Resultat 21 till 40 av 201
-
2011-12-24, 12:58 #21PassatGT16vGäst
Julpysslet iår blev att byta glödlampor.
Tog en timme att byta alla 10. Hade nog tagit längre om jag inte rivit fronten plus att jag
nu har alla fingrar hela.
Vanliga lampor ska det vara, vägrar xenon. Räcker med alla som konverterar fel och bländar mig.
-
2011-12-25, 08:13 #22
- Reg.datum
- feb 2010
- Namn
- Patrik Sundmark
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 27
Stämmer bra det.
Själv så testade jag att konvertera halvljusen å det blev bara dynga av det, fick bli helljusen istället då det kan vara rätt mörkt här ute i skogen.
Ett resultat jag vart nöjd med faktiskt.
-
2011-12-25, 08:38 #23PassatGT16vGäst
Ja helljuset kan jag tänka mig blir ett alternativ till extraljus om man inte vill montera dom.
Mörker är det gott om nu när det blev en grön blöt vinter.
-
2011-12-25, 09:15 #24
- Reg.datum
- feb 2010
- Namn
- Patrik Sundmark
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 27
Staten borde subvensionera spolarvätska när det är sånt här före på vägarna =)
Vad har du mer för planer för Golfen då?
-
2011-12-25, 09:43 #25PassatGT16vGäst
Till en början det som är sagt innan plus lite fix vartefter med småfel som fanns vid köp.
Gillar mest att ändra saker som inte syns alltför tydligt.
Blir lite när det finns kassa för det.
Bilen är inte prio ett när man har två ungar men lite smått då och då ska väl gå att få till.
-
2011-12-25, 12:16 #26
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
-
2012-01-01, 15:19 #27PassatGT16vGäst
Nytt år börjar med lite ledighet.
Händer nog inget med bilen förutom att jag ska leta genom fyndlådorna
efter lite galler att montera i innerskärmen så ICn blir av med lite luft.
-
2012-01-02, 07:38 #28
- Reg.datum
- feb 2010
- Namn
- Patrik Sundmark
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 27
Skrik till om du kanske behöver handla lite orginaldelar till helt okej pris ;-)
-
2012-01-08, 18:50 #29PassatGT16vGäst
Har i helgen fått prova lite vinterväg, måste ju lära sig hur Golfen reagerar på halka.
-
2012-01-08, 22:58 #30
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Jag fullkomligt och verkligen aktivt ogillar Mk 4 vinterbeteendet =)
Understyr , bryter gasen vid vänsterbroms , VÄLDIGT av och på NÄR det släpper.
Jag helt opålitligt vid AKTIV körning med en aktiv chaufför.
Men för tråksvensson med hängslen går de väl.
Hur känner du?
-
2012-01-09, 17:50 #31
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jens
- Ort
- Varberg
- Inlägg
- 908
Får mig att tänka på när jag och min bror bytte bil i Sälen förra året...
Jag körde hans hyffsat nya V70, med lika nya däck...
Han körde min mk4 -98, med sådär bra däck...
Infarten till vår stuga var lätt att missa, vilket han gjorde körandes min bil också.
Han gjorde då som han antagligen brukade med sin V70, bara bromsa och vrida på ratten,
in tron att bilen går som på räls..
Vilket resulterade i att han gled tvärs över korsningen och in i snövallen och ner i diket...
Ett typ exempel på hur en mk4 beter sig på vinterväg, om man är van vid "anti-allt" system
-
2012-01-09, 20:41 #32PassatGT16vGäst
Nu kommer dessa kommentarer från en som de senaste vintrarna sladdat Sharan
Börjar med att tänka innan kurvan för annars går det väl åt skogen...
Tycker bilen lyder väldigt bra och är lätt att kontrollera både med gasen(släppa och gasa) samt även med vänsterbroms när jag lärde mig hur mycket broms som behövs.
