Sidan 15 av 61 FörstaFörsta ... 51213141516171825 ... SistaSista
Resultat 281 till 300 av 1215
  1. #281
    vw-fantast
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Det vore kul helt klart, vill gjärna få lite stabilitet i ekonomin till att börja med,
    så om inte Gülfen lagas (ej bestämt än) så ligger jag väll lågt ett tag :-(

    Garage har jag iaf numera!
    Flyttade in en vecka innan jul, garaget är på ca 60kvm, plus 150kvm oisolerad yta
    för förvaring m.m.
    Helgjuten platta och förvaringsytan har över 4m i tak, en lyft hade passat perfekt där ;-)
    Hej

    Beklagar sorgen och de 20 poängen. Men 20 poäng är väl inget att deppa över. En kompis hade en asiatiskproducerad bil förr. Han fick 29 poäng med den, ingen trea dock. Det roligaste var ändå att han besiktade den mitt i vintern med dåliga sommardäck när det var snö ute. Dagen efter besiktningen körde han den till skroten och fick skjuts hem .

    Jag vill ha ditt garage!

  2. #282

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 178
    Det lutar väll åt att den ska få sig en chans till,
    men suget efter en 16v kommer inte minska ;-)

    Egentligen är det väll mycket småskit till 2or,
    den jobbiga biten är ju framvagnsbalken, och bytet av den.

    Är det någon som känner någon som känner någon... så hojta vettja!

    Alternativet är ta ner, blästra, bada, svetsa, slipa, måla,
    om det är värt det beror ju på vad man kan hitta en bättre begagnad för.

    Känns riktigt gött med mycket plats i garaget, men skulle gjärna vilja ha lite varmare.
    Ska byta ett par rutor till helgen till att börja med.

  3. #283

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 804
    Ja det är synd att du bor så ocentralt =)
    Jag har både ny och lagat begagnat.

    Skruva på bara.

  4. #284

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 178
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Skruva på bara.
    Blir nog så, även om det blir byte framöver (någon gång?)
    känns det bättre om den då är fungerande och felfri, om en bil någonsin
    blir det vill säga :-)

    Har någon en framvagnsbalk?
    Maila: Johan.Lindstrom.84@gmail.com

    Jag behöver ta ner den för att laga på jobbet,
    då blir det bättre gjort än att svetsa på plats.
    Men köper hellre en extra, lagar upp, och skiftar sedan,
    känns lite farligt att motorn på plats utan balk några dagar,
    stagar givetvis upp. (under eller uppifrån får vi se).


    edit.
    jag köpte xenon-look lampor på elmia, tror företaget hette diodhuset,
    som suttit i golfen sedan dess, fick som sagt 2a på ljusbilden på
    vänstra lampan, enligt besiktningsmannen ger dessa glödlampor nästintill
    alltid 2a, hans egna ord: "släng skiten, varenda bil med dessa blåa glödlampor har kass ljusbild".

    Nyfiken på om fler varit ute för detta?
    Senast redigerad av J.L den 2012-01-08 klockan 21:29.

  5. #285

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 178
    beställt delar!
    Framvagnsbalk, förgasargummi, styrväxeldamask, radioantenn, yttre dörrhandtag.

    Vilket borde lösa 5 punkter på min lista.

    Har köpt återfjädrande tryckkontakt till tutan, japp, det blir en knapp på brädan istället.
    Lite historik, har sedan april 2011 haft problem med tutan, den tutar nämligen inte när
    man använder knappen, utan när man trycker hela ratten mot brädan,
    vilket även ibland resulterar i att det tutar till vid rattrörelser, försökte laga dagen innan besiktning,
    men följden blev att nu tutar den konstant, då jag ryckte säkringen, och fick 2a,

    Har även tillbringat några timmar i garaget (mmm, varmt och gott)
    Gülfen står nu uppallad och hjullös, bromsat, bromsat, bromsat, men hittar ingen läcka...
    på tavlan var det höger bak, så det blir väll att ta lös den trumman för undersökning av
    cylindrarna, nya ligger redan i garaget.
    Pedalen sjunker minimalt, om något alls, och jag har inte märkt att det försvunnit vätska,
    men jag såg tydligt hur pilen på tavlan i bromshallen vid broms hamnade på 2.0 medans v.b. hamnade på 1.0
    efter ca 20 sekunder var h.b. nere på 1.2 och vägen dit gick liksom pulserande, svårt att förklara,
    men som på ett blodtrycksprov, nålen sjönk stadigt, men hoppade upp en gång per sekund.

