Resultat 461 till 480 av 613
-
2013-02-12, 21:59 #461
- Reg.datum
- apr 2011
- Namn
- Erik persson
- Ort
- Umeå
- Inlägg
- 498
Nej då, bara APRs mjukvara så klart förmodligen starkt motlut och fullt med folk i bilen, det vet ju alla den den tid man lägger ut med rätt tuner är en lätt moddad bil och bara svårigheter spöregn och dessutom motvind och för alla andra tuners så gäller endast den optimala förutsättningar och racesoppa meth 19bars ladd och nedförsbacke och gigantiska superhemliga aggregat.
Det förstår ju vem som helst att tex Lars Ks merca som gått låga 10 sec med 220+ i slutfart bara är båg och bluff då bilen bara gjorde 11.95 på Emmaboda inte ens en sekund snabbare än en gammal 240....
Självklart är alla andra trimfirmor även är mkt billigare och bättre bara att köpa i valfritt land ta fram skiftnyckel, bultsax polygrip i en smörjhall på närmaste mack så har du en supersnabb bil.. Ingen kommer någonsin att skjuta en motor eller så pga av höga temperaturer eller några som helst driftproblem heller.
OBS ironi..
-
2013-02-12, 22:10 #462
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Erik Cullberg
- Medlemsnr
- 4569
- Ort
- Alingsås
- Inlägg
- 3 956
Lite komiskt är det ändå att några få tycker att Erik har lagt ned för mycket pengar på sin bil, trots att den går som ett skott och ingen vet hur mycket det rör sig om
Bra Erik att du skriver och rättar ibland!
Bra också med sakliga inlägg från Sn00k
-
2013-02-12, 22:33 #463MiWiGäst
Ingen som vet hur drivlineförlusterna ser ut på DSG-lådan jämfört med en konventionell manuell?
-
2013-02-13, 01:05 #464
Hedersmedlem
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Henrik Hauge
- Medlemsnr
- 4213
- Ort
- Strömstad
- Inlägg
- 2 209
hitta denna tråd med lite snabbt googlesök .
http://forums.vwvortex.com/showthrea...-DSG-vs-Manual
dsg gas shorter 1st and 2nd gear... almost an exact same 3rd gear(barely taller).... and taller 4th, 5th and 6th gear progressively.
From the dynoes I have seen (not a large number by any measure), I'd say DSG slightly less drivetrain loss. Small difference, but not completely insignificant either. Maybe they get 3-4 hp more. The DSG tranny is heavier than the 6mt by close to 20lbs If I remember correctly.Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
Klubbshop ansvarig
2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)
-
2013-02-13, 06:34 #465
-
2013-02-13, 07:45 #466
- Reg.datum
- okt 2011
- Namn
- Ronnie W
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 194
Du måste förstå oss lite hoppas jag? Man läser i tråden om en kvarts miljon kronor, världens snabbaste golf r fast med tider som hundratals andra kör på. Det första man tänker på är att du blivit lurad. Sen verkar det som Stertman klantat sig med några av forummedlemmars bilar och tidigare hävdat att dom lyckats göra en snabb bil men som på Björkvik inte var så snabb. Det är inget jag är inblandad i eller bryr mig om men det kan förklara för dig varför denna tråd fick lite motstånd. Men vi släpper allt detta nu. Du är iallafall Sveriges snabbaste Golf R och det är inte fy skam. Jag hade varit stolt över den titeln.
Det är svårt att säga vem som har världens snabbaste Golf R. HGP har en med 700+hk och den måste röra på sig rätt bra. Sen finns det några 500hk i USA och i Tyskland. Möjligt att den i Rumänien är en stark kandidat också.
Hoppas du fortsätter utveckla din bil! Skit i tiderna och lägg upp lite filmer på din bil, vore kul att se och höra ditt monster till bil! Jag är iallafall ett fan!
-
2013-02-13, 08:18 #467MiWiGäst
Hur ser speccen ut på den rumänska MK6 R:en jämfört med HGP-Golfen?
Är rätt intressant att jämföra vad olika firmor använt för recept. En annan sak vi inte får glömma - håller bilarna originalvikt eller är de lättade?
-
2013-02-13, 08:52 #468
- Reg.datum
- okt 2011
- Namn
- Ronnie W
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 194
Jag gjorde en sökning för det var länge sen jag hörde något om den rumänska Golfen.
