Sidan 9 av 16 FörstaFörsta ... 6789101112 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 303
  1. #161

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Hehe! Ja mycket möjligt!
    Jag gjorde först rent insuget med högtryck, avfettning och en massa skrubbande...
    Sen när jag polerade insuget så tog jag först och fila bort alla grova gjutningar, nummer och annat oönskat som krävdes med en helt vanlig fil!
    Sen körde jag hela insuget med en Scotch-Brite trissa på borrmaskin, typ denna:
    http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=164572867
    Ja hade även en nyckellös chuck på för att komma åt lättare:
    http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=163175151
    Sen körde jag för hand.. men hittar du en fin nylontrissa till borrmaskin kanske det kan funka?
    Sen är det bara å försöka få bort reporna slipreporna ifrån scotch-brite trissan med typ 120-180 papper (kör våtslip så långt ner det går)!
    Sen är det bara å fortsätta å ta bort reporna ifrån 180 papperet med typ 240 papper..
    Och sen med 320, 400, 600, 800, 1200 osv tills man blir nöjd! Sen kan man använda vaxer med olika slipmedel i osv men jag nöjde mig med å slänga på en sån här trissa på borrmaskin:
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sli...rskiva-bomull/
    Och smeta över hela insuget med autosol:
    http://www.jula.se/polermedel-autosol-100-g-604157

    Blir kanske inte i det sbsolut bästa skicket, men det duger för en bil som ska annvändas iaf!

    Mvh Tommy

  2. #162
    Gti_Gurra
    Gäst
    Finns vxl-låds fäste på mk1 klubben nu!

  3. #163

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Ja jag såg det, fast har redan hittat ett

    Mvh Tommy

  4. #164

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Tjo!

    Va ett tag sen nu!.. igen!
    Har som vanligt haft annat som tagit tid.. men hursom!
    Tänkte ju sätta i en färdig original motor sist ja uppdaterade men det har blitt ändrade planer!
    Kommer fixa lite mer fart i den iaf, kommer i det stora hela se ut nått i den häör stilen:

    * Portad topp.
    * Enem G6 kam (288 graders).
    * Matchporta avgas & insug.
    * Extraktorgrenrör.
    * 2,25" sportavgas.
    * Gasspjäll från 5-cyl Audi 100 2,3.
    * Ställbar styrtrycksregulator från saab og900 T16.
    * 80 mm insugsrör.
    * Lättat svänhjul.
    * Uppsågad/borrad luftfilterbox med panelfilter.
    * Brytarlöst tändsystem ifrån mk2.
    * Högeffekts spole med 8mm silicon tändkablar.

    Även börjat dra fram lite nya bränslerör och petat tbx k-jeten.




    Ny givare.


    Ställbar styrtrycksregulator ifrån saab og900 T16 (den till vänster).


    Så det vart till å plocka bort "gammla" toppen..


    På med ny topplockspackning.


    Nya toppbultar.


    Och på med toppen.. det är urtaget lite granna vid lyftarna för att kammen ska kunna gå fritt.


    Orginalkammen vs Enem kammen.


    Här är toppen som sades på plats och här håller jag på och petar dit kammen.




    Är rätt bra portad...


    Och dit med ny kamremssats och vattenpump.




    Och här har lite mer prylar åkt på.. dock sitter inte kamkåpan riktigt då den ska plockas bort sen igen innan uppstart.. Men det börjar sakta men säkert se ut som en motor iaf!




    Mvh Tommy

  5. #165

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 673
    Snyggt !

  6. #166

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 178
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Snyggt !
    Håller med, vad härligt det måste vara att skruva ihop med delarna så rena och fräscha!

  7. #167

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Tack tack!

    Ja det är riktigt kul å skruva när inte allt är rostigt, kladdigt eller nersolkat på någe vis!

    Mvh Tommy

  8. #168

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Har hunnit med lite till igår & idag..
    Det har blitt lite mer på upphägningen!

    Gamla dämparna i lagomt bra skick..


    Så dom byts ut mot en uppsättning coils istället


    Även dom gamla länkarmarna åkte på tippen.


    Och nya diton med roligare bussningar och ny spindelled fick det bli istället.


    Hoppat fast på bilen!






    Även nya fjäderbenslager sen lite tidigare också (iof nya hjullager och hjulnav med )


    Krängaren på plats den med.


    Polly bussningar på bak också! Glömde såklart ta kort på hela hjulhuset, men bakvagnen är uppe iaf! Dock utan nå bromsar!




    Mvh Tommy

  9. #169

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 178
    Då är det ju snart provtur :-D

  10. #170

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Haha!!
    Ja till nästa vår ska det då garanterat kunna bli provtur nu iaf!!

  11. #171

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Jahapp, då har man fått lite gjort igen då!

    Började med å göra rent den 5 växlade lådan.


    Fick nöta ett tag.. här mitt i processen!


    Och när ja vart nöjd/inte orka nå mer så vart det färg på!


    Började peta tillbaka lite delar.. dock inte allt.


    Bakre motorfästet fick bli ett orginal.


    Peta på ny koppling.


    Och sedan para ja ihop lådan med motorn!


    Och efetrsom ja inte kunde ta den nerifrån vilket ja tycker är lättast så fick det bli uppifrån!
    Fick dock ta bort insuget får att få ner det lättare.






    Fick lite hjälp av dottern också!


    Så nu sitter motorn och lådan i iaf! Är en del fippel kvar + att allt ska kopplas in å!! Hehe!






    Mvh Tommy

  12. #172

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Sweet =) Bra jobbat...

  13. #173

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 178
    *Gilla*!

  14. #174

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Det tackar man för!

    Mvh Tommy

  15. #175
    Gti_Gurra
    Gäst
    Sjukt bra vart de! Värsta utställnings skicket juh!

  16. #176

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Hehe!! Tacka tack!! Nja i skapligt skick blir den ju iaf!


    Btw, sitter å tittar vad jag lär ha till allt som har med soppan å göra och behöver en tryckackumulator då den jag har liggandes var full med sand eller annat skit!? Låter som en maracas när man ruskar lite på den!
    Så det jag tänkte höra är om någon har tips på vart man kan få tag i en sådan till humant pris? Blir väll drygt å strunta i den också antar ja, vid varm start osv?

    Mvh Tommy

  17. #177

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 804
    Citat Ursprungligen postat av boonzo Visa inlägg
    Btw, sitter å tittar vad jag lär ha till allt som har med soppan å göra och behöver en tryckackumulator då den jag har liggandes var full med sand eller annat skit!? Låter som en maracas när man ruskar lite på den!
    Så det jag tänkte höra är om någon har tips på vart man kan få tag i en sådan till humant pris? Blir väll drygt å strunta i den också antar ja, vid varm start osv?
    Finns nya att köpa......men humant pris nja det vette tusan.

  18. #178
    Quattro_mannen
    Gäst
    Ser riktigt fint ut det där...Jobba på nu

  19. #179
    mrpete
    Gäst
    Accumulator kan du ta från vilken bil som helst med k-jet. Volvo, saab, etc etc. det ökar ju chanserna att hitta en beg i okej skick iaf.

  20. #180

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Tommy
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    222
    Lillen: Hehe, nee det får nog bli å leta beg tror ja! Har ingen lust å hosta upp nån vasa bara för den!

    Quattro_mannen: Tack och bock!

    mrpete: Jo man får nog slänga ut en köpesannons på div sidor så kanske man iaf får napp på en skaplig till rätt pris.

    Mvh Tommy

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin