
- Inlägg
- 61
Är just nu inriktad på en Manuell R, Limestone Gray met., 19" Pretoria, + div. utr.
Fick även en offert på en GTI för ordnings skull.
Så nu sitter jag och vimsar med 2 offerter……
Vad bör man plussa på med för extrautrustning, sånt som är ett "måste" för att få fram ett totalpris?
Bilen är ju dyr redan från början så det känns som man måste snåla lite för att få ihop det.
Som mina funderingar ser ut nu så: extra för dsg, lack, 19 tum, parkeringssensorer, och dcc (antar att det är smart med tanke på 19"?)
-
2013-10-21, 19:12 #26
Senast redigerad av Peter-C den 2013-10-21 klockan 19:50. Anledning: justering
Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2013-10-21, 21:11 #27
- Reg.datum
- aug 2007
- Namn
- Daniel
- Ort
- Södertälje
- Inlägg
- 1 111
-
2013-10-21, 21:23 #28
- Reg.datum
- dec 2010
- Namn
- mats
- Ort
- kalmar
- Inlägg
- 61
Ja blåtand är ett måste. Fast det är jäkla sniket att sånt inte är standard på de premiumbil 2014
-
2013-10-21, 21:28 #29
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
Har vi DAB-radio i Sverige numera?
-
2013-10-21, 21:31 #30
Blåtand / handsfree är standard. Står tyvärr inte med i sdt utrustningen men väl på order-förslaget. Jag har även frågat just efter BT.
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2013-10-22, 07:16 #31
- Reg.datum
- aug 2007
- Namn
- Daniel
- Ort
- Södertälje
- Inlägg
- 1 111
Exakt hur det är idag lokalt kan jag inte svara på men det pågår en utredning där huvudspåret är att stänga ned FM-sändning om ett par år. Huruvida det blir aktuellt eller ej kan jag bara spekulera om men personligen ångrar jag att jag missade dab till min nuvarande bil (utredningen offentliggjordes ungefär när jag fick bilen).
- - - Uppdaterad - - -
Ok, vad är det för varianter som är valbara i konfig? Till mm nuvarande bil fanns flera nivåer på BT och lite olika stöd.
-
2013-10-22, 12:13 #32
BT standard – Jag har ju bara använt den som ingår i Radio Composition Media i vår Golf 7 SC. Den fungerar precis som jag förväntat mig avseende streaming + ren handsfree funktion för telefon. Förmodar att micken sitter i takkonsolen någonstans. Har även ringt till bilen då sonen svarat via BT, låter helt ok. (Sonen har haft körkort i två veckor….favoriten är GTI:n av någon anledning
)
Jag har inga andra önskemål avseende BT så därför har jag inte analyserat vad BT handsfree Comfort innebär. Std BT är inte o-komfortabelt om man så säger…..
DAB planerna som du lyft Daniel, var för mig något nytt, kanske att man skulle lägga till det ”stödet”.
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2013-10-22, 12:53 #33
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredric Andersson
- Medlemsnr
- 5407
- Ort
- Finspång
- Inlägg
- 954
Enl. konfiguratorn så ger comfort "Multimediauttag AUX-IN, USB-gränssnitt och USB-ladduttag".
BT Premium står dock ingen info om.
-
2013-10-22, 20:32 #34
Jo, så står det under BT comfort, men under standardutrustning står det ” USB-gränssnitt och multimediauttag AUX-IN”.
Jag har ställt denna fråga idag till ÅF för att förvissa mig om att det är så. ÅF säger att det är standard. Konfiguratorn är lite förvirrande ibland.
I Tyskland är det inte standard eftersom ”Radio Composition Media” inte är standard (i motsats till SE), Tror att det är det som triggar denna USB/AUX facilitet.
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2013-10-23, 20:10 #35
Ja, då var den beställd, en Golf R 2014. Ska bli skoj när den anländer framåt våren
. Ingen prognos än vad det gäller tillverkningsvecka. Det blir en manuell, Limestone Gray met., 19" Pretoria, + div. utr.