Hårnålar är väl kryckan snabbt eller "scandinavian flick"(ursäkta ev. stavning)
Svepande S-kurvor fungerade fint att ta nästa sväng på returen med hjälp av gassläpp men vänsterbroms funkade bättre.
Lillen: Vet inte hur din beter sig med avstängd ASR om den släpper helt eller om du har e-gas som ändå stryper när du nuddar bromsen.
Min lite äldre 99:a tappar ingen ork vid vänsterbroms, bara för hård broms som fysiskt gör att den inte orkar.
Har gaswire och inga som helst hängslen, bara en "död" knapp på panelen där jag kan koppla on något annat kul.
-
2012-01-09, 22:58 #33
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Min "dör" med ett nudd på bromsen OM man gasar samtidigt!
Helt livsfarligt i mina ögon =)
Men med ASR off så spinner det hejdlöst på framhjulen om man vill.
Dock går det ju inte att kontrollera så bra med det låga vridet på låga varv.
Sedan vill man ju kunna styra med vänsterfoten.
-
2012-01-09, 23:18 #34PassatGT16vGäst
Om du inte har wire låter det ju som en inbyggd tvångströja. Vänsterbroms är ju väldigt effektivt vid aktiv körning.
Lite för nytt för mitt kunnande, men tror mig läst om det i nyare biltester. Då med antisladd avstängt.
-
2012-01-09, 23:44 #35
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Haha JA jag säger ju det.
Livsfarligt!
Jag kör i princip alltid vänsterbroms på mina andra äldre bilar.
Vare sig effekten finns eller ej , men får släppa pedalen lite bara när effekten tryter =)
Eller bara stabilisera upp den med lite trailbrake.
Kör ganska kraftig v-broms på banan med.
Eller kraftig trailbrake beroende på hur man ser det.
-
2012-01-10, 00:31 #36
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 239
viker in lite info här.. mest gällande bilar med 1.8t motorer.. glof 4 gti/passat/sneatar/skodor mfl..
det är inga större problem att koda bort funktionen som stänger spjället för dig så fort du petar på bromsen.. värdena i boxen som är av intresse heter:
NWPMBBR - lägsta varvtal där gasen bryts vid bromsning.
VWPMBBR - lägsta hastighet där gasen bryts vid bromsning.
sätter du den första till 7000+, eller den andra till 250+ så är funktionen att betrakta som avstängd.
det var bla för just sånt här som jag började plippra och lära mig motorstyrningen ifråga.. det finns alltid önskemål ifrån människor som använder sina bilar aktivt.. lycka till å hitta detta i ett chip från ebay.. självklart vill du kunna vänsterbromsa en framhjulsdriven bil, speciellt vintertid.. =)
-
2012-01-10, 00:42 #37
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
-
2012-02-02, 16:38 #38PassatGT16vGäst
Har fått hem en vinge till bakluckan och en V6-spoiler till fronten.
Samt en kåpa till motorrummet.
Annars har det inte funnits tid till bilen mer än tvätt. Bara jobb och extrajobb.
Nu väntas bara ett bakluckehandtag och färg så är det upplagt för lite vårpyssel.
En present till sambon är närmast i planen annars blir det nog kris här hemma.
Hon fyller 30 så det måste nog bli något vackert.
-
2012-03-08, 22:28 #39PassatGT16vGäst
Frivecka nästa vecka från jobb så då ska det planeras lite.
Tre veckor efter det kommer nästa frivecka och då tänkte jag att det är lite dags för pyssel, är ju inne i april då.
Vill då ha tid att göra detta:
Montera: Vinge, V6 4M fram/bakkjol, kåpan i motorrum, pedaler, sommarhjul.
Byta: Motorolja+filter, luftfilter, kupefilter, soppafilter, växellådsolja, fjäderbenslager/bussning.
Blir lite skruvande, alltid kul.
Hoppas Lunda-träffen blir bra för dit vill jag med. Lite nytändning på äldre dar.
-
2012-03-08, 22:31 #40
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 804
Händer grejer här ser man!