Resultat 1 till 20 av 22
Ämne: Oljetempgivare PG och KR
-
2007-09-17, 13:15 #1JodaGäst
Oljetempgivare PG och KR
Jag TROR att jag har problem med oljetempen på min Corrado.
Tempen är 60 grader när man slår på tändningen. Detta verkar fel. (Givetvis så är motorn kall vid detta tillfälle) Tempen var uppe i 118 grader vis halvhård
landsvägskörning i somras. Kan det stämma?
Ett annat knepigt fenomen är att oljetempen går ner 40 grader om man rycker loss givaren till utetemperaturen.. Hur knepigt är inte det? Man får ju gissa att färddatorn lämnat in..
Givare/oljefilterhållare och kablage kommer ifrån originalbilen dvs PG-motorn.
Toppen kommer ifrån en KR-motor.
Vilken av givarna på oljefilterhållaren går till färddatorn?
Vad är det för typ av givare på oljefilterhållaren? temp/tryck?
Kan man sätta en ny oljetempgivare någonstans i toppen? Eller blir det fel temp.
Andra tips om hur man smidigt kopplar in en givare mottages.
/Johan
-
2007-09-17, 14:01 #2FrippeGäst
lättast är att sätta ett T-kors på oljefilterhållaren. Så gjorde jag för att få min extra mätare att funka. Och det funkar kalas
-
2007-09-17, 18:51 #3JodaGäst
-
2007-09-17, 18:54 #4
-
2007-09-17, 19:13 #5JodaGäst
Tror du det? Är inte lampan i kombiinstrumentet för oljeTRYCK?
Vet någon vilken givare som går till färddatorn?.. Jag har provat att rycka båda som sitter på oljefilterhållaren. den inre ger mest reaktion. Då sjunker tempen ifrån 60 grader ner till 54 grader vid kallstart.
/Johan
-
2007-09-17, 19:14 #6
been there, done that=)
hehe
givaren till färddatorn sitter på baksidan av toppen.
-
2007-09-17, 19:14 #7Scirocco_turboGäst
Oljetempgivaren sitter väl på baksidan av toppen?
-
2007-09-17, 20:54 #8JodaGäst
Ok!!
Är det låg och högtrycksgivarna som sitter på oljefilterhållaren då?
Jag trodde att det var tryckgivaren som satt i toppen!! Tyckte att det borde vara bästa placeringen på en tryckgivare.. Långt ifrån oljepumpen å så.. ..en bit för oljan att "stiga" också. Men men.. Jag har väl fel. Kul att lära sig något nytt.
Då kan jag ju skruva ur givaren ur toppen och skruva i min nya givare där!! eller?
/Johan
-
2007-09-17, 22:15 #9
-
2007-09-17, 22:20 #10JodaGäst
Heheh.. bra tips!! skrattar ihäl mig.
Jag återkommer med resultat. Vi måste ju föröska att bygga upp en bra databas med kunskap här i det nya forumet.
Köpte ju Biltemas nya fräcka mätare. Har allvarliga problem att komma överens med det elektriska dock. De verkar gjort bort sig total. Jag är väldigt hemma på el och elektronik, så jag vet vad jag gör. Får se om jag startar en ny tråd angående mätarna. Ska höra av mig till Biltema..
Är någon interesserad av vad felet på mätarna är så kan jag med glädje beskriva det här. Säg bara till.. man kan ju dessutom länka till manualerna på biltemas hemsida. Då blir det lite lättare att förklara-.
/Johan
-
2007-09-17, 22:30 #11
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Henrik M
- Medlemsnr
- 2564
- Ort
- Norrland
- Inlägg
- 6 414
Lågtrycks givaren sitter på toppen.
Högtrycksgivaren samt oljetemgivaren sitter på oljefilterhålllaren.
Ska man koppla in en extern oljetrycksmätare ska den kopplas in på "högtrycks" sidan......nära oljepumpen så man ser att oljepumpen har ett bra tryck nerifrån och upp i motorn.
Extern Oljetempmätare kan man koppla in var man vill , men det mest intressantasste borde ju vara vid oljekylaren eftersom man då kan se att oljekylaren gör sitt jobb.
Elektroniska mätare är att föredra eftersom det är rejält jobbigt att få varm olja på sig inne i kupen ifall man får slangbrott på en analog mätare.Senast redigerad av Henrik.M den 2007-09-17 klockan 22:32.
-
2007-09-17, 22:34 #12pekka kiiskiläGäst
Jag har monterat 3st biltema mätare i projekt bubblan men det var ju lite strul med dom för jag fick en med trasig givare, biltema har även T kors i olika storlekar, Ja och nu så funkar mätarna fint fasten det är lite budget men det är ju funktionen jag ville ha så jag vet att oljetryck och temp är ok.