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2013-10-23, 20:31 #36
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
Oj oj oj! Spännande - grattis
Fin färg! Intressant att du byter från DSG till manuell - hur har du resonerat kring det?
-
2013-10-23, 21:10 #37
Tack för det Marcus.
Brukar ofta bli chippning av hushållets fordon..... Då det inte finns någon referens än till nya R så vet jag inte vad effekten skulle kunna sluta på. Om man väljer manuell eliminerar man en eventuell risk samt att det känns mer ”på riktigt” med man låda (det är lite gammalmodigt). Kommer ju ändå att ha kvar en DSG bil när GTI:n byts in eller säljs.
Om det blir någon tuning vill jag låta vara osagt, har ju inte kört bilen än..... Kanske skulle skippa det denna gången.
DSG 6 är en underbar låda som säkert tål vad det skulle kunna ge.
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2013-10-23, 22:32 #38
Grattis! Ska bli spännande att följa!
Bara en fråga, hur blev du klok på utrustningsnivåerna på R;en jämfört med t.ex. Gti;n?
På R-modellen är det ju helt fragmenterat...inga paket, Dynaudio? Drag?
Har fått en bra offert på en ny Gti från min handlare nu, men väntar in en på en R också, bara för att se om man skulle mäkta med merkostnaden.
"Räkna med en hundring upp jämfört med en GTI" var det bästa jag fick fram i förrgår....
-
2013-10-23, 23:23 #39
Tackar!
Den är i likhet med S3 inte typad för drag. Dynaudio finns ej som möjligt tillval.
En del är ju standard på R som är tillval på GTI, tex Xenon (har 4 rektangulära DRL ledljus på R), ledbakljus, stöldlarm, 18" hjul.
Mina val blev följande:
Limestone Gray met.
Ytterbackspeglar elektriskt infällbara
Backkamera
Dynamic Chassis Control (DCC) inklusive Mode Select, körprofilsval
Lättmetallfälgar 19 tum Pretoria inkl tonade rutor
Panoramasoltak i glas skjut-/tiltbart
Digital radiomottagning DAB+
Parkeringssensorer fram och bak
Läderklädsel Vienna
Elinställbar förarstol i kombination med läderklädsel
Man kan ju även lyfta att R saknar dimljus gentemot GTI. Det är något som är ganska värdelöst mer än som dekoration. På samtliga bilar jag har haft har dimljuset varit riktigt uselt……
/PeterSenast redigerad av Peter-C den 2013-10-23 klockan 23:33. Anledning: 18"
Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2013-10-24, 07:37 #40
- Reg.datum
- aug 2007
- Namn
- Daniel
- Ort
- Södertälje
- Inlägg
- 1 111
Grattis Peter! Fin spec också, ingen tomhylsa det där! Jag hade manuell låda till min R och ångrade mig aldrig. Närkontakten med drivlinan och känslan av kontroll är oöverträffad med manuell låda. Nu när nya R dessutom har så fin momentkurva så blir körbarheten riktigt bra. Sen förstår jag alla som kommer välja Dsg. Det är riktigt bekvämt med Auto och ganska kul med snabba växlingar mm.
Liknande ämnen
-
Nya passat 2014/15
Av mrpipen i forum Bilder och VideosSvar: 18Senaste inlägg: 2013-09-09, 14:22 -
Tsi 1.2 90 - 2014 allmänna råd, ny bil!
Av Hanneskoubek i forum VW-forumSvar: 12Senaste inlägg: 2013-09-08, 19:10 -
Frågor om polo gti dsg7 2011 och polo tsi 90 dsg7 masters r-line 2014
Av Puppen i forum VW-forumSvar: 22Senaste inlägg: 2013-08-03, 01:00 -
golf r32 klubb i sverige?
Av Hyppe i forum VW-forumSvar: 3Senaste inlägg: 2007-07-06, 18:32