    Värmde och smörjde även bultarna som ska loss på framvagnen idag,
    i förebyggande syfte.

    Smörjde även upp huvlåset så där är en 2a till löst.
    Besiktningsmannen släppte huven från mag-höjd, fastnade inte,
    så han bad mig stänga den, så han inte förstör grillen,
    som jag alltid gör, lade jag en handflata ovanför låset och tryckte till,
    fastnade som alltid, men fick 2a på kärvande huvlås.....

    1. CO-halt förhöjd tomgång, för hög - delar beställda
    2. Infästning länkarm, fram vänster, främre, rostskadad - delar beställda
    3. Signalanordning, ur funktion - delar inhandlade
    4. Strålkastare halvljus, vänster, ljusbild felaktig/bländande - de gamla glödlamporna finns kvar
    5. Färdbroms funktion, pedal sjunker - felsökning pågår
    6. Antennfäste, fram vänster, utformning olämplig - delar beställda
    7. Huvlås, kärvar - check!
    8. HC-halt tomgång, för hög - delar beställda
    9. Skyddsbälg styrväxel, vänster, skadad - delar beställda
    10. Färdbroms bromskraftfördelning, bak, bromsverkan ojämn - felsökning pågår

    Bra att veta:
    Infästning länkarm, fram höger, främre, rostskadad - delar beställda


    Där har vi arbetslistan,
    egentligen inget allvarligt förutom balken, men där fick jag 2a med all rätt,
    den är riktigt dålig!

    Varför vänster bak har dålig bromsverkan är jag inte klar över, nya bromsar bak sedan sommaren 2010.

  6. #286
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Du har inte en bromsslang som börjat ge sig och det blir blåsa på, kan ju vara ett litet hål i den inre slangen så det pumpar ut i yttre lagret.. Nåt att kolla över lite i alla fall som förslag.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  7. #287
    PassatGT16v
    Gäst
    Xenonlooklampor funkade för mig på Sharanen (H4)men på Golf 4an(H7) tycker jag ljuset blev bra men inte lika bred och lång ljudbild, blev liksom suddig i kanterna. Sen har jag också märkt att det är olika beroende på märke.

    Har dock aldrig fått nedslag på besiktning.

  8. #288

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    edit.
    jag köpte xenon-look lampor på elmia, tror företaget hette diodhuset,
    som suttit i golfen sedan dess, fick som sagt 2a på ljusbilden på
    vänstra lampan, enligt besiktningsmannen ger dessa glödlampor nästintill
    alltid 2a, hans egna ord: "släng skiten, varenda bil med dessa blåa glödlampor har kass ljusbild".

    Nyfiken på om fler varit ute för detta?
    Jag fick nedslag på flång ny biltema-lampa, så det borde väl va möjligt på xenonlook också

    Lika bra att köpa riktigt xenon istället, kostar inte många hundralappar på ebay...
    Vad kosta dom du köpte ?

  9. #289
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Daniel
    Medlemsnr
    4716
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    74
    Är ju härligt att du räddar den stackars golfen, balken måste vara fruktansvärt dålig. Nästan så du får kassta upp en bild på den sen=P

  10. #290

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 178
    Hade den inte fått så mycket delar och jobb på sig redan, så hade den fått somna in...
    Men nu när man lagt ner mycket pengar, tid, blod, svett och tårar så kunde jag inte låta bli :-)

    Delarna är på G men allt hade inte kommit, så Måndag hoppas jag på,
    sen blir det work,work,work!

    Blivit en liten, liten pöl under v.b. nu, så det blir nog cylinder-byte på bägge bak.