PS: Biltemas givare kräver + via tändlåset (säkrings dosan) samt bra jord jag fick inte mätarna till o funka riktigt först.
-
2007-09-17, 23:56 #13JodaGäst
-
2007-09-18, 00:07 #14
- Reg.datum
- apr 2007
- Namn
- Henrik M
- Medlemsnr
- 2564
- Ort
- Norrland
- Inlägg
- 6 414
Låter iofs lite ologiskt. Om man skulle jämföra det med tex vattentillförseln i ett kuperat villaområde. De som bor högt är ju de som förlorar trycket först. Jaja.. det spelar ingen roll just nu.
Prova koppla in en mätare där och ta det som "learning by doing".
Sen kanske jag övertygat dig om att allt jag skriver inte är påhittat....vilket jag har fått en känsla de senaste dagarna av att du tror.
har någon en Ohm-tabell på diverse givare? Dvs resistansen vid olika temperaturer.
För tillfället har jag gett upp.
-
2007-09-18, 00:09 #15JodaGäst
Jag kan dra historien om Biltemas NYA fräcka mätare.
Detta är fakta ur huvudet. Mätarna och bilen står i mekgaraget.
Grön kabel=signal
Svart = Jord
Röd = 12V tändningslås
Vit = 12 V tändningslås
Orange = 12 V instrumentbelysning
Det verkar helt fel.
Mätaren tänds upp när man slår på tändningen. (Intrumentbelysningen är avstängd efterssom att jag har importbil) varför lyser då mätaren?
När man sedan slår på instrumentbelysningen så lyser mätaren 1% svagare. Belysningen går dessutom inte att reglera... (Jag har mätt upp spänningen på kabeln ifrån bilens kabelstam, den är justerbar upp till 12 Volt)
Efterssom att 3 st kablar ska ha 12 volt så ska jag eventuellt labba lite med det. Inget kan ju gå sönder.
Både laddtrycksmätaren och oljetempmätaren reagerar likadant. Och NEJ jag har inte kopplat fel.
Mätarna är såpass nya att de inte finns med på hemsidan. Jag tror att de finns i katalogen.
/Johan
-
2007-09-18, 11:03 #16
du vet inte hur korrekta deras nya mätare är då? går ju att testa i en kastrull med vatten med stek-termometer och doppa en givare kanske?
-
2007-09-18, 11:15 #17JodaGäst
-
2007-09-19, 19:05 #18JodaGäst
Jag har monterat min Biltemamätare nu. Jag tog bort färddatorns givare. (den på oljefilterhållaren närmast blocket på EN G60!!!) tempen visade som mest 93-94 grader när jag buskört en bra stund. Färddatorn hade säkert visat 112-114 grader)
Min vattentermostat är lite halvkonstig. Tempen blir i stort sett aldrig högre än 75 grader. Oljan får väl en bättre kylning då också.
Jag ska avvakta med min oljekylinstallation. Just nu hägrar roligare saker. Ska satsa på instrumentering istället. AEM-bredbandslambda ska eventuellt inhandlas snart. Avgastempmätare likaså.
Vill kunna byta kompressor och kammar till nästa år (Har inte råd med en 2litare+allt omkring) och sedan mappa om och ha full koll mha intrumenten.
Det sista hör väl egentligen inte till ämnet, men men.. Jag följer tråden och rapporterar hur min kylning fungerar. Vill också kontrollera/jämföra Biltema mätaren med något dyrare (bättre?) intrument.
Skrev samma sak i den andra tråden (om oljekylning) om någon får en deja vu-känsla
/Johan
-
2007-11-13, 00:13 #19wiiesanGäst
Har du några mer tips att dela med dig utav? Jag försökte nämligen mig på att installera deras oljetrycksmätare för 399(?):- men får den inte att fungera som jag vill. Kopplat i den ordning du nämner över och mäter jag med multimetern verkar allt stämma, dock händer inte någonting när jag kopplar i mätaren.
Lyset får jag att fungera om jag kör den direkt på batteriet på ena utav de som ska på tändlåset samt jord, men det e också allt.
Några tips? Tacksam för svar! Mvh Johan
-
2007-11-13, 09:19 #20
Moderator
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Thor Gustafsson
- Medlemsnr
- 4407
- Ort
- Hässlehåla
- Inlägg
- 6 015
Biltemas "NYA" mätare finns under kupétillbehör:
http://www.biltema.se/products/produ...asp?iSecId=443VWCS - Volkswagen Club Sweden
www.manny.se