Resultat 61 till 80 av 384
Ämne: Golf GTI MK7 - Info
-
2012-09-15, 01:13 #61
-
2012-09-15, 08:31 #62
- Reg.datum
- aug 2007
- Namn
- Daniel
- Ort
- Södertälje
- Inlägg
- 1 111
-
2012-09-21, 09:18 #63
- Reg.datum
- dec 2011
- Namn
- Fredrik
- Medlemsnr
- 4984
- Ort
- Luleå
- Inlägg
- 566
Nu vet vi vad det blir för motor i Golf R , en helt ny 2.0L Turbo.
http://www.automotorsport.se/artikla...-hk-och-380-nm
-
2012-09-21, 11:55 #64
- Reg.datum
- jan 2012
- Namn
- Magnus Wide
- Ort
- Uppsala *Golf MK85R / Cupra Born E-Boost*
- Inlägg
- 1 983
Kan blir samma i GTIn tro?...
-
2012-09-21, 12:36 #65
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
- Ort
- -
- Inlägg
- 5 484
Aldrig samma effekt i GTI som S3. Av flera skäl. R och S3 verkar ha etablerat samma nivå däremot.
-
2012-09-21, 13:54 #66
- Reg.datum
- dec 2007
- Namn
- Jimmy Särås
- Ort
- Enköping
- Inlägg
- 626
Rätt säker på att det blir en vässad TSi motor vi får se liknande den i nya S3...
Dock kanske med ca 230-240hk...
-
2012-09-21, 15:32 #67
- Reg.datum
- dec 2011
- Namn
- Fredrik
- Medlemsnr
- 4984
- Ort
- Luleå
- Inlägg
- 566
Tror snarare GTI'n kommer ligga runt 220hk, max 230.
Då Edition 35 idag har 235hk, och om man titta tillbacka i tiden så har den nya GTI'n aldrig haft mer hästar än den gamla Edition modellen.
-
2012-09-21, 15:59 #68ChesmalGäst
Nu kommer även Audi A3 som sportversionen S3. Bland nyheterna finns en helt nyutvecklad motor, 300 hästkrafter, 380 newtonmeter och 0-100 på 5,1 sekunder. Här!
Ska bli kul att se vart 7:an landar
-
2012-09-21, 16:10 #69
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jerker
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 676
Enligt Audi är det en helt nyutvecklad pjäs som utvecklar 300 hästkrafter 5 500 varv i minuten och 380 newtonmeter mellan 1 800 och 5 500 varv i minuten. Den nya motorn väger in på 148 kilo, fem kilo mindre än tidigare.
Bland nyheterna hör också en indirekt insprutning som kompletterar direktinsprutningen när motorn inte går för full belastning. När motorn startas eller går för full rulle kopplas direktinsprutningen FSI in. För att sänka temperaturen på avgaserna sitter grenröret integrerat i topplocket och är vätskekylt vilket vidare sänker förbrukningen.
Turbomotorn är byggd "från grunden" som det brukar heta och baseras på den nya motorfamiljen EA888 som introducerades 2009 och finns i flera olika versioner. EA888 har ett stabilt gjutjärnsblock och kamaxlarna drivs av underhållsfria kedjor (istället för kamrem som måste bytas). Tidigare Audi S3 hade EA113-motorn. Nytt på S3-verisionen av EA888 är starkare kolvar och vevstakar samt en annan aluminiumlegering i topplocket. Motorn är lutad bakåt tolv grader för bättre viktfördelning. Vikten har bantats med tolv kilo, jämfört med EA113.
EA888-motorn har dubbla balansaxlar och variabla kamaxlar och vi noterar ett relativt högt kompressionsförhållande för en turbomotor som laddar 1,2 bar, nämligen 9,3:1. Laddluftkylaren är vattenkyld, och alltså inte luft/luft som annars varit brukligt. Precis som övriga EA888-motorer har S3 en uppbyggnad som gör att den snabbt når arbetstemperatur för att få ner friktionsförlusterna och därmed förbrukningen/utsläppen.
-
2012-09-21, 17:06 #70
- Reg.datum
- jan 2011
- Namn
- Nenad
- Ort
- Uddevalla
- Inlägg
- 135
Till de som har tänkt att köpa en miljöbil 2013, nya regler kommer då. 120g gränsen försvinner.
Ska du ha en Golf VII Så får den bara släppa ut 95g co2. Bensin eller Diesel.
Uträkningen baseras på bilens vikt också.
http://www.miljofordon.se/aktuellt/1...-miljobil-2013
-
2012-09-21, 17:19 #71
- Reg.datum
- jun 2010
- Namn
- Andreas
- Ort
- Nättraby socken
- Inlägg
- 2 371
Vad ska med miljöbil till överhuvudtaget ?
-
2012-09-21, 20:28 #72
- Reg.datum
- jan 2011
- Namn
- Nenad
- Ort
- Uddevalla
- Inlägg
- 135
-
2012-09-21, 21:16 #73
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jim Brännlund
- Medlemsnr
- 5394
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 787
Är det verkligen så bra att tillverka nya motorer hela tiden?
Om man bortser ifrån "ohh, shiny new object"-faktorn dvs.
Barnsjukdomar? Vill vi konsumenter verkligen betala för de R&D-kostnader en motor kräver, om det sker för ofta?
Jag undrar jag...
Med det sagt, jag undrar vad S3 Sportback kommer gå loss på...
-
2012-09-21, 21:36 #74
- Reg.datum
- aug 2007
- Namn
- Daniel
- Ort
- Södertälje
- Inlägg
- 1 111
Jäkligt fin momentkurva. Den motorn kommer kännas varvvillig. Bra med mos i botten också. Min nuvarande r har bra vrid lite väl långt upp i registret vilket denna råder bot på. Sen skulle jag vilja läsa spec mer detaljerat. Förstår inte vitsen med indirekt insprutning vid dellast. Finessen med Di är möjligheten att med variabla kammar köra långt överlapp, mycket egr och öppna upp gasspjället och på så vis minska pumpförluserna utan att spola över en massa oförbränt bränsle.
-
2012-09-21, 22:40 #75
- Reg.datum
- maj 2010
- Namn
- Samuel
- Medlemsnr
- 5368
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 211
-
2012-09-22, 09:15 #76
- Reg.datum
- aug 2007
- Namn
- Daniel
- Ort
- Södertälje
- Inlägg
- 1 111
Jag är inte säker att det är ett så stort problem, sen kan man knappast skylla koksuppbyggnaden på inloppsventilerna på direktinsprutningen i sig. De som jag sett har problem har uteslutande varit äldre versioner där ägaren tankat 95 oktan trots att det är 98 som är föreskrivit. Ska man säkerställa att slippa koks på inloppsventilerna så får de sluta med egr (och tappa en av finesserna med di). Ytterligare en intressant sak är de hävdar att di används vid start och fullast. Just vid start är det knepigt att få till emissionerna med en di Otto. Så hade jag fått välja så hade jag använt den indirekta insprutningen vid start.
Nu har vi i alla fall fått en hum om hur kommande Golf R kommer bli. Riktigt imponerande förbrukning har motor också men prisbilden för S3 känns för hög. För samma pengar får man en M135i med sexa och 320 hk. Om jag skulle köpa en ny prestandabil i golfklassen så hade valet varit enkelt..Senast redigerad av DPC den 2012-09-22 klockan 09:23.
-
2012-09-22, 09:55 #77
- Reg.datum
- aug 2007
- Namn
- Daniel
- Ort
- Södertälje
- Inlägg
- 1 111
Jag gick in och läste Audis pressrelease. Mycket godis i den motorn! Där kan man också läsa att den indirekta insprutningen är ett komplement och ej ersättning för di. Motivet till att ibland använda båda teknikerna parallellt är dels att sänka emissioner (särskilt pm) och enligt Audi för att ytterliggare höja fyllnadsgraden. Sen har de vattenkylt grenrör som gör att de inte behöver anrika på fullast (jag tror de anrikar till ca lambda 0,9, vilket i vanliga fall är omöjligt på fullast om man vill ha livslängd på grenrör och turbo) vilket sänker förbrukningen markant. Trevligt för de som tänkt använda effekten! Sen har de så klart kamflaxare och variabelt lyft på avgassidan, vattenkyld ic, variabel oljepump mm. Då ser vi fram emot denna motor i Golf!
-
2012-09-22, 10:09 #78
Intressant motor! Jag förstår fortfarande inte varför vissa motorer koksar (i stort sett nya utan slitna ventilsyrningar). Insprutning som sker i insugsdelen borde ju skölja rent så att säga. Insprutning direkt i förbränningsrummet borde inte påverka det alls, möjligen att mindre kvantitet sköljer rent i insuget? Ursäkta min okunnighet.
376 500 i grundpris för S3. Undrar vad skillnaden blir till 5 dörrars (Sport Back). SB nuvarande modell ligger på 370 000, tyvärr utan möjlighet att besiktiga med drag.
Ny R borde väl hamna lägre.
M1.35 är väl ganska liten inuti? Tror inte den går att köpa längre …..ej med i BMW:s konfigurator. (Kanske inget problem om man har en annan bil för ”volymtransport”).
/PeterSenast redigerad av Peter-C den 2012-09-22 klockan 12:26. Anledning: stavfel
Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18
-
2012-09-22, 12:02 #79
- Reg.datum
- aug 2007
- Namn
- Daniel
- Ort
- Södertälje
- Inlägg
- 1 111
Jag är inte säker på vad uppkomsten av koks beror på men jag har läst om bränslekvalite, problem med injektorer och så kanske tillverkaren inte haft full koll på hur mycket egr påverkar under långvarig drift på låg last många kallstarter etc.
En sb lär väl kosta typ 15 tkr mer. Golf R i sin tur runt 350' i 3D-utförande.
M135i (F20) är i samma storleksklass som nya Golf och A3. Modellen är språng ny och första demobilarna kommer till handlare närmaste månaden så det är bara att lägga orderGamla 1 M coupe är det däremot slut för.
-
2012-09-22, 12:28 #80
"F20" i M tappning - det var en nyhet för mig.
/PeterGolf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18