Information finns här: http://forums.vwvortex.com/showthrea...t=golf+romania
Bilen var uppe i närmare 600hk men det verkar ha hänt något. Jag har inte hunnit läsa i kapp men det verkar som om Revo klantat sig, bilen förstörd och det snackas att dom skulle bli stämda.
Ägaren är tydligen en förmögen man och är på väg tillbaka med en ny Golf R. Spännande!
Angående HGP Golfen så finns info här: http://forums.vwvortex.com/showthrea...HGP-Golf-730-R
Dom utvecklar den hela tiden. Nu har den en R36 motor, dubbelturbo och en massa annat godis. Lite väl mycket kan tyckas.
-
2013-02-13, 09:06 #469
Hedersmedlem
- Reg.datum
- sep 2009
- Namn
- Henrik Hauge
- Medlemsnr
- 4213
- Ort
- Strömstad
- Inlägg
- 2 209
Kan du länka nånstans från denna tråd var denna uppgift finns med, annat än ditt eget inlägg?
Vad jag har sett så har erik aldrig gått ut med en summa, och det tycker jag inte han skall göra heller då det är hans ensak, utan det är en siffra påhittad av några förståsigpåare i denna tråden.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
Klubbshop ansvarig
2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)
-
2013-02-13, 09:22 #470
- Reg.datum
- okt 2011
- Namn
- Ronnie W
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 194
Som svar till inlägget ovan.
Här står 280k sen har jag läst 240k i denna tråd också men jag sitter på mobilen och skriver så det är svårt för mig att söka.
Dessa siffror är inte från Erik men det lät på honom som det var i närheten iallafall.
Vi kan glömma det nu för det är som sagt bara spekulationer och Erik vill inte delge dom faktiska siffrorna och det får vi respektera. Så från min sida så är det gammalt och glömt.
-
2013-02-13, 11:09 #471MiWiGäst
Intressant!
Däremot borde vi räkna bort HGP-Golfen då de valt att bygga på en annan motor än just 2,0 TFSI. Imponerande är deras bygge dock!
Kan komplettera ditt svar med svaret från Erik så det blir enhetligt.
-
2013-02-13, 11:33 #472
- Reg.datum
- apr 2011
- Namn
- Erik persson
- Ort
- Umeå
- Inlägg
- 498
Det finns flera anledningar till annan turbo än K04 jag vet jag med att det går att ta ut mkt fart ur en sådan men med avkall på hållbarhet och driftsäkerhet, att ladda 2+ bar på en K04 i en tfsi motor då handlar det om mkt höga temperaturer
att brottas med jag har valt meth i första hand som buffert för avgastemp.
Det finns ett antal greker som gör höga 11or med k04 dsg Giac så det går jättebra, min bil är en bruksbil mestadels och jag är hellre safe än sorry då det handlar om att "slösa pengar"
Ang garret vs Loba så är ett garret agg billigare med möjlighet till mer topp men trög, skrolla ner på sidan i länken
här en Sirocco R 3076 agg
572 hp topp effekt
125hp 175nm 4500 rpm visst andra kammar men blir den rolig att köra...?
http://www.catcams.co.uk/acatalog/Latest_News.html#a433
Lo4xx
betydligt mer vrid och effekt från samma varv och en platt kurva bara reglerad för att spara på koppling samma maskin kan 1 10 svep efter varandra över 500hp med en l0 4xx med en revo mapp.
http://statller.net/golf
Vilken kör ni hellre? Vilken maskin är trevligast tror ni.
Och visst vet jag att kammar och inställningar syns tydligt på effektkurvor bara en tankeställare på hur ett garret agg spoolar effekt.
samma spridare rs4 på båda bilarna båda tunade 2,0tfsi.
mvh Erik
-
2013-02-13, 11:59 #473
- Reg.datum
- okt 2011
- Namn
- Ronnie W
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 194
Jag är ju på er sida, jag vill ha fakta
Så vi slutar med spekulationerna och frågar Erik.
Erik, vad har det kostat dig att trimma bilen?
Du behöver absolut inte svara och jag förstår om du inte vill.
Hur snabbt har den gått?
Självklart så måste det vara tider gjorda med Racelogic eller liknande annars kommer säkert någon klaga över det.
Dom tiderna som jag sett i denna tråd gör den aktuella Golfen till Sveriges snabbaste R. Såvitt jag vet iallafall.
Känner någon eller vet något om det motsatta så tala gärna om det.
Jag är inte kritisk till varken Erik eller Stertman. Tvärtom, jag gillar verkligen bilen och på riktigt vill se den live. Behöver inte köra mot någon, vore bara kul att se den. Den är verkligen imponerande! Jag är inte ironisk.
-
2013-02-13, 12:13 #474
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 242
förstår din poäng Erik, och som tidigare nämnt så är garrettarna ganska segspoolade agg, dock robusta och flåsar på riktigt bra på varven, men man kan inte riktigt jämföra spooltider där olika kammar använts.
hela registret är flyttat uppåt rejält med dom där, som dom nämner är en av dom vassare profilerna till 2.0tfsi..
..med .82 avgashus istället för .63 (som dom säkerligen använde där baserat på var vridet vänder) så hade den mosat på fint ut till 9000rpm och gett ännu mer mos och ett ganska brett register.
HTA76:an i sig är betydligt snabbare att spoola än garretts 3076a då den har ett annat kompressorhjul å lite mindre mods.
vad är Loban baserad på för aggregat? vet att dom nämndes för nått år sedan som modifierade garretts, men har inte sett så mycket av dom sen dess.
folk i allmänhet har en tendens att köra alldeles för stora aggregat för det dom tänkt använda bilen till.. kanske mycket pga att garrett är konservativa i sina hp-märkningar.. tittar man lite på kompressormappar mm å jämför dom med andra märken så ser man där finns ganska hög potential i dom mindre aggen såsom gt2871/gtx2867 mfl.
sen har folk blivit väldigt kära i "Precision" som är rena kina-aggregat, rent generellt är det gammal 60-tals teknik och utsorteringar ifrån garretts äldre serier, ihopplockat med egna fina gjutna hus och frästa billet-impellrar.. och visst, dom ger riktigt bra toppeffekt, men utformningen/matchningen av bla turbinhjulen gör att dom är hiskeligt tröga vid allt under 2bar ladd och höga varv(kraftiga avgasflöden).
dom fyller sin funktion på marknaden även dom, men tycker man garretts nyare agg är "sega" så skulle det vara som att trampa runt i sirap med dessa.. hållbarheten verkar också lite sisådär.. inte i närheten av garretts livslängd.
ne, det finns betydligt vettigare agg och din Loba 4xx verkar ju ganska bra matchad mot motorn och tänkt karaktär.Senast redigerad av Sn00k den 2013-02-13 klockan 12:21.
-
2013-02-13, 12:13 #475MiWiGäst
Nja, en sanning med modifikation. Det visar ju enbart hur just den Garretten är, finns ju flera versioner utav GT30 med såväl mindre som större avgashus/turbinhus. GT30 är dock lite stort på en sådan motor om man vill bruksåka och ha någorlunda register istället för enbart hög toppeffekt, GT2876R är nog mer rimligt att titta på isånnafall då det är stabilt rätt högt upp på effektskalan och matchar Loban du använder rätt snarlikt när det gäller effekt misstänker jag.
Inte kunnat hitta någon spec just för den du använder men det bör ju bero på att det är en testprodukt än så länge.
-
2013-02-13, 13:40 #476GTI30EDITIONGäst
-
2013-02-13, 14:44 #477
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- anri52
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 837
Om man tror stenhårt på sin bil åker man till Björkvik och bevisar det, kör några rejs i med RL ge loggarna till någon kunnig tex Aeroplus då får man reda på all fakta hur bilen presterar, man får också reda på att många tuners snackar en massa goja ang effekt.
Kan tänka mig att Erik vill åka till Björkvik men vågar helt enkelt inte pga allt snack om denna bil han vet också att risken
för besvikelse är stor och det vet Eriks tunerfirma också,sen om han använder loba eller någon annan turbo tror jag folk fullkommligt
skiter i.
-
2013-02-13, 15:00 #478
- Reg.datum
- okt 2011
- Namn
- Ronnie W
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 194
-
2013-02-13, 15:08 #479
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Erik Cullberg
- Medlemsnr
- 4569
- Ort
- Alingsås
- Inlägg
- 3 956
-
2013-02-13, 15:52 #480
- Reg.datum
- okt 2011
- Namn
- Ronnie W
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 194
Anri52 verkar ha en beef med tunern det är helt klart men jag tycker han har rätt.
Erik skrev att han kunde prestera bättre än tiderna i Bilsport och det vore kul att se exakt hur mycket bättre.
Annars kan ju vem som helst hävda vad som helst och det vet vi av tidigare misstag i denna tråd att vi inte ska spekulera utan hålla oss till fakta.
Nu får jag säkert massa skit för detta inlägg men det är skrivet i all välmening.