  11. #291

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 178
    Inte mycket mekat, i väntan på delarna, förhoppningsvis hämta dem imorgon.
    Röjt lite i garaget, efter golfen har smitit igenom efterkontroll ska det göras iordning,
    själva ska få färg på väggar och tak, och antingen färg eller klinker på golv, inte bestämt än.

    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    jag såg tydligt hur pilen på tavlan i bromshallen vid broms hamnade på 2.0 h.b. medans v.b. hamnade på 1.0 efter ca 20 sekunder var h.b. nere på 1.2 och vägen dit gick liksom pulserande, svårt att förklara,
    men som på ett blodtrycksprov, nålen sjönk stadigt, men hoppade upp en gång per sekund.
    Någon som har en aning om varför höger bak gjorde så, när läckan jag hittade fanns
    vänster bak?

  12. #292

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 178
    Hämtat delarna idag!

    18 - 23:30 aktiv mektid i garaget.
    Nytt handtag förardörr, och överflyttad låskolv.

    Länkarmar nere, balken sitter nu bara i växellådsfästet,
    (som verkligen inte vill samarbeta)
    allt annat loss, de 4 skruvarna till styrväxeln fick smaka
    på vinkelslipen, ska tillverka nya band och sätta dit nya skruv.

    Tagit bilder, men kommer upp senare.

    Nu vet jag varför jag fått fel förgasargummi tidigare,
    är tydligen utbytt tidigare till ett gummi från Audi 80 med lambda.
    Fått rätt denna gången iaf.

    Nu vet jag vad jag ska göra i helgen :-)
    Senast redigerad av J.L den 2012-01-19 klockan 16:57. Anledning: mobilen stavade lite fel.

  13. #293

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 178
    Heldag i garaget
    9:00 - 18:30

    Styrväxelns skruvar, skallarna slipades bort, värmde och knackade ur,
    1 återstår.

    Växellådsfästet sitter fortfarande ihop med kudden,
    ca 3 timmars arbete, men den vill verkligen inte loss...

    Bromstrumma vänster bak demonterad,
    läckage lokaliserat, bromscylinder bytt,
    bromsbackarna demonterade och rentorkade.
    Förhoppningsvis löser även detta ojämn bromsverkan,
    testet visade sämre vänster bak, och de var totalt indränkta
    i vätskan som läckt, så hoppas detta räcker.

    Radioantenn, ny monterad
    skönt med radio igen!
    Utrymmet innanför innerskärm var proppfull med jord/smuts,
    så höger sida rensades den också.
    Hade nog inte varit loss på ett tag.

    Halv/Helljus
    glödlampor bytta.

    1. CO-halt förhöjd tomgång, för hög - Delar finns hemma
    2. Infästning länkarm, fram vänster, främre, rostskadad - Arbete pågår
    3. Signalanordning, ur funktion - Delar finns hemma
    4. Strålkastare halvljus, vänster, ljusbild felaktig/bländande - OK!!
    5. Färdbroms funktion, pedal sjunker - OK!!
    6. Antennfäste, fram vänster, utformning olämplig - OK!!
    7. Huvlås, kärvar - OK!!
    8. HC-halt tomgång, för hög - Delar finns hemma
    9. Skyddsbälg styrväxel, vänster, skadad - Delar finns hemma
    10. Färdbroms bromskraftfördelning, bak, bromsverkan ojämn - OK!!

    Bra att veta:
    Infästning länkarm, fram höger, främre, rostskadad - Arbete pågår

    Styrväxeldamasken byter jag när balken är nere... om den någonsin vill släppa från växellådskudden vill säga.

    Ny dag imorgon, nya möjligheter!

  14. #294

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 178
    3. Signalanordning, ur funktion - OK!!

    Klippte kablarna till tutan fram vid batteriet, drog därifrån 2 nya kablar in till kupén och en extern tutknapp
    på instrumentbrädan, utnyttjade den tomma platsen ovan ljusställaren, då har jag fortfarande allt
    kopplat via säkringsdosan, vilket känns skönt.

    Uppmärkt med "Tuta", vilket är ett krav från SBP om man ej använder knapp på ratten.

    Tog då även bort knappen och jordningsringen från ratten, dels för att slippa missförstånd
    vid kommande besiktningar, och dels så ser det ju rejsigare ut.
    Och lättning med, de väger väll typ 20 gram eller så ;-)


    Edit:
    Tips angående lossning av växellåds-kudden uppskattas!
    16-skallen i mitten på kudden ovanifrån sitter så dumt till med bromsrör och växellänkage
    i vägen, den sitter ordentligt fast, och i.o.m det trånga utrymmet så kan jag inte
    använda längre grejer att dra med.

    de 2 13-skruvarna som (ändå måste loss för att dela kudde/balk) sitter otroligt dumt till,
    och har blivit ganska slitna med åren.

    Jag är snart i det skedet då jag plockar fram kap och tigersåg och beställer ny kudde.

    1 vecka kvar på efterkontrolls-tiden,
    när balken kommit ner, byts styrväxeldamasken, upp med ny balk och tillbaks
    med länkarmar och alla skruv.

    Sedan förgasargummit kvar, bjälken som nu håller motorn på plats hindrar mig
    från att byta den innan balken är på plats.


    Borde man måla på underredsmassa på framvagnsbalken + länkarmarna för
    lite mer skydd?
    Senast redigerad av J.L den 2012-01-22 klockan 19:13.

  15. #295

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 804
    OJ , här jobbas det minsann =)
    Snart sommar.....................och hur fasen ska jag hinna något =)

  16. #296

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 178
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    OJ , här jobbas det minsann =)
    Ingen idé att ligga på latsidan, bilen lagar inte sig själv :-)

    Inget idag dock, men snart måste balken loss.
    Har så mycket att göra på jobbet också, skulle behöva klona mig 2-3 gånger,
    en Johan som mekar bil, två som jobbar varsitt skift, och en 4e hemma med familjen!

  17. #297

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 804
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Ingen idé att ligga på latsidan, bilen lagar inte sig själv :-)
    Väldigt sant.
    Men efter fjärde haveriet på 4 veckor är motivationen lite låg kan man säga.
    Orkar inte ens tänka VW just nu , det ordet känns som pest.

    Men man kommer igen..........nångång , veckan innan Bug Run brukar det vara =)

  18. #298

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 178
    Woohoo!!!!! Framvagnsbalken är nere!!! Wünderbar!!!

    iofs i delar... min vän vinkelslipen hjälpte mig med de bråkande 13-skruvarna.
    för att komma åt dem, kapades bit för bit bort på balken.

    Styrleden även den loss, den gamla damasken borttagen,
    styrväxeln smörjad och urblåst med tryckluft.
    Ska monteras fett (antar jag eller? skrik till om det ej är riktigt) och ny damask.

    Nya balken ska sen upp, nya skruv, brickor och muttrar har skaffats,
    men räckte ej med M8x45, så 55 eller 60 får köpas imorgon.

    När sedan motorn monterats igen och bilen får komma ner på hjulen så
    ska förgasargummit bytas.


    Ser ljuset i tunneln! :-D

    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Borde man måla på underredsmassa på framvagnsbalken + länkarmarna för
    lite mer skydd?
    Vad tycks?

    Bytte länkarmar ifjol, (eller är det snart 2?) och dessa har börjat komma lite rost på,
    så det kanske vore idé att måla på lite på balken och armarna.

  19. #299

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Gott att du kämpar på =) Lycka till...

  20. #300

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 804
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Borde man måla på underredsmassa på framvagnsbalken + länkarmarna för
    lite mer skydd?
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Bytte länkarmar ifjol, (eller är det snart 2?) och dessa har börjat komma lite rost på,
    så det kanske vore idé att måla på lite på balken och armarna.
    Mitt svar är NEJ.
    Bättre då att skydda hålrummen INNE i balk och länkarmar istället!
    Det är oftast därifrån det rostar mest.

    Lacka några varv extra färg istället.
    Gärna något tåligt som tål åverkan.

    Lacka utsidan extra först.
    Sedan i med hålrumsvax eller annan liknande skyddsvätska.
    Tag det du själv tycker passar , hör med nån som rostskyddar.

    Min åsikt!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin