Resultat 101 till 120 av 310
Ämne: Golf 1 2,0 Berg cup
-
2012-02-13, 20:05 #101mrpeteGäst
Nu har jag fått både spjällhus och trattar, fan va grymt det ser ut, trodde inte trattarna skulle va så stora 8-) Bara lite puts på grejerna så blir det übertjusigt, om man får säga det själv.
le pics
Jag har inte jättesmå händer
-
2012-02-13, 21:19 #102
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Blir det "strumpor" , filterbox eller raka rör?
-
2012-02-13, 21:49 #103mrpeteGäst
-
2012-02-13, 22:40 #104
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Haha mm.
Jag menar sånna skumgummifilterstrumpor.
På 80-talet var jag mycket på rallycross.
Bland annat porschecup gick tillsammans med sm och em.
Då var det inte helt ovanligt med nylonstrumpor på trattarna.
Inte för att de gjorde annat än att hindra större grus och sten att trilla ner i trattarna.
Allt dam och sand sögs ner med frisk apptit =)
Finnarns "Porkers" var värst med mest effekt och byggdes om ofta pga högt slitage =)
-
2012-02-13, 23:11 #105mrpeteGäst
Hehe, jo men det blir nog några såna skumgummisockar. Visst funkar det väl med nylonstrumpor, men kommer igenom mkt skit som du säger. Man vill ju inte behöva bygga en ny motor för varje säsong.. ^^
Frågan är hur långt det blir, allt som allt.. kanske blir tvungen att kapa upp torpeden en smula.. det visar sig, i så fall bygger jag in som en box bakåt tror jag. beror ju på hur långt insug man ska göra. Fördelen med dessa jämfört med tex förgasare så är de inte känsliga för lutning.
-
2012-02-14, 19:50 #106mrpeteGäst
Beställt lite grejer då
Vakuumstation till bromsservo, spjällhusen, mapsensor.
röda silikonslangbitar att sätta mellan insug och spjällhus
rörbitar lite konade för att svetsa på insugsflänsen till insuget
Sen blev det visst lite grejer till vr6an också.. oops!
-
2012-02-20, 16:26 #107mrpeteGäst
Scheize.. ett steg framåt, två steg bakåt..
Köpte en fläns till insuget och ett par rörbitar.. Men jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man ska kunna svetsa dit rör.. eller det går, men då är det omöjligt att få i bultarna som håller flänsen mot toppen.. Så med insuget står jag på ruta ett igen..
Har däremot fått tag i en ställbar btr med tryckmätare. röd sådan, inte jätteintressant så tog ingen bild.
Kom inte på nåt bättre att göra så jag tog och polerade upp fuel railen, blev ganska bra, ett par djupare märken som inte går att ta bort om man inte slipar ner typ 1mm vilket jag inte orkar göra...
fuel rail
Köpte även lite ny vakuumslang till spjällhusen, drog en till mapsensorn på ecu:n. Väntar på en vakuumstation som jag budat på på ebay, med 6 utgångar.
-
2012-02-24, 20:49 #108mrpeteGäst
Ingen som har ett weberinsug för 40-50 dubbelförgasare över?? Hör av dig i så fall
-
2012-04-06, 23:34 #109mrpeteGäst
Man kanske ska ta och uppdatera lite här då..
Efter ett tråkigt break i projektet fick jag en nytändning och började handla grejer, separata spjäll, fläns, trattar o skit.. kanske inte genomtänkt.. men det verkade häftigt och häftiga grejer gillar vi ju!
men iaf, efter lite funderande och diskuterande så kom jag fram till att det är bättre att börja med ett plenum och enkelt spjäll. En bil med separata spjäll, avstämd för effekt på höga varvtal blir jobbig och krävande att köra. En ren banbil, då är det lugnt. Men tanken med denna bilen är att den ska kunna användas i trafik, på gatan..
Så. ett par steg tillbaka, men samtidigt ett kliv framåt, eftersom jag har i princip allt för att plocka ihop detta.
Det blir originalinsuget, fast med en adapter till enkelt 2,75" spjällhus. Senare kan det bli ett egenkonstrurerat plenum med invändiga trattar. Blir det sen för tråkigt så har jag ju ändå sakerna för att bygga separata spjäll.
En bit alu köptes för 50:- hos Metallservice på Ringön
Denna klumpen skall alltså bli en adapterplatta. bultas från båda hållen, ovalt hål på ena sidan, runt på andra, fasning för att inte ge några kanter.
Skiss på ritning
G60 fuel rail, med weber IW058 spridare på plats, inkopplat och klart till härvan.
Spridarna är specade att ge 384cc/min @ 3bar och 80% duty cycle, vilket i teorin ger 220hk (in my dreams). Så mkt hämtar jag garanterat inte, men lite marginal skadar icke, dock ej FÖR stor marginal.
Sedan har jag gjort lite annat smått, tillverkat en hållare för bränslepumpen under bilen tex. Ska bara dra dit matning och jord så är den biten klar.
-
2012-04-06, 23:48 #110mrpeteGäst
Vad är detta för anslutning, den som jag ringat in med rött på fuel railen.. är det nån slags förvärmning eller så?
-
2012-04-07, 00:10 #111
-
2012-04-07, 00:14 #112mrpeteGäst
Men den sitter ju på undersidan av btr.. soppan går ju in i andra änden av fuel rail, btr på slutet och släpper igenom så lite/mkt det behövs för att hålla 3 bar. ovanpå sitter vakuum-anslutning som regleras av insugstryck/vakuum.
Bränslet måste ju ändå igenom btr:en menar jag och sen till returen.
-
2012-04-07, 01:29 #113
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 242
haha, nu missuppfattade jag dig där.. det du ringat in är INGÅNGEN till fuelrailen, returen går sedan genom BTR:en som sitter på ena änden o-ringad.
den bortre anslutningen i alu skall du PLUGGA, där sitter normalt en kort slang-snutt och en tryck/tempgivare monterad, som känner av tryckfall/gasbildning i railen och startar soppapumpen för att jobba upp tryck och få fram kall soppa igen när motorn är avslagen.
(om du tittar i alu-anslutninge så ser du att den har ett pytte-micro hål och NADA flöde.)
man begränsar alltid trycket på RETUREN.. annars hade man fått ett väldigt tryckfall å flöde tillbaka till tanken =D
(trycket byggs och bibehålls mellan pumpen och BTR:en, där spridarna är placerade)
-
2012-04-07, 01:40 #114mrpeteGäst
Aha, tur du kikade då!
Men det var synd, för det hade passat så fint med ingången på den sidan eftersom soppaslangarna kommer på den sidan på min bil och jag inte hade tänkt byta i första skedet (ev. nya hela vägen sen). Men jag får fixa en böj eller så där istället så inte slangen kommer konstigt eller viks. Dumt ställe matningen satt på.. well well..
Jo, så långt är jag med att btr alltid sitter vid returslangen och att det är mellan pumpen och den arbetstrycket är. btr släpper ju förbi såpass mkt att trycket bibehålls.
-
2012-04-07, 10:43 #115
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 242
crazy idea; vänd railen uppåner å bakåfram å bocka till ett par nya fästen till den i plåt.. samma hålbild till spridarna.. tror tom att btr:en går att snurra ett halvvarv..
-
2012-04-07, 11:03 #116mrpeteGäst
Har faktiskt tänkt tanken
btr:en går att vrida utan problem ja. Men fästena vetefan om det går att få till. Såg att det finns en annan mk3 fuel rail som ser ut att ha ingången i andra änden. Kanske kan vara nåt om jag inte får till det..
http://www.ebay.co.uk/itm/91-99-VW-G...item4161b9b600
-
2012-04-07, 11:34 #117
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Hinner du till Bug Run?
-
2012-04-07, 11:53 #118mrpeteGäst
Hoppas på det
Förutsatt att inga större grejer krånglar så ska det inte vara några problem
-
2012-04-08, 18:57 #119mrpeteGäst
Japp, då har man avverkat några timmar idag efter jobbet. Gick av 10 och kom hem för ca 30min sen.. hungrig :P
Iaf, det som är gjort är att jag fäst upp bränslepumpen under bilen i sitt nya fäste. Dragit matarkabeln från boxen, och jordat.
Jävligt kass bild, men orkade inte krypa under bilen för att ta en ny :P Där sitter den iaf
Sen har jag ju kapat upp lite i baken också för diffuser, ser inte spikrakt ut men det kommer ändå sitta en gummilist runt kanten mot diffusern.
Eftersom golfen inte är byggd i pansarplåt så gjorde jag förstärkningar i hörnen så att det inte fladdrar
Så bestämde jag mig för att testa gjuta en diffuser i glasfiber då. Det är tänkt att det ska sitta 2-4st fenor i mitten också, den ser stor ut som fan, men ska kapas lite. Ska gå från bakaxeln och nån cm utanför karossen bak.
2 lager på den stora ytan och 3 lager på sidorna än så länge. Den ser svart ut för att jag la svart färg och klarlack under för att se om den släpper lättare.
Det var väl ungefär alles för idag.. Kan meddela att det var ett mindre helvete att klämma på soppaslangen på pumpen, den var lite lite för tight men med våld så löste det sig ^^
-
2012-04-08, 20:15 #120
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
"Diftuser va.
Nu börjar de bli seriöst.
Hur gör du framför bakaxeln?
Hur högt sitter framkanten av diffusern?